Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Prikkeldraadverbod in Zwitserland: liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:14

Wat ik onzin vind? Dat ze n naar aanleiding hiervan bedenkingen hebben betreffende het prikkeldraad verbod. Zet het dan fatsoenlijk af met schrikband cq houten/kunststof omheining icm schrikdraad of band.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:16

Oh zo :D Ik dacht dat je op de mening van Noor doelde, vandaar. Sowieso vind ik dat die dunne draadjes als aanvulling moeten dienen op een normale stevige omheining inderdaad. Niet als omheining op zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:16

Huertecilla schreef:
Gebruik gewoon breed lint.
Prikkeldraad én dun draad zijn fout en het is irrelavant of daar nu wel of geen stroom op staat.
Incompetent paardhouden is niet de schuld van een ander.

Had het niet beter kunnen verwoorden!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:20

ookal hebben we hier ook koort, dit icm lint... koort alleen vind ik niet kunnen.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:29

Volgens mij heeft alles z'n nadelen. Een kennis is een paar jaar geleden 2 veulens kwijt geraakt omdat ze in breed schrikdraad verstrikt waren geraakt.
Het jaar daarop kwam een veulen vast te zitten met z'n been, die heeft voor altijd een lelijk litteken.
Dus wat is ideaal..... Geen omheining :D ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:30

tinkerteun schreef:
Volgens mij heeft alles z'n nadelen. Een kennis is een paar jaar geleden 2 veulens kwijt geraakt omdat ze in breed schrikdraad verstrikt waren geraakt.
Het jaar daarop kwam een veulen vast te zitten met z'n been, die heeft voor altijd een lelijk litteken.
Dus wat is ideaal..... Geen omheining :D ;)

waarop ze weer eindigen in de sloot...

boven en onder stevigeplanken, en goed, kleingemaast gaas.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:34

Ja, en als ze door planken heenknallen en ze krijgen een fikse splinter op de verkeerde plek is het ook einde oefening....Garanties heb je nooit, maar om nou prikkeldraad te vervangen door gladdraad en vervolgens verbaasd te zijn dat dat ook niet werkt vind ik toch ook wel ontzettend stom van deze vrouw.

Persoonlijk ben ik voor lint, dit veert mee tot bepaalde hoogte en breekt bij een bepaald gewicht. En om heel eerlijk te zijn gebruik ik liever iets goedkoper lint met minder ijzer erin verwerkt omdat dat nou eenmaal eerder breekt. Grote voordeel van stroomdraad vind ik dat paarden er als ze het goed kennen alles aan zullen doen om eraf te blijven en de kans om überhaupt in de omheining terecht te komen zo kleiner is. Maar ook dan, ongelukken gebeuren nou eenmaal.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:36

Wij hebben van dat dunne witte lint, en nog nooit problemen mee gehad. Er is wel een aantal keer een paard ingestapt, maar zodra ze wegrennen trekken ze het draad al kapot.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:48

Je hebt toch ook van dat dikke ronde draad wat elastisch is??
Ik vind dat dunne stroomdraad altijd maar doodeng, snijd je zo alles doormidden.
Of anders lint, paarden zaten laatst te auwehoeren bij het lint, het lint knapte snel doormidden. Maar kan natuurlijk geluk zijn geweest,
En prikkeldraad vind ik zowieso echt not done bij paarden, heb er rare dingen mee zien gebeuren! Paard sprong over de omheining en kletste zo met de buik op het prikkeldraad. Brr wat krijg je daar lelijke wonden door.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:52

Bij ons knapt het lint ook zo doormidden, is echt al heeeeel vaak gebeurd.
Het is nog nooit gebeurd dat er een in is blijven haken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:02

Breed schriklint, liefst met stroom, en ( witte) kunststof planken als omheining: veilig, zichtbaar en duurzaam. Schrikdraad, prikkeldraad en ( breekbaar) hout zijn veel minder veilig of zelfs ronduit gevaarlijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:09

ElCid schreef:
Breed schriklint, liefst met stroom, en ( witte) kunststof planken als omheining: veilig, zichtbaar en duurzaam. Schrikdraad, prikkeldraad en ( breekbaar) hout zijn veel minder veilig of zelfs ronduit gevaarlijk.

En ook totale horizonvervuiling en de snelste weg naar het creëren van nog meer regels waar we aan moeten voldoen met onze omheiningen....

Ik snap je gedachtegang absoluut hoor, maar wit breekt ontzettend en is meestal niet gewenst in het landschap. Als we dat met zijn allen gaan doen zijn we over een paar jaar echt de pineut als paardenhouders. Eén van de redenen dat ik heel bewust voor donkerbruin lint heb gekozen trouwens. Blijft altijd voor- en nadelen afwegen ben ik bang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:36

0000 schreef:
En ook totale horizonvervuiling en de snelste weg naar het creëren van nog meer regels waar we aan moeten voldoen met onze omheiningen....

De enige weg naar regelgeving leggen de paardhouders zelf aan door incompetent ondeugdelijke neer te zetten _-:(

Het ontsnappen van paarden en veroorzaken van verkeersongevallen is heel wat kwalijker dan een zielûgh veulentje.

Een paard hoort achter een deugdelijke omheining en waar die niet mag staan, hoor je dus geen paard te houden.

´Ja, maar dan ík geen paard houden!´
Ja en?
Niet alles kan :)*

Je hebt geen recht op een paard.
Je hebt wel de plicht om jouw paard achter een deugelijke omheining te houden.
JOUW verantwoordelijkheid en eventuele regels zijn slechts een reactie op onvermogen tot zelfregulering.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:14

Inderdaad heeft elke omheining z'n nadelen. Maar prikkeldraad maakt verschrikkelijke wonden.
Koord zonder maatregelen om het te kunnen laten breken maakt heftige snijwonden. Maar meestal wel recht en dus vaak wel te herstellen. (Niet altijd maar dan zou prikkeldraad ook tot op het bod zijn gegaan)
Dun draad is niet geschikt voor paarden als enige afzetting omdat dat echt niet altijd te zien is voor ze.
Wij gaan voor breed schriklint. inderdaad het breekt en rekt eerst een stukkie mee. Bruin want dat wit dat lijkt wel heel opvallend maar blijft niet altijd wit. En met een paddocksparadise wordt je krankjorum van al dat witte draad.
Iemand schreef prikkeldraad met wapperende stroken eraan. Dat kan ook zonder problemen aan schriklint hoor! als het maar geen contact maakt.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:18

Tsja er isook wel een verschil tussen stroomdraad en stroomband.. Wit steoomband hadden ze imo echt wel gezien hang hier rode "vlaggetjes" aan en het paard had het niet kunnen missen..

Prikkeldraad zou ik never om mijn wei willen hebben en de vleeswonden net zo min.. Het paard had hier ook lelijk in terecht kunnen komen..denk dat er met prikkeldraad wel even meer ongelukken gebeuren dan met dik dubbelijnig schrik BAND had hetvoorkomen kunnen worden..kwestie van meer geld uitgevendenk ik :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:27

safari schreef:
Bruin want dat wit dat lijkt wel heel opvallend maar blijft niet altijd wit.

Dan máák je het weer wit :)*

Veel werk? Gut wat rut.
Klopt. Ik vind het een rotklus.
Tant pis; mijn probleem en een gevolg van de verantwoordelijkheid waar ik zélf voor gekozen heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:35

Tat_jana schreef:
met dik dubbelijnig schrik BAND had hetvoorkomen kunnen worden..kwestie van meer geld uitgevendenk ik :)

Tatááááá +:)+

Dat is het hele geneuzel met ´deugdelijke omheining´ en de gevolgen worden op deze manier afgewenteld op de paarden en de samenleving.

Neem de openingspost; die dame eist dat de belastingbetalers haar veulen vergoeden wat door háár ondeugdelijke omheining is gesneuveld.
Willen jullie meebetalen aan de gevolgen van een verkeersongeval door een slecht hek van de buurman/vrouw? Dat is exact hetzelfde.

Hou je paarden zoals dit met goed dierenwelzijn veilig kan. Ligt dit om wat voor reden dan ook buiten de mogelijkheden, dan kan je geen paard houden. Simpel.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:16

de boer waar mijn paardjes staan gebruikt ook op sommige stukken land stroomdraad, hij heeft vee dat
gehoornd is, wanneer de dames met hun hoornen tegen het draad komen geeft dat een lekkere opdonder
zodat ze het wel zullen laten om over te steken naar dat andere ( veel lekkerder) stuk land.
dit draad breekt niet, dit is puur van ijzer dus even dik als prikkeldraad maar dan zonder de prikkels.
het is vragen om problemen als je daar een veulen achter zet, hele stomme zet m.i. :(

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:21

Dan maar een Heras hekwerk..levenslang, geen stroom, en gaan ze echt niet doorheen. :P Er schuilt helaas bij iedere omheining wel gevaar daar ontkom je niet aan. Vind deze mevr wel erg ver gaan om een claim in te dienen. Ben er vrijwel zeker van, dat bij het verstrikt raken in prikkeldraad het een nog grotere hel voor het beestje was geweest.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:46

Ik begrijp dit niet schrikkeldraad is echt geen veilige omheining! En zijn deze mensen er wel bij gebleven gezien ze voor het eerst de wei in gingen. Paarden dan altijd even moeten wennen zeker een veulen. Het klinkt mij als een dubbele agenda. Als je alleen zo'n dun ijzer stroomdraadje ophangt zien ze het inderdaad lastig maar dat kun je zelf toch ook bedenken. Waarschijnlijk moest het goedkoop want dat is prikkeldraad namelijk ook. Ongelukken kun je lang niet altijd voorkomen maar zoals iemand al schreef beoband is er duurder maar zeker veiliger. Ikzelf gebruik breed lint wat ze zien en dit hebben de paardjes weleens geraakt maar schiet alles los en geen enkele schade bij het paard(en). Dus redelijk veilige omheining maar ja wel duurder maar ik vind als je paarden houdt hoor je ook zelf na te denken gezien paarden de meeste gekke dingen kunnen uithalen. Zo'n dun koord kan ook maar dat vind ikzelf ook niet meest veilige.

Ik vind zo'n dun ijzerdraadje ook niet echt veilig mijn buurman heeft dit ook maar die hangt er plastic zakken aan zodat ze weten/zien dat er wat hangt. Ik denk dat sommige mensen wel een paardje willen en omheining een sluitpost is en dan klagen als het fout gaat.
Ik ken genoeg paarden die zijn afgemaakt door prikkeldraad omheining en denk als je een willekeurig DA vraagt dat die dat ook geen goede omheiningen vinden. Maar ja is het allergoedkoopste dus ja wat doe je dan......

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:53

Het meest veilig lijkt mij een goede degelijke houten afrastering. Maar goed, die zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar... bij ons op stal is het een combi tussen beoband en schriklint.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:31

NoorW schreef:
Waarom altijd maar draden met (stroom)prikkels? Een degelijk hek (met daarbij eventueel een stroomdraadje) werkt nog altijd het allerbeste...

Eigenlijk is dit het beste.

Helaas zie ik dat te weinig en worden er erg veel met diverse soorten stroomdraden gewerkt.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:35

Wij hebben gewoon wit draad met een rood randje erom heen en heel veel houten palen dus niet met die witte stokjes dat werkt bij onze paarden gewoon niet, het is geen dun draadje maar echt dik lint! vind prikkeldraad gevaarlijker als stroomdraad overigens...maar dat is mijn mening (na een nare ervaring)

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:27

Huertecilla schreef:
Prikkeldraad én dun draad zijn fout en het is irrelavant of daar nu wel of geen stroom op staat.

Absoluut mee eens :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:01

10y schreef:
Huertecilla schreef:

Absoluut mee eens :j

jaa dit is voor mijn gevoel het meest diervriendelijk :)