Dierenbescherming redt 16 paarden van boerderij in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:44

Onvoorstelbaar dat er zulke mensen bestaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:55

Vreselijk. En wat heeft die hengst een lief hoofd, ondanks alles wat hij heeft meegemaakt. Ik kan me helaas niet voorstellen hoe deze hoeven ooit goed moeten komen. Arme beesten.

LadyMadonna

Re: Dierenbescherming redt 16 paarden van boerderij in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:10

Wat ik me nav dit af vraag: hoe komen hoeven zo ver door gegroeid? K bedoel: in het wild komt er ook geen smid bij, maar die lopen er toch niet zo bij :?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:21

Ik het wild lopen ze vaak nog op een harde ondergrond..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:28

Lynn_Nikita schreef:
jeetje daar is al lang geen smid meer bijgeweest knap dat ze nog kunnen staan/lopen
Hoop dat een smid dit nog goed krijgt, lijkt me niet erg bevorderlijk voor de beenstand/ pezen ed

7 jaar al niet meer. Heb niet het hele artikel gelezen, maar er stond dat 7 jaar geleden de hoefsmid was overleden en sindsdien nooit meer een hoefsmid geweest 8)7 Was blijkbaar een hele opgave om een nieuwe hoefsmid te zoeken |o

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:30

Die beelden van die hoeven zijn wel hallucinant, kan dat nog hersteld worden? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Sommige paarden lijken, op de hoeven na, wel nog vrij ok...? Die eerste foto, dat bruine paard uiterst links bijvoorbeeld, dat is een heel ander beeld dan de foto's van de hengst en de paarden die daarop volgen. Ik vraag me af hoe het komt dat dat allereerste paard blijkbaar nog redelijk goed gevoed is, en andere paarden die ook buiten staan dan weer zo mager zijn. Is dat paard er dan nog maar recent bij gekomen?

In elk geval is er al lang geen smid bij geweest. 7 jaar dus. Dear lord.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:32

OMG heb nog nooit zo'n hoeven gezien.. Die paarden hebben nog geluk dat ze nog enigzins kunnen lopen.
Hopelijk krijgt de smid het weer helemaal herstelt zodat ze pijnvrij kunnen rennen.
Snap niet dat iemand de paarden zo kan laten staan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:33

Jeetje, ik bleef er naar kijken. Ik heb wel eens lange hoeven gezien, zelfs wel eens omgekrulde op een foto, maar dit is echt absurd....
Wat kijken die dieren er nog vriendelijk en blij bij, ongelooflijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:33

Ik vraag me echt af wat zulke hoeven inwendig met het paard doen.
Vreselijk dit! Lang en langzaam lijden.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:35

Ik heb echt nog nooit zulke hoeven gezien! :oo
Jeetje, arme beestjes. :(:)

Hopelijk worden ze snel van de pijn verlost.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:36

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:37

Oh nee ik doelde ook niet op inslapen.
Als het nog goed kan komen, gun ik het ze allemaal. :(:)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:41

Mijn hemel, wat zijn die hoeven verschrikkelijk vergroeid :wow:
Echt absurd!
Ik hoop dat het met alle paarden goed komt... :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:51

Het is natuurlijk wel zo dat de 16 paarden die in beslag zijn genomen binnen stonden (altijd) dus op een zachte, vochtige ondergrond. Hoeven worden ook zacht en kunnen dan ook gaan krullen want de hengst staat nog redelijk recht op zijn voeten.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:54

O mijn god..
Dat is het enige wat ik uit kan brengen..

En wat een prachtdiertje is Kasper zegt.. Nog zo 'vrolijk'.. <3

cobala6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:03

omg!!! die hoeven echt verschrikkelijk arme beestjes en zo vermagerd:(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:08

@bigone: en dus..."de paarden staan natuurlijk wel op een zachte en vochtige ondergrond"... ja en? de mijne in de winter vaak ook... hoeven slijten dan minder af, wil je daarmee zeggen, nou die gaan er toch echt nooit zo uitzien, WELKE ondergrond dan ook, hard, zacht, het onderhavige geval is een kwestie van vele, vele, heel vele jaren geen smid gezien hebben. Waarschijnlijk ook niemand anders, zoals een DA (voor inenten, ontwormen) anders had DIE er neem ik aan wel melding van gemaakt?

Deze paarden zijn zeer zwaar en zeer ernstig verwaarloosd, op alle denkbare fronten: te mager, geen enkele zorg, geen tandarts hoefsmid DA of zelfs maar iemand die ze hanteerde is hier aan te pas gekomen.

Vele jaren niet, anders had een van hen die bijv. voor een ander paard kwam, dit gezien en gemeld.

Waarom er nog 4 paarden (de "best uitziende") bij eigenaar zijn achtergelaten (althans voor nu) weet ik ook niet, wellicht was de man compleet overstuur dat ze alle paarden weghaalden.... de finesses van zo'n drama kennen wij nu immers nog niet.

Maar een (ook menselijk) drama moet hier wel achter zitten, want niemand die wel in het hoofd is, laat diens paarden zo lopen.
Lopen...?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:09

Jeetje hier vald mn mond van open.
in hemelsnaam waarom is er geen andere smid gebeld.
Pfff word een flinke klus voor de smid.
En idd waarom er nog 4 achterlaten.
arme dieren.
Hoop dat ze allemaal een liefdevol thuis krijgen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:11

Wat erg. Ik snap niet dat mensen dat dieren aan kunnen doen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:12

Sjeee, ik schrik niet snel van schokkende foto's. maar sjeeeee dit is wel heel erg... en dan ook nog zo dichtbij!! dit ziet er zooo niet westers uit. gatsie... arme dingen....

Hoe gaat dat met de hoeven van wilde paarden?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:16

my goodness wat een ellende!die hoeven,brr te eng om aan te zien.kan me niet voorstellen dat deze dieren geen blijvende schade hebben door het verkeerd belasten van de benen.en ook zo mager sommige.
kan me voorstellen dat het in sommige gebieden niet gemakkelijk is een hoefsmid te vinden die goed is,maar met goed zoeken moet dat toch wel lukken(hier is het namelijk ook lastig een echt goede te vinden)
ik hoop dat er nog een aantal te redden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:20

Wat erg. Hoop dat vanaf nu een pijnloos leven krijgen. .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:27

terpentijn schreef:
@bigone: en dus..."de paarden staan natuurlijk wel op een zachte en vochtige ondergrond"... ja en? de mijne in de winter vaak ook... hoeven slijten dan minder af, wil je daarmee zeggen, nou die gaan er toch echt nooit zo uitzien, WELKE ondergrond dan ook, hard, zacht, het onderhavige geval is een kwestie van vele, vele, heel vele jaren geen smid gezien hebben. Waarschijnlijk ook niemand anders, zoals een DA (voor inenten, ontwormen) anders had DIE er neem ik aan wel melding van gemaakt?

Deze paarden zijn zeer zwaar en zeer ernstig verwaarloosd, op alle denkbare fronten: te mager, geen enkele zorg, geen tandarts hoefsmid DA of zelfs maar iemand die ze hanteerde is hier aan te pas gekomen.

Vele jaren niet, anders had een van hen die bijv. voor een ander paard kwam, dit gezien en gemeld.

Waarom er nog 4 paarden (de "best uitziende") bij eigenaar zijn achtergelaten (althans voor nu) weet ik ook niet, wellicht was de man compleet overstuur dat ze alle paarden weghaalden.... de finesses van zo'n drama kennen wij nu immers nog niet.

Maar een (ook menselijk) drama moet hier wel achter zitten, want niemand die wel in het hoofd is, laat diens paarden zo lopen.
Lopen...?

Als je mijn post goed leest dan kun je daaruit opmaken dat er misschien nog enige hoop voor sommige dieren is omdat hun benen/pezen door de vervormde hoeven niet te veel zijn aangetast, dat het omkrullen iets minder invloed hierop heeft gehad omdat de hoeven door zeven jaar in de drek te staan zacht waren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:32

Een aantal zullen nog wel te redden zijn, maar diegenen bij wie de hoeven zo grotesk vergroeid zijn (en het hangt er dan nog bepaald van af op welke leeftijd dit er gewoon bij is gelaten) dat de hele voetstand, botstructuur en peesconditie tot het onreddelijke is verwrongen en vergroeid (want we hebben het hier over JAREN, niet over maanden), zullen ingeslapen worden. Dat krijg je nimmer meer goed terug gezet.
Komt ook bij dat niemand dit gaat betalen (foto's hoeven, elke 2-3 weken een orthopedisch hoefsmid... ik moet het nog zien...)
Het is in-en in-triest, door alle verwaarlozingsellende heen kun je NOG zien dat een aantal paarden ooit mooi en ook mooi gebouwd waren.... het is niet een stelletje slecht gebouwde kneuzen, van oorsprong.
Maar hier is louter jarenlange verwaarlozing van de basisbehoeften van de paarden de reden van deze teloorgang.
De oorzaak van de verwaarlozing ken ik natuurlijk niet...de gevolgen zijn echter evident.

Een excuus is hier in mijn ogen niet voor mogelijk... tenzij de eigenaar in kwestie mentaal incapabel wordt verklaard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:44

Hoeven groeien per jaar ongeveer hun eigen lengte = ongeveer een halve cm tot een hele cm per maand. Maar die van Kaspar zijn toch veel meer dan 50-60 cm lang, zo te zien? Dat is dan toch nog langer dan 7 jaar? Echt niet te geloven dat zoiets niet eerder gemerkt wordt. De man had wel jaren zelf dood kunnen liggen ook...

Nou moet ik zeggen, 40-45 jaar geleden of zo, toen ik als klein meisje op vakantie was in Luxemburg, heb ik ook een pony gezien met van die Turkse sloffen. Niet zo omgekruld als bij Kaspar, meer zoals sommige andere paarden op de foto's. Stond op een druk punt langs de doorgaande weg naar Luxemburg-stad. Daar kwamen dagelijks legio mensen langs. Mijn ouders en ik hadden ook geen idee wat je met zoiets aan moest en hebben dus ook niets gedaan, en kennelijk niemand, en dat met die pony ook al iig een jaar of twee. Dus zelfs als mensen het zien, gebeurt er nog niet altijd iets. Want die mensen die het zien, kunnen ook niet weten wat ze moeten doen. Of er gewoon geen verstand van hebben.

Misschien hebben in Duitsland op een of ander forum ook wel talloze mensen zich afgevraagd hoe actie te ondernemen.