Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Ik denk dat dierenwelzijn erg laag op de lijst van prioriteiten staat in geval van oorlogshandelingen.
Hint; kijk eens hoe er met mensenwelzijn wordt omgegaan in dergelijke omstandigheden.
Het interesseerd echt niemand of die dieren gezond oud worden, als ze de betreffende missie kunnen volbrengen is dat genoeg.
louise1972 schreef:Goed initiatief.
Verder vraag ik me bij dit soort gewichtsdiscussies wel eens af wat er gebeurd als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat paarden niet meer dan 50 kilo zouden kunnen verdragen. Stoppen de mensen die nu roepen dat 80 kilo al teveel is dan ook accuut met rijden? Kunnen we Bokt zo wat opdoeken.
rox_en_wilvy schreef:Wat je nu suggereert is echt hele grote onzin! In Afghanistan hadden de mariniers en commando's al beschikking over ezels en die beestjes worden super verzorgd, het ontbreekt ze aan niks wat betreft verzorging/voeding/medische zorg!!! Als ze dan niet meer benodigd zijn, worden ze verkocht naar een goed plekje!
Kuggur schreef:rox_en_wilvy schreef:Wat je nu suggereert is echt hele grote onzin! In Afghanistan hadden de mariniers en commando's al beschikking over ezels en die beestjes worden super verzorgd, het ontbreekt ze aan niks wat betreft verzorging/voeding/medische zorg!!! Als ze dan niet meer benodigd zijn, worden ze verkocht naar een goed plekje!
Ach wie ben ik om je roze wolk te laten neerstorten, als je dat graag wilt geloven moet je dat doen..
Maar ik wéét uit persoonlijke ervaring hoe er in het leger omgegaan wordt met personeel en materieel, en rijdieren vallen onder de laatste categorie. Dat is een nogal andere attitude dan in de burgermaatschappij heerst. (Ik ben overigens niet bepaald gecharmeerd van die attitude, maar dat is een andere discussie).
louise1972 schreef:Goed initiatief.
Verder vraag ik me bij dit soort gewichtsdiscussies wel eens af wat er gebeurd als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat paarden niet meer dan 50 kilo zouden kunnen verdragen. Stoppen de mensen die nu roepen dat 80 kilo al teveel is dan ook accuut met rijden? Kunnen we Bokt zo wat opdoeken.
Famke160301 schreef:Heb 2 jaar geleden een 7-daagse trail gereden in de Spaanse Pyreneën. Maximum gewicht van de ruiter lag op 90 kg. Tel daar een zadel bij op van een kilo of 10 plus volle zadel tassen, dan kom je ook op 120 kg. Deze paarden sjouwen de hele dag berg op en berg af. En daar is het niet vals plat zoals in Nederland, maar serieuze beklimmingen en afdalingen waar je u tegen zegt! (niet voor onervaren ruiters!) Paarden waren super getrained maar ook zij werden moe en zweetten behoorlijk als we boven kwamen, maar ze waren binnen 10 minuten weer hersteld. Lees: opgedroogd, rustige hartslag en een fris koppie, zodat we verder konden gaan met de trail.
Ik denk dat het gewicht geen probleem is. Eerder hoe het bevestigd wordt. In Nederland worden paarden betutteld en de ene pheut is nog nie weg of daar staat de paath alweer op de stoep.. T zijn geen watjes!
Ruggen van paarden die kapot gereden worden, heeft meer te maken met hoe het paard getrained wordt en de zit van de ruiter, als met het gewicht wat t paard op z'n rug moet dragen. Helaas zijn er heel veel Anky-wannabee's.
Edit: Paarden die in die gebieden leven kun je zowiezo niet vergelijken met onze rijpaarden.
RandyOrton25 schreef:Niemand die valt over het feit dat er staat getrainde paarden
Maar ze willen geen paarden aanschaffen maar locale dieren
Krijgen die dan eerst weken training? Of word er dus gewoon gebruik gemaakt van ongetrainde dieren en is het gewicht vragen om paarden die door de hoeven gaan?
Renske1987 schreef:Toevallig is dit bij mij op stal ( ik sta op een kazerne met mijn paardEn ik vind het juist wel leuk om te zien hoe de ze zich verdiepen in de paarden en de verzorging ervan! Goed iniatief!
xx_Irisje schreef:Renske1987 schreef:Toevallig is dit bij mij op stal ( ik sta op een kazerne met mijn paardEn ik vind het juist wel leuk om te zien hoe de ze zich verdiepen in de paarden en de verzorging ervan! Goed iniatief!
Zoals Renske hier aangeeft is de stal bekend waar ee eerste training voor deze mariniers heeft plaatsgevonden. Ik heb er de hele week met mn neus boven op gestaan aangezien ze met de paarden trainden waar ik, mede, verantwoordelijk voor ben.
Waar het aan het begin onwennig ging, aangezien de mannen geen ervaring hadden, leerden ze heel snel door de goede begeleiding. Ze hebben zich in alle aspecten verdiept, het omgaan met de paarden, ziektes, de juiste manier van optuigen en beladen, onderhoud van het tuig en ze hebben ze bijzonder goed verzorgd. Mn paarden genoten van deze manier van aandacht en een klein stukje werk. Ze hebben tochten gemaakt. Uiteraard alleen stapwerk. Ook in het donker zodat ze ook daarin konden oefenen hoe de paarden reageerden. Er is constant begeleiding en een dierenarts bij geweest.
Ik zie wekelijks veel militairen, marechaussee en ook de mariniers langskomen en weet hoe er gedacht word over burgers etc. En ik was dan ook zeer verrast hoe ze, aan het einde van de week, omgingen met de paarden en ook toegaven dat ze iets bijzonders hadden en zelf wat gehecht waren aan de gebruikte dieren!