Friese merrie van 21 jaar scoort hoog in Prix Saint George

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Friese merrie van 21 jaar scoort hoog in Prix Saint George

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:22

Wat leuk om te zien. Ach en bijzonder of niet, nivo of niet....
...ik moet het ze nog maar is na doen..

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:59

Hallo Bokkers,

ik heb de tweede foto genomen daar in gedachte een kader om het hoofd van de merrie geplaatst
en geanaliseerd, waar kwam ik op uit..... een oud wereldwijs hoofd 1 oortje naar achteren voor het
geval t' vrouwtje een gesproken commando geeft, het andere oor naar voren gericht op wat er verderop gebeurd, ik meen uit de foto op te maken dat het hier om een pirouette gaat en daar doet ze haar best op
terwijl het een ontzettend natte .........zooi is, deze foto blijft voorlopig in mijn hoofd opgeslagen
want ondanks dat het een technisch waardeloze foto is maakt het paard alles goed !!! Frieslan Boppe !!

/3 A Standardbred Rocks /3

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:01

iamsam schreef:

:?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:21

iamsam schreef:
Hallo Bokkers,

ik heb de tweede foto genomen daar in gedachte een kader om het hoofd van de merrie geplaatst
en geanaliseerd, waar kwam ik op uit..... een oud wereldwijs hoofd 1 oortje naar achteren voor het
geval t' vrouwtje een gesproken commando geeft, het andere oor naar voren gericht op wat er verderop gebeurd, ik meen uit de foto op te maken dat het hier om een pirouette gaat en daar doet ze haar best op
terwijl het een ontzettend natte .........zooi is, deze foto blijft voorlopig in mijn hoofd opgeslagen
want ondanks dat het een technisch waardeloze foto is maakt het paard alles goed !!! Frieslan Boppe !!

Fryslan boppe!

Als je net zo spelt als je fotos maakt.....:-) lol

Het nivo in usa is gewoon om te janken.. En als je videomateriaal zou hebben, dan zouden we t kunnen zien...

Ik heb nog wel een video van een gp proef, van 60% , waar je niet blij van word!

De top is maar heel klein in de usa, and wp systeem hebben ze daar niet zoals hier...

In principe mag je daar zo op nivo starten.

Wel knap dat een 21 jar merrie nog zo loopt...en ook al zou t een b proef wezen dan nog is t t knap.

De meeste friezen zijn met 15 al op..en deze is nog gezond...!

Maar eigenlijk is t al erg, dat een friese merrie van 21 een nieuwsitem is..

Dat geeft wel weer hoe triest t is gesteld met de gezond heid van t friese paard..

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:34

Ik denk dat de meningen erg verschillend zijn. Natuurlijk het is een goede prestatie en hun als land,eigenaresse,enz zullen daar oprecht trots op zijn. Over bijzonder of niet bijzonder wat leeftijd betreft valt geen pijl op te trekken. Vorig jaar op CDI Compiegne werd de Belgische ruiter Bart de Greve geintervieuwd voor een boek omdat hij met zijn toen 21 jarige Quinten de St georges en Inter 2?? reed. Maargoed, mooie prestatie :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:51

sigrid1182 schreef:
iamsam schreef:
Hallo Bokkers,

Fryslan boppe!

Als je net zo spelt als je fotos maakt.....:-) lol

Het nivo in usa is gewoon om te janken.. En als je videomateriaal zou hebben, dan zouden we t kunnen zien...

Ik heb nog wel een video van een gp proef, van 60% , waar je niet blij van word!

De top is maar heel klein in de usa, and wp systeem hebben ze daar niet zoals hier...

In principe mag je daar zo op nivo starten.

Wel knap dat een 21 jar merrie nog zo loopt...en ook al zou t een b proef wezen dan nog is t t knap.

De meeste friezen zijn met 15 al op..en deze is nog gezond...!

Dat geeft wel weer hoe triest t is gesteld met de gezond heid van t friese paard..

uh, mijn merrie van 18 liep gewoon Z?
En dat is niet de enige fries op die leeftijd...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:00

Over het algemeen zijn Friezen toch wat vroeger oud? Dus dan met 21 nog aan de bak is best een leuke prestatie!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:47

Daar ben ik het nou ook weer neit mee eens, maar goed.
Ik ken heel veel oudejs die nog aardig presteren hoor.
En ik rijd er zelf ook een, die is nu dik 19.
Kreeg vorig jaar nog de opmerking, die is zeker nog heel jong of niet hahaha. Toen heb ik haar voorpluk maar even omhoog getild.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:58

Vala schreef:
Over het algemeen zijn Friezen toch wat vroeger oud? Dus dan met 21 nog aan de bak is best een leuke prestatie!

Was vroeger misschien zo. Maar nu niet meer.

Zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=UZamA7G51dw

Deze hengst is dik 20 jaar. En zo zijn er meer die in de 20 zijn geworden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:33

knollentuin schreef:
eens met vvalar, wat een slechte fotos zeg..
daarnaast 21 is zo bijzonder toch niet de mijne [kwpn]liep met 24 nog in het zz-z en ik heb nooit een nieuwsbericht gehaald :P

Is dat paard pas op die leeftijd ZZ-Z gestart?

Dat is namelijk de bijzonderheid, het paard heeft nog nooit zo hoog gelopen. Er zijn best wel meer paarden die tot op hoge leeftijd Pst G lopen (al kom ik ze boven de twintig toch zélden tegen), maar de meesten lopen dan al een heel aantal jaren op dat niveau.
Zo'n progressie nog boeken op oudere leeftijd is gewoon knap, want ook al ligt het niveau in de USA lager, de proef is gewoon hetzelfde.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:36

sigrid1182 schreef:

Waarom zou het feit dat een 21 jarige merrie Prix st Georges start aangeven hoe TRIEST het gesteld is met de gezondheid van het Friese paard?
Dit is wel het toppunt van dingen verdraaien, als het iets aangeeft is het hoe goed het gesteld is met de gezondheid van het Friese paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:19

@ sigrid1182 Denk eerder dat dit juist iets zegt over hoe goed het is gesteld met de gezondheid van het friese paard.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:17

FriesWytske schreef:
@ sigrid1182 Denk eerder dat dit juist iets zegt over hoe goed het is gesteld met de gezondheid van het friese paard.

Juist dat dacht ik ook. Om nou te zeggen dat het zo triest is met hun gezondheid vond ik wel een beetje erg vreemde opmerking...

Maar goed! Ik vind het leuk nieuws, mooie prestatie.
En waarom nu weer zoveel commentaar? Beetje jaloezie?
Prima, het niveau is daar anders dan hier. Maar een beetje blij zijn voor een ander is ook wel leuk mensen :).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:37

horseyfries schreef:
knollentuin schreef:
eens met vvalar, wat een slechte fotos zeg..
daarnaast 21 is zo bijzonder toch niet de mijne [kwpn]liep met 24 nog in het zz-z en ik heb nooit een nieuwsbericht gehaald :P

Is dat paard pas op die leeftijd ZZ-Z gestart?

Dat is namelijk de bijzonderheid, het paard heeft nog nooit zo hoog gelopen. Er zijn best wel meer paarden die tot op hoge leeftijd Pst G lopen (al kom ik ze boven de twintig toch zélden tegen), maar de meesten lopen dan al een heel aantal jaren op dat niveau.
Zo'n progressie nog boeken op oudere leeftijd is gewoon knap, want ook al ligt het niveau in de USA lager, de proef is gewoon hetzelfde.

Ja dat paard is toen hij de leeftijd van 23 jr had in die klasse begonnen, nu helaas met pensioen vanwege complicaties na een operatie.. Ik had echt t gevoel dat er nog meer kon..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:45

En jij vind dat niet bijzonder?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:20

Ik denk dat meer paarden dat moeten kunnen, als je kijkt naar Spaanse rijschool lopen daar ook dieren mee op hogere leeftijd, die zijn allemaal met geduld getraind , niet op 6jr al Z moeten willen zijn.
Paarden moeten veel op jonge leeftijd omdat mensen haast hebben en snel resultaat willen. Nou zeg ik natuurlijk niet dat je met elk paard pas op 20 in het Z moet gaan beginnen - kwam bij mij door hele lange blessure tijd en kinderen krijgen dat alles zo uitgespreid werd, en het werd echt een uitdaging in de training van hoe ver kunnen we nog komen ? Nou; best ver dus nog!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:34

Dat is geen antwoord op mijn vraag ;)

Ik denk dat je zelf ook best trots over je paard vertelt wat hij nog gepresteerd heeft op oudere leeftijd en dat zou ook moeten, want het is wél bijzonder. Je voorbeeld over de Spaanse rijschool klopt trouwens niet helemaal, ik heb eens geïnformeerd en ook bij hen is het meedoen van paarden boven de twintig niet dagelijkse kost. Ze gaan mee vanaf de leeftijd van ongeveer tien jaar (let wel, dan doen ze dus de hogeschool en alle Grand Prix werk!!). Bovendien is de gevolgtrekking van Z op zes en dan niet lang in de sport kunnen meedoen ook één die niet opgaat, juist de paarden die op zes al Z zijn zijn ook de paarden die op oudere leeftijd Grand Prix lopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:42

Natuurlijk ben ik trots!! Heel trots zelfs :D hij verbaasde ons elke x weer .
Ik moet zeggen we hebben toen we zz-l probeerden wel een stukje in de paardenkrant gehad dat hij opviel gezien zijn hoge leeftijd maar dat hij qua kracht en souplesse niet onderdeed voor de jongere paarden. Dat zit dus in z'n plakboek..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:09

Top toch?