Luier voor paarden in Bloemendaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:16

torgil schreef:
Oh ja gamblerscup....en hoe maak je een paard verkeersmak denk jij? Niet door de weg niet op te gaan!
Paardenpoep valt uit elkaar doordat het planteneters zijn hondenstront zit overal en veegt niet makkelijk weg. Ik vind wel dat je als ruiter de poep naar de goot kunt schuiven met de laars en uiteraard op stoepen of fietspaden heb je niets te zoeken! Het is de mentaliteit van ons als ruiters maar ook dat stuk nadenkendheid,rekening houden met en vooral verdraagzaamheid naar elkaar! Ook van niet ruiters,hondenbezitters etc

Je hebt deze ook al als pb gestuurd, ik heb je er een antwoord op gestuurd. Maar even in het kort voor het topic: je hoeft mij niet aan te vallen: met een groot gedeelte ben ik het met je eens wat betreft de mentaliteit van de ruiters en de verantwoording om het op te ruimen.

Wat het verkeersmak maken betreft: doe niet alsof je het recht hebt op straat je paard verkeersmak te maken. Je kunt daardoor andere mensen in gevaar brengen, ongelukken veroorzaken en andermans eigendommen vernielen. Mensen op straat hebben daar geen boodschap aan, hoeven die verantwoording niet te dragen en hoeven er ook geen rekening mee te houden, JIJ wilt met je beest naar buiten, dan moet je er voor zorgen dat dat veilig kan. Verkeersmak maken pak je dan maar anders aan.

Relien

Re: Luier voor paarden in Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:21

Als wij op buitenrit gaan moeten wij ook door het dorp er waren al is klachten geweest over mest dus telkens als onze paarden daar poepen gaan we na de rit terug om het op te ruimen wel zo netjesjammer alleen dat ruiters van andere stallen in de omgeving dat niet doen

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:29

Je kan daar genoeg door de duinen en Kraantje lek hoor overigens. Maar mijn paard poepte alleen op gras met buiten rijden, omdat ik haar altijd naar het gras stuurde als ik voelde dat ze wilde poepen. Dat snapte ze vrij snel en deed het nooit meer op straat!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:14

Ik vind het maar een onzin... Dat doe je een paard toch niet aan? Ze maken alle dieren nep, eerst de honden en de katten opzadelen met dit soort troep. Blijven ze hun eigen soort niet meer waardig ofzo?!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:15

Relien schreef:
Als wij op buitenrit gaan moeten wij ook door het dorp er waren al is klachten geweest over mest dus telkens als onze paarden daar poepen gaan we na de rit terug om het op te ruimen wel zo netjesjammer alleen dat ruiters van andere stallen in de omgeving dat niet doen

Tja, als ze op buitenrit gaan, verliezen ze hun klanten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:22

die luiers lijken mij wel wat, maar dan 24 per dag, dat zou een hoop werk schelen *\o/*

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:24

nairtje schreef:
Ik schop het bijna altijd aan de kant en als het echt niet lukt, omdat de situatie er niet naar is, dan kom ik later terug om het op te ruimen.

Hier in de buurt zijn geen ruiterpaden. Ook staat er nergens een bord dat mensen ook rekening met ons moeten houden. Sommige automobilisten scheuren je voorbij alsof je op een fiets zit. Echt niet normaal. Vandaag werd ik op een boerenland weggetje bijna van de weg gereden door een busje met aanhanger. Ik gebaarde naar hem of hij langzamer kon rijden, maar nee hoor..... ipv langzamer gaf hij gas bij..... GRRRRR...

Toch wil ik niet dat mensen last hebben van de poep van mijn paard. Sommige mensen met een scootmobiel of rolstoel/rollator rijden liever niet met hun hulpmiddel door een hoop paardenpoep. Dus ff opzijvegen of opruimen is dat wel zo netjes.
Op de openbare weg rijden hier is geen optie....

owwwh gruwelijk irritant, als wij op buitenrit gaan draag ik meestal een hesje gewoon zodat ze je beter zien, en ik vraag ook altijd of ze zachter willen, doen ze dat niet? nou daar weet mijn lerares alles van die was het zo zat dat ze toen die auto haar voorbij wou scheuren, een klap met de zweep op de ruit gaf...meneer was daar behoorlijk van geschrokken en reed netjes met 20km en grote bocht om ons heen :D

maar die poepzakken, die lui moeten zelf maar met een zak onderaan hun kont gaan lopen....maarja wij hebben een riool en die paardjes niet.
Je kunt het prima aan de kant schuiven maar die zakken das echt een NO GO

donata100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:59

ruiterpaden zijn een super goed idee.
Voor de rest gewoon laten liggen.
Paarden zijn planteneters, het is dus gewoon nat gras/hooi.
Zo moet je de vijgen zien. Biologische mest dus.

Hondendrol stinkt vreselijk, paard niet

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:02

donata100 schreef:
ruiterpaden zijn een super goed idee.
Voor de rest gewoon laten liggen.
Paarden zijn planteneters, het is dus gewoon nat gras/hooi.
Zo moet je de vijgen zien. Biologische mest dus.

Hondendrol stinkt vreselijk, paard niet

hondepoep VRESELIJK! ook zo'n leuke souvenir onder je schoenen af en toe :roll:

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:07

Ohnee.. Bloemendaal ligt HEEL erg dicht bij ons dorpje. Straks zijn wij de volgende -O-
Hier werd vorig jaar al over gediscussieerd, maar het lijkt mij hélemaal niks..
Heb je een leuke fotoshoot, heb je zo'n poepzak erachter hangen.
Doe je een lekker galopje, hoor je dat ding klapperen en krijg je je paard nooit meer gestopt :+
Nee.. mij lijkt het niks. Gewoon even afstappen en je mest in de berm oid schoppen. Denk dat dat al heel veel zal helpen

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:11

MirandaFuego schreef:
liempje schreef:
Weet je wel hoe zwaar zo een hoop kan zijn. Lekker als je wilt draven en galopperen, dat kun je vergeten met het gebonk van zo een zware zak tegen zijn kont aan.

Misschien kun je het onderweg verkopen voor de rozentuintjes!
Maar als je paard het gewend is kan hij er heus wel mee galopperen, das vast niet zo zwaar als dat mens op z'n rug!

Lekker, zou jij ook met een volle zak stront tegen je benen aan willen rennen? :+

Elody11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:11

In Bloemendaal heb je overal prachtige ruiterpaden, ik begrijp niet waar zij zich druk over maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:34

Het lijkt me niet zo heel handig, zo'n zak eigenlijk. Hobbelt de drol daar niet uit als je een stukje draaft? :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:38

Ach het is weer zomer...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:48

*kijkt naar buiten*

Hier niet :Y)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:01

De gemeente kan het ook zien als extra werkgelegenheid :+ de groenvoorziening kab het mooi in de bosjes verwerken.
Hier is het trouwens zo dat als je hondenbelasting betaald, de gemeente er voor zorgt dat de poep opgeruimd wordt. In mijn gemeente is er geen hondenbelasting en moet je dus zelf zorgen dat het opgeruimd is.

Ik snap dat t vervelend is voor andere mensen, maar er zijn ook andere dingen waar ik me aan irriteer. Maar het wwordt wel heel complex als we overal iets aan moeten doen. Beetje meer tolerantie tov elkaar zou fijn zijn :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:24

Toch wel apart dat ruiters het opruimen van poep van hun paard op de openbare weg gevaarlijk vinden of lastig en daarom moeten andere mensen daar dan maar last van hebben.

Als ruiters de mest even in de goot of de berm trappen, dan zal de overlast al een stuk minder zijn.
Kijk maar eens op een parkeerplaats na een grote wedstrijd }:) hoeveel mest daar ligt. Opruimen ho maar, ze gooien het zo uit de trailer op het parkeerterrein. Naast alle elastiekjes uit de manen, die ook zo op de grond gegooid worden.
Vrijwillgers kunnen dan s avonds nog een paar kruiwagens mest weghalen van de parkeerterreinen.
Mijn ervaring is dat ruiters helaas de mest zelden opruimen en de andere mensen met de troep laten zitten.

Ik kan me best voorstellen, als je niets met paarden hebt, dat je het niet fijn vindt dat er een aantal dagen zo'n flinke hoop mest voor je deur ligt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:38

Ik ben het wel eens met Janouk, als je dat ziet op pakeerplaatsen.....Hier op het parkeerterrein bij het bos ook. Dit is gewoon bestraat.
De mest word gewoon zo uit de trailer geveegd. Terwijl ook genoeg vuilnisbakken staan om het er in te gooien.
Nee is altijd hardstikke leuk voor alle fietsers en wandelaars.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:08

renskep schreef:
Hier is het trouwens zo dat als je hondenbelasting betaald, de gemeente er voor zorgt dat de poep opgeruimd wordt. In mijn gemeente is er geen hondenbelasting en moet je dus zelf zorgen dat het opgeruimd is.

Hier niet. 500 euro per jaar betalen (3 honden) en niks ervoor terug krijgen. Gaat in het potje "algemeen leefbaarheid".

Met de paarden moeten we langs de doorgaande weg op het fietspad. Ik steek vaak over en ga dan op het fietspad met groenstrook aan de andere kant van de weg, omdat weer terug over te steken richting uitrijgebied. Maar veel nemen die moeite niet. En ja, dr ligt wel eens wat op het fietspad. Het zou wel wat oplossen als de gemeente een soort ruiterroute zou aanleggen (hoeft niet eens een extra ruiterpad te zijn) om het ruiterverkeer te geleiden. Dan heb je iig alleen mest op die route en niet overal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:12

Misschien loopt het in Bloemendaal ook wel met een sisser af:

WESTLAND - Paarden in het Westland moeten wellicht een broek aan om poep op te vangen. Het is een van de maatregelen die partij Westland Verstandig voorstelt aan de gemeente.
Eigenaren zouden moeten worden gedwongen om de poep op te ruimen, omdat fietspaden er glad en levensgevaarlijk van worden. Bovendien vindt de partij de mest vies. Volgens Westland Verstandig staat al in regels van de gemeente dat diereneigenaren uitwerpselen van hun dier moeten opruimen, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht.

WESTLAND - Paarden in Westland hoeven niet de broek aan. Dat antwoordt het gemeentebestuur op vragen van Westland Verstandig.
Die partij wilde dat de uitwerpselen van paarden zouden worden opgevangen in een broek. Maar volgens het college van burgemeester en wethouders is zo'n maatregel niet nodig. De wegen waar veel paarden draven worden twee tot drie keer per week gereinigd. Verder staat paardenpoep niet in de ergernis top 10 van de bevolking: er komen jaarlijks maar vijftien klachten bij de gemeente binnen.

Overigens hetzelfde kul-argument: fietspaden worden er glad en levensgevaarlijk van.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:44

@Elody11: zoveel ruiterpaden zijn er nou ook weer niet hoor. Veel ruiters moeten een flink stuk over gewone straten / door woonwijken om bij de duinen te komen.

Velsen is Bloemendaal al voorgegaan (liggen tegen elkaar aan). Velsen handhaaft overigens niet. In het begin was er in Velsen echt een verbetering te zien. Nu helaas niet meer, er ligt weer overal mest.

Maar het grootste probleem is eigenlijk niet de poep zelf, maar de plek ervan. Er zijn veel te veel ruiters die op voetpaden en fietspaden rijden. En dan als je paard mest, dat gewoon maar laten liggen. Dat vind ik niet kunnen.
Dus ten eerste moet iedereen rijden waar je hoort te rijden!
Als dat niet veilig is, dan kies je een alternatief waar je andere weggebruikers het minste tot last bent. Dat kan een fietspad zijn. Maar daarbij hoort m.i. dan dus ook dat je niet een hoop paardenmest op het voetpad of fietspad laat liggen. Je kunt je paard leren zijn kont in de kant te draaien als ie moet poepen tijdens het rijden (ja, kan heus) of bv alleen op gras/ zand. Of je stapt af, schopt het in de kant, en rijdt weer verder. Ik vind dat je paard dat moet kunnen, anders moet je niet alleen op pad gaan.
Wel vind ik dan ook dat als ik rij waar ik hoor te rijden, ik de poep niet hoef op te ruimen. Dus op het ruiterpad niet. En als ik aan het mennen ben op de auto-rijbaan, dan ook niet. Op het fietspad wel (daarvoor heb ik ook een bezem mee op de wagen, dan veeg ik (of m'n groom) het in de kant).

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:02

Poep van mijn paard opruimen? Met alle liefde en niet meer dan normaal. Alleen is het wel een probleem dat paarden meestal gaan poepen in stressvolle situaties. Juist daar bij dat drukke kruispunt waar het lastig oversteken is. En dan wordt het wel heel vervelend om ook nog af te moeten stappen en poep weg te schuiven. Met het risico dat je paard zodra je klaar bent om alsnog over te steken weer een verse vijg legt... Maar in een woonwijk, of bij iemands oprit? Gewoon even wegschuiven!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:17

ik snap niet dat ruiters er zo een mega drama van maken als ze wel met een poepzak moeten werken...
bedoel gewoon je paard er aan leren wennen denk dat de ruiters er meer een drama van maken dan t paard zelf..
en opruimen waarom niet grote vuilniszak mee aan je zadel en een schepje ff afstappen en in de zak proppen en weer verder rijden en dan de poep maar deponeren op stal of op een ruiterpad

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:22

Lang leve het platteland, zal hier niks worden geloof ik.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:32

Bij mensen voor de deur of in een woonwijk is even terug gaan om het op te ruimen wel zo netjes.. Hier is er een hele rel om geweest in het dorp en werden alle ruiters er op aangesproken omdat er hier helaas ook mensen lopen die het niet opruimen! een vriendin en ik werden door stadswachten aangesproken toen we met haar paarden liepen om te vertellen dat het wel netjes was om het even Op te ruimen, maar dat we geen opruim plicht hadden (waren in de kou op hun bromfietsje 12 km naar het dorp toe gereden om dat hier alle paarden mensen te komen vertellen had niet veel zin was wel sneu)we schopten het netjes aan de kant dan als het gebeurde maar waren dan ook de enigen.

als ik die zo bekijk is die met die drollen van die van mij wel direct overvol! En even afstappen om het aan de kant te schuiven is het probleem ook niet.. Wel dat ik er na die tijd niet meer op kom :+

Als ik verneem dat ie moet mesten hij verraadt zich zelf er gelukkig altijd mee gewoon even de berm in sturen wel zo netjes probleem opgelost en ook gewoon aan te leren!

Maar hier in de buurt waar je zoveel uitrij mogelijkheden hebt zal zoiets wel niet toegepast worden..