Francis schreef:Grappig, dit roep ik al jaren... Absurd dat er tig instanties zijn die een paspoort uit mogen geven. Met name voor de paarden die niet bij een van die stamboeken horen is het een drama. Kruisingen kunnen overal en nergens geregistreerd staan, in het begin was helemaal niet duidelijk waar je terecht moest, toen mocht je overal een paspoort aanvragen, later mocht je een korte periode alleen nog naar de KNHS maar dat is weer terug gedraaid en mag je weer zelf weten waar je 't paspoort aan vraagt. Lekker duidelijk, vooral omdat de chipnummer-zoek-sites lang niet altijd blijken te werken (mijn huidige paard kwam op de landelijke site niet omhoog, later op een andere kwam naar voren dat ze bij 't fjordenstamboek stond geregistreerd en pas toen ik daar haar nummer invoerde kwam er oude info naar voren. Mijn Paintmerrie kwam ondanks dat ze dus wel gechipt was op geen enkele site omhoog)....
Toen ik mijn Paintmerrie met KNHS paspoort en chip probeerde terug te vinden een paar jaar terug was haar info nergens meer op te vragen, chipnummer was op geen enkele site bekend, chipnummer stond nergens geregistreerd en pas toen ik zelf de KNHS belde konden ze ergens in de boeken terug vinden dat ze bij hun stond geregistreerd. Maar dat was in een periode dat de meeste Paints al via de NQHA gechipt werden (Paints vallen niet onder een van de Nederlandse stamboeken dus mag je het paspoort als een 'niet stamboekpaard' aanvragen waar je wilt) dus moest je maar net weten dat ze bij de KNHS gechipt was anders kwam je er nooit achter. Ook op paardenmarkten en bij slachthuizen is de chip dan wel verplicht maar registratie er van is minimaal, geen slachthuis of export-paardenmarkt kon mij vertellen of mijn merrie al dan niet geslacht of verhandeld was. Systemen zijn niet aan elkaar gekoppeld en die hele chip heeft 0,niks nut als het gaat om achterhalen waar een dier gebleven is. En daar was'ie toch juist voor bedoeld...
Nu weer... Ik probeer van m'n huidige merrie gegevens over haar verleden te achterhalen. Ze heeft een Pools paspoort, is hier in Nederland gechipt door de NQHA, maar ze blijkt bij het Fjordenstamboek geregistreerd te staan. Gek hé, dat je dan nergens fatsoenlijk info kunt vinden.
Dat had ik ook met mijn Welsh merrie die is in januari overleden en haar paspoort stond op de voorkant vee.vlees.eieren dus ik daar haar chipnummer in typen was haar paspoort uitgevende instantie het Nederlanders fjorden paarden stamboek terwijl het een welshje was