Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:01

Jemig wat erg voor de eigenaren... En een stal is net zo erg.. Mijne kunnen kiezen, stal of buiten maar ook daar staan bomen omheen dusja...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:01

Sneu voor de dieren maar het kan ook gebeuren als ze op stal staan, wat dan?
Zeg je dan, hadden ze maar buiten gestaan?
Mijn staan buiten, ongeacht het weer ;) Tenzij de weides en paddock onder water staan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:03

Vroeger had je ook zwaar onweer, hoor. Ik weet niet wanneer de mensen geboren zijn die dat roepen (ik ben zelf van 1970 :+ ), maar vroeger had je ook heel zwaar onweer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:04

Dustinlover schreef:
Jemig wat erg voor de eigenaren... En een stal is net zo erg.. Mijne kunnen kiezen, stal of buiten maar ook daar staan bomen omheen dusja...

Precies, bij mij kunnen ze ook kiezen, stal of buiten, maar om die stal staan bomen en als die inslaat, zijn ze ook allemaal dood, vrees ik...... En opgesloten staan met brand door inslag, lijkt mij ook geen pretje.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:05

friendly schreef:
Verschrikkelijk zeg! Enige vraag die ik hier heb is waarom ze niet binnen stonden.. Het was toch voorspeld? Maar bah, wat een nare vondst voor eigenaar.

Dat paarden veilig zijn voor onweer als ze op stal staan is een vals gevoel van veiligheid.
Wat als de bliksem in de stal slaat en de stal brandt af? Of er valt een boom of grote tak of wat dan ook op de stal waar je paard opgesloten staat en geen kant op kan? Of de paarden raken in paniek van het onweer en bezeren zich op stal?

Onweer brengt gewoon een risico met zich mee. Ik persoonlijk heb liever dat de paarden de keus hebben om naar buiten te kunnen dan dat ik ze op ga sluiten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:05

Twiggy2008 schreef:
Vroeger had je ook zwaar onweer, hoor. Ik weet niet wanneer de mensen geboren zijn die dat roepen (ik ben zelf van 1970 :+ ), maar vroeger had je ook heel zwaar onweer.

en was het in de winter veel kouder en in de zomer veel warmer!!!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:06

Het ging er ook behoorlijk hard aan toe gister nacht, ik en mijn vader zijn om 2 uur 's nachts nog bij onze merrie wezen kijken.
Heel veel sterkte voor de eigenaren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:07

Esmeralda schreef:
Twiggy2008 schreef:

en was het in de winter veel kouder en in de zomer veel warmer!!!

Ja, al hoewel de winters nu ook veel kouder zijn en de zomers warmer (op dit jaar na dan, het is is in 2013 wel erg laat begonnen qua zomerweer). ;)
Maar stevig onweer was er vroeger ook, absoluut!

xAnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:13

Awh sterkte!

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:20

Ook hier staat pony gewoon buiten met inloopstal. Wat wel de veiligheid verhoogt, is de stroom van de draad afzetten bij stevig onweer. Als de bliksem inslaat op de draad en er staan dieren in de buurt van de omheining, zijn ze ook dood... Is hier in de buurt al vaker gebeurd met koeien in de weilanden.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

Wat erg! Sterkte voor de eigenaren :(:)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:26

Hier gistermiddag in Groessen ook twee paarden getroffen door de bliksem. Een paard helaas dood en een is er slecht aan toe. Wat betreft het met onweer binnenzetten. Deze bui kwam zo plotseling,daar kan je niet altijd op tijd bij zijn. Ik vind het zo erg voor de eigenaren. Deze mensen zijn echte liefhebbers en hebben zo veel voor hun paarden over.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:28

Kaat1 schreef:
Ook hier staat pony gewoon buiten met inloopstal. Wat wel de veiligheid verhoogt, is de stroom van de draad afzetten bij stevig onweer. Als de bliksem inslaat op de draad en er staan dieren in de buurt van de omheining, zijn ze ook dood... Is hier in de buurt al vaker gebeurd met koeien in de weilanden.

hier is het op ons aparaat ingeslagen een poos terug, en toen hebben ze het hier gewoon overleeft. hadden ze in hun (inloop)stal gestaan waren ze d'r niet meer geweest...

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:28

Wat vreselijk, sterkte voor de eigenaren :(

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:29

hier staan ze met onweer binnen. ik heb ze gisteren eind van de morgen binnen gehaald omdat het zwart werd buiten. en na een uurtje weer buiten gezet. in de nachten staan zo wie zo binnen. een paard is juist bang als hij buiten staat met onweer dus vandaar naar binnen. we zetten voor hem de radio aan en hij staat dan rustig hooi te eten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:31

mooihoofd schreef:
hier staan ze met onweer binnen. ik heb ze gisteren eind van de morgen binnen gehaald omdat het zwart werd buiten. en na een uurtje weer buiten gezet. in de nachten staan zo wie zo binnen. een paard is juist bang als hij buiten staat met onweer dus vandaar naar binnen. we zetten voor hem de radio aan en hij staat dan rustig hooi te eten.

dit is niet waar. meestal schrikken ze ook niet van de donder omdat het een natuurlijk geluid is.
ja, ze vermeiden hier een uur van te voren al verstandig de bomen, maar verder? zijn ze niet bang hoor

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:33

unihorses schreef:
mooihoofd schreef:

dit is niet waar. meestal schrikken ze ook niet van de donder omdat het een natuurlijk geluid is.
ja, ze vermeiden hier een uur van te voren al verstandig de bomen, maar verder? zijn ze niet bang hoor

jij kan het niet waar vinden maar de eigenaar doet het al 12 jaar zo buiten knalt hij tegen de hekken aan dus waarom niet naar binnen als dat wel goed gaat ? dus roep niet gelijk dat is niet waar !

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:33

Vreselijk zeg .... Bah...
Ik snap ook niet waarom mensen zich afvragen waarom ze niet binnen staan ... :n
De meeste paarden kunnen prima voor zichzelf zorgen, weer of geen weer !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:34

mooihoofd schreef:
unihorses schreef:

jij kan het niet waar vinden maar de eigenaar doet het al 12 jaar zo buiten knalt hij tegen de hekken aan dus waarom niet naar binnen als dat wel goed gaat ? dus roep niet gelijk dat is niet waar !

als je zegt MIJN paard dat zou kunnen, die kan een geval apart zijn, maar EEN paard van nature is niet bang voor onweer ;)

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

Dit is niet ver van mijn stal! Gelukkig stond mijn paard op stal! Zoiets is moeilijk te voorkomen want je gaat er toch niet vanuit dat je paard getroffen wordt en je bent er niet altijd bij. Is echt pure pech en heel triest voor de eigenaren! Sterkte Y;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:39

Wat een vreselijk nieuws zeg! Sterkte voor de eigenaren!
Voor iedereen die zegt dat ze op stal horen: als daar de bliksem inslaat krijg je ze er ook echt niet bijtijds levend uit. Domme pech. Maar heel erg sneu.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:42

Sneu voor de paarden en hun eigenaars. Het is toch altijd een risico dat onweer. .

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Het risico dat het onweer direct op heb inslaat is uiteraard aanwezig, maar dat zou ik liever hebben dan dat ze opgesloten staan in een stal die bijvoorbeeld in re brand vliegt door inslag en ze geen kant op kunnen.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:43

Ik ken de verzorgsters van de pony's! Vreselijk...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:43

Wat ontzettend sneu voor de eigenaar, hoop dat de paarden op slag dood waren.
Heel veel sterkte aan de eigenaar.

Mijn paarden staan 9 van de 10 x met onweer ook gewoon buiten.
1 van de 2 woont in een stalen container met uitloop, dus lijkt de wei me veiligere plek en de andere wel in gewone stal, echter ook daar kan de bliksem inslaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:45

Leorah schreef:
nachtmerrie! Bevestigt weer dat ik echt zo snel mogelijk mn stallen af wil maken, zodat ik ze fijn binnen kan zetten voor dergelijke rotbuien. brr

Als de bliksem in je stal inslaat zijn je paarden ook dood. Het gevaar is het potentiaalverschil tussen inslagpunt en de aarde. Bij een mens die met z'n benen bij elkaar staat, kan het zelfs nog goed gaan (daar zijn gevallen van bekend). Bij een dier dat op 4 benen staat krijg je altijd een potentiaalverschil tussen voor- en achterbenen. Slaat de bliksem in op de nok van een stal, dan loopt de stroom daarna in alle richtingen weg. In alles wat die stroom onderweg tegenkomt ontstaat een potentiaalverschil (voltverschil tussen de delen die de grond raken, dus voor- en achterbenen) en dat kan zo een paar duizend volt zijn. Dat overleeft geen dier. Ook niet op 10 of 20 meter afstand van het inslagpunt.