Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:26

AaronYve schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik vind sommige reacties wel erg overdreven. Je weet niet wat de situatie is. Misschien was het wel zo dat ze normaal altijd genoeg water kregen, en dat ze nog water in de tank overhadden toen het nog niet zo warm was. Maar nu drinken ze wat meer, en misschien was de eigenaar er wel helemaal niet op verdacht dat ze zoveel water dronken. Dan komt hij wel rond de zelfde tijd als anders, maar was alles gewoon al op.

Ja, het is sneu, maar ik denk niet dat de eigenaar dit bedoelt had. En ik denk dat hij er nu wel beter op let.

Ik vind het absoluut niet overdreven. Dieren horen niet zonder water te zitten en al helemaal niet met de temperaturen van afgelopen dagen. Dan ga je als eigenaar vaker kijken hoe het met de dieren gesteld is of je vraagt iemand anders maar dit is gewoon niet normaal imo.

Is maar goed dan dat blijkbaar sommige mensen geen werk hebben om hun paarden te betalen.
Er is soms geen peil op te trekken over het drinkgedrag. Als ik 's morgens ga voeren is 1 ton leeg en de ander nauwelijks aangeraakt. De volgende dag zijn beide tonnen bijna leeg.

Als ik btw de tonnen hier bijvul komen ze ook altijd meteen kijken. Misschien gooi ik er wel iets lekkers in.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:27

ik vind een kuub niet veel? al vallen ze hier wel zo ook aan... als ze al 1 ton vol hebben, en ik gooi vers water erbij is het zo weer weg

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:28

Ik keur dit ook zeker niet goed, maar de eigenaar wordt nog net niet uitgemaakt voor dierenmishandelaar terwijl niemand hier weet wat voor verhaal erachter zit. Voor hetzelfde geld waren die dieren gewoon nieuwsgierig naar wat er gebeurde. Er staan genoeg mensen omheen.

heidy_wilco

Spicegirl: hoe kunnen zoveel zeggen dat hij niet goed voor zijn dieten zorgt? Niemand die weet hoevaak hij zijn parden water brengt.

Papegara

Ik heb bij mijn paard 3 grote waterbakken die ik helemaal volspuit, elke dag opnieuw. Moet je is zien wat er eind van de dag nog over is..
Snap niet nat mensen dit soort dingen vergeten, met deze hitte is het voor die dieren zonder water niet uit te houden

Gini

Met zo een weer mogen paarden niet zonder water vallen. Geraken je tonnen snel leeg, dan heeft je paard blijkbaar een grotere drinkbehoefte en moet je grotere of meer tonnen voorzien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:31

Deze paarden wachten zelfs nog terwijl ze al aan het vullen zijn, als ze echt bijna uitgedroogd waren dan hadden ze niet gewacht, zie de foto waarbij de kalveren aan het drinken zijn. Natuurlijk is het niet goed te praten maar ik vind dit geen dierenmishandeling, eerder niet goed inschatten dat ze overdag zoveel gedronken hadden. Dieren zien er verder prima uit en ik zie nergens opgetrokken flanken wat kan duiden op uitdroging. En een paar liter water is met deze temperatuur zo verdampt dus die waterbakken kunnen s'morgens nog goed nat zijn geweest en een paar uur later droog.

Gini

Re: Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:32

Water komt met een hoge druk uit die spuit, daar steken ze idd niet zomaar hun neus door. Doet pijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:32

@ indianlady

Ik werk ook maar al te hard voor mijn paarden maar die staan nooit en te nimmer zonder water. Beetje eigenaar laat dit niet gebeuren! Mocht je geen tijd hebben dan vraag je iemand anders maar dat voorbijgangers en de brandweer te pas moeten komen om je paarden van water te voorzien is schandalig!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:33

@heidywilco en shannonjuul - waar lezen jullie dat ik zeg dat ie niet goed voor zn dieren zorgt, of dat het een paardenmishandelaar is ? dat staat hier nergens.jullie trekken beide negatieve en overbodige conclusies.
ik ben niet degene hier die fout is hoor.mijn dieren zijn voorzien van vers drinkwater ;)
de paarden waren niet nieuwsgierig, ze waren dorstig.
ik stel voor dat jullie de brandweer en politie bellen,en zeggen dat ze voorbarig waren..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:34

Ben ik dan ook een dierenbeul, soms staan mijn pony's ook wel een paar uur zonder water ondanks dat ik 2-3 x per dag kom. Helaas heb ik een pony die er zijn beroep van maakt de waterbakken om te gooien of leeg te scheppen. Als de bak dan een half uurtje in de zon ligt is ie kurkdroog. Tja als ik dan weer kom met water vallen ze ook aan. Ondanks dat het eigenlijk niet hoort dat ze zonder water staan worden er snel conclusies gekomen. Hij kwam met 1000 liter aan, wie zegt dat het daarbij bleef en hij niet nog 3x op en neer reed? Wel goed dat het in de gaten gehouden wordt maar ik zou eerlijk gezegd niet blij worden als ik gelijk 144 op mn dak heb omdat de bak droog staat.

Bakken staan nu een klein stukje onder het schrikdraad zodat hij minder makkelijk zn voet erin gooit maar het gebeurt nog regelmatig.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:42

Tja, ik denk gewoon toeval dat di tis gebeurt, alles ziet er prima verzorgd uit en idd al zou in de ochtend nog gevuld zijn dan is het niet ondenkbaar dat het water met dit weer sneller op gaat en heeft de eigenaar gewoon zich een beetje laten verrassen dat het zo snel is gegaan met het water, maar het feit dat hij eigenlijk zelf al kwam met water geeft toch wel aan dat het geen opzet is geweest en gewoon pure pech, zal er zelf ook wel van geleerd hebben.

overigens bij ons in de wei al hebben ze vollop water als er een ton gevuld wordt met vers water dan springen ze er bijna in zo lekker vinden ze dat dus dat ze al drinken tijdens het vullen wil niet perse zeggen dat de nood heel hoog was.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:43

spekenham schreef:
Tja, ik denk gewoon toeval dat di tis gebeurt, alles ziet er prima verzorgd uit en idd al zou in de ochtend nog gevuld zijn dan is het niet ondenkbaar dat het water met dit weer sneller op gaat en heeft de eigenaar gewoon zich een beetje laten verrassen dat het zo snel is gegaan met het water, maar het feit dat hij eigenlijk zelf al kwam met water geeft toch wel aan dat het geen opzet is geweest en gewoon pure pech, zal er zelf ook wel van geleerd hebben.

overigens bij ons in de wei al hebben ze vollop water als er een ton gevuld wordt met vers water dan springen ze er bijna in zo lekker vinden ze dat dus dat ze al drinken tijdens het vullen wil niet perse zeggen dat de nood heel hoog was.

Precies en de dieren zien er prachtig verzorgd uit mi. Niet te snel oordelen bokt!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:44

spicegirl schreef:
@heidywilco en shannonjuul - waar lezen jullie dat ik zeg dat ie niet goed voor zn dieren zorgt, of dat het een paardenmishandelaar is ? dat staat hier nergens.jullie trekken beide negatieve en overbodige conclusies.
ik ben niet degene hier die fout is hoor.mijn dieren zijn voorzien van vers drinkwater ;)
de paarden waren niet nieuwsgierig, ze waren dorstig.
ik stel voor dat jullie de brandweer en politie bellen,en zeggen dat ze voorbarig waren..

Waar lees jij dat ik het over jou heb? Bovendien noemde jij de eigenaar ''nalatig''. Dat klinkt nou niet bepaald positief.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:46

niet positief wil niet zeggen negatief.
hij is gewoon nalatig geweest, op dat moment.zal mss de 1e keer zijn, en denk ook wel de laatste keer, maar op dat moment had ie een wei vol dorstige paarden.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:47

goeie actie !!
miss handig om ze bij een slootkant te zetten ofzo kunnen ze drinken wanneer ze willen .:)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:50

Tabaluga12 schreef:
spekenham schreef:

Precies en de dieren zien er prachtig verzorgd uit mi. Niet te snel oordelen bokt!

Nou prachtig verzorgt wil ik het zeker niet noemen hoor, er lopen er genoeg bij die volgens mij alleen maar wat vetgemest worden voor de slacht. Rijd er met enige regelmaat langs. Ze staan daar op een industriegebied waar meer onkruid staat dan gras.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:51

bontebonte schreef:
goeie actie !!
miss handig om ze bij een slootkant te zetten ofzo kunnen ze drinken wanneer ze willen .:)

moet je maar net een paard hebben, zoals die mijne, die is opgegroeid in gebied waar ze door sloten moesten om van het ene stuk naar het andere te geraken. :D No way dat ik mijn paard ooit op stukken zet die enkel met een sloot zijn afgespannen, die gaat daar nl gewoon door als ze de mogelijkheid ziet. :)

Niet fijn voor de dieren dat ze zonder water zaten en zeker niet goed ingeschat van de eigenaar, maar om daar nou zoveel tamtam van te maken... Mijn paard duikt ook met haar hoofd in de emmer als ze vers water krijgt hoor, terwijl ze een automatische drinkbak in de wei heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:56

Behoorlijk nalatig..met dit extreme weer zorg je dat je júist 24/7 water aan kunt bieden. Het feit dat de waterbakken leeg waren, houd in dat er te weinig water aangeboden wordt..dan zet je wat tonnen extra neer.
Met alle respect, maar zie op zoveel dieren ook maar weinig waterbakken staan? Dat is alleen wat je op de foto ziet natuurlijk, voor zelfde geldt staat er buiten de foto om nog een grote bak/tank..

Zie het veel om me heen gebeuren..op mn vorige stal ook..geen zin/geen tijd, vrieskou of hitte, geen water of ontzettend smerig water..net als een stal hier om de hoek..erg kwalijkezaak!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:03

Niemand neemt hier het woord mishandeling of dierenbeul in de mond buiten zij die deze situatie willen verdedigen.
Dieren zonder water bij dit weer is gewoon nalatigheid. Misschien geen bewuste nalatigheid, maar nalatigheid. Net zoals een kind in de auto laten terwijl moeder boodschappen gaat doen. De vrouw zal het kind niet bewust ziek willen maken, maar het is wel een enorme nalatigheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:08

Stel jij vult voor dag en dauw de watertonnen. Je gaat daarna naar je werk, 's avonds kom je terug om weer te vullen en ze zijn leeg. Paarden komen op je af en gaan drinken van het verse water.

Ben je dan ook nalatig?

Wie zegt dat deze man 's morgens ook niet al is geweest?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:12

Meer watertonnen neer zetten bij (extreme) warmte zou ik dan doen ;)
Overal wordt er voor gewaarschuwd dat het extreem warm weer wordt dan kun je ook bij jezelf nagaan dat je meer water ter beschikking moet stellen.
Ik vind het niet goed te praten, hopelijk heeft hij zijn lesje geleerd
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 24-07-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:12

Het is super dat er mensen gebeld hebben en dat de brandweer gehandeld heeft!!!
Maar wel of niet nalatig valt gewoon niet over te oordelen!! Ál gaat iemand 10x per dag naar de paarden toe, dan nog zit er zeker 2 uur tussen. Als dan net een bak kapot is of leeg, zullen ze met dit weer ook echt wel dorstig reageren..... En grotere hoeveelheden neerzetten is ook niet optimaal, want het water wordt in een ton érg warm en daar knapt een dier ook niet echt van op...
Maar uiteraard ben ik blij dat er omstanders gereageerd hebben!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:14

En mensen staan geloof ik ook niet stil bij het feit dat zo'n 1000 liter vat niet in een kwartiertje vol is, zeker niet als je hem met een simpele tuinslang moet vullen... Dan zitten ze inderdaad minstens een uur zonder water, maar als hij het verder nergens kwijt kan moet hij toch wachten tot het vat leeg is. Een halfvolle gaan verslepen om te vullen slaat ook nergens op.

Paarden zien er verder prima uit, maar veel bokkers vallen over het minste en geringste zonder de situatie te kennen en slaan dan wartaal uit. Zou dat door de warmte komen?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:16

bontebonte schreef:
goeie actie !!

Om vervolgens de brandweer te laten komen om een paard uit de sloot te vissen.

Ik snap niet dat het goedgepraat wordt dat er geen water beschikbaar was, omdat de paarden er goed uit zagen. Dat is net zoiets als goedkeuren dat een hond naast de fiets rent in de volle zon want hij ziet er verder goed uit....

Zeker met zo'n grote groep is het jouw verantwoordelijkheid als eigenaar om de dieren van voldoende drinkwater te voorzien, zeker in dit soort omstandigheden. De brandweer gaf niet voor niks aan te zien dat ze al even zonder water zaten. Het is in deze weersomstandigheden geen foutje maar kan dodelijk zijn en is imo dus nalatigheid. Dat de dieren niet met hun snoet die stralen ingaan snap ik, maar zoals je op de foto's kunt zien waren ze behoorlijk dorstig.
Ik zeg niet dat de eigenaar een mishandelaar is want neem aan dat hetuit onwetendheid of niet nadenken was. Afijn de eigenaar is erop aangesproken en laten we nu maar hopen dat het niet nog eens gebeurd.
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 24-07-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt