Oud-Bokt paard voor Koning Willem-Alexander

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

louise1972

Re: Oud-Bokt paard voor Koning Willem-Alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:01

Erg flauw om een paard stalling te weigeren omdat iemand die de opdracht had gekregen te bellen toevallig niet zoveel van paarden/ponies weet. Dat kan geen reden zijn tenzij je je wel een kleine stal voor een pony hebt en daar geen paard in past. Maar om die reden is het niet afgewezen begrijp ik uit het stukje.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:08

Het is denk ik vooral dat ik het ook niet zou geloven en denken dat het een flauwe grap was... (Laten we eerlijk zijn: hoe groot is de kans...)

Maar ben benieuwd wat er met het paard gaat gebeuren nu...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:13

Wel apart dat SBS6 daarbij betrokken is?

Het gaat in ieder geval om een oude traditie. Willem-Alexander is baron van IJsselstein, en voor de baron moest er altijd een vers paard klaarstaan voor op doorreis (wisselen van paarden gebeurde bij de rustplaatsen). Mooi gebaar om het nog steeds te doen en het paard dan aan een goed doel te schenken :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:23

Als het toch allemaal ceremonieel is kunnen ze het ook wel met een paardenknuffel doen.
Ik vind het een beetje uit de tijd om met dieren te gaan leuren, laat ze dat beestje dan gewoon een goed leven geven op de koninklijke stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:32

Ook ik vind het niet meer van deze tijd; een ceremonieel geldbedrag, werkt veel gemakkelijker en veroorzaakt minder gezeul met dieren. Ik hoop dan ook dat WA zich als een moderne koning zal gaan gedragen en dit soort idioterie stopzet...

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:34

Vind het een beetje een achterhaalde traditie als het paard standaard weggeven wordt..

Hou het dan gewoon bij een bloemtje, bespaart nog is geld ook in deze crisistijden :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:39

Mir_U schreef:
Wel apart dat SBS6 daarbij betrokken is?

Het gaat in ieder geval om een oude traditie. Willem-Alexander is baron van IJsselstein, en voor de baron moest er altijd een vers paard klaarstaan voor op doorreis (wisselen van paarden gebeurde bij de rustplaatsen). Mooi gebaar om het nog steeds te doen en het paard dan aan een goed doel te schenken :)

Behalve dan dat tegenwoordig (en al heel wat jaartjes alweer volgens de geschiedenisboekjes :+ ) baronnen ( maar ook wij plebejers :+ , nu ja behalve ik dan, want geen rijbewijs dus fiets :o ) zich niet meer ter paard verplaatsen maar in auto's. Zou dus heel wat logischer zijn geweest om een verse auto te geven ipv een vers paard.
Bovendien; paard komt op een weitje met geitjes te staan bij een bejaardentehuis? Dat zijn altijd van die kleine postzegeltjes. Leuk gebaar voor het paard hoor....NOT

Had het paard dan aan een manege gegeven die bv gehandicapten leren rijden, of een zorgboederij met paarden die als therapeutisch dienen voor gehandicapten/mensen met autisme of zoiets dergelijks. Was het paard ook aan een goed doel gegeven, maar dan een waar het paard ook goed terecht komt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:15

Voor die doelen moet een paard wel geschikt zijn ;)

Maar inderdaad, ik weet niet hoe groot het daar is, maar als het echt een "postzegel"wei is, was dan voor een heel veel kleinere pony gegaan :S

Maar zal wel verkoop zijn toch? Mag ik hopen?
(Zou anders leuk zijn.. ga bij jezelf maar eens na wat een paard kost en hoe "leuk" het is om er 1 geschonken te krijgen :'))

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:23

Ik had even naar de berichten van de oude eigenaar gezocht. Het paard moest wel geschikt zijn om geschonken te worden aan een verzorgingshuis. Dus ze waren wel op de hoogte dat WE het paard zou schenken en niet zou houden.

http://static.afbeeldinguploaden.nl/130 ... 6uBoGP.png

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:30

Jeetje zeg, wordt bijna gedaan alsof een woonzorgcentrum de hel is. Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk van dichtbij zo een situatie gezien hebben. Ik heb jarenlang paarden verzorgt achter een WZC (incl. geitjes :D) en ik kan je verzekeren, die paarden hebben het heel wat beter dan menig ander dier.
Een slechte baas is een slechte baas, of dat nu een particulier is of een organisatie.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:18

pfieuw dat paard had ik ook graag willen hebben! Op zich geen probleem om bij een verzorgingstehuis te komen staan, maar ja, ik zie toch altijd liever een paard tussen de paarden staan dan tussen de geiten en ook dat 'ie de plek heeft een beetje paard te kunnen zijn, ruimte is veel waard!
Verder is het vast een paard met potentieel, dus dat is misschien wat spijtig, want ik denk niet dat ze er daar veel mee zullen doen. Een gezellig ouder paard dat niet meer te berijden is zou misschien beter op zn plek zijn, er zijn er genoeg die naar de slacht gaan omdat er sportief niks meer mee gedaan kan worden... En je hebt er genoeg supermooie tussen staan die het goed doen op TV...

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:38

[quote="louise1972"]Erg flauw om een paard stalling te weigeren omdat iemand die de opdracht had gekregen te bellen toevallig niet zoveel van paarden/ponies weet. Dat kan geen reden zijn tenzij je je wel een kleine stal voor een pony hebt en daar geen paard in past. Maar om die reden is het nieafgeweph

Nou sorry hoor maar als iemand zoiets moet regelen hoop ik toch dat diegene er iets meer over kan vertellen..lijkt mij wel handig. Ik zou niet zomaar een paard in mn stal zetten waar ik niks van weet dus zo flauw vind ik het niet.
Ach t beestje heeft vast n plekje waar ze kan wonen tot t Ewoud klaar is. voor haar.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:43

xxCYNNxx schreef:
Behalve dan dat tegenwoordig (en al heel wat jaartjes alweer volgens de geschiedenisboekjes :+ ) baronnen ( maar ook wij plebejers :+ , nu ja behalve ik dan, want geen rijbewijs dus fiets :o ) zich niet meer ter paard verplaatsen maar in auto's. Zou dus heel wat logischer zijn geweest om een verse auto te geven ipv een vers paard.
Bovendien; paard komt op een weitje met geitjes te staan bij een bejaardentehuis? Dat zijn altijd van die kleine postzegeltjes. Leuk gebaar voor het paard hoor....NOT

Uhmmm, ik heb 5 pony's bij een instelling staan met geitjes, schapen en kippen en heb in totaal 3 hectare weiland. Niet echt een 'postzegel' te noemen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:45

ik zeg helemaal niet dat een woonzorgcentrum een hel is, maar heb wel bij een aantal zo'n dierenweitje gezien en die waren niet groot; amper groot genoeg om een kleine c pony voldoende ruimte te geven, laat staan een paard.

@lovingtweety; nou heb zo'n zorginstelling op nog geen 5 min lopen van mijn huis waar het weldegelijk een postzegel is. Nu ja hopen dan maar dat de instelling waar dit paard heen is gegaan wel zo'n mooi groot weiland heeft.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:49

Gelukkig zijn er meerdere in Nederland :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:57

haha dat is waar :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:03

Die merrie Bontfire (overigens prachtig dier, heb haar inderdaad op Bokt nog wel voorbij zien komen) is toch pas 12 jaar (?) tenzij zij een onherstelbare blessure heeft, kan het toch niet de bedoeling zijn dat ze nu al met een soort pensioen gaat bij een Verzorgingstehuis op de wei met een aantal geiten als gezelschap?

Mag toch hopen dat hier van te voren goed over nagedacht/overlegd is, want dat is wel erg jong en jammer van zo'n paard, om daar te staan niksen....

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe het oog/de keuze voor het aan te bieden paard nu juist op Bontfire is gevallen...hoe vindt men zo'n braaf, goed ogend, niet te groot paard (nu ja, pony dus, gezien wensen en stokmaat) het Koninklijk Huis heeft namelijk absoluut geen traditie in/voorliefde voor bonte paarden (!), maar ik begrijp dat het een ceremoniele traditie is om in dit kader een paard aan te bieden en dat het natuurlijk nooit de bedoeling was dat WA het paard zelf zou houden, maar ter plekke "ruimhartig" zou wegschenken.

De traditie an sich vind ik ook echt achterhaald... dit zet geen goed voorbeeld neer voor anderen: bij wilde wedstrijden, loterijen e.d. mogen paarden of ponies ook niet meer als gratis prijs worden weggegeven, dus zou dit ook wel eens aangepast mogen worden.
Dit geeft toch een wat vreemd signaal af, en juist omdat WA en Maxima niet alleen ruiters, maar ook paardenliefhebbers zijn zou nu de tijd en gelegenheid bij uitstek geweest zijn om door een korte toespraak van een van de twee of beiden, aan te kondigen, dat dit de laatste keer was dat levende have cadeau gegeven wordt.... om weer doorgegeven te worden.
Ik vind dit niet meer van deze tijd, het nog prille Koningschap van WA, als moderne jonge Vorst, had hij hierdoor een vernieuwend "smoel" kunnen geven.

Overigens ben ik niet per se voor of tegen het Koningshuis als zodanig (hoewel ik wel mijn bezwaren heb), ben dus noch monarchist, noch republikein, het voornaamste is dat deze mensen voor velen een voorbeeldfunctie bekleden, hetgeen in dit geval naar mijn visie wel beter ingevuld had kunnen worden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:04

DIT is een bericht op de website van Ewoud over de nieuwe dierenweide. Ziet er niet als postzegel uit...

http://www.vechtenijssel.nl/welzijn-algemeen

of Bontfire er blij zal worden... tsja ik hoop eigenlijk ook dat ze er minstens nog een pony bij gaan zetten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:07

Nee, helemaal niet. Ziet er mooi uit!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:42

Ik denk, moest het cadeau meer pk's hebben gehad, hij het nooit had weggeschonken. Een mooie hernieuwing op een oude traditie. :=

(Neem het niet al te verkeerd op, maar met een corvette was hij sowieso contenter geweest :x )

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:01

Ik kan je vertellen dat het stuk moest inkrimpen wegens uitbreiding van het Ewoud!
En inmiddels schrok ik me suf toen ik er laatst voorbij kwam, dat het zo klein was geworden...echt een postzegelstukje dus!
De geiten en die alpaca die er lopen hadden nauwelijks de ruimte...
Zou is opletten als ik met de kids naar oma gaat...of het paard er staat?

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:59

Als je op de link klikt teugeltje zie je hoe het gaat worden bij het Ewoud..dat lijkt vrij groot hoor. Maar wat er nu is voor die diertjes is inderdaad erg klein ja dat klopt!

nogmaals de link: http://www.vechtenijssel.nl/welzijn-algemeen

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:38

We hopen maar op beterschap met een grotere ruimte voor de dieren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:17

Bontfire zal niet alleen als weide paard dienen, ze zou ook voor ritjes voor gehandicapten gaan dienen. In ieder geval, daarvoor werd ze eigenlijk gekocht. Dat ze werd gekocht voor dit hele traditie gedoe dat hoorde ik pas achteraf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:24

Mag ik uit de toon van jouw bericht opnemen dat je er eigenlijk niet zo blij mee bent?