België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:27

Een veulen fokken is al niet echt goedkoop hè. Zou ook nogal een domme regeling zijn, hoe zie jij dat voor je? Ik mijn merrie dekken met de 2-jarige hengst hier op stal en dan? Wie weet dat?

Daarnaast zie ik sowieso niet het nut om een oud of kreupelend paard nog eens op te vangen bij 'overschot'. Spuitje erin en klaar.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 30-05-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:28

smurffie schreef:
Ja laat iedereen die wel goed met zijn paard omgaat en dat wil laten zien op wedstrijd lekker neer betalen...
Startgeld gaat dan dus om hoog en wie zijn er de dupe van?

Wat dachten ze van mensen is dwingen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen?

ach kom. Op wedstrijd ga je voor je eigen ego. Plezier met je paard kun je thuis net zo goed hebben. Goed zijn voor je paard doe je ook voornamelijk thuis. Niet op wedstrijd. Wedstrijden zijn puur uiterlijk vertoon. Wel leuk en logisch als je trots bent op wat je bereikt hebt dat je dat wilt laten zien. Of als je eens een oordeel wilt van een jury, maar heeft niets met goed zijn voor je paard te maken. Sterker nog....mensen doen hun paard vaak weg als ze er geen wedstrijden meer mee kunnen rijden. Hoezo is dit goed zijn voor je paard dan? (iedereen moet het zelf weten, hoor. En als je je verantwoordelijkheid neemt en een goed plekje zoekt, prima. Maar wedstrijden rijden heeft dus niets met goed zijn voor je paard te maken).

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:29

Nies_ schreef:
Een veulen fokken is al niet echt goedkoop hè. Zou ook nogal een domme regeling zijn, hoe zie jij dat voor je? Ik mijn merrie dekken met de 2-jarige hengst hier op stal en dan? Wie weet dat?

moet het goedkoop zijn dan? En tja...dat mensen zaken stiekem doen hou je toch. Is met alles zo. Hondenbelasting is ook lastig te controleren. Maar je loopt dan het risico verklikt te worden en een boeter erbovenop te moeten betalen. Veulentje in de wei valt ook wel op. Registratie en chipsysteem invoeren en zonder dat mag een dier niet verkocht worden. Geen kip die het veulen koopt en blijf je er mee zitten. Zijn genoeg mogelijkheden hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:31

smurffie schreef:
Wat dachten ze van mensen is dwingen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen?

Helemaal _/-\o_
Moet je ze ook eigen verantwoordelijkheid géven en dat is in onze keurslijfmaatschappij niet het geval. Democratie is een illusie; rest vrijheid :)*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:35

IHN schreef:
Nies_ schreef:

moet het goedkoop zijn dan? En tja...dat mensen zaken stiekem doen hou je toch. Is met alles zo. Hondenbelasting is ook lastig te controleren. Maar je loopt dan het risico verklikt te worden en een boeter erbovenop te moeten betalen. Veulentje in de wei valt ook wel op. Registratie en chipsysteem invoeren en zonder dat mag een dier niet verkocht worden. Geen kip die het veulen koopt en blijf je er mee zitten. Zijn genoeg mogelijkheden hoor.

Ik vind dat jij erg onrealistisch aan het denken bent. Als ik van mijn ongechipte, papierloze veulen af wil omdat ook veulens groot worden en dat gaat mij een hoop kosten vezorgen.. Dan kan ik m altijd nog ergens dumpen, geen enkel probleem. Daarnaast denk ik dat je ze ook echt wel chiploos verkocht krijgt, er zijn veel mensen die ontwetend zijn.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon belachelijk dat ik moet betalen als ik een veulen met goed papier fok omdat een of andere maloot een schattig veulen wil van de shetlander van de buren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:39

Wij, NL, BE en ook de UK, gaan steeds meer richting de VS met het idee dat paarden slachten 'sielugh' is.
Als dáár nou eens een campagne op gericht wordt, dat een oud/onbruikbaar/ziek paard gewoon geslacht kan worden of in ieder geval humaan naar de andere wereld kan, en dat niet ieder wrak maar koste wat het kost in leven gehouden dient te worden, dan zou dit gewoon niet nodig zijn.

Maar dat gemuts en geneuzel van: een paard is voor het leven, is-ie niet meer bruikbaar dan koop je maar geen nieuwe om te rijden, afmaken van een oud paard dat geen pijn heeft maar gewoon te oud is om iets mee te doen mág niet, is 'sielugh', 'dan ben je egoistisch en een dierenbeul' - dáár moeten we gewoon weer vanaf. Deden we het grootste deel van de vorige eeuw ook niet, toen paarden nog gewoon gebruiksdieren waren. Als die veroordeling nou eens weg zou vallen, zodat mensen ook zouden dúrven hun oude, verder gezonde, maar wel onbruikbare paard in te laten slapen of te laten slachten...

Als je je het kunt veroorloven zo'n oudje in eigen beheer aan te houden, tuurlijk, doe dat vooral.

Maar die morele verontwaardiging dat je dat móet, ook al kun je het je niet veroorloven, dáár komen al die verwaarloosde paarden vandaan. Dáár moet de overheid eens wat aan doen...

Nies_

Re: België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:40

Helemaal waar! :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:44

Ibbel schreef:
Wij, NL, BE en ook de UK, gaan steeds meer richting de VS met het idee dat paarden slachten 'sielugh' is.
Als dáár nou eens een campagne op gericht wordt, dat een oud/onbruikbaar/ziek paard gewoon geslacht kan worden of in ieder geval humaan naar de andere wereld kan, en dat niet ieder wrak maar koste wat het kost in leven gehouden dient te worden, dan zou dit gewoon niet nodig zijn.

Maar dat gemuts en geneuzel van: een paard is voor het leven, is-ie niet meer bruikbaar dan koop je maar geen nieuwe om te rijden, afmaken van een oud paard dat geen pijn heeft maar gewoon te oud is om iets mee te doen mág niet, is 'sielugh', 'dan ben je egoistisch en een dierenbeul' - dáár moeten we gewoon weer vanaf. Deden we het grootste deel van de vorige eeuw ook niet, toen paarden nog gewoon gebruiksdieren waren. Als die veroordeling nou eens weg zou vallen, zodat mensen ook zouden dúrven hun oude, verder gezonde, maar wel onbruikbare paard in te laten slapen of te laten slachten...

Als je je het kunt veroorloven zo'n oudje in eigen beheer aan te houden, tuurlijk, doe dat vooral.

Maar die morele verontwaardiging dat je dat móet, ook al kun je het je niet veroorloven, dáár komen al die verwaarloosde paarden vandaan. Dáár moet de overheid eens wat aan doen...

Sorry, maar wat zég jij hier toch? Paard heeft heel z'n leven jou plezier bezorgd, en op het moment dat die echt geld gaat kosten, en je er toch "niets meer mee kan doen", zou je het laten afmaken?? Pardon? JA, een dier neem je voor het leven en JA, ookal kost ie alleen maar geld op z'n oude dag, dan NOG zorg je daar voor! Zolang het dier geen pijn heeft en het qua kosten uiteraard wat binnen de perken blijft, vind ik niet dat jij het recht hebt daarover te beslissen. JIJ kiest immers voor een paard, het paard heeft jou niet gekozen. Dus zorg je er ook voor zolang het kan. Voor mij zou dat net hetzelfde zijn als oude mensen die "toch alleen maar geld kosten", ook maar te laten inslapen. Want ja, die dienen toch nergens meer voor?
Kom op zeg...

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:46

@nibbel : daar ben ik het ook mee eens. Slachten is veel beter dan verwaarloosd ergens staan te verkommeren.
Dat zou meteen het probleem van de opvang ook kunnen oplossen.

Die vergelijking met oude mensen slaat echt nergens op.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:47

En bovendien mogen ze bést veel strenger zijn op dierenverwaarlozing/mishandeling. Daar staat België echt wel serieus achter op bijvoorbeeld Nederland of Australië. Maar alle paardenhouders (hobbyist of niet) mee laten betalen aan de opvang van oude paarden, dat lijkt me niet eerlijk. Moeten zij weer opdraaien voor de onverantwoordelijkheid van iemand anders.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:47

Iphi schreef:
@nibbel : daar ben ik het ook mee eens. Slachten is veel beter dan verwaarloosd ergens staan te verkommeren.
Dat zou meteen het probleem van de opvang ook kunnen oplossen.

Die vergelijking met oude mensen slaat echt nergens op.

Wel hoor: oud, niet meer nuttig, kost alleen geld. Net hetzelfde. Met dat verschil dat mensen ZELF kunnen beslissen over hun levenseinde, en dieren dat niet kunnen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:56

IHN: ik ga toch echt op wedstrijd voor de sfeer en het plezier :j

maar buiten dat, als je nog eens 20% gaat afnemen van de wedstrijd ruiters, die verdienen al maar net genoeg om hun stallen rendabel te houden met fokken erbij. Nope geen goed idee voor de internationale sport die het in België nu al moeilijk heeft.

Ze moeten dierenverwaarlozers in het algemeen gewoon veeeeel strenger aanpakken, paardensport terug rendabeler maken en een positief imago kweken. België is geen paardenland, toch zeker niet waar ik woon.
Hoop dat ze preventief gaan werken ipv zomaar in het wilde weg.
Trouwens, mensen die hun oudjes een rustplek geven betalen alles zelf, snap niet waar het geld dus naar toe zal gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:57

Tess_84, die vergelijking slaat nergens op. Waarom niet?

Mensen en dieren kan je in dit opzicht niet vergelijken, er zijn hele andere wetten voor.
Bij mensen wordt er alles aan gedaan om ze beter te laten worden, maar mensen mogen (nog) niet ge-euthanaseerd geworden. Dieren, ook paarden, mogen nog altijd ingeslapen worden, en dat wordt ook soms geadviseerd.
Soms denk ik dat dieren het wel beter hebben, zeker bij een goede eigenaar: een fijn leven, en als ze oud worden, en het leven minder wordt: pin door 't hoofd of spuitje. Geen lange lijdensweg, maar meteen in 1 klap weg.

Tevens hebben oudere mensen hun hele leven gewerkt en belasting betaald, en daarmee hun eigen pensioen betaald. Ze leven niet volledig van de staat over het algemeen ;). Dieren daarentegen hebben dat niet.

Wat is er mis met slachten? Of inslapen? IMO is er helemaal niks mis mee, ik ben het helemaal eens met Ibbel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:59

tess_84 schreef:
Sorry, maar wat zég jij hier toch? Paard heeft heel z'n leven jou plezier bezorgd, en op het moment dat die echt geld gaat kosten, en je er toch "niets meer mee kan doen", zou je het laten afmaken?? Pardon? JA, een dier neem je voor het leven en JA, ookal kost ie alleen maar geld op z'n oude dag, dan NOG zorg je daar voor! Zolang het dier geen pijn heeft en het qua kosten uiteraard wat binnen de perken blijft, vind ik niet dat jij het recht hebt daarover te beslissen. JIJ kiest immers voor een paard, het paard heeft jou niet gekozen. Dus zorg je er ook voor zolang het kan. Voor mij zou dat net hetzelfde zijn als oude mensen die "toch alleen maar geld kosten", ook maar te laten inslapen. Want ja, die dienen toch nergens meer voor?
Kom op zeg...

Wel goed lezen hè. Ik zeg dat het taboe er af moet dat slachten/inslapen 'sielugh' zou zijn als je je het niet meer kunt veroorloven een oud paard aan te houden! Verwaarlozen is écht heel veel 'sielugher' dan er een einde aan maken. En we weten ook allemaal wat het resultaat is van leuren met oude paarden. Uiteindelijk komen ze nog veel beroerder aan hun einde dan wanneer je het besluit gewoon zelf neemt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:00

De verwaarlozers zullen heus hun (geld)straf krijgen denk ik,tis de opvang voor de dieren dus de nazorg wat veel geld kost en dat willen ze ook mede uit de paardensector halen,toch?
Kan me niet voorstellen dat in dit thema de daders lachend kunnen weg lopen om het vervolgens met gerust hart weer te flikken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:06

funnyhorses, ze zijn meestal niet echt opzoek naar daders naar mijn idee, bij gebrek aan bewijs etc. Is voor zover ik weet ook meestal de 'gewone' politie die er zich mee moet bezig houden, die hebben wel betere dingen te doen denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:36

Het blijft een krom iets om een dier te mishandelen/verwaarlozen ik kan daar niet met mn verstand bij,het idee alleen al dat mn beessies honger zouden lijden brrrr nee ik snap niet hoe een mens zoiets kan doen zonder last van z'n geweten te hebben.
Van mij mag het ook KEIHARD aangepakt worden!!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:38

Ja geef ik je helemaal gelijk in!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:41

Ibbel schreef:
tess_84 schreef:
Kom op zeg...

Wel goed lezen hè. Ik zeg dat het taboe er af moet dat slachten/inslapen 'sielugh' zou zijn als je je het niet meer kunt veroorloven een oud paard aan te houden! Verwaarlozen is écht heel veel 'sielugher' dan er een einde aan maken. En we weten ook allemaal wat het resultaat is van leuren met oude paarden. Uiteindelijk komen ze nog veel beroerder aan hun einde dan wanneer je het besluit gewoon zelf neemt.

Tenzij iemand echt serieus in financiële problemen zou zitten, zie ik het verschil niet tussen een jong paard houden en een oud paard. Met dat verschil natuurlijk dat je van een jong paard meer plezier hebt dan van een oud paard. Ik zeg toch ook: zolang het paard geen pijn heeft of een dieronwaardig bestaan heeft, vind ik niet dat je dat doet. In zijn jonge jaren heeft het paard voor jouw plezier gezorgd, maar van zodra die alleen maar geld kost, zou je die laten afmaken? Kan er bij mij niet in.
Bovendien dénk ik dat mensen die hun paarden verwaarlozen, het geen moer kan schelen wat er met die dieren gebeurt. Of ben ik nu te pessimistisch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:50

Tess, maar een jong paard kun je nog kwijt, is het niet particulier dan krijg je hem nog aan een handelaar verpatst. Maar een oud paard wat niks meer kan dan de wei versieren, wie neemt die van je over als het geld op is?
En er zijn heel wat mensen die hun dieren verwaarlozen omdat ze gewoon geen geld meer hebben, te oud zijn om ze te kunnen verzorgen, of zelfs dingen als 'niet naar de dierenarts brengen, want die geeft het advies afmaken en ik kan nog geen afstand doen', maar nog wel hart hebben voor hun dieren. Dat komt veel meer voor dan bikkelharde mensen die het geen pest interesseert.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:59

Geen geld is geen rede om te verwaarlozen net zo min als je als mens te oud zou zijn of je dier in nood niet naar de dierenarts te brengen.
Dat zijn in mijn ogen geen excuses voor verwaarlozing/mishandeling want als mens heb je keuzes die je kunt maken in het belang van je dier.Een dier kan geen keuzes maken voor een mens.

Wat ik wil zeggen is dat ook het omveld moet durven ingrijpen als er leed gaande is voor dieren,niet langs de kant zitten toekijken maar DURVEN in te grijpen.Dat ingrijpen kan op zo veel manieren,hoeft helemaal niet negatief te zijn dan in de vorm van straf of agressie.

We maken ons veelsteveel afhankelijk van instanties,zo komen er alleen maar regeltjes bij maar geen oplossingen.Maar velen trekken hun kop tussen de schouders en bellen liever naar een instanties ipv zich te bundelen en op de bron af te gaan.

Pistolen Paultje had echt dé oplossing voor zulke gevallen.....wie niet luisteren wil moet maar voelen dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 06:47

funnyhorses schreef:
Geen geld is geen rede om te verwaarlozen!

Moet je mij vertellen hoe je voer koopt als er gewoon geen geld is.
Een jong paard geef je dan desnoods nog gratis weg aan iemand, maar een ouwetje of een paard wat volkomen kapot is, tja, die zou ik dan ook naar de slacht doen hoor. De kans dat die nog naar iemand mogen als grasmaaier is echt minimaal, staat ie een paar weken later ineens als 14-jarige of als toekomstig sportpaard op marktplaats.
Beter de slacht dan laten verhongeren of kapot laten rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:36

Ibbel schreef:

De UK mentaliteit is een goede illustratie van de hypocrisie welke onze westerse maatschappij kenmerkt.
Daar worden massaal veel te jonge paarden over hindernissen de vernieling in gereden, naar het buitenlang voor verkocht voor slacht en dan arrogant hogere moraal spelen over de barbaren die paardenvlees eten.

Idem de modale nederlander die industrieel dierenleed vlees uitcellofaan op witte bakjes vréét maar walgt van jagen of thuisslachten van dieren die een goed leven hebben gehad.

Er zijn gewoon teveel paarden-
Er zijn teveel mensen die wel een paard hebben terwijl dat gewoon niet kan.
Dat was meer dan 30 jaar geleden al helder en zo´n 15 jaar geleden al een groot welzijnsprobleem, doch in het belang van de bedrijfssector wilde en wil de overheid geen welzijnsnormen stellen en invoeren.
Voer strenge normen over paardenwelzijn in en schrijf forse bekeuringen uit voor overtreders.
Het overschot aan paarden in de hamburger = heel gezond vlees; zit modaal minder rommel in dan in het industrieële dierenleedvlees wat altijd vol met hormonen en antibiotica zit.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:39

Gelieve jullie bronnen te controleren.
OFFICIELE COMMUNICATIE VLAAMS PAARDENLOKET 29/05/2013

RECHTZETTING MEDIABERICHTEN AANGAANDE MEEBETALING SECTOR AAN OPVANG VERWAARLOOSDE PAARDEN

De media deelden zonet mee dat de paardensector zou moeten meebetalen aan de opvang van verwaarloosde paarden. Dit bericht is echter niet correct.

Het parlement heeft enkel de mogelijkheid gecreëerd dat winsten van wedstrijden met paarden voor een deel (maximaal 20%) zouden kunnen afgeroomd worden om bestemd te worden voor maatregelen in verband met paardenverwaarlozing. Er is echter nog niets beslist door de Vlaamse regering, dus moet er momenteel niets betaald worden.
Laatst bijgewerkt door betadine op 31-05-13 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:40

funnyhorses schreef:
Maar velen trekken hun kop tussen de schouders en bellen liever naar een instanties ipv zich te bundelen en op de bron af te gaan.

De overóvergrote meerderheid van Bokt houdt diens paard suboptimaal.
De ruiterij wil massaal niets weten van welzijnsnormen voor rijpaarden want;
´Ja maar, dan kan ík geen paardrijden´
De rest is gewoon stuitende hypocrisie over ´verwaarlozing´.