Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:24

Waarschijnlijk hebben deze paarden geen natuurlijke vijanden, ik zal je wel zeggen.. ik word liever afgeschoten dan een hongerdood sterven, dit is namelijk een heel pijnlijk iets!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:30

terpentijn schreef:
@ Brainless.... als ze het zover laten komen dat er 10.000 paarden moeten afknallen, heeeft men het dus er al veel eerder bij gelaten... een merrie draagt 11 maanden, dus het zijn nu niet bepaald konijnen...

Was men in een veel eerder stadium begonnen met afschot, had men WEL kunnen selecteren, en hadden we het over veel lagere aantallen gehad, ipv pas te gaan schieten als er al 10.000 te veel zijn. Die zogenoemde 10.000 stuks zijn dan nog BUITEN al die dieren, die inmiddels van honger en vooral dorst DAARVOOR reeds zijn omgekomen.

Zelfde geldt voor Oostvaardersplassen.

Wanbeleid.

Rouwen? Dus als er een veulen dood gaat (verhongert) kun je maar beter de moeder ook afschieten omdat ze anders om haar veulen rouwt?

Kom nou toch!

dit is wel waar. dit doen bijna alle dieren. Zoals paarden en olianten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:31

Ook inheemse Australische roofdieren zijn niet veilig voor de mens, denk aan de Tasmaanse tijger. Kortom, als de mens er zich mee gaat moeien, houdt een diersoort zich beter vast aan de takken van de bomen, want het zou wel eens het begin van het einde kunnen zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:37

Jolliegirl schreef:
WIlde net zeggen, onmogelijk om deze dieren te vangen met een halstertje..

Maar doodschieten vanuit een heli vind ik ook weer zo cru/.....

ja hier sluit ik me ook bij aan. Maar beter zo dood, dan weken steeds meer aftakelen en uiteindelijk sterven door uitputting en uitdroging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:45

Zijn hier nu echt mensen die denken dat ieder paard met een mooi hoofdschot recht tussen de ogen meteen dood neervalt?

Citaat:
Hundreds of brumbies were shot from the air over a few days by three gunmen in helicopters. Due to the nature of the terrain being rough and covered with trees, this slaughter of the brumbies resulted in more than one bullet being needed for many of the horses. One unfortunate horse was found with eleven bullet holes in him. The day after the slaughter had ceased, an acquaintance of mine found horses still alive and dying an agonizing and painful death.

This acquaintance of mine also told me that he found bullet holes in the brumbies in every possible part of the body - the head, neck, withers, shoulder, chest, back, stomach, rump and legs. When I was in the park a few weeks ago I found a stallion with a bad lameness in his front left leg. I was unable to get close enough to see whether it was a natural wound or a bullet wound. I will have to go back again and find him.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:57

Dat is afschuwelijk Gini, vreemd ook dat ze gaan schieten als ze in het bos zijn... jaag ze dan eerst naar open vlaktes.
De hongerdood is trouwens een lijdensweg van een week, je lichaam verteerd helemaal van binnen en uiteindelijk stik je door het vocht wat in je longen loopt.
En dan heb ik het nog niet over de hongerklop en wat er voor de rest allemaal met je lichaam gebeurd.

vuurneon

Re: Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:59

Gini; ik heb altijd wat twijfels bij dat soort verhalen; 'een kennis van mij zei...'.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:00

Ik hoop met heel mijn hart dat het eerste schot bij elk paard fataal is en er geen bloederige taferelen van rondkruipende/halfdode paarden te zien zullen zijn...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:08

Waarom drijven ze ze niet op, schieten ze die beesten dood en vevoeren ze ze naar Afrika, of welke andere volgorde dan ook? Volgens mij is dat vlees prima te eten en laat er nou net een hongersnood zijn in Afrika. Ow wacht, nee. Het mag geen geld kosten natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:18

In nederland vind er ook afschot plaats hoor, menig ree en haas en dergelijke wordt afgeschoten om de populatie op peil te houden, daar doen ze dat met paarden.
Dat de dieren in het bos worden afgeschoten lijkt me onwaarschijnlijk, beetje lastig met een helicopter.
Het mooist zou zijn dat je ze vanuit de helicopter schiet en een grondteam die volgt om het werk netjes af te maken.
Als ze niet afschieten wordt het probleem alleen maar groter.

Maar aan de mensen die hier tegen zijn, hoe zouden jullie dit oplossen dan? En niet van hoe ze het in den beginnen hadden moeten doen, en dat er eerder ingegrepen had moeten worden. Dat is niet gebeurd, dus dat is een koe in de kont kijken. Hoe zouden jullie het huidige probleem van te veel paarden dan oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:30

ik snap dat ze afgeschoten moeten worden, maar het blijft altijd erg sneu natuurlijk, je zou het maar moeten doen, bahbah :n

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:36

Je zult die beesten toch op de een of andere manier moeten afmaken. Als ik zie hoe vlug mijn speklappen zonder conditie en met slechte poten zijn wanneer ze geen zin hebben om gevangen te worden denk ik niet dat je deze dieren vanaf de grond dood krijgt.
Als je ze laat verhongeren en dat in de kranten staat staat iedereen (volkomen terecht) op de achterste benen maar als er dan wat aan gedaan word voordat die beesten verhongeren is het weer niet goed.

Voortaan overal maar gewoon stilhouden dat er beesten die er door de mens zijn uitgezet de hongerdood sterven, net als in Nederland?
Dan kunnen we in elk geval lekker slapen in de overtuiging dat dit soort dingen niet gebeuren en alle veulentjes en kalfjes een lang en gelukkig leven zullen leiden waarna ze in hun slaap overlijden.

Laten we ze anders vooral allemaal in een kraal jagen, honderden pennymeisjes er heen sturen om ze te temmen en vervolgens verkopen zodat ze alsnog bij de slager kunnen eindigen....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:47

vuurneon schreef:
Gini; ik heb altijd wat twijfels bij dat soort verhalen; 'een kennis van mij zei...'.

Uiteraard mag je dit met een korrel zout nemen. Ook ik denk dat zulke verhalen af en toe een vleugje dramatiek meekrijgen.

Maar ik ben ook niet zo naïef om te geloven dat ieder paard na amper twee minuten stress (achtervolging met helikopter) zeer secuur met een perfect hoofdschot meteen zonder lijden neer zijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:54

Mindim schreef:
Maar aan de mensen die hier tegen zijn, hoe zouden jullie dit oplossen dan? En niet van hoe ze het in den beginnen hadden moeten doen, en dat er eerder ingegrepen had moeten worden. Dat is niet gebeurd, dus dat is een koe in de kont kijken. Hoe zouden jullie het huidige probleem van te veel paarden dan oplossen?

Tegen dit gebeuren ben ik in die zin niet dat het nu, waarschijnlijk, jammer genoeg niet anders kan.
Waar ik tegen ben, is dat dit geen eenmalig gebeuren is. Volgend jaar of misschien als de paarden geluk hebben binnen een paar jaar, gebeurt het hele spelletje van voor af aan. Wij mensen zijn gewoon niet in staat in een goed natuurbeleid.

We schieten het enige grote roofdier van Australië af en dan gaan we klagen dat er dus geen natuurlijke vijanden meer zijn voor de grote graasdieren, waarop we die dan ook maar gaan afschieten. Circles go round and round and...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:01

Maar goed, stel ze schieten de dieren nu af, de populatie is weer normaal en dan? Alles vangen, castreren en hoe gaat dat dan in de praktijk, wie betaald dat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:18

Ik zou zeggen: kijk naar de mustangs en leer. Al zijn er in Amerika ook weer andere paardenproblemen. :x Mensen en natuur, je kan er een soap van maken. :+

Uiteraard kan ik hier nu niet 1 2 3 een Australisch natuurbeleidplan gaan uitdenken. Daar zullen idd fondsen voor vrijgemaakt moeten worden, een paar parlementaire zittingen, opleidingen, logistiek en transport etc etc. Dat zal ook wel tijd kosten. Zaak is van de gehele flora en fauna voor ogen te houden en niet te focussen op 1 diergroep.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:22

eenitraM schreef:
A_nouk schreef:
Ik heb vorige week foto's van de 'slachting' voorbij zien komen, afgezien van dat ik het probleem begrijp vind ik het totaal onbegrijpelijk dat het op deze manier gaat..:n

Ga jij ze dan vangen met een halstertje? Ik hou je niet tegen.

Jammer dat t zo ver heeft kunnen komen, maar uiteindelijk wordt t alleen maar beter.

het wordt NIET beter want men doet dit al om de zoveel jaar en dus is het geen echte oplossing!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:45

http://www.youtube.com/watch?v=wj_RRSQ5yhQ
Interessant filmpje over het onderwerp van een paar jaar geleden, probleem speelt blijkbaar al meerdere jaren...
weet niet zo goed wat ik er van moet denken, er zou in de 21e eeuw toch wel een vriendelijkere manier moeten zijn om die dieren af te maken :/

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:03

Waarom zijn er geen cowboys in de buurt die ze vangen, zadelmak maken en verkopen op de veiling, net als in Amerika..

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:05

julius_juut schreef:
Je zult die beesten toch op de een of andere manier moeten afmaken. Als ik zie hoe vlug mijn speklappen zonder conditie en met slechte poten zijn wanneer ze geen zin hebben om gevangen te worden denk ik niet dat je deze dieren vanaf de grond dood krijgt.
Als je ze laat verhongeren en dat in de kranten staat staat iedereen (volkomen terecht) op de achterste benen maar als er dan wat aan gedaan word voordat die beesten verhongeren is het weer niet goed.

Voortaan overal maar gewoon stilhouden dat er beesten die er door de mens zijn uitgezet de hongerdood sterven, net als in Nederland?
Dan kunnen we in elk geval lekker slapen in de overtuiging dat dit soort dingen niet gebeuren en alle veulentjes en kalfjes een lang en gelukkig leven zullen leiden waarna ze in hun slaap overlijden.

Laten we ze anders vooral allemaal in een kraal jagen, honderden pennymeisjes er heen sturen om ze te temmen en vervolgens verkopen zodat ze alsnog bij de slager kunnen eindigen....

Helemaal mee eens.

En hoe groot is Australië wel niet, dat kan je ook niet ff met dat kleine kikkerlandje als hier vergelijken.
Ze gaan daar anders met dieren om en die mensen die in die helikopters zitten hebben heus wel vaker geschoten hoor.
Ik zie ze er al met motoren of fietsen achteraan gaan om uit te selecteren.
Kom op.
Thats life.
Liever 10 kogels in een karkas dan 1, bij die 10 weet je zeker dat het dier niet heeft geleden.
En als ze een kopschot krijgen wil dat ook nog niet zeggen dat dat in 1 keer goed is hoor.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:06

Laura_Zodine schreef:
Waarom zijn er geen cowboys in de buurt die ze vangen, zadelmak maken en verkopen op de veiling, net als in Amerika..

Makkelijker gezegd datn gedaan..
Het blijven wel 10.000 paarden, die ga je niet even allemaal vangen.

Alleen wat ik me wel afvraag, zijn er dan geen gif kogels of zo iets? dat ze sowiezo dood gaan aan het gif? Ze vangen wilde dieren toch ook met pijlen/kogels waar iets in zit?
Of zeg ik nu wat heel doms?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:09

vuurneon schreef:
Ze hadden eerder moeten selecteren en afschieten inderdaad. Ben er wel voor om de natuur te helpen als de natuur zichzelf niet meer kan helpen, maar het niet te lang op z'n beloop laten gaan want ze fokken wel door.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet eerder af schieten eerder aan zogenaamde dierenliefhebbers ligt dan aan het natuur beheer. Het is inderdaad makkelijker om minder dieren af te schieten maar pas als het echt niet anders meer kan durft men een keer tegen de druk in te gaan van de publieke opnie die meestal vind dat we alle paardjes moeten temmen en dan hun manen moeten vlechten met roze strikjes :Y) .

EDIT: Ik heb een beetje mijn twijfels bij dat "mijn vriend zag ..." verhaal bovendien zelfs dan ik word liever in 3 pogingen dood geschoten dan dat ik doodhonger denk ik :Y)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:05

Er wordt aan 2 heel belangrijke dingen voorbijgegaan:

1 de grootte van australie.
Ik heb daar zelf op een cattlefarm gewerkt en onder andere geholpen bij het opdrijven van rundvee in een 'kleine' paddock van 50 vierkante kilometer (ter vergelijking, dit is zo'n beetje de oppervlakte van amsterdam binnen de S10) en was erg onder de indruk hoe veeleisend het was relatief makke, langzame koeien met een helikopter op te drijven waarna we met de paarden in het laatste kwart van de gelukkig redelijk trechtervormige paddock de koeien verder opgedreven hebben. Dit was een gigantische klus. Ik was erg blij dat de paddock goed omheind was en dat de laatste trechterkilometers waren afgezet met zeer solide hekwerk. Ik heb de 'makke' koeien rare dingen zien doen.
Dus misschien dat jullie je een klein beetje kunnen indenken dat het zowat onmogelijk is ditzelfde met paarden te doen op een open vlakte zonder solide omheining of andere mogelijkheden om de dieren te clusteren. Dit is met een helikopter gekkenwerk, en een volledige utopie dit te paard, te voet, te auto of wat dan ook voor vervoermiddel op de grond te doen. Hierdoor ontkom je er niet aan de dieren ook vanuit de helikopter neer te schieten want vooraleer je op de grond dicht bij genoeg bent om te schieten, schieten de paarden alle kanten op.

2 de australiers zijn dierenliefhebbers, misschien nog erger dan de oh zo snel 'dat is zielig' zeggende engelsen.
Hierdoor is het verwilderde paardenprobleem eerst gigantisch uit de hand gaan lopen vooraleer deze laatste noodgreep is genomen. De nu genomen beslissing is veel te laat gekomen en daardoor zijn de aantallen die geschoten moeten worden gigantisch groot. Hopelijk hebben de australiers hiervan geleerd en zorgen ze dat in de toekomst dieren eerder afgeschoten of misschien zelfs uitgevangen worden. Dit uitvangen is eerder geprobeerd en werkt...maar niet op schaal zoals nu nodig is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:48

Het enige waar ik mij druk om kan maken.. Wat gaan ze met het vlees doen? Moet je eens kijken hoeveel monden je daarvoor kan voeden. Haast lekkerder en 'natuurlijker' vlees vind je niet. Is dat ook bekend? Of gaan ze ze verbranden ofzo?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:56

Leffroi schreef:
Het enige waar ik mij druk om kan maken.. Wat gaan ze met het vlees doen? Moet je eens kijken hoeveel monden je daarvoor kan voeden. Haast lekkerder en 'natuurlijker' vlees vind je niet. Is dat ook bekend? Of gaan ze ze verbranden ofzo?

Volgens mij laten ze het liggen want in het nieuwsbericht hebben ze het ook over dingo's. Lijkt me trouwens ook dat dat geen goed vlees is omdat er teveel stress is bij het schieten.