Strengere regels voor hobbyfokker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Strengere regels voor hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:31

Juryleden volgen wederom regelementen van raad van beheer en rasvereniging!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:32

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:

Als je bij een stamboek aangesloten bent kun je ook nog steeds maar raak fokken...

Nee want dan zal je de regels voor het stamboek moeten volgen. En als zij zeggen je voldoet aan alle gezondheidseissen of je krijgt geen stamboekpapier ben ben je snel klaar.

Je zal dan dus hele bewuste keuzes moeten maken.(de best passende combinatie moeten nemen)

Probleem is hier dat diegene die binnen stamboek verband fokken daar allang mee bezig zijn. Die hebben namenliijk een stamboek merrie en die fokken met een stamboekhengst die aan alle gezondheidseissen van het stamboek voldoet.

Het gaat om die mensen die buiten stamboekverband fokken. Die fokken niet noodzakelijkgewijs met gezonde dieren.

Why? Als ik een KWPN merrie met papier heb die zo krom is als een hoepel en ik gooi daar een KWPN-hengst op, dan komt daar een veulen uit dat KWPN papier krijgt. Als dat veulen volgroeid ook zo krom is als een hoepel en ik gooi daar weer een KWPN hengst op, dan krijgt het veulen van het veulen ook een KWPN papier.

Of zie ik het verkeerd..?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:37

klinkt goed, maar hoe gaan ze dit handhaven/doen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:39

ik vraag me af hoe ze dit willen gaan tegen houden?? hoe wil je t controleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:14

Eerst het aanbod op marktplaats dimmen. ...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:27

Het aanbod op marktplaats is een gevolg, geen oorzaak....

San78: en dan fok je lekker door met je veulenboekmerries... Vervolgens mag je hopen dat er een leuke recreatieruiter je erf op stapt om de veulens van je te kopen. Alleen is er helemaal niet zoveel afzet rechtstreeks van de fokker naar de gebruiker, vaak zitten daar wat schakeltjes tussen.
De handel gaat aan jouw erf wel voorbij, die vinden het risico van een veulenboek gefokt dier te groot, de handel vraagt om paarden uit liefst predicaatrijke merries, maar vooral om fijne, makkelijk te rijden gezonde paarden.
En die heb jij niet, want je fokt met kromme troep. Dus op een gegeven moment staat je hele erf vol, en moet je ze gaan weggeven aan van die foute handelaartjes, of stoppen met fokken... Tja.

Dieren in stamboeken worden veterinair gekeurd alvoor opgenomen te worden. Met jouw veulenboekmerries, zul je geen ggk dekhengsten kunnen fokken bij de meeste stamboeken. Ook worden de nakomelingen uitgesloten van predikaten als ster.
Dna wordt ook getest bij hengsten, inteeltpercentages worden berekend, sperma wordt onderzocht en veulengroepen worden op kwaliteit en gezondheid beoordeeld.
Fokkerijleidingen van grote stamboeken hebben commissies die specifieke problemen en uitdagingen van een ras onderkennen en oplossingen zoeken.

Zeker in een stamboek als het KWPN, is heel veel wetenschappelijke kennis voorhanden en die wordt ook toegepast, en daarvan sijpelt wel wát door naar de kleinere stamboeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:34

Dat weet jij, dat weet ik. Hoeveel particulieren die net komen kijken zullen dat ook weten denk je?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:53

takkie_muis schreef:
Eerst het aanbod op marktplaats dimmen. ...

dan verschuift/verhuist het alleen maar, verander je niets mee

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:36

Als hobbyfokker dien je geregistreert te staan bij de raad van beheer.
Als je met je teefje een nestje wil moet je eerst een dekaanvraag doen daar. Deze keuren het dan goed (of niet..) en dan pas mag je fokken.
De regels zullen dus strenger worden gemaakt dat je moet testen op bepaalde (erfelijke) ziektes.

Maar voor alsnog kan je lang niet alles controleren. Als ik hier een hondje heb lopen die "per ongeluk" gedekt word, ze komen er niet achter.
En ook niet als mensen niet geregistreert staan bij de raad van beheer. Want de meeste mensen die zomaar pretnestjes fokken fokken niet via de raad van beheer.

Wellicht willen ze het controleren tijdens het chippen van de honden? Want dat is tegenwoordig ook verplicht en wordt ook gedaan door de raad van beheer..
Edit; het chippen wordt gedaan door de DA. Maar wordt geregistreert bij de raad van beheer, toch?

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:49

ik snap de tweede kamer wel
ma hoe wil je achte alle hobbie fokkers komen?
en inderdaad ongelukjes kunnen gebeuren........
ik sta achter t idee maar ik zet er toch vraag tekens bij....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 04:43

Het gaat erom dat de (hobby)fokker de koper op de hoogte stelt van eventuele ziektes/problemen bij het ras.
Bijvoorbeeld epilepsie bij bepaalde rassen.
Of bij de cavalier dat de hersenpan te klein is en de hond hier veel pijn aan kan lijden.
De fokker weet dit maar vertelt niet aan de koper wat ze kunnen verwachten wat dat betreft.

Dus dat betekent dat de (hobby)fokker aansprakelijk is voor de puppy als die ziek blijkt te zijn/worden.
De fokker moet dan ook opdraaien voor de dierenartskosten die door de koper gemaakt zijn.

Dus het zou in de praktijk moeten betekenen dat de (hobby)fokkers niet meer zo makkelijk lukraak kunnen fokken, dan draaien ze daarna zelf op voor de kosten als de puppies erfelijke ziektes hebben.
Het idee is dat fokkers hierdoor veel secuurder moeten zijn met fokken en echt moeten gaan letten op erfelijke ziektes etc.
Dat zal ook wel moeten anders moeten ze zich straks scheel betalen aan dierenartskosten die de nieuwe puppy eigenaren maken (in geval van erfelijke ziektes en kwalen die bekend hadden kunnen zijn).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:32

mika11 schreef:
Het gaat erom dat de (hobby)fokker de koper op de hoogte stelt van eventuele ziektes/problemen bij het ras.
Bijvoorbeeld epilepsie bij bepaalde rassen.
Of bij de cavalier dat de hersenpan te klein is en de hond hier veel pijn aan kan lijden.
De fokker weet dit maar vertelt niet aan de koper wat ze kunnen verwachten wat dat betreft.

Dus dat betekent dat de (hobby)fokker aansprakelijk is voor de puppy als die ziek blijkt te zijn/worden.
De fokker moet dan ook opdraaien voor de dierenartskosten die door de koper gemaakt zijn.

Dus het zou in de praktijk moeten betekenen dat de (hobby)fokkers niet meer zo makkelijk lukraak kunnen fokken, dan draaien ze daarna zelf op voor de kosten als de puppies erfelijke ziektes hebben.
Het idee is dat fokkers hierdoor veel secuurder moeten zijn met fokken en echt moeten gaan letten op erfelijke ziektes etc.
Dat zal ook wel moeten anders moeten ze zich straks scheel betalen aan dierenartskosten die de nieuwe puppy eigenaren maken (in geval van erfelijke ziektes en kwalen die bekend hadden kunnen zijn).

Voor een groot deel heb je gelijk, echt waar. Maar wat mij het meeste stoort, is dat mensen zich tegenwoordig niet meer inlezen. Dat ze een Duitse dog pup kopen want oh hij is zo schattig, maar niet weten hoe groot hij wordt. Dat mensen een Franse Bull kopen en niet weten dat hij bijna geen adem krijgt. Dat mensen een Newfy kopen bij een handelaar want daar is die maar 400 euro i.p.v. de 900 die je bij een erkende fokker betaalt, en vervolgens na een paar maanden het dier kreupel loopt en zo verrot is van de HD dat alleen een Total Hip operatie het beest enige lijden bespaart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:34

Klopt, het komt van twee kanten. En hoewel het al lang mogelijk is om malafide fokkers aan te pakken, maakt deze nieuwe wet het een stuk makkelijker voor de particulier om recht te halen. En dat is goed.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:46

_San87_ schreef:
Klopt, het komt van twee kanten. En hoewel het al lang mogelijk is om malafide fokkers aan te pakken, maakt deze nieuwe wet het een stuk makkelijker voor de particulier om recht te halen. En dat is goed.

Klopt, maar dat maakt het ook moeilijker voor de wel goede fokker om het goed te blijven doen. Je moet bij elke scheet of stap die de pup verkeerd zet bijna een uitgebreide verklaring hebben. Het moet ook niet te makkelijk worden voor de particulier om ergens een slaatje uit te slaan.

Voorbeeld, wij hebben een poesje van 3, die een hartruis heeft ten gevolge van waarschijnlijke HCM. HCM is erfelijk, en dus heeft ze het waarschijnlijk van mama of papa. Als ik echt wil, kan ik het de fokkers nogal zuur maken nu. Ik doe dat niet, want ik weet zeker dat het hier niet om slecht fokken of om kwade wil gaat. Maar als iemand anders dit poesje had gehad, zou die misschien wel een slaatje uit willen slaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:52

Het lijkt mij dat het vooral de proffesionelen zijn die zo extreem doorgefokt hebben met sommige dieren :(
Een 'hobby' doe je toch eerder voor de lol,niet om rijk te worden,maar omdat je van je dieren houd.
Ze zouden eigenaren van misvormde dieren moeten beboeten,dan zou de vraag ernaar snel kelderen }>
En inderdaad op keuringen veel kritischer zijn naar wat wel en wat niet verantwoord is!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:56

jodi schreef:
Het lijkt mij dat het vooral de proffesionelen zijn die zo extreem doorgefokt hebben met sommige dieren :(
Een 'hobby' doe je toch eerder voor de lol,niet om rijk te worden,maar omdat je van je dieren houd.
Ze zouden eigenaren van misvormde dieren moeten beboeten,dan zou de vraag ernaar snel kelderen }>
En inderdaad op keuringen veel kritischer zijn naar wat wel en wat niet verantwoord is!

Sorry hoor, maar denk jij nou echt dat een 'professionele fokker' er rijk van wordt?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:05

Er was al een regel voor "professionele" fokkers, maar dan moest je zoveel nesten hebben (ik meen 20/jaar) dat niemand daar echt onder viel. Dit is een regel voor de rest, dus ook voor de meeste rasfokkers.
Ik vind het een heel goed initiatief.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:06

Nikka schreef:
Er was al een regel voor "professionele" fokkers, maar dan moest je zoveel nesten hebben (ik meen 20/jaar) dat niemand daar echt onder viel. Dit is een regel voor de rest, dus ook voor de meeste rasfokkers.
Ik vind het een heel goed initiatief.

20 nesten in het jaar?! Das geen prof fokken dat is brood fokken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:08

Ik vind het een goed iets dat ze al die 'pretnestjes' etc. Willen controleren. Maar als ik kijk naar het fokken van paarden ben ik het niet eens met dat hobbyfokkers zorgen voor incest. Juist in de stamboeken is 'veel' incest omdat het maar zo klein is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:13

xx_Horsiex schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, maar dat maakt het ook moeilijker voor de wel goede fokker om het goed te blijven doen. Je moet bij elke scheet of stap die de pup verkeerd zet bijna een uitgebreide verklaring hebben. Het moet ook niet te makkelijk worden voor de particulier om ergens een slaatje uit te slaan.

Voorbeeld, wij hebben een poesje van 3, die een hartruis heeft ten gevolge van waarschijnlijke HCM. HCM is erfelijk, en dus heeft ze het waarschijnlijk van mama of papa. Als ik echt wil, kan ik het de fokkers nogal zuur maken nu. Ik doe dat niet, want ik weet zeker dat het hier niet om slecht fokken of om kwade wil gaat. Maar als iemand anders dit poesje had gehad, zou die misschien wel een slaatje uit willen slaan.

Dat klopt ook. Maar ik denk niet dat het om een situatie gaat zoals jij beschrijft, maar de standaard erfelijke ziekten waar niet op getest wordt terwijl dat wel zou moeten (HD e.d.).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:20

_San87_ schreef:
xx_Horsiex schreef:

Dat klopt ook. Maar ik denk niet dat het om een situatie gaat zoals jij beschrijft, maar de standaard erfelijke ziekten waar niet op getest wordt terwijl dat wel zou moeten (HD e.d.).

Ja dat zal ook zeker zo zijn, HCM wordt bij bepaalde rassen wel verplicht getest, andere weer niet. Ik denk dat als het voor de particulier een stuk duidelijker werd om te weten waar fokkers aan moeten voldoen, dat ze zich beter kunnen oriënteren.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:24

De kamer vertegenwoordigd ons, het volk. Deze wet legt ons gezamenlijke nieuwe uitgangspunt vast, dat is de vooruitgang!!! *\o/* Vanaf nu zijn we door de wet gesteund wanneer we iemand willen aanspreken en ter verantwoording willen roepen over zijn onbehoorlijke / niet diervriendelijke fokkerijbeleid. Het is een begin..... Uiteindelijk staat of valt diervriendelijkheid bij elke individuele houding van de mens ten aanzien van een dier, de vraag blijft altijd wordt het standpunt in het dagelijkse leven gedragen en toegepast door een ieder of niet...... -O-

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:47

Ik ben inderdaad benieuwd wie dit allemaal gaat controleren en in hoeverre het nagestreefd gaat worden.

De NHSB geregistreerde honden zijn makkelijk te controleren, maar hoe zit het met de andere fokkers die zonder stamboom fokken? De zogenaamde gelegenheidsnestjes, waarbij ze ook elk half jaar hun teven laten dekken en allerlei hype kruisingen op de wereld zetten?
De zogenoemde puppyfarms, die professioneel zijn, want die doen het uit puur winstbelang, alleen staat dat nergens geregistreerd. Of idd de particulieren die pups opkopen en vervolgens in hun garage of schuur door verkopen.

Ook fokkers die als keurfokkers te boek staan en die totaal het BRS ( Basis Reglement Stambomen ) aan hun laars lappen. Elk half jaar de teven uitmelken en voor het ene nest een stamboom aanvragen en voor het andere nest niet, alleen om de regels te omzeilen. Of de fokkers die hun teven continu overschrijven naar het buitenland en daar een nest eruit fokken om vervolgens weer terug over te schrijven en weer te laten dekken. Mag zo'n iemand de naam keurfokker dragen :?

Straks gaat de RvB in overleg met de rasverenigingen en zulken de RV's aangeven welke erfelijke afwijkingen veelvuldig voorkomt binnen het ras. De RvB gaat dat opnemen in het uitgeven van stambomen, maar als jij je als fokker zijnde houdt aan de gezondheidseisen en je laat je honden onderzoeken op de erfelijke afwijkingen binnen dat ras, komt er op je stamboom te staan dat de ouderhonden voldoen aan de eisen. Maar een fokker die dat niet doet, krijgt ook gewoon stambomen, alleen met de mededeling dat ze niet voldoen aan de eisen.
In mijn ogen zou de Raad moeten zeggen, niet voldoen aan de eisen, dan ook geen stamboom.
Want hoeveel mensen denken nog steeds dat als ze een pup met stamboom kopen dat dit goede en gezonde honden zijn :O

Zoals de RvB zelf zegt dat ze een non-profit organisatie zouden zijn zonder winstoogmerk, is de grootste bullshit die er maar bestaat. Ze genereren de meeste inkomsten door het uitgeven van stambomen. Het welzijn en gezondheid van de rashonden komt bij hun niet op de eerste plaats, want dat hebben ze wel laten zien.

Zoals het er nu naar uitziet willen ze letterlijk alle verantwoording bij een fokker neerleggen en heeft dus een koper geen onderzoeksplicht meer.
Hoeveel kopers zullen niet proberen om er een slaatje uit te slaan?

Ik ben van mening dat als je het beste voor hebt, dat je de honden waarmee je wil fokken eerst laat onderzoeken op de erfelijke afwijkingen die voorkomen.
Gelukkig zijn er heel veel onderzoeken die aantonen of je hond belast is met een erfelijke afwijking, maar helaas is er nog steeds geen aantonend onderzoek voor HD en ED. Middels röntgenfoto's kan men zien hoe de heupen er op dat moment uitzien, maar dat wil niet zeggen dat de desbetreffende hond het niet in zijn genen heeft zitten. Het Gen dat HD en ED veroorzaakt is nog steeds geen marker van gevonden, dus met andere woorden weet je niet of je met vrije of dragers aan het fokken bent. Zolang de marker niet niet bekend is, kan het dus wezen dat je als fokker zijnde onbewust twee dragers kruist, waaruit dus 50% dragers wordt geboren, 25% vrije en 25% lijders.

Als fokker zijnde moet je je verantwoording nemen, maar je kan niet alles uitsluiten. Ik kan nog steeds geen 100% garantie geven op een gezonde hond. Daarnaast zijn bepaalde erfelijke afwijkingen niet alleen aangeboren, maar is het milieu waarin de hond opgroeit van essentieel belang. Multifactoriele erfelijke aandoeningen noemen ze dat. Het ontstaan van HD wordt bepaald door omgevingsfactoren en het genetisch materiaal van de hond. Een hond die genetisch HD bezit, wil niet zeggen dat de hond het ontwikkeld, want dat ligt vaak in de opvoeding, voeding en beweging die de opgroeiende hond krijgt.

Leuk als je als fokker zijnde tig foto's krijgt waarop een pup te zien is die continu achter ballen en stokken aan het rennen is. Of een loslopende pup tussen 10 andere grote honden die aan het ravotten zijn. Pups die slidingen maken op gladde vloeren, omdat ze zo nodig met balletjes moeten gooien. Pups die op en af de bank springen. Pups die veel en veel te zwaar zijn. Pups die met zes maanden al naast de fiets rennen en zo kan ik nog wel even doorgaan |o
Je hoeft een pup niet in een glazen kistje te steken, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn, het is tenslotte nog allemaal kraakbeen. En bij elke draaibeweging die een pup maakt heeft de heup de neiging om uit de kom te draaien. En aangezien de heupen zich nog volledig moeten ontwikkelen moet je daar zuinig op zijn.

Ik denk dat wanneer de regelgeving erdoor is, dat er vele fokkers zijn die het anders gaan doen. En ook denk ik dat het niet altijd ten goede zal zijn. Ik denk dat er nog meer in de doofpot gestopt zal gaan worden.

Ik voldoe aan de eisen en ik blijf gewoon eens per jaar een nestje fokken, maar ik zal de pupkopers er wel op attenderen en selecteren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:19

Ik snap overigens niet hoe ze de profs als goed kunnen bestempelen, die puppyfarms kan ik nu niet bepaald als bevordelijk voor de rassen noemen, iemand die thuis met hart en ziel voor zn hondjes gaat heb ik dan liever.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:30

Miepie77 schreef:
Ik snap overigens niet hoe ze de profs als goed kunnen bestempelen, die puppyfarms kan ik nu niet bepaald als bevordelijk voor de rassen noemen, iemand die thuis met hart en ziel voor zn hondjes gaat heb ik dan liever.

Ja inderdaad. Het is eigenlijk gewoon te lachwekkend voor woorden _O-
En dan durft de Tweede Kamer te zeggen dat er voor profs al meer regels waren dan voor hobbyfokkers. Nou dan mogen ze mij wel gaan uitleggen aan welke regels hun verbonden zijn/waren. Het enigste is dat ze in het bezit moeten zijn van het diploma Honden en Kattenbesluit en als je dus meer dan 20 pups op jaarbasis fokt, dat je daar belasting voor af moet dragen <<)
En in hoeverre gebeurt dat? En heeft dat een meerwaarde dan in het aanzien van het fokken van gezonde dieren?

Het betoogt wel dat de mensen die in de Tweede Kamer het hardste roepen, totaal geen verstand hebben met het fokken van dieren.

Maar ach, zoals de praktijk het altijd al uitgewezen heeft, staan de beste stuurlui aan wal :o?