Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:40

Super! Als de rangorde bepaald is hebben deze dieren een sociaal leven. Beter dan in een box opgesloten te zitten in je eentje. Top!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:51

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-13 10:09, in het totaal 3 keer bewerkt

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:53

De meeste hengsten zullen elkaar ook al wel kennen van de zomerwei. Fijn dat deze dieren de kans krijgen om natuurlijk op de weide te staan. Beter beneden de rangorde bepalen dan boven.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:54

Snap niet helemaal waarom dit volksvermaak moet zijn . . .

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:55

Cassidy schreef:
Foto van een koe op de Alm:

[ Afbeelding ]

En in een dergelijke omgeving zou je dan het gevecht willen laten plaatsvinden?

:')

Dat zou waanzinnige beelden geven natuurlijk. Tevens is het volgens een (niet nader te noemen) stamboek-richtlijn; survival of the fittest (oh nee.. die met het beste evenwichtsmodel) :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:58

Magica schreef:

Waarom geen evenement van iets maken wat noodzakelijk is?
En als het dan nog geld op kan leveren en toeristen aantrekt en ook een verzetje is voor de plaatselijke bevolking is dat toch alleen maar mooi?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:05

Hier gaat het er nog zachtjes aan toe.
Maar er zijn hengsten die echt gemeen zijn, dit wil ik een ander dier niet aan doen, die gaan echt door tot de dood! als je 2 sterke hengsten heb tegen elkaar!.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:07

Sjoert schreef:
Dat zou waanzinnige beelden geven natuurlijk. Tevens is het volgens een (niet nader te noemen) stamboek-richtlijn; survival of the fittest (oh nee.. die met het beste evenwichtsmodel) :D

De natuur bekommert zich niet om het leven van een individu binnen een diersoort, die bekommert zich meer om het overleven van een soort.
En laten wij nu wel waarde hechten aan ieder individu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:09

Cassidy schreef:
Magica schreef:

Waarom geen evenement van iets maken wat noodzakelijk is?
En als het dan nog geld op kan leveren en toeristen aantrekt en ook een verzetje is voor de plaatselijke bevolking is dat toch alleen maar mooi?

zo doen ze dat in China en de andere dan ook he. alleen is dat dus groffer en gaan de paarden er vaak nog aan dood ook.
alleen worden die dan geslacht en gaan ze aan het einde van het evenement met z'n allen barbecuen :D
in Oostenrijk houden ze het erg netjes gelukkig :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:12

Mousmous schreef:
Dit kan je met koudbloeden dan nog wel doen, dat hoef je dus echt met de heetgebakerde KWPN dekhengsten niet te proberen, dan vliegen de vellen je om je oren.

die heetgebakerde KWPN Dekhengsten kunnen ook gewoon samen hoor...
die hebben ook samen gestaan in de opfok en kunnen prima weer samen staan...
wij denken alleen dat het niet kan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:13

Jannepauli schreef:
Mijn eerste gedachte ( en ik geloof dat ik daar ook maar bij blijf) is dat ik het toch een uiterst bizar trekje van mensen vind die het kijken naar vechtende dieren 'leuk' vinden. Of dat nou paarden, hanen of honden zijn.

mijn gedachte.... :j mensen zijn sadistisch....neem de leeuwenkuilen in de romeinse tijd.
Ik vermoed dat we een aantal draden los hebben zitten in ons brein.De een iets meer dan de ander ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:14

ellepel schreef:
zo doen ze dat in China en de andere dan ook he. alleen is dat dus groffer en gaan de paarden er vaak nog aan dood ook.
alleen worden die dan geslacht en gaan ze aan het einde van het evenement met z'n allen barbecuen :D
in Oostenrijk houden ze het erg netjes gelukkig :j

De vraag is dan: zijn paardengevechten in China noodzakelijk, wat is daar uiteindelijk het doel van? Komen de paarden op een weiland te staan of is dat idd alleen maar voor het volksvermaak?
Het uitvechten van de rangorde voordat de hengsten het land opgaan is noodzakelijk voor de veiligheid en de gezondheid van de dieren. In dit geval volgt er een mooie lange zomer op het land voor de dieren, er volgt geen gevecht tot de dood er op volgt, en geen BBQ met paardenvlees achteraf (zal gerust wel een BBQ zijn, mensen willen toch eten bij een dergelijk evenement).

En heb je de filmpjes die ik in een eerdere reactie hebt geplaatst al bekeken? Vind het al met al nog meevallen, dat geknok. Er zijn dieren die op een gegeven ogenblik gewoon gras staan te eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:20

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:24

Jannepauli schreef:
Mijn eerste gedachte ( en ik geloof dat ik daar ook maar bij blijf) is dat ik het toch een uiterst bizar trekje van mensen vind die het kijken naar vechtende dieren 'leuk' vinden. Of dat nou paarden, hanen of honden zijn.

Helemaal eens. Het samen drijven in een kleine ruimte en dan laten knokken, gewoon vermaak voor de mens. Niet anders dan hanengevechten, berengevechten, of wat dan ook. Heel wat anders dan hengsten die op de alm elkaar eens tegen komen en zelf bepalen of ze het gevecht aan gaan of een ander pad kiezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:26

janouk schreef:
Jannepauli schreef:

Helemaal eens. Het samen drijven in een kleine ruimte en dan laten knokken, gewoon vermaak voor de mens. Niet anders dan hanengevechten, berengevechten, of wat dan ook. Heel wat anders dan hengsten die op de alm elkaar eens tegen komen en zelf bepalen of ze het gevecht aan gaan of een ander pad kiezen.

Probleem op de Alm is dat de ondergrond daar niet altijd even geschikt is om het gevecht aan te gaan. Het zal je hengst maar wezen die door een gevecht een been of zijn nek breekt als je dit gevecht in een veilig omgeving van tevoren redelijk gecontroleerd had kunnen laten verlopen en een dergelijke blessure zo kunt voorkomen. Ook in een afgesloten omgeving kan de hengst beslissen om het gevecht niet aan te gaan. Filmpjes al bekeken? Ik zie de leider nr. 11 namelijk zelden tot niet knokken. Die heeft psychologisch overwicht. Daar red je het dan ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:29

Waar wonen die hengsten vóórdat ze het dal in worden gejaagd "om de rangorde te bepalen"?

Verder sluit ik mij helemaal aan bij janouk en Jannepauli.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:35

[***] schreef:
Waar wonen die hengsten vóórdat ze het dal in worden gejaagd "om de rangorde te bepalen"?

Verder sluit ik mij helemaal aan bij janouk en Jannepauli.

Op de bergen :) ook 'vrij' dus.

Vind het echt wel sjiek om te zien heel eerlijk gezegd, volgens mij ben ik de enige bokker die het mooi vind om te zien, alles uitslovende hengsten die elkaar wat aanvliegen, lange losse manen en gespierd ogende (volgens mij is het niet zo veel spiermassa) paarden.
Zie geen wonden, geen heftige gevechten, het gaat hier bij de merries vaak heftiger aan toe (bijten en vasthouden, trekken...).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:36

Het zijn dekhengsten, maar over de huisvesting kunnen wij hier alleen maar speculeren. Zal wel op een dekstation zijn, in een box. Ik ga toch echt niet alle 50 hengsthouders benaderen voor een antwoord op je vraag. Antwoorden op mijn vragen komen er ook niet :D

xSlvna

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:40

Wat we wél weten is dat ze in kuddeverband lekker een paar maanden vakantie krijgen op de weides :Y)
Komt hier niet voor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:43

je kan het ze beter beneden, in een redelijk gecontroleerde omgeving, laten uitvechten, waar de v-arts onder handbereik is om e.e.a. dicht te naaien, indien noodzakelijk, dan boven op de alm, ze hebben daar enorm veel ruimte en als ze aan de knok gaan, bestaat de kans dat er eentje in een ravijn dondert.

Mijn paard (Noriker) komt uit Oostenrijk en is in zijn jonge jaren ook ge-almd geweest. Je kan geen makkelijker paard hebben, je kan er alles bij zetten, merrie, ruin, hengst, ezel, geit, hij accepteert het allemaal.

Het enige in het eerste bericht waar ik me over verbaas, is dat ze tegenwoordig hooi bijvoeren op de alm, zo'n 10 jaar geleden ging er eens in de zoveel tijd iemand naar boven en die telde alleen maar, keek niet eens welke er evt. miste(n), dat zagen ze wel bij de Almabtrieb.
Klunzige paarden hebben grotere kans het niet te redden, in een ravijn te vallen, iets te breken enz. als handige paarden en handig worden ze er van.
Er lopen op die alm overigens ook andere beestjes rond, wennen ze ook meteen aan.

Ik ben blij dan mijn Noriker een aantal zomers op de alm gelopen heeft, hij is er super flexibel en gemakkelijk in de omgang met andere dieren van geworden!

Overigens staan veel Norikers in de wintermaanden op stal, al dan niet tussen de koeien :), maar als je de juiste adressen weet, kan je ook best een ritje met 2 Norikers voor de arrenslee maken, maar ook dan schikt de doorsnee Nederlandse paardenliefhebber zich het apezuur: na het ritje tuig eraf en bezweet in de sneeuw mogen rollen en daarna niet eens dood neervallen......

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:47

Leuk hoe je dat laatste brengt _O-
Maar ik geef je groot gelijk, stel je voor ze krijgen het koud, stel je voor ze moeten hun eigen lichaam inzetten zoals het hoort, hun vacht etc.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:51

Ik vind het voornamelijk een hoop herrie en imponeer-gedrag :Y) . Krijg er bijna een spel-gevoel bij, die van mij kunnen namelijk ook zo lekker steigeren, slaan, voorbeen-zwaaien, gillen en snurken :+ . Het filmpje in de OP is nog wel de hefstigste om te zien en daarbij had ik ook wel even een "oh mijn god gaat dat wel goed" gevoel.

Mooi dat het zo in een gecontroleerde omgeving gaat en ze daarna lekker een paar maanden vrij rond mogen zwerven :j .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:51

Jammer dat de 'verliezer' niet kan vluchten, en dus ook niet echt zal verliezen... Akkoord dat het best kunstmatig is, maar hoe gek het ook klinkt, misschien wel het beste voor de hengsten?

Cassidy

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:52

Er staan mensen bij, een verliezer zal gerust beschermd worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:53

Eigenlijk viel het me wel mee. Ik zat echt te twijfelen zal ik wel kijken of toch maar niet. Ze zullen niet alles laten zien maar wat er te zien is vind ik nog meevallen.
Wat moet ik er verder van vinden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ergens is het natuurlijk zo dat het beter is om het in een veilige omgeving te doen dan is het maar duidelijk ook. Anderzijds een evenement van maken vind ik ook beetje overdreven. Maar dat is zoals iemand eerder al zei dat het een raar trekje van mensen om graag te kijken naar hoe dieren vechten. Het hoort er dan misschien wel bij en is misschien natuurlijk maar dat mensen daar graag naar kijken is een beetje dubbel.