Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:19

miss_lizje schreef:
FriesWytske schreef:
Inderdaad, Geertruida. Mooi dat dit nu eens zwart op wit komt te staan. En dat terwijl er meerdere mensen zeggen, dat wij ons aanstellen.

a boe, ga vooral heel hard huilen in een hoekje.

Ik ben nogsteeds van mening dat wanneer je correct rijd echt wel je punten rijd omdat ze dan gewoon niet om je heen kunnen. Dat een paard dat voordeel heeft in zijn bouw daardoor gemakkelijker de oefeningen kan uitvoeren is vooral mooi meegenomen, maar wanneer je correct rijd en het paard gezond is krijg je elk ras in het Z, al zal het bij sommige wat meer trainingsuren in zitten dan bij de ander.
Ondanks dat de jury dus lang niet zo objectief is als eigenlijk zou moeten zijn, kunnen ze jou echt geen 1en geven wanneer je correct rijd.

Zelf heb ik een tuigpaard/gelders. Vaak genoeg ook opmerkingen over gehad(stuur dat karre paard maar weer terug waar hij hoort, op het land etc.), maar vaak genoeg ook de eerste prijzen behaald. Kan ik wel heel hard gaan zeuren en zaniken maar wanneer ik dus gewoon een nette proef neerzet krijg ik mijn punten toch wel. Dus kunnen we alsjeblieft stoppen met zeuren van ik-word-benadeeld-want-heb-een-fries/fjord/haflinger/geit/koe-en-daar-houd-de-jury-niet-van en kunnen we gewoon eens gaan rijden?

Wij mogen net als alle anderen onze mening geven. En kan je zeggen 9 van de 10 keer ben ik het helemaal met de jury eens. En als ik lage punten heb naar mijn gevoel, maar het commentaar klopt wel. Dan hoor je mij niet zeuren. Je kunt de juryleden er echt wel uit, die de friezen karrepaarden vinden. En nee, die zetten het niet op het protocol. Zo slim zijn ze wel.

Heb het een paar maanden nog meegemaakt op een concours. Heerlijke proef gereden, echt zitten te genieten. En iedereen, ook andere juryleden die me hadden zien rijden. Zeiden dat wordt een dikke winstpunt. Niet dus. En ook het commentaar klopte helemaal niet. Een nette middendraf voor de B gereden, krijg je daar maar een 5 voor. Toevallig had de fotograaf die helemaal op de foto genomen. En iedereen zei, daar had je een 7 of 8 voor moeten hebben.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:35

Volgens mij valt het benadelen van Friezen wel wat mee, als je gewoon een goede proef rijd krijg je echt wel je punten. Ik haal over het algemeen wel goede punten vaak richting 190. En natuurlijk heb ik wel een keer dat het iets minder gaat en dat we een mager winstpuntje hebben. Maar er is hier een jury in Friesland waarbij ik standaard 160 punten rij het maakt niet uit wat ik doe ik heb gewoon elke keer weer 160. Ik hoor ook wel van andere amazones dat hij Friezen erg benadeeld. En het commentaar dat ik altijd heb is dat hij iets achter de ll loopt. En dat hij bij verruimen versneld dus daar hebben we ook standaard een drie op.
Ik denk dat die jury nog nooit op een Fries heeft gezeten en dat hij denkt dat er geen verschil tussen kwpn en Fries zit qua rijden.

Evony

Re: Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:03

Lobke: je moet elk paard het zelfde beoordelen. Dus een middendraf die fantastisch is voor een Fries maar middelmatig voor het dressuurbeeld wat je wilt hebben, dien je als middelmatig te beoordelen.

Een paard dat constant achter de ll loopt, fries of kwpn, mag eigenlijk geen wp krijgen. Je mag ze niet verschillend zien dus ook niet verschillend beoordelen. Ze moeten allemaal aan het zelfde beeld voldoen, fries kwpn of Shetlander.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:09

FriesWytske"
[quote="miss_lizje schreef:
FriesWytske schreef:
Inderdaad, Geertruida. Mooi dat dit nu eens zwart op wit komt te staan. En dat terwijl er meerdere mensen zeggen, dat wij ons aanstellen.

Ik ben nogsteeds van mening dat wanneer je correct rijd echt wel je punten rijd omdat ze dan gewoon niet om je heen kunnen. Dat een paard dat voordeel heeft in zijn bouw daardoor gemakkelijker de oefeningen kan uitvoeren is vooral mooi meegenomen, maar wanneer je correct rijd en het paard gezond is krijg je elk ras in het Z, al zal het bij sommige wat meer trainingsuren in zitten dan bij de ander.
Ondanks dat de jury dus lang niet zo objectief is als eigenlijk zou moeten zijn, kunnen ze jou echt geen 1en geven wanneer je correct rijd.

Zelf heb ik een tuigpaard/gelders. Vaak genoeg ook opmerkingen over gehad(stuur dat karre paard maar weer terug waar hij hoort, op het land etc.), maar vaak genoeg ook de eerste prijzen behaald. Kan ik wel heel hard gaan zeuren en zaniken maar wanneer ik dus gewoon een nette proef neerzet krijg ik mijn punten toch wel. Dus kunnen we alsjeblieft stoppen met zeuren van ik-word-benadeeld-want-heb-een-fries/fjord/haflinger/geit/koe-en-daar-houd-de-jury-niet-van en kunnen we gewoon eens gaan rijden?

Wij mogen net als alle anderen onze mening geven. En kan je zeggen 9 van de 10 keer ben ik het helemaal met de jury eens. En als ik lage punten heb naar mijn gevoel, maar het commentaar klopt wel. Dan hoor je mij niet zeuren. Je kunt de juryleden er echt wel uit, die de friezen karrepaarden vinden. En nee, die zetten het niet op het protocol. Zo slim zijn ze wel.

Heb het een paar maanden nog meegemaakt op een concours. Heerlijke proef gereden, echt zitten te genieten. En iedereen, ook andere juryleden die me hadden zien rijden. Zeiden dat wordt een dikke winstpunt. Niet dus. En ook het commentaar klopte helemaal niet. Een nette middendraf voor de B gereden, krijg je daar maar een 5 voor. Toevallig had de fotograaf die helemaal op de foto genomen. En iedereen zei, daar had je een 7 of 8 voor moeten hebben.[/quote]

Ik zou zeggen, film je proeven. Foto's blijven moment opnamens, zou kan je bijvoorbeeld een heel mooi vertrek hebben richting de middendraf, maar als er tacktfouten daarna inkomen zal je geen 7 of 8 krijgen. Op welk moment de foto word gemaakt is dan bepalend voor het beeld.

Wellicht had je gewoon een strenge jury, kan ook wel eens gebeuren. Maar dat betekend niet gelijk dat het een friezenhater is ofzo.
Voorkeuren blijven er toch wel, ga dan juist nog een stapje extra om die jury van zijn stoel te blazen met een nette proef. Maar dat zielig doen omdat de punten tegenvallen en dan maar zeggen dat de jury je paard minder vind, vind ik de grootste onzin. Als je echt zo'n geweldige proef rijd, kunnen ze daar echt niet om heen hoor.
Een proef bestaat uit meer onderdelen dan verruimen, gewoon op de letters rijden en de figuren netjes afwerken krijg je ook je punten voor. Daarmee kan je de zwakkere punten in je proef mee ondersteunen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:42

@ miss_lizje Dat doe ik. En dan laat ik ze ook aan andere juryleden zien. En die zijn het dan met mij eens.
Ik rijd al zoveel jaar wedstrijd. Dat je echt op een gegeven moment wel weet of een proef goed voelt of niet goed. En ik durf echt naar mijzelf te kijken. Zo was ik afgelopen weekend over de proef waar ik dikke punten mee scoorde het ook niet met de punten eens. Want vond dat dat nog veel beter kon, door fouten van mijzelf.
@ _Lobke_ Inderdaad. Er zijn er een paar bij, daar krijg je gewoon geen punten van.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:52

Klopt.. ik kreeg van een 'oude' bekende, waar het dus niet zo mee boterde ook standaard nooit punten.. wel eens zó erg geweest dat ik naar mijn idee en omstanders 2 vrij goede proeven had gereden en die van hem waren 20 punten lager..
Wat doe je er aan?? Stond ook nooit wat op mijn briefje, alleen lage punten.. als je zo iemand in het winterseizoen treft, dan ben je daar mooi klaar mee..
Ik ga voor de gezelligheid op wedstrijd en het is gewoon wel een domper als je dan een jury hoort die dat zegt.. Je hebt thuis je best gedaan en dan kom je op wedstrijd en voor je überhaupt de proef hebt gereden krijg je dit al naar je hoofd.. -O-

Maar wat ik zei en nogmaals.. Er zijn ook goede jury's bij en die gewoon inderdaad naar de oefeningen kijken.. wat voor 'soort' paard er ook langs komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:06

FriesWytske schreef:

Kijk je dan ook naar alle keren dat je met een Fries wegkomt met ver achter de loodlijn lopen 'omdat hij zo gebouwd is' waar KWPNers die hetzelfde doen dikke onvoldoendes scoren, of de keren dat een Fjord in het M/Z met zijn kont hoog en neus laag ronddraaft terwijl je daar op die manier met een KWPN niet eens ooit komt?

Ontopic: het lijkt me idd een utopie om volkomen objectief te jureren maar ik denk wel dat er al veel aandacht voor is bij de juryopleiding, zodat ze zich er van bewust worden. Maar er zit geen jurylid op zijn vrije zondag zich te verkneukelen bij de gedachte hoeveel mensen hij vandaag eens een verliespunt zal geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:17

Urielle schreef:
FriesWytske schreef:

Kijk je dan ook naar alle keren dat je met een Fries wegkomt met ver achter de loodlijn lopen 'omdat hij zo gebouwd is' waar KWPNers die hetzelfde doen dikke onvoldoendes scoren, of de keren dat een Fjord in het M/Z met zijn kont hoog en neus laag ronddraaft terwijl je daar op die manier met een KWPN niet eens ooit komt?

Daar heb je zeker een punt, Urielle. Maar als de amazone of ruiter dat beweerd. Dan zeg ik ook dat dat niet waar is. Want dat ligt dan dus echt aan de ruiter of amazone. En vind dat daar echt op af mag worden gestraft.
Ikzelf probeer er altijd op te letten dat het paard wat ik rijd op of een beetje voor de loodlijn rijd.

Ontopic: het lijkt me idd een utopie om volkomen objectief te jureren maar ik denk wel dat er al veel aandacht voor is bij de juryopleiding, zodat ze zich er van bewust worden. Maar er zit geen jurylid op zijn vrije zondag zich te verkneukelen bij de gedachte hoeveel mensen hij vandaag eens een verliespunt zal geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:23

Ik doelde niet op de verdediging van de ruiters verder, dat hou je toch, of mensen nu met een Fjord rijden of een vosmerrie of een springpaard of een bonte, er is altijd wel een excuus te bedenken.

Maar vooral dat de jury niet alleen onbewust negatief discrimineert op rassen maar ook onbewust positief discrimineert. (kom ik ook tegen hoor, vinden ze zo'n stoere stippelponyhengst wel leuk in de ring, weer eens wat anders, en dan krijg ik zeker 10 punten meer dan ik verdiende.)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:27

Ook daar heb je gelijk in. Ik blijf dan ook altijd kritisch naar mezelf kijken. En blijf dan liever langer in een klasse hangen om mijn paard goed voor elkaar te krijgen. Dan dat ik snel promoveer, wat ik toch veel om me heen zie. Want ja, dat sportpredikaat moet zo snel mogelijk gehaald worden. Zeker bij de friezen.
Dat is mijn doel ook. Maar dan wel op mijn tempo. En het tempo van het paard.
Rijd nu zelf alweer een dik jaar in de B. In het begin kwamen de winstpunten nog niet, maar vorig jaar heb ik voor het paard echt als een leerjaar beschouwd. En dat jaar is ze ook nog eens een cm of 6 gegroeid. Maar kreeg, toen de winstpunten kwamen. En ik op 10 winstpunten zat de vraag al wanneer ik hoger ging starten. Zelfs daarvoor al, want ik mag versneld naar de M promoveren. Tja, paard was er nog niet aan toe. En kan nu merken dat ze sterker wordt. Daardoor gaan de proeven ook makkelijker. Maar dan ga ik zelf weer foutjes maken. Dus we blijven tot het eind van het zomerseizoen nog lekker in de B. En dan de laatste misschien een klasse hoger. Maar dit alles in overleg met mijn instructeur. En dat vinden de meesten heel erg vreemd.

Zo zouden meer mensen dat moeten doen, vind ik.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:25

ik vind het flauw dat mensen met koudbloeden gelijk hun slechte scores beroepen op 'mijn jury was een friezen-hater' oid

ik heb zelf een fjord en vroeger tussen de paarden in het M2 gestart en ik kreeg juist vaak complimenten over haar!

Ik denk wat het m voornamelijk is, is dat er téveel ruiters zijn die denken dat ze wedstrijden kunnen rijden (ook met gewone rijpaarden) en het dan gauw op de jury gooien....

er zullen vast enkele juryleden zijn die gewoon vinden dat een koudbloed niet in de dressuurring hoort, maar alle jury's die ik heb gehad en waar ik bij heb geschreven beoordeelden gewoon eerlijk wat ze zagen
en als dat een fries is die veel te diep en kort loopt, zijn je punten daar ook naar en als het een fjord is die geen enkele verruiming kan laten zien, onderhals opzet en als een plank door de bocht gaat ook
die ruiters moeten niet denken dat de jury de punten aan moet passen op het ras ofzo.... (dan moet je maar alleen rassenwedstrijdjes rijden)

het is goed wanneer jury's zíen dat een paard het maximale laat zien correct uitgevoerd en dat dát beloond wordt ongeacht het ras
en als dat dan betekent dat een totilas bij wijze van zijn benen enorm naar voren kan laten schieten en een fjord vanwege mindere bouw minder ver moet dat niet uitmaken voor het cijfer

wat ik erger vind is vaak de andere kant, dat ik genoeg wedstrijden heb mee gemaakt waarbij een paard met een flinke bloedlijn, een goede ruiter, enorme bewegingen, etc enorme punten krijgt
ook al wordt hij achterstevoren gereden, voltetjes maakt tijdens de proef, etc etc
onder het mom van dat dier kan zo goed lopen en bewegen oid (dit heb ik serieus mee gemaakt, voltetjes tijdens de proeven, gewoon omdat het dier angstig of heet was waar menig ander gewoon 0 punten voor krijgt of na meerdere keren gewoon uitgebeld zou worden)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:29

En om dat laatste wat jij zegt, gaat het hier CindyUniek.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:15

de OP of jullie discussie? :P
want jullie hebben het volgens mij over het benadelen van friezen oa
en dat vind ik wel meevallen (gezien mijn eigen ervaringen met fjord en schrijven bij jury's)

laten we eerlijk zijn een koudbloed heeft toch ook niet de atletische bouw als de meeste dressuurgefokte rijpaarden? Dus dat je daar evt lager mee scoort lijkt mij een logisch gevolg :j

maar je kunt niet zeggen 'een fries loopt nou eenmaal vaak achter de LL dus dat moeten ze maar voor lief nemen'

en het voorbeeld wat ik als laatste noem is natuurlijk ook een uitzondering op de regel, net als de enkele juryleden die een koudbloed echt benadelen voordat ze hem hebben zien lopen....
beide kanten is niet goed, maar dat zijn gelukkig wel uitzonderingen

mijn ervaring is over het algemeen, als je paard lekker rechtgericht, ontspannen en in aanleuning loopt en de oefeningen correct uitvoert dat je je punten ook wel verdient :j :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:19

CindyUniek schreef:
en dat vind ik wel meevallen (gezien mijn eigen ervaringen met fjord en schrijven bij jury's)

laten we eerlijk zijn een koudbloed heeft toch ook niet de atletische bouw als de meeste dressuurgefokte rijpaarden? Dus dat je daar evt lager mee scoort lijkt mij een logisch gevolg :j

maar je kunt niet zeggen 'een fries loopt nou eenmaal vaak achter de LL dus dat moeten ze maar voor lief nemen'

en het voorbeeld wat ik als laatste noem is natuurlijk ook een uitzondering op de regel, net als de enkele juryleden die een koudbloed echt benadelen voordat ze hem hebben zien lopen....

mijn ervaring is over het algemeen, als je paard lekker rechtgericht, ontspannen en in aanleuning loopt en de oefeningen correct uitvoert dat je je punten ook wel verdient :j :D

Zal nog maar even een fabel uit de wereld helpen. Een Fries is geen koudbloed, maar een warmbloed.
En wat je over de ll zegt is helemaal waar. Maar dat geld voor meerdere rassen. Er zijn er die zeggen dat tinkers, haflingers en noem verder maar op, niet op of voor de ll kunnen lopen door hun bouw. Maar bij een juiste training kan elk paard op of voor de ll lopen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:42

Elan_GV schreef:
Johanna59 schreef:
Leuk, dat je misschien wel beoordeeld kan worden door een computer. Die gegevens, die een computer gebruikt, zijn toch ook eerst ingevoerd door mensen??

Maar dan word er wel elke keer op exact dezelfde manier gejureerd. De computer heeft niet last van emoties en voorkeur.

Zal wel zeggen dat er zéker ook goede jury's zijn. Het is makkelijk om te zeuren. Zat vorige week bij iemand duidelijk kwpn voorkeur, we hadden wat vertraging in het begin. Jury van de 1e proef was laat en wij waren voor 2e proef, maar hij keek echt naar de uitgevoerde onderdelen. Hoe voert het paard, maakt niet uit wat voor paard een onderdeel uit.

Een jury kijkt hoe er gereden wordt, en hoe de proef wordt uitgevoerd.
En of dat nu een Fries is of een ander paard, maakt niets uit.
Het is natuurlijk dom, als ruiter van een Fries, om bij voorbaat al te denken, dat je toch lager beoordeeld wordt. Dat
gebeurt dan namelijk ook. Je hele rijden wordt namelijk door je eigen instelling beïnvloed.

Een goed proef is een goed proef. Vaak weet je zelf al wel, of je goed gereden hebt.
Maar als iedere keer de punten tegen vallen en je zelf denkt dat je goed rijdt, tja, dan wordt het
misschien tijd voor een beetje bijstelling van je eigen kunnen. En moet je misschien kritischer naar je
zelf gaan kijken. Een paard loopt namelijk zoals je hem als ruiter voorstelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:44

Blijf jij maar in je wereldje leven van dat mensen niet met emotie jureren, Johanna59.
Want wat jij zegt klopt niet en dat is dus nu bewezen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:44

CindyUniek schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. ;)
Hier wordt gesproken over friezen , hafjes en fjorden.
Zelf rijd ik wedstrijden op mijn nu 7 jarige tinkerhengst. :o en inmiddels M2 +24. En twee weken geleden reservekampioen geworden van onze kring tussen de sportpaarden, *\o/*
Elke klasse heb ik helemaal uitgereden , om de dood eenvoudige reden dat de punten me om te oren vliegen. _/-\o_
En elke klasse hebben wij ons weten te selecteren voor de regionale kampioenschappen. En tuurlijk heb ik het ook wel meegemaakt dat een jury echt laag gepunt heeft omdat ze geen tinker waardeerde :( maar what the f*ck, kan mij dat boeien, mn leven hangt er niet vanaf, en ze mogen vinden wat ze vinden, heb zelf ook mn voorkeuren want we zijn allemaal mensen die dat wel eens uiten. :j
Wel vind ik dan dat als je als jury dan zit te jureren, het niet netjes is om dat hardop te zeggen, :n
Ze moeten wel iedereen in hun waarde laten.

En ja er wordt misschien ook wel eens in het alegemeen te laag gejureerd, maar mijn vraag is dan, Moet het dan altijd hoog zijn??
Als je proef niet goedgenoeg en winstwaardig is , dan is dat nu eenmaal zo. Sommige zouden toch in mijn ogen ook wel eens kritischer naar zichzelf en hun rijstijl mogen kijken, en idd niet altijd de schuld op jury af te schuiven :n
Misschien eens een onderzoek doen naar de ruiter en zijn emoties, voor en na de proef. := en dan de proef filmen en terug laten kijken.

En een computer als jury lijkt me niks, dan wordt het allemaal nog veel onpersoonlijker.
Ik rijd wedtrijden voor mn plezier , hoef er geen geld aan te verdienen, dus als ik dan eens terecht of onterecht lage punten rijd, nou volgende keer beter.

Ik persoonlijk met mn tinker heb alleen maar tot nu toe ontzettend leuke reacties gehad van zowel jury,s als omstanders. +:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:49

Nee, hoeft van mij niet altijd hoog te zijn. Maar wel rechtvaardig. En merk dat hier in de provincie vaak heel erg laag wordt gejureerd. De meesten durven niet te punten. Die punten meestal vanuit het oogpunt een 6 is voldoende. Terwijl je in mijn ogen zou moeten punten van een 10 is foutloos en daar dan punten van moet gaan aftrekken om tot het juiste cijfer te komen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:26

miss_lizje schreef:
FriesWytske schreef:

Ik schrijf het meestal wat 'zachter' op, maar ben het hélemaal met je eens!! Gewoon netjes rijden levert met elk paard uiteindelijk punten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:56

Suzanne F. schreef:
Joyce_ schreef:
Maar, wat nou als de friezen die in de filmpjes werden getoond, nou ook echt mindere proeven reden dan de KWPNers? Voor een echt betrouwbaar onderzoek zou je eigenlijk een realistische computeranimatie moeten laten zien waarbij exact dezelfde proef wordt getoond door eerst een Fries en dan een KWPNer..

Nu zou een andere conclusie van het onderzoek kunnen zijn: Friezen zijn dus slechter in dressuur dan KWPNers - want ze worden lager beoordeeld.

Precies, daar dacht ik ook aan. Je kan bijna nooit 2 exact gelijke proeven laten zien door 2 verschillende paarden.

en ook ik dacht dus precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:59

Suzanne F. schreef:
Friezen hebben doorgaans bepaalde punten waardoor ze minder goed scoren in een dressuurproef. En dan bedoel ik met name de neiging om te kort in de hals te worden, de verruimingen in draf en de galop. Dit is wat mij meestal opvalt. Uitzonderingen daargelaten want ik heb ook weleens een Fries in het Z2 gehad waar menig KWPN-er een puntje aan kon zuigen. Wat een geweldig dier was dat.

Dat te korte in de hals is voor mij ook vaak het punt dat ik niet heel hoog kan gaan zitten in de cijfers.

Kreeg een tijd terug nog een amazone achteraf bij me en ze vroeg of ik hem echt te kort in de hals vond.

Ze zei, Ja maar dat is zijn houding, hij loopt eigenlijk altijd met zijn kin op de borst...

Ik wilde toen bijna zeggen: Ja maar...

Maar heb uitgelegd dat lengte in de hals echt heel belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:00

Evony schreef:
Sorry hoor maar na jaren als ruiter en nu als jurylid mee te draaien in de dressuursport kan je mij niet verkopen dat mensen express heel laag beoordeeld worden, terwijl ze een goede proef rijden, omdat ze een fries/fjord/haflinger hebben. Alleen voor het begin van de proef kijk je naar het paard zelf als type etc. In de proef vergeet je dat helemaal en kijk je alleen nog maar hoe een paard iets doet.

Tenminste dat is mijn ervaring. Ik ben helemaaaal geen haflinger/fjord/Friezen mens maar ik heb toch soms een stel keurig gereden Friezen/fjorden/haflingers in mijn ring. Friezen die strekken voor een 8! En als ze een cijfer verdienen krijgen ze dat ook.

En zo is het maar net.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:07

Johanna59 schreef:
Een jury kijkt hoe er gereden wordt, en hoe de proef wordt uitgevoerd.
En of dat nu een Fries is of een ander paard, maakt niets uit.
Het is natuurlijk dom, als ruiter van een Fries, om bij voorbaat al te denken, dat je toch lager beoordeeld wordt. Dat
gebeurt dan namelijk ook. Je hele rijden wordt namelijk door je eigen instelling beïnvloed.

Een goed proef is een goed proef. Vaak weet je zelf al wel, of je goed gereden hebt.
Maar als iedere keer de punten tegen vallen en je zelf denkt dat je goed rijdt, tja, dan wordt het
misschien tijd voor een beetje bijstelling van je eigen kunnen. En moet je misschien kritischer naar je
zelf gaan kijken. Een paard loopt namelijk zoals je hem als ruiter voorstelt.

Ik start zelf een Fries en kan me hier alleen maar bij aansluiten. Een gezonde dosis zelfreflectie misstaat niemand en je kan er alleen maar beter van worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:12

FriesWytske schreef:
Nee, hoeft van mij niet altijd hoog te zijn. Maar wel rechtvaardig. En merk dat hier in de provincie vaak heel erg laag wordt gejureerd. De meesten durven niet te punten. Die punten meestal vanuit het oogpunt een 6 is voldoende. Terwijl je in mijn ogen zou moeten punten van een 10 is foutloos en daar dan punten van moet gaan aftrekken om tot het juiste cijfer te komen.

Misschien durven ze wel te punten, maar wordt er gewoon matig gereden :7 jurycursussen zijn overal hetzelfde....

Het zijn altijd dezelfde combinaties die boven de 65% à 70% scoren, waarom...ga maar eens naar hun proeven kijken, film jezelf maar eens en vergelijk dan ;)

In plaats van te klagen over je lage punten, kun je misschien beter kritisch naar je eigen rijden kijken!
Want als je goed rijdt krijg je je punten echt wel, ongeacht ras, hoogte, kleur or whatever....
Een jury punt per onderdeel wat hij ziet, als dat laag is of gewoon 6-jes dan schort er wat aan je eigen rijden en niet aan de "zuinige" jury.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:44

FriesWytske schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens ik vind dat ze hier vrij royaal jureren soms zelfs te hoog. Ik had laatst een B proef met mijn eigen paard 200 punten en 1ste prijs terwijl de aanleuning niet helemaal constant was en het paard meer op de achterhand moest lopen.