Cavalor Telstar overleden na cross in Houghton Hall

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:54

elinesikko schreef:
Vind het ook vreselijk voor Raf.
Er begint al een discussie voordat de doodsoorzaak bekend is. Je kunt nu nog niks zeggen, of het gewoon pure pech is of dat het komt doordat de toppaarden gewoon heel hard werken.
maar om ff real te zijn, je ziet het bij mensen die aan topsport doen ook wel geregeld dat er iemand aan hartstilstand of iets omkomt (wielrennen,hardlopen ect.) Daar hoor je ook niemand over sport afgeschaft moet worden omdat het te 'gevaarlijk' is.

het verschil is alleen dat een mens een vrijwillige keuze maakt om een berg op te fietsen.
En het probleem met paardensport is dat het het plezier van de mensen is.
En niet vertellen dat paarden graag carriere willen maken,het zijn gewoonte dieren....laat hem een aantal keren over een hekje springen en hij vind dat normaal....wat wij mensen vertalen in 'het leuk vinden'

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:56

Wat verschrikkelijk voor Raf.

En over dat de cross te zwaar is: onzin.
Je moet je realiseren dat beide paarden (telstar en king artus) in de herfst van hun carrière zitten. Ze staan onder heeel goed en nauwkeurig toezicht. En op deze leeftijd worden ze gevoeliger. Maar vorig jaar heeft een 19jarige Lenamore nog Burghley gewonnen. Het kan best, maar soms gebeurd dit. En dat is heel sneu, maar geen reden om te zeggen na z'n 15e mag een paard niet crossen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:24

Roxxiejj schreef:
samoth schreef:
Ik ben wel beetje van mening dat moeilijkheidsgraad een beetje omlaag kan bij cross...

Dit raakt kant nog wal. Nogmaals: het gebeurde na een foutloze rit NA de finish.

Ik ga mee met Ibonn, paarden kunnen zich daadwerkelijk over de grens lopen. Er zijn gewoon paarden die het echt leuk vinden, maar niet van al die paarden is het binnenste ook daarop aangepast.

Ik denkt dat het niet veel uitmaakt of het dan na het foutloze rit is gebeurd...

Ik heb de olympische spelen eventing gevolgd, ik vind die cross de lat echt te hoog gelegd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:26

samoth schreef:
Ik heb de olympische spelen eventing gevolgd, ik vind die cross de lat echt te hoog gelegd.

Waarom? Omdat je het zelf eng vindt?

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:31

samoth schreef:
Ik ben wel beetje van mening dat moeilijkheidsgraad een beetje omlaag kan bij cross...

Dit raakt kant nog wal. Nogmaals: het gebeurde na een foutloze rit NA de finish.

Ik ga mee met Ibonn, paarden kunnen zich daadwerkelijk over de grens lopen. Er zijn gewoon paarden die het echt leuk vinden, maar niet van al die paarden is het binnenste ook daarop aangepast.[/quote]

Ik denkt dat het niet veel uitmaakt of het dan na het foutloze rit is gebeurd...

Ik heb de olympische spelen eventing gevolgd, ik vind die cross de lat echt te hoog gelegd.[/quote]

Ik denk dat je er niet kan over oordelen dat de lat al dan niet te hoog wordt gelegd als je zelf niet dicht bij de eventing in zo'n hoog niveau staat.. Die paarden worden heel regelmatig gecontroleerd door de DA, cardio's worden genomen, ze staan in toptraining, er wordt niets aan het toeval overgelaten. De paarden worden getraind om zo'n hoog niveau aan te kunnen, en als ze die niet aankunnen zullen de topruiters (zoals Raf en Dirk Schrade) die paarden niet forceren. Het niveau ligt erg hoog, maar in mijn ogen niet te hoog.
Het is ook niet die brede hindernissen die ervoor zorgen dat zo'n vreselijke noodgeval gebeurd. Het is iets wat helaas gebeurd en waar we helaas niets aan kunnen doen. Dagelijks sterven mensen aan een hartaanval, na of niet na een sportinspanning... Waarom zou dat bij paarden niet kunnen gebeuren? Het is en blijft natuurlijk erg triest en zo hard zonde..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:31

dat er VA controles zijn is niet voor niks. bij dressuur en springen is het blijkbaar niet nodig.maar bij grote evenementen is er daar ook een vetcheck van te voren.
en dat het overal gebeurd,maar niet word uitgelicht, is onzin. alle grote ( of fatale ) ongelukken worden in het nieuws vermeld.maar elders gebeurd het nu eenmaal niet zo vaak, met grote uitzondering van de steeplechase. die ook met vaste hindernissen werkt.
er word al jaren een verbod geopperd door diverse instanties m.b.t. dieren (paarden )welzijn.

(ik ben er btw niet faliekant op tegen,maar het mag wel wat beter )

karijn

Re: Cavalor Telstar overleden na cross in Houghton Hall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:55

Wat sneu om je paard op deze manier te verliezen. Veel sterkte voor alle betrokkenen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:56

Bij internationale dressuur en springwedstrijden zijn ook dierenartsen en bij de basis zou het ook geen overbodige luxe zijn.
Er loopt genoeg in de dressuur en het springen rond, wat bij een eventingwedstrijd niet door de veterinaire controle komt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:58

spicegirl schreef:
dat er VA controles zijn is niet voor niks. bij dressuur en springen is het blijkbaar niet nodig.maar bij grote evenementen is er daar ook een vetcheck van te voren.
en dat het overal gebeurd,maar niet word uitgelicht, is onzin. alle grote ( of fatale ) ongelukken worden in het nieuws vermeld.maar elders gebeurd het nu eenmaal niet zo vaak, met grote uitzondering van de steeplechase. die ook met vaste hindernissen werkt.
er word al jaren een verbod geopperd door diverse instanties m.b.t. dieren (paarden )welzijn.

(ik ben er btw niet faliekant op tegen,maar het mag wel wat beter )

Ik zou zeggen ga eens kijken op een eventing wedstrijd of bij een eventing stal en dan zie je dat het welzijn van de paarden heel erg hoog in het vaandel staat. Ik denk zelfs dat eventingpaarden fitter zijn en daarnaast beter in de gaten gehouden worden in het algemeen dan in veel andere taken van de paardensport.

Heel erg verschrikkelijk. Lijkt me vreselijk om met een paard minder thuiswaarts te moeten keren....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:02

Sjors schreef:
spicegirl schreef:
2 in een week. PETA heeft niet geheel ongelijk...

+11111

Dan moet je ook niet meer met paarden gaan fokken, heb net twee topics van veulens gezien die het niet overleefd hebben, kom op, als er ergens goed voor paarden gezorgd word dan is het wel bij de meeste prof ruiters. Hoeveel dieren staan er hier niet in Nederland weg te kwijnen , alleen op een klein stukje modder en niemand die zich daar druk over maakt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:08

Zullen we nu ophouden met deze discussie? Deze discussie word steeds weer opgehaald, en dat lijkt me niet de bedoeling van dit verschikkelijke nieuws... Het is al erg genoeg, en het gaat wel over het verlies familie.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:23

Sterkte voor Raf en het nederlandse team.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:29

Jeeh wat sneu zeg! idd toevallig zo dicht achter elkaar maar dit komt toevallig in het nieuws...denk dat koliek nog altijd doodsoorzaak nr. 1 is.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:34

Ahh jeetje wat zielig.. Veel sterke aan zijn mensen

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:46

Ik vind het heeeel onrespectvol om nu hierover een discussie te houden. Heel erg voor Raf en ontzettend veel sterkte!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:59

heel erg veel sterkte voor Raf en zijn team.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:26

Mensen, echt waar, mijn bloed kookt.
Medeleven naar team Kooremans is hier op zijn plaats.Starrie was een topper!
En voer die eventingdiscussies aub ergens anders, niet in dit topic, dat vind ik ronduit respectloos!

Sterkte Raf, Nina, Lydie en team Kooremans, rust zacht Starrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:30

Ga mee met bovenstaande, discussie rondom eventing is hier niet op zijn plaats.

Ik wil alle betrokkenen heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit verlies.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:33

Heel veel sterkte voor Raf en het team er omheen :(:)
Het is vreselijk om zo terug te moeten keren van een wedstrijd...

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:23

Wat onwijs vervelend!!! Sterkte voor het hele team.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:03

Heel veel sterkte voor de eigenaren en het hele team.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:10

@sannn- hoe weet jij of ik niet ben wezen kijken bij een eventing ? je trekt te gauw conclusies. en ik zeg nergens dat ze niet goed voor de paarden zorgen .
@bigone- een ongeluk die te vermijden is ( heb ik het niet over dit geval ntl.), is wat anders als het overlijden van een veulen, of een paard dat ziek word.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:22

@spicegirl (en anderen): stop maar met deze discussie en vecht het ergens anders uit, niet hier. Ik vind het erg onrespectvol...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:49

ik zeg niks, ik reageerde alleen op 2 berichten naar mij..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:14

[/quote]

Ik heb de olympische spelen eventing gevolgd, ik vind die cross de lat echt te hoog gelegd.[/quote]

Badminton, Kentucky of Burgley is denk ik zwaarder qua cross dan de OS. Bij de OS moeten de mindere landen ook rondkomen en zijn er denk ik meer alternatieven.

Ik denk niet dat dit met de Eventing te maken heeft. Dit had ook thuis op een training of tijden een springparcours kunnen gebeuren.
Eventingpaarden hebben een veelzijdigere training dan spring of dressuurpaarden en op dat niveau worden zij heel goed in de gaten gehouden. In mijn ogen gaan de eventingruiters zorgvuldiger om met hun paarden dan in de spring of dressuursport. Hier lopen zij niet wekelijk wedstrijden maar worden selectiever ingezet. In de eventing zie je veel paarden op hoog niveau die 15-19 jaar zijn. Op hun 20e mogen zijn niet meer internationaal meedoen. Lenamore had zo nog Badminton kunnen lopen maar dat mocht vanwege de leeftijd niet.