Evaluatie ZZ Licht: Dressuurruiters, jullie mening telt mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Evaluatie ZZ Licht: Dressuurruiters, jullie mening telt mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:10

Albert, ben het helemaal eens met je stelling dat er teveel negatief gejureerd word, maar je kunt ook positief commentaar geven en geen winstpunt. Vierkant halthouden in de B is belachelijk, paard moet netjes recht aan komen en op lichte hulpen halthouden. Vierkant komt pas met het vorderen van africhting.
Ik ben wel een voorstanders van positief jureren, echter, geen wp is geen wp, als je hem verdient dan moet het ook echt zo zijn en niet omdat je bvb een paard hebt dat de benen in de nek gooit. Ik ben van mening dat goed en positief jureren het niveau in de hogere klasses ten goede komt. In de klasses Z1 en Z2 zou het beter zijn om 20 wp verplicht te stellen voor je door mag stromen.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:15

In Brabant wordt echt niet vaak Zzlicht uitgeschreven..dus vind dat je echt niet te vaak kunt starten..verder zijn 2 jury's misschien wel beter! T gemiddelde van 2 jury's geeft een helderder beeld.

Tot slot vind ik dat t niet uitmaakt in welke klasse je rijdt...jury's moeten uitgaan van t positieve..en dat net zo goed durven te belonen als de punten die ze wel durven te geven wanneer iets misgaat..en dat zie je veel te weinig!

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:19

Bettine schreef:
listiglistje schreef:
Maar er zijn paarden die nooit geen 65% gaan halen, terwijl ze wel de oefeningen goed beheersen...

En dat zijn dan ook de paarden waarover je je moet afvragen of die wel in ZZ-L of hoger thuishoren.

Jammer genoeg zien veel mensen niet in dat het rijden van hogere klasses veel meer is dan alleen de kunstjes rijden.
Een trekpaard valt vast ook wel pi/pa aan te leren, maar daarmee ga je toch ook geen GP rijden?
Voor sommige dieren het het Z nu eenmaal de max, maar voor sommige baasjes lijkt dat wat moeilijk te accepteren.

Waarom de max? Als zij de oefeningen correct uitvoeren is dat toch geen probleem? En zolang dit een happy atlete is toch ook niet? Ti's alleen op dat niveau zo dat je dan moet accepteren dat paarden met meer kwaliteit boven je zullen staan! Beetje kort door de bocht dit!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:27

Ik vond het al geen goed plan en vind het nog steeds niks.
Je ziet precies gebeuren wat er al was voorspeld; het probleem verschuift gewoon. Het ZZL nu is het oude Z2. Ook het nivo is lager geworden, makkelijker. Ik ken nog de tijd van E kwartpirouette daarna wissel, B kwartpirouette en de K-X-M van hand veranderen in middengalop met op X vliegende galopwisseling.
Ik vind het ZZL van nu makkelijker en qua algeheel nivo lager geworden. Je ziet nu hele simpele dieren toch winst rijden. Vroeger moest je wel van goede huize komen wilde je bovenaan meerijden. Hele grote rubrieken waarvan er 5 winst reden en 1 of 2 boven de 65%. 20 hadden er tussen de 55 en 60 en 5 reden er onder de 55.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-05-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:37

wellicht hadden ze bij dit onderzoek ook de positieve kanten kunnen vragen. mensen praten nu eenmaal graag en makkelijk over negative dingen..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:00

Tja, ik zie geen verbetering. Ik was toen van idee dat het probleem verschoven zou worden en denk daar nog steeds zo over. Verder ben ik van mening dat ze (nog steeds) meer moeten doen aan de manier van beoordelen. Dus inderdaad niet zo muggeziften over kleine uitvoeringsfoutjes zoals iets te vroeg of niet helemaal bij de letter, maar meer moeten benadrukken dat het lichaamsgebruik van een paard beter moet en het gereden zijn in het algemeen. Nu zie je strakke in elkaar getrokken paarden zonder noemenswaardige uitvoeringsfoutjes winst rijden en ja, dan kom je in de basis wel hogerop, ook al duurt het lang. Bij de subtop wordt er ineens gelet op bijvoorbeeld ruggebruik van een paard bijvoorbeeld terwijl daar in de basis nooit iets van is gezegd. Heb je dat goed voor elkaar dan mag je dus van mij een hoog cijfer krijgen en misschien geen 9 of 10 als het niet precies op de letter wordt uitgevoerd. Volgens mij wordt het de juryleden toch ook zo geleerd. Dat de precieze uitvoering het laatste is waar op wordt gelet bij het geven van een cijfer. Eerst komen toch nageeflijkheid, impuls, lengtebuiging en weet ik wat allemaal nog meer?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:36

Je kan nu wel vaker ZZL starten dan voorheen maar wat al eerder gezegt is , er zijn veel combinaties die nu op dat niveau rijden die voorheen met moeite een puntje in het Z2 reden, ik vond zelf de overgang Z1 naar Z2 en dan naar het ZZL heel groot , vooral Z2 naar ZZL , het probleem van teveel starts in het ZZL is zeker verplaatst naar het ZZZ soms zit er 2 tot 3 uur tussen de eerste en de laatste start. Ik denk dat 1 jury voldoende is voor het ZZL het is immers breedtesport geworden... Toch ?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:41

vur schreef:
Tja, ik zie geen verbetering. Ik was toen van idee dat het probleem verschoven zou worden en denk daar nog steeds zo over. Verder ben ik van mening dat ze (nog steeds) meer moeten doen aan de manier van beoordelen. Dus inderdaad niet zo muggeziften over kleine uitvoeringsfoutjes zoals iets te vroeg of niet helemaal bij de letter, maar meer moeten benadrukken dat het lichaamsgebruik van een paard beter moet en het gereden zijn in het algemeen. Nu zie je strakke in elkaar getrokken paarden zonder noemenswaardige uitvoeringsfoutjes winst rijden en ja, dan kom je in de basis wel hogerop, ook al duurt het lang. Bij de subtop wordt er ineens gelet op bijvoorbeeld ruggebruik van een paard bijvoorbeeld terwijl daar in de basis nooit iets van is gezegd. Heb je dat goed voor elkaar dan mag je dus van mij een hoog cijfer krijgen en misschien geen 9 of 10 als het niet precies op de letter wordt uitgevoerd. Volgens mij wordt het de juryleden toch ook zo geleerd. Dat de precieze uitvoering het laatste is waar op wordt gelet bij het geven van een cijfer. Eerst komen toch nageeflijkheid, impuls, lengtebuiging en weet ik wat allemaal nog meer?

Hier ben ik het ook helemaal mee eens, heb eens ZZL gestart in Maasdijk en dat is ook gefilmd ... Alles ging goed ( tuurlijk niet perfect maar niet slecht) en bij elk punt stond op m'n protocol TE Laat ! Nou sorry dat was minimaal... Waar let je op ... Blijkbaar niet op de gereden oefening ;-)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:14

zoepahhpaula schreef:
Waarom de max? Als zij de oefeningen correct uitvoeren is dat toch geen probleem? En zolang dit een happy atlete is toch ook niet? Ti's alleen op dat niveau zo dat je dan moet accepteren dat paarden met meer kwaliteit boven je zullen staan! Beetje kort door de bocht dit!

Je zegt het zelf al; zolang het maar happy ATHLETES zijn...
Nu stromen er te veel paarden zijn die niet bepaald een athlete te noemen zijn, en daar in het ZZ-Z ineens op 'afgestraft' worden. (en dan laat ik het hele 'happy' verhaal voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Hoe dan ook, zoals velen 2 jaar terug al dachten; het trekken van het ZZ-L naar de basissport was enkel een verschuiving van het probleem.

De doorstroom naar het ZZ-L is absoluut vermeerderd, de gemiddelde kwaliteit van de ruiters is er echter wel op achteruit gegaan.
Vroeger (NVDR/ZZGP tijd) was de overgang vanuit het Z2 naar het ZZL een behoorlijke drempel, waar je als ruiter wel een aantal keer goed over nadacht voordat je de stap maakte. Die drempel is helaas helemaal weggevaagd.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:01

Voor mijn gevoel is de sport erdoor 'verarmd'. In de basissport zitten al veel rubrieken die ieder voor zich maar een heel beperkt stapje moeilijker worden. Dus als basissportruiter heb je een hele tijd de mogelijkheid om - zonder steeds dezelfde proeven te hoeven rijden of tegen puntenmaxima aan te rijden - op een gezellige, bij veel mensen passende manier wedstrijden te rijden en jezelf te meten met anderen die op een min of meer vergelijkbaar punt in de africhting van hun paard zijn.

Vervolgens had je een boel tijd, training en moed nodig en dan sprong je in het diepe, het ZZL. En tegen die tijd moest je de zaken ook wel echt voor elkaar hebben. In de basis is het correct rijden van een oefening prima, maar vanaf het ZZL moest je ook je paard echt kunnen ríjden, moest je over behoorlijk wat kwaliteiten als ruiter beschikken om je paard - of dat nou getalenteerd was of niet - een rondje voldoende te kunnen rijden. Niet zonder reden dat in de ZZl-rubrieken vaak ongeveer 50% onder de 60% scoorde.

Nu is dat makkelijker en is het ZZL gewoon nog weer een extra stapje voor de toch al rijkelijk bediende basissport, terwijl in het ZZZ zowel ruiters als jury steen en been klagen en meestal minder dan de helft van de starts met 60%+ naar huis gaat. Ben je toe aan het ZZZ, dan heb je daarna nog maar een beperkt aantal stappen (en dus verschillende proeven) tot je beschikking staan, waarbij het steeds reuzenstappen zijn, voor je ineens in de zware tour kukelt. Dus je gaat van muizenstapjes in de basis naar enorme stappen in de subtop en ik kan me niet voorstellen dat dat leuk is. Ik zou daarom pleiten om dat ene stapje (dat op die 7 rubrieken die de basis al heeft niet noemenswaardig is) terug te geven aan de subtopruiter, zodat die weer wat meer tredes op de trap naar boven heeft.

Maar wat weet ik er nou van, ik ben aan het eind van het Z2 opgehouden met rijden omdat ik wel een goed paard had, maar absoluut niet kan rijden, terwijl degene die nu op mijn paard zit, die stapjes niet van de KNHS aangereikt hoeft te krijgen...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:08

Probleem is nu verschoven naar ZZZ. Moet je eens kijken hoeveel combinaties daar nooit een winstpunt halen...

Ik heb ook niet zo makkelijk een oplossing, maar misschien moet je pas een winstpunt krijgen als je 62% ofzo haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:41

Suzanne F. schreef:
Ik vond het al geen goed plan en vind het nog steeds niks.
Je ziet precies gebeuren wat er al was voorspeld; het probleem verschuift gewoon. Het ZZL nu is het oude Z2. Ook het nivo is lager geworden, makkelijker. Ik ken nog de tijd van E kwartpirouette daarna wissel, B kwartpirouette en de K-X-M van hand veranderen in middengalop met op X vliegende galopwisseling.
Ik vind het ZZL van nu makkelijker en qua algeheel nivo lager geworden. Je ziet nu hele simpele dieren toch winst rijden. Vroeger moest je wel van goede huize komen wilde je bovenaan meerijden. Hele grote rubrieken waarvan er 5 winst reden en 1 of 2 boven de 65%. 20 hadden er tussen de 55 en 60 en 5 reden er onder de 55.

Helemaal mee eens. :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:42

Ook het ZZ Zwaar is makkelijker geworden, geen serie's meer om de 3 en de 4, maar het tonen van minimaal 3 wissels om de minimaal 4 en maximaal 8 galopsprongen (even zo uit mijn hoofd). Als ze alles iedere keer makkelijker maken, loop je ergens vast.

De ZZ Licht rubrieken die ik voorbij heb zien komen, bestonden uit 3 deelnemers.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:51

Ik vind op zich als je naar de proeven zelf kijkt dat het niveau beter opgebouwd word. Mijns inziens zit het probleem bij de jurering. Het verschil zit hem in het tussen de suptop en basis juryleden. dat verschil is gewoon heel groot.

Ik denk dat de jurering van zeker het Z1 en Z2 anders mag. Ik zal een voorbeeld noemen. Een kennis starte succesvol zz licht (rond 65%) krijgt altijd 7ens voor handveranderen middengalop en wissel aan t eind. als ze in t Zz licht een wissel te vroeg reed kreeg ze misschien een 6 met commentaar te vroeg en ook wel eens 5. Laatst is ze voor het eerst zz zwaar gestart en ze maakte dezelfde fout, ze wisselde te vroeg. ze kreeg van beide jury's een 0. Ze heeft aan de jury's gevraagd hoe ze voor een goede wissel die alleen te vroeg was zon laag cijfer konden geven. Het was heel simpel: je doet niet wat er gevraagd word dus krijg je een 0. In de basis gebeurt dit gewoon niet. Dit is dan een voorbeeld maar het gaat natuurlijk over meerdere dingen. Ze zijn op meerdere punten een stuk kritischer.

Eigenlijk vind ik dat wel goed. We willen allemaal op de juiste manier afgerichte paarden dan moet er ook zo gejureerd worden dat alleen de combinaties komen bovendrijven die door een goede africhting de proef het beste kunnen uitvoeren.

Dus ik ben het met vele eens dat het probleem wat voorheen was is gewoon verplaatst van zz licht naar zz zwaar.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:00

Als het probleem echt zou liggen bij de jurering dan moet de KNHS de opleidingen aanpassen. De Z jurycursus wordt gegeven door subtop juryleden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:36

Bliver:mijn ervaring is juist andersom.
Bij de subtop wordt veel meer gekeken naar het gereden zijn.
Ik heb daarom juist zelden lager dan een 5 gereden bij de subtop en ook heus wel fouten gemaakt.
Verkeerd aanspringen werd bestraft met een 5 en in een pirouette recht overeind komen met een 1 en een 3.

Wanneer ik bij de basis een subtopjury heb sta ik juist verbaasd vd positieve jurering.
Ik rijd dan juist meer punten dan bij een gemiddeld basisjurylid.
De kracht zit hem in mijn ogen juist in het hebben van 2 juryleden.
Want wanneer je er 2 moet overtuigen is het toch moeilijker dan 1.

Ik heb zelf met 2 eenvoudige dieren LT gereden.
Heus geen 65% gereden in de ZZL,maar wel vaak in de prijs.
Toen was het ZZL in mijn ogen moeilijker,het ZZZ was ik zo door en heb ik vaak tegen de 65% gereden.
Jammer idd dat alles steeds eenvoudiger wordt,het Z2 doorkomen zonder goede wissels is prima mogelijk.
Voorheen liep je dan in het ZZL tegen de lamp,dat zal nu minder zijn.

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:16

Ik rijd zelf geen ZZ-L, maar heb zelf wel paarden in die klasse gehad, dus heb er wel een gefundeerde mening over.
Voor mij ligt de scheiding vooral psychologisch. ZZ-L en ZZ-Z horen bij elkaar en niet bij twee verschillende organisaties.
Maar toen ze beide nog in de subtop zaten, was de ZZ-Z altijd zielig leeg. Veel mensen maakte onterecht de overstap naar subtop c.q. ZZ-L en strandden daar, maar de betere ruiters stroomden zo snel mogelijk door naar de LT.

Dus ik vind dat het probleem verplaatst is. Ik denk ook dat mensen nu juist eerder in het ZZ-L starten, want kan overal en bij dezelfe club en dezelfde wedstrijden. Vroeger was dat ook psychologisch een veel grotere stap en dacht je wel drie keer na, om vervolgens toch tot je grote schaamte te ontdekken dat je lang geen 60% bij elkaar reed.
Je kunt nu uiteraard vaker starten, want er zijn én meer wedstrijden én je hoeft er niet meer half Nederland voor door.
Twee jury's? Als dat in de Z2 niet hoeft, waarom dan wel in de ZZ-L?
Groot veld of klein veld maakt niet uit. Je moet goed rijden, met of zonder concurrentie, al is het wel triest als de eerst prijs gaat naar iemand die geen 60% heeft gescoord.

Ben het niet eens dat je thuis moet blijven tot je 65% scoort of pas over zou mogen na 5x 65%. Het systeem is gebaseerd op winstpunten = 60%. Een vijf is in de dressuur ook al een voldoende, anders dan op school!!!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:17

Ik vind dat er in de basis idd niet te veel azijnpisserij moet komen.
Voor een 6 gemiddeld in de B t/m M hoef je heus niet de sterren van de hemel te rijden, een 6 is een 6 en moet een 6 blijven. Een proef hoeft niet perfect te gaan om een wp te kunnen rijden, er moet echter wel duidelijk verschil zijn tussen een 6 en een 8. Heb nu het idee dat de jury's pas een 6 geven als het eigenlijk een 8 waard is, puur omdat de anders een wp zou krijgen met een ''niet perfecte'' proef.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:59

44Myrthe44 schreef:
Ik vind dat er in de basis idd niet te veel azijnpisserij moet komen.
Voor een 6 gemiddeld in de B t/m M hoef je heus niet de sterren van de hemel te rijden, een 6 is een 6 en moet een 6 blijven. Een proef hoeft niet perfect te gaan om een wp te kunnen rijden, er moet echter wel duidelijk verschil zijn tussen een 6 en een 8. Heb nu het idee dat de jury's pas een 6 geven als het eigenlijk een 8 waard is, puur omdat de anders een wp zou krijgen met een ''niet perfecte'' proef.

Amen.

Ik vind ook dat e in het algemeen negatief gejureerd wordt. Zevens worden moeizaam gegeven en achten zelden laat staan 9ens en 10en. Een 3/4/5 wordt mee gestrooid.

Hier zitten Z rubrieken goed vol hoor! Ivm wachttijden vind ik niet te groot een voordeel.

En 5x 65%. Nope sommige mensen moeten het met minder talent doen. Lopen vanzelf vast.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:04

Een 5 kan dan wel voldoende heten, je scoort er geen winstpunt mee. Heb me dan ook altijd al verwonderd over die beschrijving.

Ik zie bij ons in de regio zeker niet dat er in het ZZL winstpunten weggegeven worden. Er worden zelfs vrij weinig winstpunten weg gegeven. En combinaties blijven ook lang in het ZZL en gaan niet zomaar over naar het ZZZ.

Een probleem waar we wel tegenaan lopen is dat er in de hele provincie maar 2 juryleden ZZL mogen jureren. Er zit dus altijd hetzelfde jurylid. Er zijn verschillende mensen die gevraagd hebben om de cursus te mogen doen maar blijkbaar vindt men dat er genoeg juryleden zijn?? Dat lijkt mij dus niet bevorderlijk voor de sport.

puckboXXXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:01

ik vind dat ze ZZ-licht net zoals `vroeger` moet