Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NatasjavE schreef:_San87_ schreef:
Als je bij een stamboek aangesloten bent kun je ook nog steeds maar raak fokken...
Nee want dan zal je de regels voor het stamboek moeten volgen. En als zij zeggen je voldoet aan alle gezondheidseissen of je krijgt geen stamboekpapier ben ben je snel klaar.
Je zal dan dus hele bewuste keuzes moeten maken.(de best passende combinatie moeten nemen)
Probleem is hier dat diegene die binnen stamboek verband fokken daar allang mee bezig zijn. Die hebben namenliijk een stamboek merrie en die fokken met een stamboekhengst die aan alle gezondheidseissen van het stamboek voldoet.
Het gaat om die mensen die buiten stamboekverband fokken. Die fokken niet noodzakelijkgewijs met gezonde dieren.
mika11 schreef:Het gaat erom dat de (hobby)fokker de koper op de hoogte stelt van eventuele ziektes/problemen bij het ras.
Bijvoorbeeld epilepsie bij bepaalde rassen.
Of bij de cavalier dat de hersenpan te klein is en de hond hier veel pijn aan kan lijden.
De fokker weet dit maar vertelt niet aan de koper wat ze kunnen verwachten wat dat betreft.
Dus dat betekent dat de (hobby)fokker aansprakelijk is voor de puppy als die ziek blijkt te zijn/worden.
De fokker moet dan ook opdraaien voor de dierenartskosten die door de koper gemaakt zijn.
Dus het zou in de praktijk moeten betekenen dat de (hobby)fokkers niet meer zo makkelijk lukraak kunnen fokken, dan draaien ze daarna zelf op voor de kosten als de puppies erfelijke ziektes hebben.
Het idee is dat fokkers hierdoor veel secuurder moeten zijn met fokken en echt moeten gaan letten op erfelijke ziektes etc.
Dat zal ook wel moeten anders moeten ze zich straks scheel betalen aan dierenartskosten die de nieuwe puppy eigenaren maken (in geval van erfelijke ziektes en kwalen die bekend hadden kunnen zijn).
_San87_ schreef:Klopt, het komt van twee kanten. En hoewel het al lang mogelijk is om malafide fokkers aan te pakken, maakt deze nieuwe wet het een stuk makkelijker voor de particulier om recht te halen. En dat is goed.

jodi schreef:Het lijkt mij dat het vooral de proffesionelen zijn die zo extreem doorgefokt hebben met sommige dieren![]()
Een 'hobby' doe je toch eerder voor de lol,niet om rijk te worden,maar omdat je van je dieren houd.
Ze zouden eigenaren van misvormde dieren moeten beboeten,dan zou de vraag ernaar snel kelderen
En inderdaad op keuringen veel kritischer zijn naar wat wel en wat niet verantwoord is!
Nikka schreef:Er was al een regel voor "professionele" fokkers, maar dan moest je zoveel nesten hebben (ik meen 20/jaar) dat niemand daar echt onder viel. Dit is een regel voor de rest, dus ook voor de meeste rasfokkers.
Ik vind het een heel goed initiatief.
xx_Horsiex schreef:_San87_ schreef:Klopt, het komt van twee kanten. En hoewel het al lang mogelijk is om malafide fokkers aan te pakken, maakt deze nieuwe wet het een stuk makkelijker voor de particulier om recht te halen. En dat is goed.
Klopt, maar dat maakt het ook moeilijker voor de wel goede fokker om het goed te blijven doen. Je moet bij elke scheet of stap die de pup verkeerd zet bijna een uitgebreide verklaring hebben. Het moet ook niet te makkelijk worden voor de particulier om ergens een slaatje uit te slaan.
Voorbeeld, wij hebben een poesje van 3, die een hartruis heeft ten gevolge van waarschijnlijke HCM. HCM is erfelijk, en dus heeft ze het waarschijnlijk van mama of papa. Als ik echt wil, kan ik het de fokkers nogal zuur maken nu. Ik doe dat niet, want ik weet zeker dat het hier niet om slecht fokken of om kwade wil gaat. Maar als iemand anders dit poesje had gehad, zou die misschien wel een slaatje uit willen slaan.
_San87_ schreef:xx_Horsiex schreef:
Klopt, maar dat maakt het ook moeilijker voor de wel goede fokker om het goed te blijven doen. Je moet bij elke scheet of stap die de pup verkeerd zet bijna een uitgebreide verklaring hebben. Het moet ook niet te makkelijk worden voor de particulier om ergens een slaatje uit te slaan.
Voorbeeld, wij hebben een poesje van 3, die een hartruis heeft ten gevolge van waarschijnlijke HCM. HCM is erfelijk, en dus heeft ze het waarschijnlijk van mama of papa. Als ik echt wil, kan ik het de fokkers nogal zuur maken nu. Ik doe dat niet, want ik weet zeker dat het hier niet om slecht fokken of om kwade wil gaat. Maar als iemand anders dit poesje had gehad, zou die misschien wel een slaatje uit willen slaan.
Dat klopt ook. Maar ik denk niet dat het om een situatie gaat zoals jij beschrijft, maar de standaard erfelijke ziekten waar niet op getest wordt terwijl dat wel zou moeten (HD e.d.).
Vanaf nu zijn we door de wet gesteund wanneer we iemand willen aanspreken en ter verantwoording willen roepen over zijn onbehoorlijke / niet diervriendelijke fokkerijbeleid. Het is een begin..... Uiteindelijk staat of valt diervriendelijkheid bij elke individuele houding van de mens ten aanzien van een dier, de vraag blijft altijd wordt het standpunt in het dagelijkse leven gedragen en toegepast door een ieder of niet......
Miepie77 schreef:Ik snap overigens niet hoe ze de profs als goed kunnen bestempelen, die puppyfarms kan ik nu niet bepaald als bevordelijk voor de rassen noemen, iemand die thuis met hart en ziel voor zn hondjes gaat heb ik dan liever.