Teddybeer zorgt voor veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:14

Wat lief.

Vreemd waar is de merrie dan, normaal zijn ze erg beschermend naar het veulen toe? die gaat niet zomaar van weglopen.

Hopelijk gaat ie snel aansterken.

CarpeDiem

Re: Teddybeer zorgt voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:35

Mooie oplossing voor nu.
Uiteindelijk zal er vast wel een pony vriendje voor hem gezocht worden die hem het paardzijn bij kan brengen. Het beestje maakt er nu dankbaar gebruik van, dus voor nu lijkt het hem alleen maar positief bij te staan in zijn genezingsproces.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:39

Ragdollcat schreef:
Wat lief.

Vreemd waar is de merrie dan, normaal zijn ze erg beschermend naar het veulen toe? die gaat niet zomaar van weglopen.

Hopelijk gaat ie snel aansterken.

Een merrie die eerder nog geen veulen heeft gehad kan zomaar niet weten wat ze met het dier aanmoet, er geen aandacht aan geven of zelfs verstoten als ze de indruk heeft dat het dier niet in orde is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:41

Dat is mogelijk. Ik ken ooit een geval van een 4 jarige merrie die niet wist wat ze ermee aan moest, die liet het niet bij zich drinken maar let wel op het veulen en bleven ze bij elkaar.

Dus de merrie kreeg hulp van de eigenaresse door de veulen de fles te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:46

En de merrie kon het veulen een opvoeding geven.

En wat zou je doen als er geen merrie was en het veulen zo slecht is dat het aan het infuus moet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:03

Hetzelfde als wat de mensen nu doen voor deze veulen.

Want er zijn geen roofdieren he die het snel uit het lijden kan helpen.

En als mensen het zien dan is het logisch dat je het dier helpt.

Wel zou ik zo snel mogelijk een merrie dat veulengericht is erbij laten of een ook een ander moederloos veulen erbij. Het mag een mens niet te snel als voedselbron zien of als een soort van mama, dat geeft later problemen.

Ik ken helaas ook een geval ervan, niet het veulen waar ik het over had.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:12

Dat gaat echt nog gebeuren, voorlopig is het veulen wel stabiel maar nog lang niet zover de volgende stappen te ondernemen in zijn opvoeding. En ja, dat die niet ideaal is en er alleen al door het feit dat hij verkeerde imprinting heeft gehad serieus verknipt is en geen moeder meer heeft dus geen normale jeugd gaat hebben ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:24

Cassidy schreef:
Dat gaat echt nog gebeuren, voorlopig is het veulen wel stabiel maar nog lang niet zover de volgende stappen te ondernemen in zijn opvoeding. En ja, dat die niet ideaal is en er alleen al door het feit dat hij verkeerde imprinting heeft gehad serieus verknipt is en geen moeder meer heeft dus geen normale jeugd gaat hebben ook.

Dat weet je niet en het hoeft niet zo te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:29

Tot zover is de jeugd van het veulen niet normaal geweest. Hij heeft geen moeder, was een aantal uren oud en heeft op dit moment alleen contact met mensen. De eerste uren na de geboorte zijn heel belangrijk voor de imprinting en de ontwikkeling van sociale contacten. Het enige wat ze nu nog kunnen doen is de schade beperken. Op dit moment staat het leven van het veulen voorop. Wat er komen gaat gaat echter de moeilijke start niet kunnen wegpoetsen.

lenteroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:33

oh wat schattig

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:58

Hypothetisch... wat zou er gebeuren als iemand schrijft dat zij haar veulen laat afmaken, omdat er geen moeder bij staat en daardoor verknipt zou zijn...
.... heel Bokt op tilt....
Ach, zo hou je wat te discussiëren :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:21

Als mensen dit veulen niet hadden gevonden had het niet overleefd. Dat is natuur. Maar ik moet de paardenliefhebber nog tegenkomen die zich omdraait en wegloopt en dit veulen NIET gaat proberen te helpen. Al heb je maar wat geprobeerd, zorgt er wel voor dat je wat rustiger slaapt....

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:44

Ach wat aandoenelijk! <3 Vechtertje!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:29

Mensen begrijpen blijkbaar niet hoe serieus gevaarlijk het is als je uitgedroogd bent, dan kun je een veulen niet even bij een andere merrie gooien, daar hebben ze de kracht, energie en zeker niet de weerstand voor als je net geboren bent,

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:42

Knert schreef:
xx_Horsiex schreef:
Er blijven toch altijd mensen die het toch ook altijd beter weten en dat ook even flink moeten verkondigen terwijl ze de situatie niet eens persoonlijk kennen maar wel denken het allemaal te weten.

Als wij hier een puppy binnen krijgen die ernstig ziek is zoals het veulentje, dan ligt die ook apart en dan krijgt die ook knuffels om tegen aan te slapen. Het geeft die dieren een beetje steun omdat ze zich er aan kunnen warmen. Uitdroging is erg gevaarlijk!!

jij kent de situatie van veulenlief wel? zelf wel eens moederloze veulentjes opgevangen?

Ik heb er een opgevoed. Zoals je er op bokt nog velen zult tegenkomen die dat met succes gedaan hebben.

Het is waar dat de eerste dagen heel belangrijk zijn voor de vorming van het veulen, en het gaat ook best wel mis: een veulen dat tot een staatsgevaarlijk dier opgroeit.
Er is wel veel dat je kan doen om dat te voorkomen. Bijvoorbeeld door het veulen vanaf het begin duidelijkheid te bieden, niet verwennen omdat ie zo zielig is. Als het een hengst is, vooral niet al te laat castreren. Zorgen dat het dier snel tussen andere paarden staat. Een pleegmoeder is natuurlijk helemaal ideaal, maar niet altijd voorhanden of mogelijk.

In ieder geval groeien lang niet alle flesseveulens uit tot gedragsgestoorde dieren, als zal hun ontwikkeling sneller hobbels vertonen.... Die van mij werd uiteindelijk een ietwat dominant, maar ontzettend vrolijk en mensgericht paard dat ook prima met andere paarden kan omgaan.
En die stond de eerste 10 dagen bij geiten. Niet ideaal, wel onder de omstandigheden het best wat wij konden bieden.