Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:56

Vudress schreef:
Ik geloof niet dat het de eigenaresse van Sisther om het geld te doen is. De keuze voor Jazz vind ik best begrijpelijk, met Grand Prix paarden maak je Grand Prix paarden. Ik zou Vivaldi een vreemdere optie vinden, hoewel die ook gefokt is als GP x GP. Ben wel benieuwd welke andere hengsten gebruikt zijn.

Charmeur staat er in hetzelfde stukje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:57

Ik vind het geweldig dat er straks nakomelingen zijn van deze supermerrie! Ben heel benieuwd hoe die gaan worden.
Enne, als je op ET reageert, zorg dan dat je eerst precies weet wat het inhoudt ;) .
Ik denk dat er gewoon heel voorzichtig met deze waardevolle merrie wordt omgesprongen en terecht!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:27

Vala schreef:
Enne, als je op ET reageert, zorg dan dat je eerst precies weet wat het inhoudt ;) .
Ik denk dat er gewoon heel voorzichtig met deze waardevolle merrie wordt omgesprongen en terecht!

Als dat op mij slaat: ik weet echt wel wat het inhoudt hoor ! En tuurlijk is het een waardevolle merrie, maar ze is met pensioen en dan neemt de waarde snel af. Daarbij: over het algemeen kan een merrie prima een dracht aan, dus om het nou meteen als een enórm risico te zien, terwijl ze toch al niet meer in de sport loopt.... Nogmaals: mijn mening !

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:42

Het gaat niet alleen om de marktwaarde, maar ook om het genetisch potentieel. En dat wordt niet minder omdat de merrie ouder wordt.

Jackieboy

Re: Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 03:49

Wie weet mag ze wel een veulen dragen. Er staat alleen dat ze nu gespoeld is, je kan niet 3 vruchten spoelen en er 1 laten zitten, je kan trouwens pas zien of het vrucht bevrucht is na het spoelen, onder de microscoop.

Misschien zijn ze wel van plan om der nog een keer te spoelen? Genoeg reden om haar nu nog niet in dracht te hebben.

Ik geef ze groot gelijk dat ze er een paar mooie ET's uithalen. Gaat een stuk sneller dan dat zij ze zelf allemaal moet dragen ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:49

euhhh klopt niet helemaal wat je zegt
als er een embryo meekomt met de spoelstof dan is dat een bevrucht eitje
als er geen embryo meekomt dan heeft er geen bevruchting plaats gehad ;)
de 3 embryo's zijn telkens bij een verschillende cyclus gebeurd
ik denk trouwens niet dat ze de merrie zelf drachtig zullen hebben , die gaan volgend jaar gewoon opnieuw spoelen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:03

Bah, het gaat allemaal weer om geld. Een veulen is niet goed genoeg, het moet allemaal weer snel, sneller, snelst. Het liefst zoveel mogelijk veulens eruit halen. Ik walg toch steeds meer van de geldlust van sommige mensen :(

Stel dat je zwanger zou zijn en elke keer opnieuw je zwangerschap onderbroken wordt. Je lichaam krijgt het steeds zwaarder te verduren en dat brengt ook de nukkigheden met zich mee. De natuur heeft het niet voor niets zo geregeld en wij gaan er gewoonweg mee lopen knoeien omwille van geld.

Ik zeg alleen nog maar BAH :(

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:13

Je begrijpt er duidelijk helemaal niets van.

Het gaat niet gewoon om geld , het gaat erom van op een voor de merrie veilige manier meedere mogelijks fantastische veulens te krijgen.
Het lichaam van de donormerrie krijgt niets te verduren, de spoeling gebeurt op een moment dat het lichaam nog niet weet dat het drachtig is, het heeft dus nergens last van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:35

En niet alle merries vinden veulentjes leuk!

En niet al te ingewikkeld over ET doen...we vinden KI ook volstrekt normaal.
Wat is het verschil?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:46

Kendra schreef:
En niet alle merries vinden veulentjes leuk!

En niet al te ingewikkeld over ET doen...we vinden KI ook volstrekt normaal.
Wat is het verschil?

:'). Merries die (eigen) veulens niet leuk vinden zijn evolutionair niks waard en brengen uiteindelijk ook niks dus zou je ook niet mee moeten fokken.

KI is toch heel wat anders dan ET :+

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:50

besita schreef:
ik denk trouwens niet dat ze de merrie zelf drachtig zullen hebben , die gaan volgend jaar gewoon opnieuw spoelen

Ik bedoelde met 'vrucht' het 'ei'. Met spoelen worden namelijk de eieren die tijdens de eisprong zijn vrijgekomen uit de hoorns gehaald. Deze hoeven niet bevrucht te zijn. Wij hebben toevallig vorige week nog een koe gespoeld zonder succes, 10 eieren, maar niet 1 was er bevrucht ;) Ze worden namelijk met 7 a 8 dagen gespoeld, alleen met de microscoop is dan te zien of ze bevrucht zijn

Met spoelen wordt er juist gemund op meerdere embryo's per cyclus. En de merrie hoeft niet een jaar te wachten om weer gespoeld te worden, ze hoeft slechts een cyclus te wachten :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:59

Jord schreef:
En wat is daar verkeerd aan Netje? De eigenares heeft toch ook heel veel geinvesteerd om deze merrie tot een topsportmerrie te maken? Mag ze er nu dan iets aan terug verdienen?

Pardon?! Dat is toch haar eigen keuze geweest? Het paard heeft er niks aan gehad, die GP carrière, dat was ook puur en alleen omdat baasje en ruiter en de rest van NL dat zo graag wilden. En dan gaan we ze op deze manier ook nog een uitbuiten? Waar is het respect voor die dieren gebleven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:00

Wat is er nou weer respectloos aan et?
Vind je ki dan ook respectloos?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:06

Wat ik er respectloos aan vind is dat het beest als legbatterij gebruikt word. KI daar juich ik ook niet voor, maar daar kan ik nog inkomen.

EDIT: Daarnaast ging het me niet alleen om de ET, maar om de hele reactie "we hebben zoveel in het beest geïnvesteerd, nu mag ze wel eens wat terug doen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:09

Denk dat het voor de merrie wel meevalt, ze voelt er niks van. Een veulen moeten dragen lijkt me dan respectlozer...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:10

Een veulen dragen is een natuurlijk proces, dat vind ik toch wel een heel verschil.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:14

Jackieboy schreef:
besita schreef:

Ik bedoelde met 'vrucht' het 'ei'. Met spoelen worden namelijk de eieren die tijdens de eisprong zijn vrijgekomen uit de hoorns gehaald. Deze hoeven niet bevrucht te zijn. Wij hebben toevallig vorige week nog een koe gespoeld zonder succes, 10 eieren, maar niet 1 was er bevrucht ;) Ze worden namelijk met 7 a 8 dagen gespoeld, alleen met de microscoop is dan te zien of ze bevrucht zijn

Met spoelen wordt er juist gemund op meerdere embryo's per cyclus. En de merrie hoeft niet een jaar te wachten om weer gespoeld te worden, ze hoeft slechts een cyclus te wachten :Y)

Bij paarden zit dit wel even anders: niet-bevruchte eicellen worden geresorbeerd in de eileider. Ze komen dus nooit in de baarmoeder terecht en kunnen ook niet uitgespoeld worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:28

Jackieboy schreef:
besita schreef:

uhu paarden zijn geen koeien }:0
zowieso heb je max 2 embryo's ( bij koeien heb je er veel meer )
en ja na het spoelen kan je hengstig spuiten en weer opnieuw beginnen
en je bent helemaal mis ;) het embryo wat uit de baarmoeder wordt gespoeld is wel degelijk een vruchtje wat zich net nog niet heeft vastgenesteld !!
"Deze techniek, die vandaag de dag perfect op punt is bestaat erin de merrie te insemineren en de embryo's uit te spoelen zeven dagen na de eisprong, wanneer zij in de baarmoeder zijn aangekomen.Het embryo dat wordt uitgespoeld wordt bij een andere merrie overgeplant, de zogenaamde draagmerrie, en haar cyclus loopt synchroon met die van de eiceldonor maar met één dag vertraagd"

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:04

Typisch bokt : altijd lekker tégen. Schoppen ergens tegen is zó makkelijk!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:06

Vala schreef:

Dat krijg je met 100.000 mensen op een forum die allemaal een eigen mening hebben. Wat ik eigenlijk erger vind zijn al die mensen die maar met de wind mee waaien, omdat een topsporter het zegt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:07

Vala schreef:

Precies dátgene doe jij nu !

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:10

Haha ik heb ook nooit gezegd dat paarden koeien zijn! Het was enkel een voorbeeld, het werkt namelijk hetzelfde.

Embryo's worden gespoeld voordat ze zich vastnestelen in de baarmoeder, nog voor ze in de baarmoeder geterecht zijn gekomen, namelijk in de eileider. Deze hoeft nog niet bevrucht te zijn, maar dat zijn ze natuurlijk wel vaak.

Maar goed, laten we niet te ver afdwalen voor het onderwerp. Dit is geen topic over hoe het ET proces werkt. Sisther de Jeu wordt hopelijk moeder, of ze het nou zelf draagt of niet :D

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:23

Jackieboy schreef:
Embryo's worden gespoeld voordat ze zich vastnestelen in de baarmoeder, nog voor ze in de baarmoeder geterecht zijn gekomen, namelijk in de eileider. Deze hoeft nog niet bevrucht te zijn, maar dat zijn ze natuurlijk wel vaak.

Embryo's worden echt niet gespoeld uit de eileider, daarom ook pas gespoeld op dag 6-9 (naargelang ze moeten ingevroren worden of niet), omdat ze de eerste 5/6 dagen (verschil jongere/oudere merrie) nog in de eileider zitten.
Ze worden uiteraard wel gespoeld voor ze zich vastnestelen, maar dat gebeurt bij paarden dan ook maar rond dag 20, eerst migreert het embryo nog door de hele baarmoeder en in beide hoornen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:35

Volgens alle Bokkers die zo graag willen dat de merrie het veulen uit draagt
Waarom staan er zo vaak veulens zonder moeder op de veulen centrale
Precies aan dracht zit een risico en dat willen ze verkleinen
en Sister mist er niks aan hoor

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:37

Dus breng je dat risico naar andere merries? Ontwerp dan een kunstmatige baarmoeder, geen risico's meer voor de merrie.

Het verlies van een merrie/veulen is het risico van het fokken.