Update:Twee paarden in België blijken door bliksem gestorven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:05

DianneM schreef:
Als ze getroffen zijn door de bliksem, waar komen dan die blauwe pillen in de maag vandaan?

Dat snap ik nu ook niet helemaal meer..

DonDon

Re: Update:Twee paarden in België blijken door bliksem gestorven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:07

Ooh wat verschrikkelijk als je zo je paarden aan treft. Ja en inderdaad die blauwe korrels dan?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:22

Blauwe korrels ontstaan op het moment dat ze door de bliksem geraakt worden. Wordt er dan niet gelezen? Door de blauwe korrels dacht men waarschijnlijk dat het vergif was. Maar na verder onderzoek is gebleken dat doit door de blikseminslag kwam.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:45

Kan het wat minder kattig, niet iedereen zijn Franse woordenschat is even groot ;-) heb er zelf echt nog nooit van gehoord dat er blauwe korrels in de maag ontstaan bij blikseminslag

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:52

Is niet kattig bedoeld helemaal niet zelfs ;)

Mijn frans is zelf helemaal 0,0 maar het staat eigelijk heel duidelijk in de openingspost.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:01

Ik zie nergens in de OP staan dat die blauwe korrels zijn ontstaan door de blikseminslag, of lees ik daar echt steeds overheen?

Neemt niet weg dat het ontzettend triest is dat die jonge meiden deze paarden zo aan hebben moeten treffen..

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:09

K_im schreef:
Ik zie nergens in de OP staan dat die blauwe korrels zijn ontstaan door de blikseminslag, of lees ik daar echt steeds overheen?

Neemt niet weg dat het ontzettend triest is dat die jonge meiden deze paarden zo aan hebben moeten treffen..

idd ik ook niet, wel erg triest! en ik wist niet als ze geraakt worden, dat er dan blauwe korrels ontstaan...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:33

Als je goed kijkt zie je dat de eerste opmerking was vergiftigd! Toen zei een veearts ook vergiftigd door de blauwe korrels. Naderhand zijn de korrels opgestuurd naar dat labratorium en zeiden ze blikseminslag en dat hebben die weermannetjes bevestigd, dat er op dat moment een onweersbui bovenhing.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:35

maar er staat dan toch nergens dat als er bliksem op een paard inslaat, dat ze dan blauwe korrels krijgen? of ben ik nou raar :+

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:38

Niet per definitie nee. Maar het staat er anders. Klopt dat het er heel onlogisch en onduidelijk staat.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:47

Dit was waarschijnlijk bericht 1 en was er vergiftiging vastgesteld.

Shannon Marchel (13 jaar) en haar vriendin vonden zondag twee paarden dood aan in wei in Rienne, België. De paarden zijn vermoedelijk vergiftigd. De vader van Marchel toont de lichamen van de twee paarden aan de krant La nouvelle Gazette. “Daar liggen de twee paarden die mijn dochter vond. Ze zijn vergiftigd”. Het gaat om twee vosmerries van 16 en 17 jaar. De paarden zijn onderzocht door een dierenarts. Deze vond blauwe korrels in de maag.

De vader is woedend: “Dit is een schande. De schuldige moet zo snel mogelijk worden aangehouden.”

Hier zijn ze onderweg naar verdere analyse omdat het toch niet duidelijk is hoe en wat!

De blauwe korrels zijn naar een laboratorium gestuurd voor verdere analyse.

En dit is wat het uiteindelijke is. Geen vergiftiging maar een blikseminslag. Ook erg hoor daar niet van.
Update: Volgens de krant zijn de paarden niet vergiftigd, maar getroffen door de bliksem. Een dierenarts heeft aangegeven dat de paarden getroffen zijn door de bliksem. Het lokale weerstadion bevestigt dat er dat weekend een onweersbui heeft plaatsgevonden boven de weide.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

novito schreef:
maar er staat dan toch nergens dat als er bliksem op een paard inslaat, dat ze dan blauwe korrels krijgen? of ben ik nou raar :+

Zo lees ik het ook niet, zal allemaal best zo zijnmaar toch vind ik het raar dat paarden blauwe korrels krijgen van bliksem :?
Echt een verlies voor die meiden...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:00

Is dat niet gewoon Een soort van verbrande resten iets. Ik snap ook niet de blauwe korrels maar heb het wel eens gehoord. Daarom kon ik het verhaal denk ik ook plaatsen. Maar hoe en door wat en wat het is ik weet het echt niet.

Wat ik wel raar vind is dat ik best wel een symptoom van blikseminslag zie, zoals de verbrande huid en de verstijving. Dus ik vind het raar dat deze 2 symptomen incl. De blauwe korrels Eerst gezien worden als vergiftiging.

Het is en blijft vreselijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 00:55

Dancie schreef:
Is dat niet gewoon Een soort van verbrande resten iets. Ik snap ook niet de blauwe korrels maar heb het wel eens gehoord. Daarom kon ik het verhaal denk ik ook plaatsen. Maar hoe en door wat en wat het is ik weet het echt niet.

Wat ik wel raar vind is dat ik best wel een symptoom van blikseminslag zie, zoals de verbrande huid en de verstijving. Dus ik vind het raar dat deze 2 symptomen incl. De blauwe korrels Eerst gezien worden als vergiftiging.

Het is en blijft vreselijk.

Verstijving is dood, ontbinding. Paard gaat opzwellen, verstijven, benen gaan steeds verder uit elkaar (vanaf de grond gezien) ... Zelf gezien.

Edit: Verder zijn de kale plekken, denk ik, de plekken waar het paard op gelegen heeft toen die dood was, bij aankomst afvoerbedrijf od. is het paard over zijn rug op de andere zij gelegd om een zijl erachter te leggen en terug te 'rollen'. Zo zie ik het, de plekken die jij, neem ik aan, als 'verbande huid' ziet zijn toevallig op de gevoeligste/zwaarste delen als een paard uren ligt, schouder (zwaar) en hoofd (gevoelig), ook wat bij de heup.

Vergiftiging is dus geen rare doodsoorzaak. Kan iemand mij trouwens informeren over die blauwe korrels, dat deel snap ik nog altijd niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:11

Ook ik begrijp die blauwe korrels niet.Verbrande etensresten? worden die niet gewoon zwart?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:40

en de eigenaren hebben nooit de link gelegt tussen de onweersbui en de dood van de paarden?
Ik neem toch aan dat als de bliksem vlakbij inslaat dat niet onopgemerkt aan je voorbij gaat?
En dan niet denken aan de paarden in de wei?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:39

Naar mijn idee zijn de blauwe korrels opgestuurd en is er gewoon nog verdere sectie verricht op de dieren.
Kan me niet voorstellen dat er blauwe korrels in de maag van een paard ontstaan (en google komt ook alleen bij dit topic terecht).

sheilatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:50

zo erg :) kheb medelijden met de diertjes :'(

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:14

Ik heb al 7 paarden gezien waar de bliksem in is geslagen.

Vanuit het bericht zie je de verdere analyses! Ik snap alleen niet dat er niet gelijk naar de onweer is gekeken. En wat ik weet van bliksem die in beesten slaat is dat het ook zijn sporen na laat.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:17

Vanuit welk bericht? Heb je een linkje voor me naar die analyses? Of een bron van die korrels die achter blijven? Vanuit mijn beroep ben ik er erg in geïnteresseerd namelijk :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:34

Dat van die blauwe korrels zal ik ff voor je zoeken. Maar met die Analyse had ik het over dat de delen naar het lab zijn gestuurd en dat daaruit gebleken is dat het onweer was.
Citaat:

Hierna krijg je vanuit het Lab bericht dat het om onweer gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:35

"Ze zijn onderzocht door een dierenarts" klinkt niet als een sectie. Kan het zijn dat het hele blauwe korrel verhaal gewoon verzonnen is? Want, zelfs al zouden ze blauwe korrels te eten hebben gehad, dan nemen die in de maag wel een ander kleur aan door de zuren....neem ik aan?

En niet om het een of ander, maar een van de paarden is een bruine, geen vos.

Hoe dan ook, het blijft triest om je paarden te verliezen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:41

Dancie schreef:
Dat van die blauwe korrels zal ik ff voor je zoeken. Maar met die Analyse had ik het over dat de delen naar het lab zijn gestuurd en dat daaruit gebleken is dat het onweer was.
Citaat:

Hierna krijg je vanuit het Lab bericht dat het om onweer gaat.

Er staat dat een dierenarts heeft gezegd de dieren ten gevolge van blikseminslag zijn overleden. Niet dat een laborant heeft gezegd dat de blauwe korrels het gevolg zijn van de blikseminslag. Maar wellicht lezen we het bericht beiden anders omdat jij wel eerder van de blauwe korrels hebt gehoord. Dus ben ik heel benieuwd naar meer tekst daarover :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:53

ik heb hem nu inderdaad nog een keer op jouw manier gelezen en ik snap je nu volledig ;)

Hij is duidelijker voor mij. Hier in de omgeving staan alle paarden 24/7 buiten en is er al meerdere malen in zowel koeien als paarden de bliksem geslagen. Bij ons is er op een paard toen der tijd autopsie gedaan. Hier kwamen ook blauwige korrels uit het lichaam. Waarom hoe en wat weet ik niet precies het was mijn paard niet en was niet zo van het doorvragen. Ik vind het vreemd dat er ook niks op internet staat eigenlijk :s

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:56

Brrr... Vind het sowieso al doodeng als mijn paard buiten staat in onweer, maar na de berichten hier op Bokt helemaal. Ben toch elke keer bang haar dood aan te treffen, bah.

Zal eens aan mijn dierenarts vragen hoe het met die blauwe korrels zit.