Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Re: Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:46

Tot nu toe ben ik altijd wel tevreden geweest over de jurering, en vaak is mijn gevoel gelijk aan de punten en commentaar op mijn protocol. Ik heb eerder dat ik voor mijn gevoel te veel punten krijg dan te weinig.

En dat je met een koudbloed oid. benadeelt word is ook echt niet waar! Ik rijd zelf met een Hafje in de L1 nu, en ik ben best vaak bovenin geeindigt, omdat ik gewoon een nette proef reed en dat waren ook tussen allemaal paarden met Jazz of Gribaldi of een andere hengst als vader. Je hoeft echt geen bewegingswonder te hebben om 1ste te worden of wp te krijgen. Ik ga er gewoon van uit dat ik beoordeld word zoals de jury dat ziet.

En dan nog, jury's zitten voor een habbekrats wel te zorgen dat WIJ die wedstrijden kunnen rijden, dus ik vind absoluut dat er meer respect voor moet komen.

Ik vond het trouwens wel grappig vandaag. Ik was op wedstrijd en ik sta bij zo'n equiscore bord. Kwam de L2 voorbij. De eerste proef waren hoge punten, en bijna iedereen had een wp. Nu ken ik die jury wel, en die geeft gewoon heel makkelijk punten weg (misschien soms wat te makkelijk), heel leuk persoon in elk geval. Maar bij de 2de ring van die klasse waren er lang zoveel mensen niet met wp. En gelijk word er gezegt dat die jury streng is _O- Ik dacht echt van: halloo? Waarop basseer je dat? Is dat omdat je van die eerste jury wel mooie punten kreeg, en bij de 2de geen wp?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:53

toen ik vroeger nog fanatiek wedstrijden reed,heb ik een paar keer "geschreven" bij jury's en wedstrijden,want daar zou je veel van leren..

nou inderdaad,zoveel van geleerd ,dat ik gestopt ben met wedstrijden rijden....keek ineens heel anders naar doorgestreepte punten waar een lager punt achter stond als dat er eerst voor gegeven was ...laat dan maar hoor,ga mijn energie en geld niet daaraan uitgeven...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:58

heidy_wilco schreef:
Tot nu toe ben ik altijd wel tevreden geweest over de jurering, en vaak is mijn gevoel gelijk aan de punten en commentaar op mijn protocol. Ik heb eerder dat ik voor mijn gevoel te veel punten krijg dan te weinig.

Haha ja dat heb ik ook weleens gehad ja, dat ik dacht: als ik jury was had ik mezelf geen winstpunt gegeven! :P

heidy_wilco schreef:
En dat je met een koudbloed oid. benadeelt word is ook echt niet waar! Ik rijd zelf met een Hafje in de L1 nu, en ik ben best vaak bovenin geeindigt, omdat ik gewoon een nette proef reed en dat waren ook tussen allemaal paarden met Jazz of Gribaldi of een andere hengst als vader. Je hoeft echt geen bewegingswonder te hebben om 1ste te worden of wp te krijgen. Ik ga er gewoon van uit dat ik beoordeld word zoals de jury dat ziet.

Ik denk niet dat je hier echt kunt spreken van waar / niet waar, want bij de ene jury word je wel benadeeld, en bij de andere niet, en bij jury 3 heb je er misschien zelfs wel een beetje voordeel van omdat ze het zo knap vinden dat je met een koudbloed rijdt. Bovendien is het in de B / L makkelijker om met een koudbloed bovenaan te eindigen dan bij wijze van in het ZZ-licht, waar de gangen, afdruk, expressie, lengtebuiging (kortom: alles waar een koudbloed over het algemeen op tekortschiet in vergelijking met een kwpn-er) belangrijker zijn. Ik heb inderdaad zelf ook best wel gehad dat ik boven de hittepetitjes eindigde met mn fjord. Maar sommige juryleden wil toch wél graag dat bewegingswonder zien, en dan kan het dus best wel eens zo zijn dat ik dan ineens met mijn fjordje 5-en krijg voor de gangen. Niks aan te doen.

heidy_wilco schreef:
En dan nog, jury's zitten voor een habbekrats wel te zorgen dat WIJ die wedstrijden kunnen rijden, dus ik vind absoluut dat er meer respect voor moet komen.

Helemaal mee eens, soms snap ik niet waarvoor ze het doen. Zeker als ze in de winter in zo'n vrieskist-juryhokje moeten zitten.
Maar dat doen ze dus echt voor de lol :)
Ik heb trouwens wel eens 1 keer gehad dat ik meedeed aan wedstrijd, en toen werd er daar iemand eerste met 160 punten ofzo, terwijl er iets van 10 combinaties meededen. Dan denk ik wel: goh, zou die jury daar nou lekker hebben zitten genieten?

heidy_wilco schreef:
Ik vond het trouwens wel grappig vandaag. Ik was op wedstrijd en ik sta bij zo'n equiscore bord. Kwam de L2 voorbij. De eerste proef waren hoge punten, en bijna iedereen had een wp. Nu ken ik die jury wel, en die geeft gewoon heel makkelijk punten weg (misschien soms wat te makkelijk), heel leuk persoon in elk geval. Maar bij de 2de ring van die klasse waren er lang zoveel mensen niet met wp. En gelijk word er gezegt dat die jury streng is _O- Ik dacht echt van: halloo? Waarop basseer je dat? Is dat omdat je van die eerste jury wel mooie punten kreeg, en bij de 2de geen wp?

Haha ja das lullig voor jury 2 :j Tja zeg het maar he.. wat is (te) streng en wat is (te) soepel?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:00

kimmie261 schreef:
toen ik vroeger nog fanatiek wedstrijden reed,heb ik een paar keer "geschreven" bij jury's en wedstrijden,want daar zou je veel van leren..

nou inderdaad,zoveel van geleerd ,dat ik gestopt ben met wedstrijden rijden....keek ineens heel anders naar doorgestreepte punten waar een lager punt achter stond als dat er eerst voor gegeven was ...laat dan maar hoor,ga mijn energie en geld niet daaraan uitgeven...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dát nog nooit heb gezien, alleen wel eens dat iemand op 179 uitkwam of 203 (in het Z) en dat er dan een puntje bij gekrast werd voor een winstpunt..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:05

ow.. nou er werd gewoon geteld hoor,hoeveel punten ze zouden komen ,en als dat goed zou zijn voor winst wat de jury op dat moment niet terecht vond,werden gewoon elders punten doorgestreept en een minder punt van gemaakt...

of jury's die de hele tijd zeiden dat ze er echt geen zin in hadden,en zeer geinteresseerd waren in mijn beroep,en waarbij je uiteindelijk bij punt 9 moest zeggen..uhmm we zijn al bij punt 9 ,jury kijkt naar beneden naar combinatie: "oww ziet er wel leuk uit he,geef overal maar en 7"

tja,mijn energie steek ik er niet meer in :n

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:08

kimmie261 schreef:

Jammer dat je er veel negatieve ervaringen mee hebt. Ik heb nu een paar keer geschreven, en daar heb ik erg veel van geleerd, en daardoor heb ik nog meer gespect voor jury's gekregen. Ook weet ik nu extra goed waar jury's over het algemeen op letten. Schrijven is mij alleen maar positief bevallen!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:12

kimmie261 schreef:
ow.. nou er werd gewoon geteld hoor,hoeveel punten ze zouden komen ,en als dat goed zou zijn voor winst wat de jury op dat moment niet terecht vond,werden gewoon elders punten doorgestreept en een minder punt van gemaakt...

of jury's die de hele tijd zeiden dat ze er echt geen zin in hadden,en zeer geinteresseerd waren in mijn beroep,en waarbij je uiteindelijk bij punt 9 moest zeggen..uhmm we zijn al bij punt 9 ,jury kijkt naar beneden naar combinatie: "oww ziet er wel leuk uit he,geef overal maar en 7"

tja,mijn energie steek ik er niet meer in :n

Iedere jury kan het wel eens gebeuren dat er een onderdeel aan ze voorbij gaat, dat is iets menselijks, en als je 25/30 combinaties moet jureren, word je concentratie ook wel eens minder. Ook ik zit onder de proef met de jury te kletsen, als daar een momentje voor is. Dat gaat onder andere over het paard, de ruiter, en hoe moeten we dit en dit nou netjes formuleren... En als dat echt waar is dat punten weggestreept worden omdat het niet wp-waardig was, is die jury echt fout bezig, en dat doet eigenlijk geen een jury.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:16

Jury's zijn vrijwel altijd eerlijk. Eén keer is mijn dochter echt oneerlijk gejureerd met haar koudbloed die een keurige proef reed en waarmee ze een verliespunt kreeg. De persoon voór haar met een geweldig bewegend paard bakte er helemaal niets van en paard is zelfs tot vier keer toe uit de ring gesprongen en hij reed winst. Toen tijdens de prijsuitreiking gereclameerd en door een oude ex jury toeschouwer volledig in het gelijk gesteld, want hij had beide proeven gezien. Dus toen met naam en toenaam van jury lid klacht ingediend bij de KNHS en er nooit meer iets van gehoord.
Dus samenvattend, het gaat 99% van de keren goed en als het echt fout gaat dan lijkt het alsof daar niets mee gedaan wordt. Wellicht dat dit tegenwoordig beter gaat.
Zelf met koud bloed nooit nare ervaringen gehad en altijd fijn gereden. Bedankt juryleden voor al die prettige jaren dat we eerlijk gejureerd zijn en jullie je vrije tijd aan ons besteed hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:17

heidy_wilco,die punten doorkrassen heb ik toen bij meerdere jury's meegemaakt hoor,óf ze onthielden de laatste punten te geven,eerst tellen hoeveel een combi had gereden,was het niet winstwaardig werden de laatste onderdelen gewoon lager afgerond..

nu spreek ik wel van zo'n 15 jaar geleden hoor,maar goed,was voor mij reden genoeg om geen energie meer in wedstrijd rijden te stoppen ( en bij wijze van er nu nog in te gaan stoppen).

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:22

kimmie261 schreef:
heidy_wilco,die punten doorkrassen heb ik toen bij meerdere jury's meegemaakt hoor,óf ze onthielden de laatste punten te geven,eerst tellen hoeveel een combi had gereden,was het niet winstwaardig werden de laatste onderdelen gewoon lager afgerond..

nu spreek ik wel van zo'n 15 jaar geleden hoor,maar goed,was voor mij reden genoeg om geen energie meer in wedstrijd rijden te stoppen ( en bij wijze van er nu nog in te gaan stoppen).

Rare manier van jureren in elk geval. Jammer dat jij er toch de dupe van moet zijn, want jij zou er ook wel een lullig gevoel aan over hebben gehouden denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:55

Fitzroy schreef:
Voor iemand die zich nooit aan beoordelingen bloot stelt middels starten, noch de juryledenopleiding ooit gevolgd heeft, vind ik je mening iets te stellig, ikke. Je kunt er pas echt wat over zeggen als je de opleiding zelf gevolgd hebt imo. Iets met beste stuurlui....

Goed stuk overigens. Hoewel iedereen zo objectief mogelijk probeert te zijn, zal dit idd niet 100 % te garanderen zijn door genoemde factoren.

Zeg ik iets wat niet waar is dan?

kimmie261 schreef:

Ja, die dingen komen voor, ook nu nog wel. Ik heb zelfs weleens meegemaakt dat een jurylid in het openbaar de mantel uitgeveegd werd omdat er scheef gepunt was. Degene die commentaar had was wel zelf jurylid en kon met harde feiten z'n gelijk aantonen, maar dat zijn toch echt wel de uitzonderingen.

En ja, een goed jurylid kan tellen en daarmee punten naar een winstpunt of juist niet, net zoals ie dat waardig vindt voor de betreffende combi. Op zich vind ik dat niet eens een punt, zolang het maar terecht is.
Waar ik me meer aan stoor in die context is commentaar dat nergens op slaat. Dan trek ik in twijfel of de jury wel serieus gekeken heeft (danwel kundig genoeg is).
Ik kwam laatst nog commentaar tegen op een protocol wat velen hier helemaal niet aardig zouden vinden, maar het was wel terecht commentaar en goed gezien door het betreffende jurylid. Dat daar oorzaken voor zijn, is niet iets voor de jury om zich af te vragen, die mag zo'n terecht feit constateren en (laten) noteren. Aan de ruiter om voor zichzelf af te vragen waar het vandaan komt en als ie dat weet, is dat verder ook geen punt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:42

Ik heb in Vlagtwedde geschreven, en moet zeggen dat het daar wel eerlijk ging. Toen de jury een lesklant in de bak kreeg, en haar paard deed vervelend, stapte hij wel uit het hokje om haar te zeggen dat ze NU moest starten, anders moest hij haar de ring uitsturen.
Puntje erbij voor winstpunt heb ik ook wel meegemaakt ja maar ik vind dat niet zo'n ramp. Aardig toch :D

Maar om terug te komen op de topictitel: juryleden zijn ook mensen ja. Maar mensen zijn over het algemeen vreselijk.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:51

[quote="antje_vip"]Puntje erbij voor winstpunt heb ik ook wel meegemaakt ja maar ik vind dat niet zo'n ramp. Aardig toch :D[quote]

Mits ze een wp verdienen. Ik ben dan wel geen jurylid, maar als ik iemand in de ring zou krijgen die 179 rijd, dan zou ik wel bij mezelf nagaan: Is de gene er klaar voor om naar een volgende klasse te gaan?

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:32

Klopt, alleen gedragen sommigen zich net als scheidsrechters bij voetbal wat minder menselijk dan andere haha
Vandaag trouwens wel bij een hele aardige jury geholpen met schrijven etc, dus dan zie je allemaal wel hoe moeilijk en complex het eigenlijk is als je in korte tijd op veel moet letten ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:20

ikke schreef:
Waar ik me meer aan stoor in die context is commentaar dat nergens op slaat. Dan trek ik in twijfel of de jury wel serieus gekeken heeft (danwel kundig genoeg is).

Mee eens. Het is natuurlijk wel logisch dat als je 25 proeven moet bekijken, je wel eens 1 onderdeeltje mist als jury.
Aan de andere kant is dat voor de ruiter gewoon erg vervelend. Had het laatst nog, stond er bij de travers: "4 > niet op 4 sporen" maar heel toevallig stond vriendlief aan het eind van de lange zijde te filmen en heb ik overduidelijk en keihard bewijs dat de travers wel degelijk op 4 sporen was :j En ja, dat is dan gewoon echt heel stom.

Maarja dan die voetballers, die hebben gewoon de mogelijkheid om met apparatuur alles te meten en 100% zeker te weten, en dan laten ze toch nog de boel over aan 1 mannetje die ze "scheidsrechter" noemen. DAT vind ik pas echt stom!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:25

ja had ik ook eens hoor,was nog in de B,galop rechts aanspringen,was een 6 ,gecorrigeerd naar een 4 met erachter "niet getoont",maar staat op video en peerd springt netjes aan...

dan denk je nog dat jij het toch bij het verkeerde end hebt,tót de keren dat je gaat schrijven en dat je ziet hoe punten terug gedraait worden...

:+

geef dan gewoon 2 punten minder voor verzorging en houding en zit ofzo als iemand dat winstpuntje niet 'verdiend'( blijkbaar is het een wel verdiend winstpunt als iemand gewoon zijn punten haalt op de onderdelen,maar dan komt er toch een persoonlijke mening van een jury bij kijken... )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:23

kimmie, je hebt het over 15 jaar terug!
Er is in die tijd veel veranderd.

Dat laaste voorbeeld kan ook zijn dat de jury even werd afgeleid. geeft daarvoor een 6 en schrijver zegt dat het niet getoond is...jury neemt dat aan... Soms heb je pech en soms mazzel.
Heb ook wel eens een oefening verkeerd gereden, maar dat de jury dat niet had gezien. (Afwenden ipv lange zijde en de volgende oefening was bij C afwenden, dus viel verder ook niet op)

Ik deel mijn mening met heidy_wilco. Reed dan wel op een KWPN-er, maar de meeste proeven vond ik eerder te hoog dan te laag beoordeeld. Ook wel eens een jury gehad waar ik het minder mee eens was, maar op al die wedstrijden vind ik dat geen probleem. Als je mee doet aan jury-wedstrijden, dan moet je daar bij voorbaat rekening mee houden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:07

Juryleden zijn mensen, maar er zijn er die zich duidelijk boven de norm verheven voelen, helaas.
Jammer genoeg wordt ook het B springen momenteel al naar de kl*te geholpen.
Een balk of weigering is tegenwoordig niet altijd slechter dan foutloos en nog meer dan bij de dressuur kunnen de juryleden het klassement al voor dat er 1 ruiter gestart is, maken.
Ze hebben hiervoor enkel een startlijst nodig.