Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bettine schreef:listiglistje schreef:Maar er zijn paarden die nooit geen 65% gaan halen, terwijl ze wel de oefeningen goed beheersen...
En dat zijn dan ook de paarden waarover je je moet afvragen of die wel in ZZ-L of hoger thuishoren.
Jammer genoeg zien veel mensen niet in dat het rijden van hogere klasses veel meer is dan alleen de kunstjes rijden.
Een trekpaard valt vast ook wel pi/pa aan te leren, maar daarmee ga je toch ook geen GP rijden?
Voor sommige dieren het het Z nu eenmaal de max, maar voor sommige baasjes lijkt dat wat moeilijk te accepteren.
vur schreef:Tja, ik zie geen verbetering. Ik was toen van idee dat het probleem verschoven zou worden en denk daar nog steeds zo over. Verder ben ik van mening dat ze (nog steeds) meer moeten doen aan de manier van beoordelen. Dus inderdaad niet zo muggeziften over kleine uitvoeringsfoutjes zoals iets te vroeg of niet helemaal bij de letter, maar meer moeten benadrukken dat het lichaamsgebruik van een paard beter moet en het gereden zijn in het algemeen. Nu zie je strakke in elkaar getrokken paarden zonder noemenswaardige uitvoeringsfoutjes winst rijden en ja, dan kom je in de basis wel hogerop, ook al duurt het lang. Bij de subtop wordt er ineens gelet op bijvoorbeeld ruggebruik van een paard bijvoorbeeld terwijl daar in de basis nooit iets van is gezegd. Heb je dat goed voor elkaar dan mag je dus van mij een hoog cijfer krijgen en misschien geen 9 of 10 als het niet precies op de letter wordt uitgevoerd. Volgens mij wordt het de juryleden toch ook zo geleerd. Dat de precieze uitvoering het laatste is waar op wordt gelet bij het geven van een cijfer. Eerst komen toch nageeflijkheid, impuls, lengtebuiging en weet ik wat allemaal nog meer?
zoepahhpaula schreef:Waarom de max? Als zij de oefeningen correct uitvoeren is dat toch geen probleem? En zolang dit een happy atlete is toch ook niet? Ti's alleen op dat niveau zo dat je dan moet accepteren dat paarden met meer kwaliteit boven je zullen staan! Beetje kort door de bocht dit!
Suzanne F. schreef:Ik vond het al geen goed plan en vind het nog steeds niks.
Je ziet precies gebeuren wat er al was voorspeld; het probleem verschuift gewoon. Het ZZL nu is het oude Z2. Ook het nivo is lager geworden, makkelijker. Ik ken nog de tijd van E kwartpirouette daarna wissel, B kwartpirouette en de K-X-M van hand veranderen in middengalop met op X vliegende galopwisseling.
Ik vind het ZZL van nu makkelijker en qua algeheel nivo lager geworden. Je ziet nu hele simpele dieren toch winst rijden. Vroeger moest je wel van goede huize komen wilde je bovenaan meerijden. Hele grote rubrieken waarvan er 5 winst reden en 1 of 2 boven de 65%. 20 hadden er tussen de 55 en 60 en 5 reden er onder de 55.
44Myrthe44 schreef:Ik vind dat er in de basis idd niet te veel azijnpisserij moet komen.
Voor een 6 gemiddeld in de B t/m M hoef je heus niet de sterren van de hemel te rijden, een 6 is een 6 en moet een 6 blijven. Een proef hoeft niet perfect te gaan om een wp te kunnen rijden, er moet echter wel duidelijk verschil zijn tussen een 6 en een 8. Heb nu het idee dat de jury's pas een 6 geven als het eigenlijk een 8 waard is, puur omdat de anders een wp zou krijgen met een ''niet perfecte'' proef.