Drie interessante embryo’s toegevoegd aan collectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:36

Charisma schreef:
Als je van je eigen merrie graag veulens wil, maar ze loopt (hoog) in de sport is er in mijn ogen niks mis met het gebruik van draagmerries en embryotransplantatie. Ook als je een fokkerij wil opstarten en je wil een start met goede paarden, kan je door het kopen van een embryo al sneller iets uit een mooie lijn fokken.

Het spoelen van 5 embryo's uit 1 merrie per seizoen is niet te doen, daar ziet de merrie die gespoeld wordt teveel vanaf, ze moeten ook elke keer hengstig worden gespoten. Dus "bandwerk" is op dit gebied zeker niet aan te raden. Een paard is geen legbatterij!

Ik ben het met je eens hoor. Een keer een embryo spoelen, dat vind ik logisch met zulke merries. Maar 4 a 5 vind ik wel heel onnatuurlijk. Maar goed, daar ben ik dan misschien wat conservatief in. Het gebeurt overigens wel degelijk ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:41

Charisma schreef:
Als je van je eigen merrie graag veulens wil, maar ze loopt (hoog) in de sport is er in mijn ogen niks mis met het gebruik van draagmerries en embryotransplantatie. Ook als je een fokkerij wil opstarten en je wil een start met goede paarden, kan je door het kopen van een embryo al sneller iets uit een mooie lijn fokken.

Het spoelen van 5 embryo's uit 1 merrie per seizoen is niet te doen, daar ziet de merrie die gespoeld wordt teveel vanaf, ze moeten ook elke keer hengstig worden gespoten. Dus "bandwerk" is op dit gebied zeker niet aan te raden. Een paard is geen legbatterij!

Uit Sisther zijn, als ik me niet vergis, dit seizoen al 5 embryo's gespoeld. Dus het is wel degelijk mogelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Drie interessante embryo’s toegevoegd aan collectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:25

Misschien is het merrie afhankelijk maar bij ons had de merrie helemaal geen last. Ondanks meerdere spoelingen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:15

Ik weet dat het idd gebeurd, maar daar ben ik zelf ook geen voorstander van. Ik vind een embryo of 3 echt het max.
Je moet ook het geluk hebben dat het elke keer dadelijk lukt, want je kan ook 10x spoelen en maar 2 gelukte embryo's hebben. Dus ik denk dat Sister meer dan 5x is gespoeld.
Als ze niet meer in de sport moeten lopen is het enigszins nog wel te doen (moest je dat echt willen), maar een paard wat moet presteren zoveel keer spoelen vind ik not done!

Hier hadden de merries na een paar spoelbeurten toch wel wat last, ze waren slomer en sprongen vooral achteraan wat minder door. Maar het kan van paard tot paard afhankelijk zijn idd.

Zoals met alles is het nodig van het met mate te doen is mijn mening!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:18

Wij hadden het geluk dat de merrie vaak een dubbele eisprong had dus 2 voor de prijs van 1 :)
Overigens lukte het vaker wél dan niet. Ook afhankelijk van waar je het doet denk ik.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:41

Hier lukt het spoelen en het herinplanten ook wel bijna altijd. Helaas zijn de merries dit jaar slecht drachtig te krijgen. Vorig jaar liep alles net wat makkelijker. Dit jaar hebben we vaak na 7 dagen geen embryo bij de moedermerrie... als dit wel lukte zijn de overplantingen ook allemaal gelukt.
Vorig jaar 3, dit jaar tot nu toe nog maar 1, we zijn nog 1 laatste poging aan het doen bij 1 merrie.

Een goed transplantatiestation met goede draagmerries is natuurlijk een must!! :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:12

Dat vind ik het voordeel van Mariahoop, die hebben zoveel draagmoeders lopen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:54

Hier gaan ze altijd naar een station in Zoutleeuw, naam ben ik even kwijt...