Eerste kloon x kloon veulen geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:17

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:18

Tat_jana schreef:
Ik krijg er altijd een beetje een robot idee bij... Niet meer iets dierlijks... :+

Een trap van een gekloond paard komt echt net zo hard aan als van ieder ander paard hoor, niets robotachtigs aan :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:23

Cassidy schreef:
Tat_jana schreef:
Ik krijg er altijd een beetje een robot idee bij... Niet meer iets dierlijks... :+

Een trap van een gekloond paard komt echt net zo hard aan als van ieder ander paard hoor, niets robotachtigs aan :D

Ik heb denk ik teveel films gekeken 8)7 t klinkt allemaal gewoon zo ehhmm vreemd ?? Alsof het veulen niet echt gevoel heeft etc al weet het dier natuurlijk niet dat ze een kloon is...
Ik vindt het maar raar :o?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:28

Het veulen is geen kloon. Het veulen is geboren uit twee gekloonde ouders. Dus genetisch uniek, combinatie van twee verschillende genenpoelen. Is net als bij Embryotransfer in een draagmoeder geimplanteerd, en heeft een normale dracht en een normale bevalling doorlopen. Als je hem in de wei ziet staat en het verhaal erachter niet weet is het een veulen als ieder ander en zal uitgroeien tot een gezond paard....hij poept, plast, rent, slaap als ieder ander veulen....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Eerste kloon x kloon veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:59

Bizar als je er te lang over nadenkt maar wel interessant. Ben benieuwd hoe dit veulen zich gaat ontwikkelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:13

romyloverrr schreef:
straks gaan we met ''het ideale paard'' fokken :=

Daar zijn ze al druk mee bezig maar niemand weet hoe het in de toekomst uit zal pakken, ik vind dit soort zaken, net als genetisch gemanipuleerd voedsel eigenlijk helemaal niets. Niemand weet wat dit gaat brengen, ja waarschijnlijk het perfecte paard/mens/voedsel enzenz maar wat zijn de gevolgen op lange termijn, als bvb genetisch gemanipuleerde beestjes vrijkomen in de natuur en de echte soorten verdwijnen????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:14

Genetisch gemanipuleerd voedsel vind ik ook eng. Maar vertel mij eens het verschil tussen genetisch gemanipuleerd voedsel en voedsel dat speciaal is gekruisd en geteeld met bijzondere eigenschappen zoals resistentie tegen ziektes, zonder dat er gemanipuleerd hoefde te worden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:26

Cassidy schreef:
Genetisch gemanipuleerd voedsel vind ik ook eng. Maar vertel mij eens het verschil tussen genetisch gemanipuleerd voedsel en voedsel dat speciaal is gekruisd en geteeld met bijzondere eigenschappen zoals resistentie tegen ziektes, zonder dat er gemanipuleerd hoefde te worden?

bij de laatste variant kan je altijd weer terug naar het orgineel. Genetisch gemanipuleerd betekend versnijden op DNA niveau, dan een beetje knutselen, knippen/plakken/lijmen en kijken wat het doet. Alleen kan je die puzzel niet weer uit elkaar halen en terug naar het orgineel.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:29

Buiten de hele discussie wat het nut is en hoe dit verder moet..

Wat moet je met 2000!!! paarden, hoeveel voer je die per maand?

Citaat:
Veneklasen reageert: “Het is niet de bedoeling dat we miljoenen klonen gaan produceren, maar een select groepje. Verder bezit een van mijn teamleden 2000 merries de gered zijn van de slacht

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:30

In Amerika is alles GROTER.... Weet je toch.... :+

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:31

Duidelijk! Dan heb je wel een weiland van een paar 1000 hectare nodig.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:19

Ik vind het maar raar.. of belachelijk.. hoe je het ook wil noemen. :+ Er zijn al zo veel paarden, en dan gaan we ze ook nog eens klonen.. What's next?

Van die mammoet heb ik inderdaad recent nog wat van gehoord of gelezen, ik geloof ook dat er al mee geëxperimenteerd wordt momenteel, en dat er redelijk intact DNA was. Maar de bron ben ik helaas even kwijt. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:04

Nog 100 jaar en dan leven we weer tussen de dino's.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:47

Ik krijg altijd een vreemd gevoel bij dit soort dingen.
Waar zijn 'we' mee bezig? Waarom zoveel geld verspillen aan klonen?
Dat geld had aan veel betere doelen kunnen worden besteed!
Maar zo gaat het helaas in de wereld..

Ik vind dat er niet zo aan de natuur gerommeld moet worden.
Kijk eens hoe prachtig ons lichaam in elkaar zit en werkt.
Wie zijn wij om daar aan te knippen, plakken en knutselen?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:53

Weet iemand misschien hoe het kan dat de kloon van de onvruchtbare merrie Spring Fling wel vruchtbaar was? Was ze zeg maar anatomisch onvruchtbaar en is dat bij de kloon wel goed ontwikkeld oid?

Verder over die telomeren, ik vraag me af of die bij dit veulen van normale lengte zijn. Als je een kloon maakt breng je DNA van een volwassen dier in de eicel dus de telomeren zijn korter dan normaal in deze eicel. Als die eicel gaat delen, en zo uiteindelijk ook de geslachtscellen van de kloon worden gevormd, worden de telomeren dan ergens in dat proces weer verlengd?

EDIT: volgens dit artikel kan de telomeerlengte bij gekloonde dieren behoorlijk verschillen en kan soms zelfs langer zijn dan die van niet-gekloonde dieren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12021043. Dus op basis hiervan zou je geen verschil in levensduur verwachten.

en inderdaad: wat een geld! Ik hoop niet dat daar belastingdollars/euro's in zitten!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:00

Ik vind het geweldig! Dit kan ook erg goede gevolgen hebben voor de paardengeneeskunde. Nu gaat het om een onvruchtbare merrie en een ruin maar wie weet kunnen ze uiteindelijk ook de genetische aanleg voor ziektes manipuleren.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:24

Ik vind het gaaf en machtig interessant!
Ben benieuwd naar het veulen, en naar klonen in het algemeen, hoe zij uiteindelijk opdrogen en presteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:25

Wat is het nut ervan???? zoveel gedoe als iets eenvoudig kan door gewoon te gaan fokken ipv alles duur te gaan doen in een laboratium.

Ik zou geen dier willen dat een kloon is.

Ga aub gewoon met gezonde dieren fokken ipv ziek en of onvruchtbaar iets toch te gaan vermenigvuldigen.

Dat is alles naar de klote helpen op een heel duur manier, puur geldverspilling is het.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:06

LovingTweety schreef:
Buiten de hele discussie wat het nut is en hoe dit verder moet..

Wat moet je met 2000!!! paarden, hoeveel voer je die per maand?

Citaat:
Veneklasen reageert: “Het is niet de bedoeling dat we miljoenen klonen gaan produceren, maar een select groepje. Verder bezit een van mijn teamleden 2000 merries de gered zijn van de slacht

Wat boeit het hoeveel die dieren te eten krijgen? Zal zeker genoeg zijn, anders waren het er al een stuk minder.
Bekijk het positief, ze redden slachtpaarden, maar blijkbaar is dat ook weer niet goed.

Ik zou best wel een kloon van mijn merrie willen hebben om die te laten dekken, mijn merrie is er namelijk te oud voor met haar 24 (en nog nooit geveulend).

Ragdollcat, wat maakt het uit dat zij hun geld verspillen? Wij krijgen het toch nooit, dus of ze het nu verstandig gebruiken of niet, ons levert het niks op.

Kim_Evendi, inderdaad, het is eigenlijk gewoon een onderzoek, hoe verschillen de klonen van één paard onderling, wat is met de veulens van twee klonen, gaan ze eerder dood of leven ze langer, gaat er iets mis in het groeiproces of niet. Zou het zelf ook interessant vinden, wat is er mis mee om nieuwe dingen te weten te komen? Uiteraard zal er misbruik van gemaakt worden als het goed gaat, maar dat gebeurt altijd.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 16-05-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:11

xSlvna schreef:
Wie en wat the **** boeit het hoeveel die dieren te eten krijgen? Zal zeker genoeg zijn, anders waren het er al een stuk minder.
Bekijk het positief, ze redden slachtpaarden, maar blijkbaar is dat ook weer niet goed.

Uhmmm, iets minder aanvallend mag wel hoor? Volgens mij doe ik hier nergens negatief over en ben echt verbaasd over het hebben van 2000 pony's. Ik vond het vooral heel veel en vraag mij daadwerkelijk af wat je voert. Ik heb 5 pony's en dat eet al flink bij elkaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:14

Not our case? Vind/vond het wat vreemd dat er over het aantal van de slacht geredde paarden begonnen werd.
Denk dat er zo'n silo of 2 per dag door heen gaat aan brok alleen al... _O-

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:16

Is het wel onze zaak dat ze klonen dan? Mag je geen (leuk bedoelde) opmerkingen over zo'n bericht zetten? Sorry, ik wist niet dat we ons allemaal als bejaarde mopperkonten moesten gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:18

haha hoe ironisch, mijn leraar zat net wat te vertellen over klonen in photoshop :')

Ik vind het eigenlijk wel vet! zo kunnen ze nare ziektes er ook uit krijgen hoop ik, gewoon slecht stukje DNA er ''af knippen'' en een goed stukje voor in de plaats doen, niet?

het lijkt me ook wel vet dat je zelf kleur kunt bepalen van je veulenje, als ik mijn merrie zou laten dekken door een amber champagne kleurige hengst dat je alle normale kleuren er uit haalt en alleen kans laat maken op speciale kleurtjes!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:20

TinekeHorses schreef:
Ik krijg altijd een vreemd gevoel bij dit soort dingen.
Waar zijn 'we' mee bezig? Waarom zoveel geld verspillen aan klonen?
Dat geld had aan veel betere doelen kunnen worden besteed!
Maar zo gaat het helaas in de wereld..

Ik vind dat er niet zo aan de natuur gerommeld moet worden.
Kijk eens hoe prachtig ons lichaam in elkaar zit en werkt.
Wie zijn wij om daar aan te knippen, plakken en knutselen?

Mee eens! De natuur kan alles zelf, alleen door de mens is dat anders geworden..
Een paard is een supermooi dier en daar hoeft idd niks aan veranderd te worden :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

ik vind dit altijd maar een eng idee...dadelijk gaan we ook nog topsporters en presidenten klonen, zodat we dadelijk de perfecte mens met het perfecte DNA kunnen krijgen...ga met schotjes en TinekeHorses mee: laat de natuur zijn werk maar doen :)