Noarderleech, Marrum: 'Zestig paarden verwaarloosd'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Noarderleech, Marrum: 'Zestig paarden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:51

Zijn het die paarden die dat leed meegemaakt hebben? Maar ze zien er nog redelijk uit... al zou ik minimaal een paar voederplekken zien met hooi ofzo

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:52

Zijn er uberhaupt wel mensen die weten hoe het er achter de dijk uitziet?.
Alles is daar door ganzen laag gegeten, maar het gras wat er staat is zeer voedingsrijk.

It fryske gea zijn niet altijd de lievertjes.... Ze weten het vaak wel zo te draaien dat ze onschuldig lijken.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:53

Leuk dat filmpje, vroeger ging ik vaak naar de boerderij van Willem (en Erna) om te logeren heb hem al in geen 25 jaar gezien. Is wel een echt paardenmens trouwens dus als hij zegt dat ze er niet goed uitzien geloof ik dat wel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:55

alexandras schreef:
Leuk dat filmpje, vroeger ging ik vaak naar de boerderij van Willem (en Erna) om te logeren heb hem al in geen 25 jaar gezien. Is wel een echt paardenmens trouwens dus als hij zegt dat ze er niet goed uitzien geloof ik dat wel

Ik ken meer van die oudere paardenmannen...
Waarbij een paard er pas goed uit ziet als het veeeeeeeel te dik is.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:06

max66 schreef:
Het riekt naar kwaadsprekerij om het pachtcontract te ontbinden.....

newt schreef:
It fryske gea zijn niet altijd de lievertjes.... Ze weten het vaak wel zo te draaien dat ze onschuldig lijken.

Zo hé, wat een insinuaties komen hier voorbij.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:10

Janine1990 schreef:
fjordnina schreef:
Maar daartussen zit ook nog een hoop.

Bij jong spul? Mwah, die zie ik echt liever te dun dan wat voor de meeste mensen normaal is.

Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de tegens van het voeren van rapen, aardappelen en uien?

Alleen zetmeel, geen vitaminen, mineralen.............. en uien zijn al helemaal geen paardenvoer!
Gewoon een hele baal kuil in de wei, is die op, breng je een nieuwe. Wat is het probleem? Dat kost geld.................... :$ :$ :$

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:12

Volgens het telefoongesprek voert hij wel hooi bij langs de dijk.

Ach staan ze niet op een eilandje in t watee dan staan ze wel te schaal.

Er zal altijd wel iets te zeiken zijn.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:14

Paarden staan er niet fijn bij.
Goed dat mensen hier wat aan proberen te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:21

linky schreef:
Alleen zetmeel, geen vitaminen, mineralen.............. en uien zijn al helemaal geen paardenvoer!
Gewoon een hele baal kuil in de wei, is die op, breng je een nieuwe. Wat is het probleem? Dat kost geld.................... :$ :$ :$

Zetmeel zet aan toch? Lijkt me dan helemaal niet verkeerd om bij te voeren?
Want zover als ik zie staat er wel gras, al is het niet veel. En lijkt me dat in gewoon gras in principe voldoende vitaminen en mineralen zitten? Althans, uitgaande van ons lichaam, is het nemen van extra vitaminen bijna nooit nodig en voegt het niks toe.

Wat betreft een extra baal kuil... Is dat echt nodig? Ik ben vorig jaar in Marrum achter de dijk geweest en het zijn echt gigantische lappen grond. Denk niet dat het volledige stuk grond in dit filmpje wordt weergegeven. Bovendien is dat filmpje van 11 mei. Was dat niet de eerste dag (een van de eerste dagen) dat er echt regen is gaan vallen? Lijkt me dat het nu aardig bij is gegroeid met het water van de afgelopen dagen? Als ik zie hoe het hier is gaan groeien de afgelopen dagen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:25

Ik vind die wei ronduit smerig, helemaal volgescheten. Misschien zijn ze wel dik van de wormen :P .

Ander perceeltje en normaal paardenvoer kan geen kwaad.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:05

Aardappels komen van een plant die gerelateerd is aan de nachtschades. Die zijn giftig. Blauwe plekken en de 'oogjes' een aardappel zitten vol met solanine, is een giftige stof. Verder zit er onder de schil blauwzuur, dit is ook giftig, maar dit is een beetje off-topic

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:07

max66 schreef:
Aardappels komen van een plant die gerelateerd is aan de nachtschades. Die zijn giftig. Blauwe plekken en de 'oogjes' een aardappel zitten vol met solanine, is een giftige stof. Verder zit er onder de schil blauwzuur, dit is ook giftig, maar dit is een beetje off-topic

Kijk daar heb ik wat aan! Bedankt!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:17

Ik vind t schandalig...

Willem kolkman is genoeg paardenman om te weten hoe en wat...die weet wel t verschil tussen een rauw jaarling en groep paarden die geen vreten krijgt, ik denk dat deze paarden hier al tijdje zo staan ...een grope van 60 paarden op dit stuk..en nee dit is geen groot stuk......en niet verweiden..minimaal bijvoeren, .daar kan je een week naar kijken, maar na 2 weken moet je wel es actie ondernemen, en ik denk dat dat ook de reden is...van willem zn actie...dit is niet van een paar dagen...en voor degene die denken dat het gras hun wel de bek in groeit nu t heeft geregend, komt aardig bedrogen uit. Als gras te kort is afgevreten duurt t zowiezo veel langer voor er weer lengte aan zit, en op zon klein stuk met zon grote kudde word elke mm gras wat groeit gelijk afgevreten....bovendien.

Mn zwager brengt al tijden elke week ruwvoer naar het noorderleech, om de dieren daar bij te voeren, door de late lente en oa de ganzen staat er geen cm gras..

Op de gewone oude grasweiden, viel de cm gras ook wat tegen rond koniginne dag. .momenteel maakt t een inhaalslag....maar dan moet je wel verweiden...

Deze paarden worden bijgevoerd met bieten rapen en aardappelen en dat is genoeg,zegt de pachter. ze krijgen geen ruwvoer, dan wat er op land staat. Dus niets.....En er zitten tussen die groep paarden ook drachtige merries...dus dat de buikjes wat vol zijn, is eerder veulen dan vreten....denk ik...

Sinds wanneer vervangen bovengenoemde produkten ruwvoer? Teveel aardappelen is volgens mij niet gunstig...te eenzijdig voer...en meeste aardappelen die bewaard worden, worden gesprayd of gepeoederd met gif...zodat ze niet gaan spruiten ed...ik weet ook niet hoe gezond dat is, mijn oom voerde zn jonge koeien en vleeskoeiene iig voorzichtig met aardappelen..

Ik vind t iig not done...als je paarden er zo bij lopen....en je niet van plan bent te verweiden.

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:21

Dit is al oud nieuws. Een week of 2-3 geleden was dit al op omrop fryslan

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:34

misschien mag er wel geen hooi bijgevoerd? ik meende dat het Fryske Gea dat soort eisen heeft als ze land verhuren.
als het al 3 weken oud is dan hoop ik toch echt dat ze er nu weg zijn.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:27

magriet schreef:
Dit is al oud nieuws. Een week of 2-3 geleden was dit al op omrop fryslan

Des te triester als er nog niets aan is gedaan!
Het is mij een raadsel hoe sommige "paardenmensen" op bokt durven te zeggen dat het wel meevalt.
Het land is vervuild door mest, wormbesmettingen dus zo goed als zeker. Er staat geen eten meer en wat er wordt bijgevoerd is niet bepaald paardenvoeding waardig.

Een paard dat eenmaal zijn vetlaag kwijt is neemt verhoudings gewijs nog veel sneller in gewicht af.
Het heeft moeite met de lichaamstemperatuur op peil te houden waardoor het nog sneller in gewicht zal afnemen. Het ontbreken van ruwvoer leidt tot maagzweren, wat pijn gaat geven en wat eveneens tot een versnelde gewichtsafname zorgt. Tel daarbij een zo goed als zekere wormbesmetting (zie weiland) bij op dan gaan de paarden in een nog meer versnelde mate vermageren, wordt hun weerstand slecht en liggen er ziekten op de loer.

Zo kan de situatie in een tijdsbestijk van 2 a 3 weken van zorgelijk omslaan in acuut levensbedreigend.
Tijd voor instanties om actie te ondernemen lijkt mij. Te beginnen met het aanleveren van voldoende ruwvoer ongeacht door wie...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:07

De 60 paarden daar heb nu niks te eten en worden mager en mager

Ontbreekt er van goed ruwvoer

Wormen besmetting heeft alle kans nu

60 paarden hebben nu wel dagelijks 8 tot 10 balen kuil nodig

Me eigen paard had daar al lang weg gehaald

-O- Welke goede paarden eigenaar of boer wil zo zijn paarden erbij zien lopen :r

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:14

TinePine schreef:
Het paard wat steeds in beeld is lijkt een jaarling/twenter. Deze zijn vaker schraal. De rest ziet er voor zover ik kan zien goed uit. Er staat gras, gelukkig niet te veel. Gooi deze paarden in een lekkere vollen wei en dan kun je ze wegbrengen vanwegen bevangenheid. Typisch zo'n geval van goed bedoelde bemoeienis van mensen die geen verstand hebben van paarden.

Jij verstaat duidelijk geen fries. Nou ik wel en deze meneer die ook voor de camera staat zit zelf ook in de paarden. Dus geen verstand van paarden? En deze menner waar het om gaat dus wie de grond pacht is al eerder vast gezet op verdenking van mishandeling van dieren, zijn vorig jaar koeien weggehaald die waren ook veel te mager.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:16

amoj schreef:
Zoo hee, wat dun...
Wat is die van mij dan wel niet, die mag dan wel graatmager zijn. Paarden zijn echt niet te dun!! Wat willen ze dan, moddervette paarden? Liever iets te dun dan te dik. Paarden zien er goed uit op het filmpje.
Is dat trouwens bij Holwerd, als je naar de veerboot gaat van Ameland?

Nee bij marum dat is daar bij het noordeleech, weet je nog die keer dat de paarden in zee stonden? Daar dus.....

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:10

Marrum dus.. Marum ligt hier om de hoek..

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:52

Elan_GV schreef:
Marrum dus.. Marum ligt hier om de hoek..

Type foutje ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:36

De man aan de telefoon zegt dat hij wekelijks 50 pak hooi bij voert, dus niet zeggen dat ze niks krijgen. Dat ene paard mankeert duidelijk wat, de rest ziet er goed uit

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:02

pillow schreef:
De man aan de telefoon zegt dat hij wekelijks 50 pak hooi bij voert, dus niet zeggen dat ze niks krijgen. Dat ene paard mankeert duidelijk wat, de rest ziet er goed uit

50 pak hooi gedeeld door 7 dagen gedeeld door 60 paarden = 1 pakje hooi voor 10 paarden per dag

Mijn dwerg konijnen krijgen nog meer

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:37

Zit wel een voordeel aan, krijgt geen kans om te schimmelen op die smerige weide...

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:32

ariatje schreef:
Zit wel een voordeel aan, krijgt geen kans om te schimmelen op die smerige weide...

Zoals eens door een beroemd voetballer is gezegd "IEDER NADEEL HEEFT EEN VOORDEEL"