Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
smurffie schreef:Ja laat iedereen die wel goed met zijn paard omgaat en dat wil laten zien op wedstrijd lekker neer betalen...
Startgeld gaat dan dus om hoog en wie zijn er de dupe van?
Wat dachten ze van mensen is dwingen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen?
Nies_ schreef:Een veulen fokken is al niet echt goedkoop hè. Zou ook nogal een domme regeling zijn, hoe zie jij dat voor je? Ik mijn merrie dekken met de 2-jarige hengst hier op stal en dan? Wie weet dat?
IHN schreef:Nies_ schreef:Een veulen fokken is al niet echt goedkoop hè. Zou ook nogal een domme regeling zijn, hoe zie jij dat voor je? Ik mijn merrie dekken met de 2-jarige hengst hier op stal en dan? Wie weet dat?
moet het goedkoop zijn dan? En tja...dat mensen zaken stiekem doen hou je toch. Is met alles zo. Hondenbelasting is ook lastig te controleren. Maar je loopt dan het risico verklikt te worden en een boeter erbovenop te moeten betalen. Veulentje in de wei valt ook wel op. Registratie en chipsysteem invoeren en zonder dat mag een dier niet verkocht worden. Geen kip die het veulen koopt en blijf je er mee zitten. Zijn genoeg mogelijkheden hoor.
Ibbel schreef:Wij, NL, BE en ook de UK, gaan steeds meer richting de VS met het idee dat paarden slachten 'sielugh' is.
Als dáár nou eens een campagne op gericht wordt, dat een oud/onbruikbaar/ziek paard gewoon geslacht kan worden of in ieder geval humaan naar de andere wereld kan, en dat niet ieder wrak maar koste wat het kost in leven gehouden dient te worden, dan zou dit gewoon niet nodig zijn.
Maar dat gemuts en geneuzel van: een paard is voor het leven, is-ie niet meer bruikbaar dan koop je maar geen nieuwe om te rijden, afmaken van een oud paard dat geen pijn heeft maar gewoon te oud is om iets mee te doen mág niet, is 'sielugh', 'dan ben je egoistisch en een dierenbeul' - dáár moeten we gewoon weer vanaf. Deden we het grootste deel van de vorige eeuw ook niet, toen paarden nog gewoon gebruiksdieren waren. Als die veroordeling nou eens weg zou vallen, zodat mensen ook zouden dúrven hun oude, verder gezonde, maar wel onbruikbare paard in te laten slapen of te laten slachten...
Als je je het kunt veroorloven zo'n oudje in eigen beheer aan te houden, tuurlijk, doe dat vooral.
Maar die morele verontwaardiging dat je dat móet, ook al kun je het je niet veroorloven, dáár komen al die verwaarloosde paarden vandaan. Dáár moet de overheid eens wat aan doen...
Iphi schreef:@nibbel : daar ben ik het ook mee eens. Slachten is veel beter dan verwaarloosd ergens staan te verkommeren.
Dat zou meteen het probleem van de opvang ook kunnen oplossen.
Die vergelijking met oude mensen slaat echt nergens op.
. Dieren daarentegen hebben dat niet. tess_84 schreef:Sorry, maar wat zég jij hier toch? Paard heeft heel z'n leven jou plezier bezorgd, en op het moment dat die echt geld gaat kosten, en je er toch "niets meer mee kan doen", zou je het laten afmaken?? Pardon? JA, een dier neem je voor het leven en JA, ookal kost ie alleen maar geld op z'n oude dag, dan NOG zorg je daar voor! Zolang het dier geen pijn heeft en het qua kosten uiteraard wat binnen de perken blijft, vind ik niet dat jij het recht hebt daarover te beslissen. JIJ kiest immers voor een paard, het paard heeft jou niet gekozen. Dus zorg je er ook voor zolang het kan. Voor mij zou dat net hetzelfde zijn als oude mensen die "toch alleen maar geld kosten", ook maar te laten inslapen. Want ja, die dienen toch nergens meer voor?
Kom op zeg...
Ibbel schreef:tess_84 schreef:Sorry, maar wat zég jij hier toch? Paard heeft heel z'n leven jou plezier bezorgd, en op het moment dat die echt geld gaat kosten, en je er toch "niets meer mee kan doen", zou je het laten afmaken?? Pardon? JA, een dier neem je voor het leven en JA, ookal kost ie alleen maar geld op z'n oude dag, dan NOG zorg je daar voor! Zolang het dier geen pijn heeft en het qua kosten uiteraard wat binnen de perken blijft, vind ik niet dat jij het recht hebt daarover te beslissen. JIJ kiest immers voor een paard, het paard heeft jou niet gekozen. Dus zorg je er ook voor zolang het kan. Voor mij zou dat net hetzelfde zijn als oude mensen die "toch alleen maar geld kosten", ook maar te laten inslapen. Want ja, die dienen toch nergens meer voor?
Kom op zeg...
Wel goed lezen hè. Ik zeg dat het taboe er af moet dat slachten/inslapen 'sielugh' zou zijn als je je het niet meer kunt veroorloven een oud paard aan te houden! Verwaarlozen is écht heel veel 'sielugher' dan er een einde aan maken. En we weten ook allemaal wat het resultaat is van leuren met oude paarden. Uiteindelijk komen ze nog veel beroerder aan hun einde dan wanneer je het besluit gewoon zelf neemt.
funnyhorses schreef:Geen geld is geen rede om te verwaarlozen!
Ibbel schreef:Wij, NL, BE en ook de UK, gaan steeds meer richting de VS met het idee dat paarden slachten 'sielugh' is.
funnyhorses schreef:Maar velen trekken hun kop tussen de schouders en bellen liever naar een instanties ipv zich te bundelen en op de bron af te gaan.