czar schreef:Sorry, maar ik begrijp al deze negatieve reacties echt niet.
Als er iets is dat voor een enorme selectieve verspreiding van welbepaalde genen heeft gezorgd dan is het wel KI dat de verzending van sperma heeft mogelijk gemaakt en de invloed van bepaalde hengsten zelfs heeft geglobaliseerd op wereldschaal. Vóór KI was dit onmogelijk. En jullie gebruiken allemaal zonder uitzondering KI. Dus met KI is er niets mis? Inderdaad niet, het heeft heel wat geslachtelijk overdraagbare ziektes uit de wereld geholpen.
Maar klonen zijn plots des duivels? Het ergste dat de fokkerij-wereld kan overkomen? En enkel ten dienste om nog meer geld te verdienen?
Ik kan enkel vaststellen dat de enige invloed die klonen tot op dit moment hebben gehad is dat de prijs van bepaalde genen daalt (vb Levisto : dekprijs 3000 euro, Levist alfa : dekprijs 750 euro; nochthans identiek hetzelfde genoom in de spermacellen). De mensen die geld genoeg hebben gebruiken Levisto, de gewone fokker Levisto Alfa. Wat is hier nu verkeerd aan?
Je zou er van versteld staan wat voor astronomische bedragen er zijn neergeteld voor het overblijvende sperma van Carthago, dus ik zie niet in hoe men aan een kloon van Carthago dan plots nog meer geld zou gaan verdienen.
Tegennatuurlijk? Als er iets is dat natuurlijke selectie bewerkstelligd dan is het wel dat bepaalde genen andere genen systematisch gaan verdringen. Dus verengen van de genenpool! Wat is er dan plotseling zo problematisch aan het gebruik van klonen.
Carthago was een hengst die aan zijn nakomelingen een gouden karakter en een enorm springvermogen meegaf en daarom zo enorm populair en gewild was. De hengst was al 14 jaar onvruchtbaar en staat nog steeds in de top van gelijk welke genetische index. Het lijkt mij dan ook normaal dat men er alles aan doet om de genen van dit soort fenomenale verervers te bewaren.
Ik denk dat de houding van het Holsteiner verband heel wat minder nobel is dan men hier laat uitschijnen even als het selectief voorbehouden van sperma van hengsten als Contender, Caretino, Cassini I, Corrado ......).
Klonen en KI is appels met peren vergelijken. Ja ik vindt klonen erg, waarom? Fokken is in generaties denken en een kloon ontstaat niet met de filosofie van ik gebruik die hengst bij die merrie omdat je een bepaald product wilt fokken. Daar mist een geweldig groot stuk emotie bij wat juist de fokkerij interessant maakt. "Systematisch andere genen daarmee gaan verdringen" wat is daar de emotie van? Wat de één slecht vindt hoeft de ander nog niet slecht te vinden?
Carthago was idd een fenomenale hengst en Zangersheide heeft ontzettend veel sperma van hem weten te produceren toen hij nog vruchtbaar was. Niet voor niets zeggen sommigen dat hij beter was dan Contender en Cassini I samen. En waarom is het niet nobel om een stel hengsten exclusief voor eigen leden te houden? Het dekgeld is in verhouding met andere hengsten houderijen niet duur. Voor Contender betaalde je twee jaar terug 2000 euro. Hij is nu 29 jaar oud en mensen kopen nog steeds nafok van hem (overigens dekt hij al twee jaar niet meer). En om de hengsten voor eigen leden te behouden doe je ook je eigen leden niet te kort. Dat noemt men een stukje klanten service.