Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:06

KootMiraDrum schreef:
Hoge bomen vangen veel wind... Tom is zo'n hoge boom. Zwaar klut dat er dieren zijn gestorven, maar idd, als je er zoveel onder je hoede hebt dan is het risico op ziekte en verlies van dieren nog groter.

Risico op ziekte en verlies? :? Ik lees dat de man zijn paarden mishandelt en verwaarloost -:(-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:16

Sammyoo schreef:
KootMiraDrum schreef:
Hoge bomen vangen veel wind... Tom is zo'n hoge boom. Zwaar klut dat er dieren zijn gestorven, maar idd, als je er zoveel onder je hoede hebt dan is het risico op ziekte en verlies van dieren nog groter.

Risico op ziekte en verlies? :? Ik lees dat de man zijn paarden mishandelt en verwaarloost -:(-

wat is mishandeling en verwaarlozing in jou ogen??
mishandeling kan al zijn dat een dier ziek is en er niet naar omgekeken wordt...
verwaarlozing kan als zijn dat een dier doodgaat aan een ziekte waar niks aan gedaan wordt...
mishandeling en verwaarlozing is een heel groot en ruim begrip...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:22

M_D_H schreef:
xSlvna schreef:
Wat een onzin, ik neem aan dat een grote Tinker ala Gypsy fokker niet van plaats naar plaats reist?

door wie zijn de tinkers aka ghypsy horse gefokt??
Vergeef me als ik je niet helemaal snap, maar het feit dat ze 'gypsy horses' heten, betekent volgens mij niet dat je ze at random kunt loslaten in de Vale, de Brecon Beacons of van mijn part in Snowdonia. Gezien het feit dat de fokker blijkbaar een vaste woon- en verblijfplaats heeft in de Vale, lijkt het mij dat het voor hem niet "noodzakelijk" is om de dieren op andermans grond te laten grazen, wat bij rondtrekkende travellers wel het geval is.
Daarnaast kun je mij niet wijs maken dat tinkers uit zichzelf een meer avontuurlijk karakter hebben, omdat ze door hun oorspronkelijke eigenaren gebruikt werden om half Europa door te trekken, en dus niet in een weiland gehouden kunnen worden. :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:24

_Summerly_ schreef:
M_D_H schreef:

door wie zijn de tinkers aka ghypsy horse gefokt??
Vergeef me als ik je niet helemaal snap, maar het feit dat ze 'gypsy horses' heten, betekent volgens mij niet dat je ze at random kunt loslaten in de Vale, de Brecon Beacons of van mijn part in Snowdonia. En gezien het feit dat de fokker blijkbaar een vaste woon- en verblijfplaats heeft in de Vale, lijkt het mij dat het voor hem niet "noodzakelijk" is om de dieren op andermans grond te laten grazen, wat bij rondtrekkende travellers wel het geval is.

hij is van oorsprong een traveller...
zijn dieren haalt hij ook overal vandaan, ik geloof dat hij er zelfs een aantal bij travellers had staan?
en hij is van wat ik heb begrepen ook heel veel van huis weg, vaker van huis weg dan dat hij thuis is...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:25

M D H, de man wordt ervoor veroordeeld. Ik begrijp niet dat er paardenliefhebbers zijn die dat bagatelliseren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:29

Sammyoo schreef:
M D H, de man wordt ervoor veroordeeld. Ik begrijp niet dat er paardenliefhebbers zijn die dat bagatelliseren.

er is ooit ook een man zijn ezels afgenomen omdat ze een tumor hadden en ze daardoor niet gezond waren...
terwijl hij er wel alles voor had gedaan om ze gezond te krijgen vonden ze hem slecht, kreeg hij een foei, was hij stout, kreeg hij een proces en werden zijn ezeltjes afgenomen...
ik weet niet hoor... maar er zijn zoveel meer goede verhalen over hem bekend...
als het 1 keer fout gaat is iemand nog niet per definitie slecht...
jeetje ik heb ook wel eens een zweep kapot geslagen op een paard... nou poepoe, pak mij mijn paarden af, zet me in de gevangenis en geef mij een proces verbaal, want ik ben nu zo ontzettend slecht...

er zijn meer bedrijven die het moeilijk hebben, en nee dieren horen daar niet onder te leiden...
maar soms, soms, als jij door de bomen het bos niet meer ziet, omdat je zoveel dieren hebt, en er zo'n groot hart voor hebt, en je ze wel wilt verkopen, maar het lukt niet... doe je wel eens dingen die niet geoorloofd zijn en die niet door de beugel kunnen...
maakt dat meteen van iemand een duivel??

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:35

KootMiraDrum schreef:

Niks geen hoge bomen, het gaat hier om bewezen nalatigheid en dierenmishandeling ; paarden die gedumpt worden, al jaren lang, paarden voor heel of half dood op openbare plaatsen dumpen, ondanks vele verzoeken paarden niet willen evacueren wanneer er overstromingen zijn, een groep paarden achterlaten in een schuur zonder voorzieningen (achterlaten om te sterven volgens de RSPCA) etc. etc. etc. etc. etc.

De RSPCA (Engelse dierenbescherming), heel veel stichtingen en buurtbewoners zijn al een hele lange tijd intensief met deze nalatigheid bezig.
Een rechtbank zal niet schuldig uitspreken op grond van "een hoger risico door het hebben van een grotere "lifestock"" Als dit zo was dan stonden er heel wat (bioindustrie)boeren voor de rechtbank :+
Daarnaast heeft hij zelf schuldig verklaard op de meeste punten.....

Gelukkig zijn er mensen en stichtingen die e.e.a. niet bagatelliseren en er aanhoudend werk van hebben gemaakt en zich wel het lot van deze dieren hebben aangetrokken. Dus niks geen hoge bomen of verhoogd risico, ja een verhoogd risico wanneer iemand zijn dieren niet goed verzorgd, dumpt of simpelweg niet voldoende of geen eten geeft....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:46

Ik bagatelliseer waar het op dieren aankomt in elk geval NIETS... ik heb al tientallen jaren Dobermanns, merendeels van de SDRN (Stichting Dobermann Rescue Nederland), zodra iemand, die wel in het hoofd en wel van lijf en leden is, dieren aanhoudt, die niet meer (financieel) aan te houden zijn, met als gevolg dat de dieren van de basiszorg verstoken raken (eten, drinken, medische noodzakelijk hulp en fatsoenlijk onderhoud) mag er wat mij betreft van overheidswege ingegrepen worden, als eigenaar dat zelf niet doet. Door verkoop/proberen te herplaatsen bijvoorbeeld.

Het kan zijn dat het jaren allemaal wel lukt, maar door de huidige "crisis" , of "recessie" of geef het maar een naam, kan de situatie veranderen... kun je daardoor niet meer voor je dieren zorgen, laat je ze niet verkommeren, maar onderneem je actie.

Het is niet "bagatelliseren" dat ik ook wel enigzins begrijp dat als iemand zoals Tom Price , die zo veel dieren blijkbaar heeft lopen, zo'n 2500 in totaal las ik ergens (dit zal een schatting zijn , aangezien ze zo'n beetje overal lopen) ook niet de hengsten van de merries kan weghouden. En zo gaat het dus maar door... totdat het onoverzichtelijk uit de hand loopt.
Met als resultaat dat je steeds achter de feiten aan loopt, en er een aantal onrendabelen staan te verkommeren.
Twaalf paarden op het aangegeven aantal van de veronderstelde 2500 (?) is natuurlijk weinig, daarentegen is elk er 1 te veel. Het geeft aan dat het sowieso te veel is geworden, en dat er geen overzicht meer is (hoe kan dat ook met zoveel overal lopende paarden) dan hadden de onrendabelen beter naar de slacht gekund, dan staan weg te kwijnen, nu is het nog maar afwachten wat er met de rest van de handelswaar gaat gebeuren....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:03

terpetijn jij valt wel mee, maar machtig nog aan toe, weten we ook weer hoe de tinkerwereld in elkaar steekt, die man wordt nief veroordeeld omdat hij een keer een paard liet lopen. Dit is structureel.
-O-

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:00

arme beestjes.....ik heb de naam Tom Price wel eens voorbij horen komen maar ik
ben e verder niet bekend mee.
Als zn paarden echt zo slecht er aan toe waren hoop ik dat ze m goed straffen arme dieren

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:38

Ongeacht of deze man in mijn ogen schuldig is of niet..
(overigens zijn de prijzen van paarden in Engeland inderdaad heel erg laag..)

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben hoe willen ze dit 'probleem' oplossen. Ongeacht wat voor een straf deze heer zou krijgen.. Ik bedoel de RSPCA kan niet 'even' zeggen we onderhouden die 2500 paarden wel. En ik denk dat weinig bedrijven/particulieren/stichtingen dit kunnen opvangen..
Oftewel gestraft of niet, schuldig of niet.. ik ben bang dat er weinig gaat veranderen..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:54

KootMiraDrum schreef:

"If you can't feed them, don't breed them!"

Heb ook de schrijnende gevallen gezien, en de verhalen gelezen... Blij dat hij nu eindelijk veroordeeld is!

Anoniem

Re: Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:24

Ik schrik er een beetje van dat men het idd maar onder de noemer van "tja, kan gebeuren als je er zo veel hebt" . het niet zo erg vindt. Alleen omdat het om Tom Price gaat? Hij heeft zijn dieren verwaarloosd, opgesloten in een schuur zonder voorzieningen om er niet weer naar om te kijken, laat zijn dieren bij een ander in de voortuin lopen. Ook als het om bekende namen gaat, mag je dit toch niet door de vingers gaan zien?
En tja, hij heeft er zoveel, moet hij er maar minder mee fokken, als hij niet kan overzien. Je kan hier toch geen oog voor sluiten?

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:33

terpentijn schreef:
Het is niet "bagatelliseren" dat ik ook wel enigzins begrijp dat als iemand zoals Tom Price , die zo veel dieren blijkbaar heeft lopen, zo'n 2500 in totaal las ik ergens (dit zal een schatting zijn , aangezien ze zo'n beetje overal lopen) ook niet de hengsten van de merries kan weghouden. En zo gaat het dus maar door... totdat het onoverzichtelijk uit de hand loopt.
Met als resultaat dat je steeds achter de feiten aan loopt, en er een aantal onrendabelen staan te verkommeren.
Twaalf paarden op het aangegeven aantal van de veronderstelde 2500 (?) is natuurlijk weinig, daarentegen is elk er 1 te veel. Het geeft aan dat het sowieso te veel is geworden, en dat er geen overzicht meer is (hoe kan dat ook met zoveel overal lopende paarden) dan hadden de onrendabelen beter naar de slacht gekund, dan staan weg te kwijnen, nu is het nog maar afwachten wat er met de rest van de handelswaar gaat gebeuren....

Yep. Teveel is teveel.
Ik heb enkele jaren geleden door zijn kuddes gelopen. Een ware ervaring als tinkerliefhebber. Hectares !!! met
volle merries en veulens. Elke kudde zijn hengst. Op 1 zichtbaar oude merrie na, heb ik alleen maar
"goed uitziende" Tinkers gezien. Maar je kan onmogelijk zoveel paarden onderhouden. Zeker nu met de crisis blijft hij
met een hoop paarden zitten. Dat hij dieren laat verkommeren kan niet. Weet niet of hij ermee zit om veroordeeld te worden. Voor hem is het pure business. Maar ik denk dat er daar en ook hier nog vele paarden aan hun lot zullen worden over gelaten. Triest natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:34

Tom Price idd een erg bekende naam, ons tinkje is ook via hem in Nederland gekomen lang lang geleden.

Maar dat hij 2500 diern heeft, dat is echt een idioot groot aantal. Ik snap alleen niet zo veel van het bericht, is hij nu veroordeelt voor fly grazing of voor ondervoeding en nalaten hulp te bieden aan een aantal dieren?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:48

Mindim schreef:
Ik schrik er een beetje van dat men het idd maar onder de noemer van "tja, kan gebeuren als je er zo veel hebt" . het niet zo erg vindt. Alleen omdat het om Tom Price gaat? Hij heeft zijn dieren verwaarloosd, opgesloten in een schuur zonder voorzieningen om er niet weer naar om te kijken, laat zijn dieren bij een ander in de voortuin lopen. Ook als het om bekende namen gaat, mag je dit toch niet door de vingers gaan zien?
En tja, hij heeft er zoveel, moet hij er maar minder mee fokken, als hij niet kan overzien. Je kan hier toch geen oog voor sluiten?

Valt me ook wel tegen normaal zit iedereen gelijk op de kast als het om verwaarlosing gaat en nu "ach kan gebeuren". Als hij geen overzicht kan houden over 2500 heeft hij er teveel en moet hij er niet zoveel houden. Net zo goed als iemand die niet meer voor z'n 2 paarden kan zorgen. Alleen omdat het een bekende is lijkt ineens minder erg te zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:12

Dit is niet alleen van tijdens de crisis.

Mensen die met Tom Price langs z'n paarden gaan krijgen de besten te zien.
Je komt echt niet bij die schuren of weien waar de paarden zijn achtergelaten die niks opbrengen en alleen maar kosten.
Hengstveulens leverden ook voor de crisis niet zoveel op en als je daar een kudde achtergelaten en vermagerde exemplaren van tegen komt, wordt gewoon ontkend dat ze van hem zijn.
Ze zijn niet gechipt dus wie controleert dat?

Het is onder de fokkers in Engeland een publiek geheim dat hij ergens een kudde in een wei dropt en als de RSPCA er lucht van krijgt, worden ze 's nachts weggehaald voor er gecontroleerd kan worden.
Iedereen weet hoe het gaat en er zijn genoeg fokkers die geen haar beter zijn.

Andere fokkers praten er niet over en ook mensen in de omgeving houden hun mond, omdat bedreiging ook een onderdeel van de gang van zaken vormt.

Daarom heeft het heel lang geduurd voor er voldoende tastbaar bewijs was, de RSPCA, maar ook de BBC hebben zich er in vast gebeten met dit als resultaat.

Het zal voor veel opschudding zorgen, op Facebook was al een tijdje sprake van een soort van 2 kampen, degenen die met Tom weglopen en degenen die wel zagen wat er gebeurde, maar niet geloofd werden.
Die discussie zal alleen maar opvlammen nu

Tom zal ongetwijfeld een geweldige gastheer zijn voor zijn bezoekers, ik heb zelf ook een keer een leuk gesprek met hem gehad (mijn ruintje komt bij hem weg) en zijn waardevolle paarden zullen heus goed verzorgd worden.
En hij heeft echt wel mooi spul gefokt.
Maar hij gaat het geld wat hij daar op verdient niet uitgeven aan zorg voor de minder waardevolle dieren.

Deze bewijzen zijn het topje van de ijsberg, er is nog zoveel meer gebeurd, wat niet zwart op wit aan hem te linken is.

De RSPCA ligt een beetje onder vuur momenteel, deze veroordeling is wel een opkikker voor ze, maar ze gaan echt niet die 2500 stuks in beslag nemen en verzorgen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 05:46

Ik zit al veel jaar in het tinkerwereldje en de naam Tom Price is ook bekend voor mij, ik weet dat hij prachtige paarden fokt met mooie bloedlijnen.
Ik had de negatieve verhalen nog niet gehoord tot nu, ik ben wel heel verbaasd dat als dit waar is er mensen zijn die hem de hand boven het hoofd houden, niets maar dan ook niets is een goede reden om slecht voor je dieren te zorgen, elk slecht verzorgd dier is er 1 teveel, loopt het uit de hand, de financiele middelen niet meer of wat voor reden dan ook, neem je verantwoording en verkoop de dieren, ook onder de prijs, of breng ze naar de slager.....alles beter dan afgedankt om te sterven.
Ik geloof dat het een innemende man is waar veel mensen in de prachtige kuddes zijn wezen kijken, maar uiteraard laat hij de slechtuitziende paarden niet zien.
Maar nogmaals dit mag toch niet goed gepraat worden.......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:52

Het is ook zo lastig om zoiets te bewijzen, de man heeft zoveel paarden en ze kunnen hem maar pakken op een klein aantal zaken, terwijl er minimaal 10x zoveel gevallen zijn waarvan men zeker weet dat die ook van hem zijn, maar dat kan gewoon niet bewezen worden.

Omwonenden worden bedreigd, dus houden hun mond, andere fokkers hebben geen zin in bemoeienis van RSPCA en dergelijke, dus houden ook hun mond.

Mensen die daar logeren krijgen alleen het gezonde spul te zien en hebben de vakantie van hun leven.

Daarbij ligt de RSPCA ook aardig onder vuur door ruim 3 ton aan donatiegelden te besteden aan het aanpakken van 1 illegale vossenjacht, terwijl de heuvels van Wales deze winter vol lagen met dode dieren.

Diverse mensen die de afgelopen jaren bij de RSPCA aanklopten omdat ze door omstandigheden niet meer voor hun dieren konden zorgen, werden nauwelijks geholpen.
Als een inspecteur toch wou helpen werden ze ontslagen en zwartgemaakt door hun oude werkgever.
De mensen die niet meer voor hun dieren konden zorgen kregen geen hulp en op het moment dat het er echt slecht bij stond kwam de RSPCA met camera's en veel bombarie de boel in beslag nemen en de eigenaar werd in de media zwart gemaakt.

Het gevolg was dat enkele van deze eigenaren in hun omgeving echt lastig gevallen werden, werden uitgemaakt voor dierenbeul, stenen door het raam, brandstichting, zo erg gepest dat enkelen zelfmoord pleegden: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... RSPCA.html

Dat het aardig mis zit in de UK wat de dieren betreft is wel duidelijk, ook daar schandalen in slachthuizen, waar paarden op verschrikkelijk wijze aan hun eind komen.

Zelf heb ik vorig jaar een merrie uit Engeland gehaald, stond daar op een groot natuurgebied.
Dit voorjaar stond de kudde waar zij uit kwam compleet geïsoleerd door het water zonder fatsoenlijk eten, kwam daar zelfs nog in de plaatselijke kranten.
RSPCA is gaan kijken, zag aan het begin van het gebied een kudde die er prima uit zag, en vertrokken weer, maar dat bleken andere paarden die wel bijgevoerd werden.
Ook bij deze man is het altijd gezellig vakantie houden, maar ook hij heeft er hier en daar wat weggestopt die er minder fraai bij staan.
En ik praat het ook zeker niet goed :n

Deze zaak tegen Tom Price en zijn zonen is het absolute topje van de ijsberg.
Het ziet er allemaal prachtig uit, grote kuddes in de heuvels van Wales, de beroemde fair in Appleby, het blijven prachtige dingen waar je zeker van moet genieten.
Maar hou in je achterhoofd dat het een keiharde wereld is, vooral voor de paarden die de pech hebben om als minder waardevol ter wereld te komen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:44

Denise, je hebt het echt duidelijk en netjes omschreven :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:18

Wat betreft hoog water en sneeuw. Ook Connors kudde heeft in zijn eerste winter het echt beroerd gehad. Eerst zware overstromingen met gebieden die ng nauwelijks droog plaats bieden aan een kudde paarden. En vrij snel daarna extreem strenge winter met veel sneeuw. Dus weer weinig eten. Alleen hoe kom je daar dan als eigenaar? Het water kan zo snel opkomen dat het bijna geen doen is erbij te komen. Idem met meters dikke sneeuw. Dat zijn helaas omstandigheden waarbij je weinig kunt doen. Behalve je paarden daar niet laten lopen.

En logisch dat er een hele harde wereld achter zit, hoe denk je dat het in nederland is. Misschien ietsje beter maar bij de laagsegment markt die paarden opkopen voor de slacht. Is ook niet echt een fraaie wereld. Overal waar het om geld gaat lijden beesten. Of het nu paarden, honden, vogel of vishandel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:25

karuna schreef:
Wat betreft hoog water en sneeuw. Ook Connors kudde heeft in zijn eerste winter het echt beroerd gehad. Eerst zware overstromingen met gebieden die ng nauwelijks droog plaats bieden aan een kudde paarden. En vrij snel daarna extreem strenge winter met veel sneeuw. Dus weer weinig eten. Alleen hoe kom je daar dan als eigenaar? Het water kan zo snel opkomen dat het bijna geen doen is erbij te komen. Idem met meters dikke sneeuw. Dat zijn helaas omstandigheden waarbij je weinig kunt doen. Behalve je paarden daar niet laten lopen.

En logisch dat er een hele harde wereld achter zit, hoe denk je dat het in nederland is. Misschien ietsje beter maar bij de laagsegment markt die paarden opkopen voor de slacht. Is ook niet echt een fraaie wereld. Overal waar het om geld gaat lijden beesten. Of het nu paarden, honden, vogel of vishandel is.

Maakt dat het beter dan, omdat het in nederland ook zo is? En je zegt het zelf al, dan daar je kuddes niet laten lopen. Moet je zien hoeveel aandacht de paarden van Marrum kregen, hoe verbolgen iedereen daar over was, maar ach, nu gaat het over Tom Price en dan halen we de schouders op? Dat is toch belachelijk? Als die man dusdanig slecht voor zijn dieren zorgt, en dan hebben we het niet over zijn toppers, dan moet ie gewoon aangepakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:28

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:31

Hij WORDT/IS nu toch ook aangepakt?

Het valt te hopen dat de rest van zijn levende have ook in kaart kan worden gebracht, want straks lopen er nog meer onrendabele Tinks her en der of staan ze in sheds of shacks waar niemand ze ziet.... ik bedoel: zulke aantallen zijn haast niet in beeld te houden of te krijgen... en ik neem dan niet aan dat meneer T.P. de RSPCA er op wijst waar nog meer achterstandsgevallen gevonden kunnen worden.

Wil niet l..... doen, maar 12 op een geschatte 2500 is natuurlijk weinig. Dat doet vermoeden dat er meer nog niet ontdekte Tinks in deze deplorabele toestand zich ergens weggestoken moeten bevinden.

Helaas komt dat vaak pas uit - in dit soort gevallen - als het voor de paarden al te laat is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:32

Nee het maakt het niet beter. Ik ken de man verder niet dus heb er ook geen oordeel over. Alleen soms kun je iets niet voorkomen hoe graag je ook wil. En ja Marrum was ook een domme actie, al konden de paarden daar ook wegkomen alleen bleven ze terugrennen naar de nattigheid. Net als een koeienkudde hier in de buurt pasgeleden.

En hoe vaak wij nie hebben moeten rennen omdat de maas opeens omhoogkwam vroeger. Heb je 2 uur om je paarden en de koeien van de buurman weg te krijgen. Heel handig als je op school zit en je ouders werken. Dat was soms ook laatste minuten werk.