Oklahoma tornado fataal voor boerderij en haar 80 paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: Oklahoma tornado fataal voor boerderij en haar 80 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:02

zag net een filmpje op telegraaf.nl van een mevrouw die een interview gaf en haar hond miste...ineens zegt de interviewer dat ze de hond zag onder het puin...levend! echt achter de bazin..mooi stukje!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:54

Ik vraag me wel eens af of onze huizen in NL beter bestand zouden zijn tegen zulk natuurgeweld. In Amerika zie je toch wel vaak dat veel van die huizen vooral van hout en platen gebouwd zijn. In grote steden wat minder, maar toch lijken ze zeker met zulke stormen wel van karton gemaakt te zijn.
Hier heb je natuurlijk bakstenen huizen in rijtjes aan elkaar. Zou er hier in NL ook zoveel schade en verwoesting zijn als daar?

Wel vreselijk zeg van die paarden en al die mensen, het zal je maar gebeuren.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:57

rockwitch schreef:
Ik vraag me wel eens af of onze huizen in NL beter bestand zouden zijn tegen zulk natuurgeweld. In Amerika zie je toch wel vaak dat veel van die huizen vooral van hout en platen gebouwd zijn. In grote steden wat minder, maar toch lijken ze zeker met zulke stormen wel van karton gemaakt te zijn.
Hier heb je natuurlijk bakstenen huizen in rijtjes aan elkaar. Zou er hier in NL ook zoveel schade en verwoesting zijn als daar?

Ook bakstenen huizen zullen schade oplopen bij tornado's. Het heeft wel een grotere kans bij de F1 en F2 er beter vanaf te komen, maar vanaf F3 is de kans groot dat zo'n huis ook verwoest is. En daarbij is het niet alleen de wind, maar ook bomen en ander troep dat een tornado mee vervoerd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:58

Wij waren daar drie weken geleden. De constante tornado dreiging leeft daar echt bij de mensen. In veel grote winkels heb je zelfs tornado shelters. Echt erg...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:59

Die 9 kindjes die in de kelder van de school zijn omgekomen door verdrinking vind ik hartverscheurend...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:16

Zelf had ik de intentie om de tornado zondagavond te volgen via tvnweather.com op de live stream, maar het werd mij net wat te laat. Ik volg Reed Timmer, misschien bij sommigen wel bekend door Storm Chasers, op facebook, maar ook op de livestream (op tvnweather is dat Dominator 2). Hij heeft mij een beetje op de hoogte gehouden, en hij onderneemt zelf ook actie. Hij heeft foto's neergezet waar ik erg van geschrokken ben, en zelfs hij zegt dat dit qua verwoesting het ergste was wat hij in zijn 15 jaar heeft gezien, en hij heeft nogal wat tornado's gezien. Waaronder ide van Tuscaloosa en van Joplin en nog wat verwoestende tornado's.

Heelaas is het eigenlijk niet te voorspellen of er een tornado komt en waar hij aan de grond komt. Je kan wel zien waar tornado gevaar is, en dat krijgen de mensen ook te zien via het nieuws. Maar het gaat vaak om zo'n groot gebied, een paar keer zo groot dan Nederland, dat kan je gewoon niet evacueren, ook omdat er vaak ook geen tornado aan de grond komt, of alleen maar in gebieden met maar een paar huizen. Er word veel onderzoek gedaan naar tornado's doormiddel van sondes, maar je moet wel die sondes in de tornado schieten, of de tornado moet over zo'n sonde heenkomen voordat data geregistreerd kan worden. Het gevaarlijke aan zo'n tornado is gewoon de onvoorspelbaarheid. Ookal weet je dat je in Tornado Alley woont, je kan je hier gewoon niet op voorbereiden. En helaas is het nu tornado season, April, Mei en Juni brengen vaak de sterkste tornado's voort.

En hier kan je de onvoorspelbaarheid zien:
Afbeelding
Het krijgt hele gebouwen plat, maar de kegels staan overeind.

En dit vond ik een erg emotionele foto, ik krijg er iedere keer weer kippevel van:
Afbeelding
Een leraar die ontdekt dat deze leerling het overleeft heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:05

Dat beeld van dat hondje en zijn bazin toonden ze gisteren ook op het nieuws en zelfs ik was stomverbaasd dat het beestje het had overleefd. Dat beeld van die kegels is ook erg vreemd. Alles omver geblazen behalve die kegels.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:07

bigone schreef:
Toevallig net de beelden bekeken en dacht daarbij nog: De mensen hebben het al niet gered(wat vele malen erger is) maar hoe zouden de dieren dit kunnen overleven, niet dus.

Ik vraag me altijd af waarom dat dan precies vele malen erger is? Ik vind het beide net zo erg. Beide even onschuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:09

Ik ben erg van het weer, onweer en groter natuurgeweld en het leek me 'gaaf en leuk' om eens naar tornadoalley te gaan stormchasen. Daar kom ik nu hard van terug, zo leuk is het niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:32

Joolien schreef:
Ik ben erg van het weer, onweer en groter natuurgeweld en het leek me 'gaaf en leuk' om eens naar tornadoalley te gaan stormchasen. Daar kom ik nu hard van terug, zo leuk is het niet.

Ik vind tornado's zelf ook prachtig natuurgeweld. Het enige jammere eraan is dat het zoveel levens kan verwoesten... Ik ben zelf trouwens nog wel van plan om zo'n reis te maken. Ze hebben in de VS wel van die tochten. En dat gaat me niet om de drama, maar omdat ik tornado's prachtig vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:34

heidy_wilco schreef:
Joolien schreef:

Ik vind tornado's zelf ook prachtig natuurgeweld. Het enige jammere eraan is dat het zoveel levens kan verwoesten... Ik ben zelf trouwens nog wel van plan om zo'n reis te maken. Ze hebben in de VS wel van die tochten. En dat gaat me niet om de drama, maar omdat ik tornado's prachtig vind!

Ja dat heb ik ook wel, ik ga het zeker wel doen. Maar het maakt je wel weer bewust van de gevaren.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:43

Joolien schreef:
Ja dat heb ik ook wel, ik ga het zeker wel doen. Maar het maakt je wel weer bewust van de gevaren.

Ja inderdaad, en dat je zoiets echt niet moet onderschatten. Ook als je op vakantie gaat naar zo'n gebied zou je er zeker rekening mee moeten houden, heel veel (buitenlandse) mensen onderschatten zoiets denk ik wel. Ik ben zelf van mening dat je beter een orkaan kan hebben dan een tornado. Voor een orkaan kan over het algemeen optijd voor gewaarschuwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:47

heidy_wilco schreef:
Joolien schreef:

Ja inderdaad, en dat je zoiets echt niet moet onderschatten. Ook als je op vakantie gaat naar zo'n gebied zou je er zeker rekening mee moeten houden, heel veel (buitenlandse) mensen onderschatten zoiets denk ik wel. Ik ben zelf van mening dat je beter een orkaan kan hebben dan een tornado. Voor een orkaan kan over het algemeen optijd voor gewaarschuwd worden.

Ik zal ook zeker niet alleen op pad gaan bijv. Altijd met een ervaren chaser. Heb van de week vanaf een afstand de zware dodelijke bui in Italie meegemaakt en daar schrok ik al van( we zaten op 50/60 km van de bui en ons hotel trilde als een gek bij elke klap). Dus ik onderschat het niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:52

Daar was ook een tornado toch?
Maar voor mensen die denken dat het hier niet voor komt: Er zijn zeer zeker wel (hele kleine) tornado's geweest. Over het algemeen niet erg noemenswaardig, maar ik zal niet raar opkijken als wij hier ooit ook tornado's krijgen die wel dergelijk schade aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:55

heidy_wilco schreef:
Maar voor mensen die denken dat het hier niet voor komt: Er zijn zeer zeker wel (hele kleine) tornado's geweest. Over het algemeen niet erg noemenswaardig, maar ik zal niet raar opkijken als wij hier ooit ook tornado's krijgen die wel dergelijk schade aanrichten.

Nee, de week daarna is er een hele zware onweersbui geweest met regen en overstromingen etc.
Ik heb zelf al eens in een windhoosje gestaan hier, de steentjes vanaf de grond zijn best pijnlijk kan ik je vertellen!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:03

Joolien schreef:
heidy_wilco schreef:

Nee, de week daarna is er een hele zware onweersbui geweest met regen en overstromingen etc.
Ik heb zelf al eens in een windhoosje gestaan hier, de steentjes vanaf de grond zijn best pijnlijk kan ik je vertellen!

Dat is al heftig genoeg zonder tornado inderdaad. Gelukkig ben je veilig teruggekomen. Ik heb zelf nog nooit in een windhoos gestaan, maar ik vind de wind nu al wel hard genoeg, en dan draait het nog niet eens :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:59

Op deze foto is de boerderij die tegenover die van Orr Family Farm stond ... op deze plaatst stond een rijhal van 25x60 m, vier 'barns' met stallen, een stapmolen, paddocks en weien. 34 paarden hebben het overleeft.

Afbeelding

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:08

rockwitch schreef:

Ik woon in Duitsland, voormalige Oost Duitsland, wij hadden op 11 september! 2011 een tornado over ons schloss. We hebben meerdere gebouwen op ons terrein staan. En van alle gebouwen waren de daken kapot, incl. de paardenstal. Maar dan voornamelijk door de hagelstenen die zo groot waren als tennisballen. Ook veel ramen waren kapot. Van het dorp was 80% van de huizen beschadigt, en de tornado was lang niet zo groot en sterk als deze in Amerika. Zo zie je maar wat een ravage het aan kan richten...Ik denk dat ze in dat gebied van Amerika met opzet de huizen van hout maken, als er ieder jaar wel een of meerdere tornado's overheen komen. De verzekering betaald de schade aan de huizen daar toch niet meer...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:54

Deze tornado was er eentje van de zwaarste categorie een F5 met windsnelheden van meer dan 400 km/h. Daar blijven onze huizen ook niet bij overeind.

Ga maar even na wat er bij een zware storm hier gebeurt met een windkracht van 100/110 km/h, dan vliegen de dakbanen, schoorstenen en de bomen je om de oren.

Overigens wordt er nog steeds naar eventuele overlevenden gezocht en zijn er nog veel paarden en andere dieren vermist. Er zijn er ook al gevonden waarvan de eigenaren gezocht worden.
Er zijn al hele hulptroepen in touw. Je kunt van die Amerikanen zeggen wat je wilt, maar daar zijn ze goed in en pakken ook direct aan en door.
Hoop dat de volgende die er aan komt niet zo ellendig verwoestend is. Een tornado is geen grapje meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 22:59

Er zijn hier mensen die vragen stellen over hout enzo. Dat is eigenlijk heel simpel. Dat is goedkoper, en Amerikanen zijn dol op goedkoop (daarom lopen de meeste elektriciteitmasten boven de grond. Het gaat wel sneller stuk, maar het is goedkoper dan alles onder de grond laten lopen). En wij hebben ook veel meer beschikking tot en over bakstenen. Bovendien zijn er mensen daar die er van overtuigd zijn dat je beter een houten muur op je kan hebben dan een betonblok of dubbelsteense muur.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:15

@ Sammie, inderdaaad. Maar ook houtskelet bouw isoleert beter. Voor ons tegen de kou, voor hun tegen de hitte. Een houtskeletbouw heeft mijn leven gered toen ik daar met mijn hoofd in volle snelheid tegen belandde, was het een stenen muur geweest had ik dit niet meer kunnen schrijven.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:40

Ik heb de beelden van de tornado op die avond live gevolgd.. Was echt verschrikkelijk om te zien!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:48

Vandaag weer grote torbado kans. Nu rond de grens texas oklahoma

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:38

Afbeelding

Rescuers recover a horse from the remains of a day care center and destroyed barns Monday in Moore.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:40

Hopelijk gaat het goed komen met dat diertje hierboven, een wonder dat hij het heeft overleefd.