Mariniers trainen met paard als lastdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Re: Mariniers trainen met paard als lastdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:19

Goed idee, Denk ook niet dat ze pony's gaan gebruiken hoor. Aangezien er ook dierenartsen bij zijn lijkt het me dat ze wel geschikte paarden er voor hebben. ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:31

Pony's zijn over het algemeen sterker dan paarden. Ze zullen waarschijnlijk iets van het type kruising Haflinger of kruising Ardenner zijn. Die zijn niet te groot en wel lekker sterk.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:39

Heb 2 jaar geleden een 7-daagse trail gereden in de Spaanse Pyreneën. Maximum gewicht van de ruiter lag op 90 kg. Tel daar een zadel bij op van een kilo of 10 plus volle zadel tassen, dan kom je ook op 120 kg. Deze paarden sjouwen de hele dag berg op en berg af. En daar is het niet vals plat zoals in Nederland, maar serieuze beklimmingen en afdalingen waar je u tegen zegt! (niet voor onervaren ruiters!) Paarden waren super getrained maar ook zij werden moe en zweetten behoorlijk als we boven kwamen, maar ze waren binnen 10 minuten weer hersteld. Lees: opgedroogd, rustige hartslag en een fris koppie, zodat we verder konden gaan met de trail.

Ik denk dat het gewicht geen probleem is. Eerder hoe het bevestigd wordt. In Nederland worden paarden betutteld en de ene pheut is nog nie weg of daar staat de paath alweer op de stoep.. T zijn geen watjes!

Ruggen van paarden die kapot gereden worden, heeft meer te maken met hoe het paard getrained wordt en de zit van de ruiter, als met het gewicht wat t paard op z'n rug moet dragen. Helaas zijn er heel veel Anky-wannabee's.

Edit: Paarden die in die gebieden leven kun je zowiezo niet vergelijken met onze rijpaarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 02:32

Ik denk dat dierenwelzijn erg laag op de lijst van prioriteiten staat in geval van oorlogshandelingen.
Hint; kijk eens hoe er met mensenwelzijn wordt omgegaan in dergelijke omstandigheden.
Het interesseerd echt niemand of die dieren gezond oud worden, als ze de betreffende missie kunnen volbrengen is dat genoeg.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 05:49

Kuggur schreef:
Ik denk dat dierenwelzijn erg laag op de lijst van prioriteiten staat in geval van oorlogshandelingen.
Hint; kijk eens hoe er met mensenwelzijn wordt omgegaan in dergelijke omstandigheden.
Het interesseerd echt niemand of die dieren gezond oud worden, als ze de betreffende missie kunnen volbrengen is dat genoeg.

Wat je nu suggereert is echt hele grote onzin! In Afghanistan hadden de mariniers en commando's al beschikking over ezels en die beestjes worden super verzorgd, het ontbreekt ze aan niks wat betreft verzorging/voeding/medische zorg!!! Als ze dan niet meer benodigd zijn, worden ze verkocht naar een goed plekje!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:45

Toevallig is dit bij mij op stal ( ik sta op een kazerne met mijn paard :)) En ik vind het juist wel leuk om te zien hoe de ze zich verdiepen in de paarden en de verzorging ervan! Goed iniatief!

louise1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:28

Goed initiatief.

Verder vraag ik me bij dit soort gewichtsdiscussies wel eens af wat er gebeurd als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat paarden niet meer dan 50 kilo zouden kunnen verdragen. Stoppen de mensen die nu roepen dat 80 kilo al teveel is dan ook accuut met rijden? Kunnen we Bokt zo wat opdoeken.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:05

Ik vind het ook een goed initiatief. En over de discussie of het zielig is of niet: Ik gok zomaar dat deze paarden het beter zullen hebben dan menig manegepaard. Ze staan zo te lezen onder goede begeleiding en ze zijn lekker de hele dag buiten. Ja ze moeten een last dragen, maar ik kan me niet voorstellen dat in deze tijd de paarden te veel overvraagt worden en van een beetje werk gaan ze niet dood.

louise1972 schreef:
Goed initiatief.

Verder vraag ik me bij dit soort gewichtsdiscussies wel eens af wat er gebeurd als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat paarden niet meer dan 50 kilo zouden kunnen verdragen. Stoppen de mensen die nu roepen dat 80 kilo al teveel is dan ook accuut met rijden? Kunnen we Bokt zo wat opdoeken.

haha _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:29

rox_en_wilvy schreef:
Wat je nu suggereert is echt hele grote onzin! In Afghanistan hadden de mariniers en commando's al beschikking over ezels en die beestjes worden super verzorgd, het ontbreekt ze aan niks wat betreft verzorging/voeding/medische zorg!!! Als ze dan niet meer benodigd zijn, worden ze verkocht naar een goed plekje!

Ach wie ben ik om je roze wolk te laten neerstorten, als je dat graag wilt geloven moet je dat doen..
Maar ik wéét uit persoonlijke ervaring hoe er in het leger omgegaan wordt met personeel en materieel, en rijdieren vallen onder de laatste categorie. Dat is een nogal andere attitude dan in de burgermaatschappij heerst. (Ik ben overigens niet bepaald gecharmeerd van die attitude, maar dat is een andere discussie).

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:39

haha burgermaatschappij.... Grappig :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:45

Kuggur schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Ach wie ben ik om je roze wolk te laten neerstorten, als je dat graag wilt geloven moet je dat doen..
Maar ik wéét uit persoonlijke ervaring hoe er in het leger omgegaan wordt met personeel en materieel, en rijdieren vallen onder de laatste categorie. Dat is een nogal andere attitude dan in de burgermaatschappij heerst. (Ik ben overigens niet bepaald gecharmeerd van die attitude, maar dat is een andere discussie).

Sorry, maar ik heb 6 jaar bij het bedrijf gewerkt, en weet hoe het er aan toegaat!!!!! 2010 Tarin Kowt Afghanistan hadden ze ook al ezels in gebruik!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:48

louise1972 schreef:
Goed initiatief.

Ja absoluut, ik zou de mijne niet eens zadelmak maken. :j

Paardrijden is leuk maar niet ten koste van het dier. Ik ga toch ook niet op mijn konijn zitten? Daarvan weten we namelijk dat ze ons mensen niet kunnen dragen. Mocht dus blijken dat een paard dat ook niet kan stop ik met alle liefde.

Daarom hoop ik juist dat er eens een goed onderzoek komt waaruit blijkt wat voor paard wat voor een ruiter mag dragen. Zit ik ook weer een stuk lekkerder :)

Edit: ik wil overigens niet beweren dat 80kg. te veel is. Ik vond 120kg. te veel.
Laatst bijgewerkt door Selka op 07-06-13 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:49

Famke160301 schreef:
Heb 2 jaar geleden een 7-daagse trail gereden in de Spaanse Pyreneën. Maximum gewicht van de ruiter lag op 90 kg. Tel daar een zadel bij op van een kilo of 10 plus volle zadel tassen, dan kom je ook op 120 kg. Deze paarden sjouwen de hele dag berg op en berg af. En daar is het niet vals plat zoals in Nederland, maar serieuze beklimmingen en afdalingen waar je u tegen zegt! (niet voor onervaren ruiters!) Paarden waren super getrained maar ook zij werden moe en zweetten behoorlijk als we boven kwamen, maar ze waren binnen 10 minuten weer hersteld. Lees: opgedroogd, rustige hartslag en een fris koppie, zodat we verder konden gaan met de trail.

Ik denk dat het gewicht geen probleem is. Eerder hoe het bevestigd wordt. In Nederland worden paarden betutteld en de ene pheut is nog nie weg of daar staat de paath alweer op de stoep.. T zijn geen watjes!

Ruggen van paarden die kapot gereden worden, heeft meer te maken met hoe het paard getrained wordt en de zit van de ruiter, als met het gewicht wat t paard op z'n rug moet dragen. Helaas zijn er heel veel Anky-wannabee's.

Edit: Paarden die in die gebieden leven kun je zowiezo niet vergelijken met onze rijpaarden.

Inderdaad.
En in Nederland wordt er gewoon doorgeslagen in veel dingen.
Gewicht van de ruiter is er 1 van.
Maar fatsoenlijke zitlessen, nee die worden niet meer gegeven, daar voelt de nieuwe ruiter zich te goed voor.
Terwijl dat veel belangrijker is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:21

Renske1987 schreef:
haha burgermaatschappij.... Grappig :)

Niet mijn idee, zo zien ze het in het leger. Je bent óf soldaat óf burger. Er gelden dan ook andere wetten voor soldaten.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:34

Ja ik weet het :) Zoals ik aangaf sta ik met mijn paard op de Bernard Kazerne en hoor ik soldaten dit regelmatig brallen. Maar goed ik word er altijd een beetje kriegel van ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:36

Renske1987 schreef:
Ja ik weet het :) Zoals ik aangaf sta ik met mijn paard op de Bernard Kazerne en hoor ik soldaten dit regelmatig brallen. Maar goed ik word er altijd een beetje kriegel van ;)

Dat ben ik volkomen met je eens. En een beetje kriegel is een understatement... ;)

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:00

Sommige mensen onderschatten paarden echt...

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:40

Niemand die valt over het feit dat er staat getrainde paarden
Maar ze willen geen paarden aanschaffen maar locale dieren
Krijgen die dan eerst weken training? Of word er dus gewoon gebruik gemaakt van ongetrainde dieren en is het gewicht vragen om paarden die door de hoeven gaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:47

Ik moet toch soms wel lachen om al die gewicht discussies; :D ik vind dat er af en toe wel echt overdreven wordt.
90 kg ruiter een uurtje op de rug is sieluuuuug :j , maar als je sommige paarden hier op bokt ziet, kan daar gemakkelijk 100 kg lichaamsvet af.

Die paarden hoeven echt geen 365 dagen per jaar met zware last te lopen en er lopen mensen naast, die moeten de afstand ook volhouden.
Paarden 100 jaar geleden werkten echt op de boerderij veel harder mee 6 dagen in de week.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:26

RandyOrton25 schreef:
Niemand die valt over het feit dat er staat getrainde paarden
Maar ze willen geen paarden aanschaffen maar locale dieren
Krijgen die dan eerst weken training? Of word er dus gewoon gebruik gemaakt van ongetrainde dieren en is het gewicht vragen om paarden die door de hoeven gaan?

Ik neem aan dat men er dan naar streeft om daar gewoon dieren aan te schaffen die al getraind zijn, er zijn in de gebieden die in het artikel genoemd worden volgens mij heel veel lastdieren in gebruik, in principe zou het dus niet zo'n probleem moeten zijn om dan aan een dier te komen wat al gewend is aan het werk.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:07

Ik denk dat die Mariniers zich echt wel goed hebben laten informeren hoor! In Zwitserland werkt het leger ook met paarden. Ze hebben daar Freibergers die er uitermate geschikt voor zijn. De paarden worden zorgvuldig geselecteerd en getraind. Die mariniers kunnen het zich echt niet veroorloven dat die paarden door hun hoeven gaan. Dus stap eens af van de pennygedachte.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:42

Renske1987 schreef:
Toevallig is dit bij mij op stal ( ik sta op een kazerne met mijn paard :)) En ik vind het juist wel leuk om te zien hoe de ze zich verdiepen in de paarden en de verzorging ervan! Goed iniatief!

Zoals Renske hier aangeeft is de stal bekend waar ee eerste training voor deze mariniers heeft plaatsgevonden. Ik heb er de hele week met mn neus boven op gestaan aangezien ze met de paarden trainden waar ik, mede, verantwoordelijk voor ben.
Waar het aan het begin onwennig ging, aangezien de mannen geen ervaring hadden, leerden ze heel snel door de goede begeleiding. Ze hebben zich in alle aspecten verdiept, het omgaan met de paarden, ziektes, de juiste manier van optuigen en beladen, onderhoud van het tuig en ze hebben ze bijzonder goed verzorgd. Mn paarden genoten van deze manier van aandacht en een klein stukje werk. Ze hebben tochten gemaakt. Uiteraard alleen stapwerk. Ook in het donker zodat ze ook daarin konden oefenen hoe de paarden reageerden. Er is constant begeleiding en een dierenarts bij geweest.
Ik zie wekelijks veel militairen, marechaussee en ook de mariniers langskomen en weet hoe er gedacht word over burgers etc. En ik was dan ook zeer verrast hoe ze, aan het einde van de week, omgingen met de paarden en ook toegaven dat ze iets bijzonders hadden en zelf wat gehecht waren aan de gebruikte dieren!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:46

Nou dat loopt vast knap k*t met zo'n pony op je rug!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:42

xx_Irisje schreef:
Renske1987 schreef:

Zoals Renske hier aangeeft is de stal bekend waar ee eerste training voor deze mariniers heeft plaatsgevonden. Ik heb er de hele week met mn neus boven op gestaan aangezien ze met de paarden trainden waar ik, mede, verantwoordelijk voor ben.
Waar het aan het begin onwennig ging, aangezien de mannen geen ervaring hadden, leerden ze heel snel door de goede begeleiding. Ze hebben zich in alle aspecten verdiept, het omgaan met de paarden, ziektes, de juiste manier van optuigen en beladen, onderhoud van het tuig en ze hebben ze bijzonder goed verzorgd. Mn paarden genoten van deze manier van aandacht en een klein stukje werk. Ze hebben tochten gemaakt. Uiteraard alleen stapwerk. Ook in het donker zodat ze ook daarin konden oefenen hoe de paarden reageerden. Er is constant begeleiding en een dierenarts bij geweest.
Ik zie wekelijks veel militairen, marechaussee en ook de mariniers langskomen en weet hoe er gedacht word over burgers etc. En ik was dan ook zeer verrast hoe ze, aan het einde van de week, omgingen met de paarden en ook toegaven dat ze iets bijzonders hadden en zelf wat gehecht waren aan de gebruikte dieren!

Leuk Iris! Zo dichtbij heb ik het natuurlijk niet meegekregen, maar als dit hoor vind ik het helemaal super!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:13

Laten we ons even buigen over het ras wat hier gebruikt gaat worden, dat gaat duidelijk maken of 80 tot 120 kg te doen is.

Rassen die hiervoor geschikt zijn: Merens, IJslander, Scottish Highlander.......
Een Amerikaans type muildier is ook in staat om flink wat last te dragen.

Net als het Western rijden ligt een pakzadel of westernzadel op een andere positie dan bijvoorbeeld een spring of dressuurzadel.

Dit is denk ik ook de reden dat er een gewichtmaximum is op de Nederlandse maneges voor lespaarden.

:D Sam staat in de wei z'n zwarte melig vol te eten, het is hem gegund, hij kan trouwens niet op stal komen want Amber de stalkat heeft kittens gekregen in de hoek van zijn boks *\o/*

groetjes !!