Trailer met paarden op de kant op A28

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Trailer met paarden op de kant op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:11

Ik heb het gezien vanaf de andere kant van de rijbaan, ik zag de trailer op zn kant liggen en mensen er naast dus ik vermoed dat er nog paarden in zaten. De mensen eromheen waren zo rustig dat ik tegen mijn zus zei, volgens mij zit er gelukkig niks in! Wel dus, maar wat bleven de IJslanders bewonderingswaardig rustig en dat ze gewoon weer de trailer in liepen!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:18

Riddershow schreef:
Cayenne schreef:
Eirikur, valt me op dat het symbool op de zijkant van de trailer precies hetzelfde is als jouw avatar, toeval? :)

Oog voor detail!

Of het wel of niet kan qua gewicht zou ik meerdere paardjes niet snel in een 1,5 paards trailer zetten. De kap van de trailer is aardig ingescheurd en gezich hoe ze de trailer rechtzetten verwacht ik niet dat hij heel zwaar is van zichzelf?

Maar een trailer mag ook niet met onrustige paarden losschieten. Dus of er is iets fout in de mechaniek of een mensenfout...

En laat eirikur nou net als interesse IJslandse paarden hebben..

1+1=.....?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:56

Cayenne schreef:
Eirikur, valt me op dat het symbool op de zijkant van de trailer precies hetzelfde is als jouw avatar, toeval? :)
Riddershow schreef:
Oog voor detail!

Of het wel of niet kan qua gewicht zou ik meerdere paardjes niet snel in een 1,5 paards trailer zetten. De kap van de trailer is aardig ingescheurd en gezich hoe ze de trailer rechtzetten verwacht ik niet dat hij heel zwaar is van zichzelf?

Maar een trailer mag ook niet met onrustige paarden losschieten. Dus of er is iets fout in de mechaniek of een mensenfout...
quera schreef:
En laat eirikur nou net als interesse IJslandse paarden hebben..

1+1=.....?
Ik ken de mensen van het ongeluk niet persoonlijk, al heeft de oudste wel een gezicht waarvan ik denk "dat heb ik eerder gezien". Maar ik zit al ongeveer 30 jaar in de IJslanders en weet dus uit eigen waarneming dat talloze mensen al decennialang hun ponnies op deze manier vervoeren. Omdat het wereldje niet zo groot is, trekken ijslanderwedstrijden en -evenementen vaak deelnemers uit het gehele land. Die zijn er dus aan gewend aanzienlijk grotere afstanden af te leggen dan een knotjesruiter die nooit zijn of haar kring uit komt. En in al die tijd is dit de eerste keer waarvan ik hoor, dat er iemand met 2 IJslanders in een -paards trailer kapseist. Ik sluit niet uit dat het nooit eerder gebeurd is, maar zeldzaam is het wel.

Als we even Googlen op "ongeval paardentrailer ijslanders", dan vind je nog 1 ander ongeval met een (2-paards!) trailer met ijslanders op de A50 in sept. 2010. Iemand zin om op [VN] en [ON] te turven hoeveel trailerongevallen met 'gewone' paarden in datzelfde tijdvak het Bokt-nieuws hebben gehaald? I think not. Kun je zeggen: "ja, maar er zijn ook veel meer 'gewone' paarden dan IJslanders" en dan heeft diegene inderdaad wel een punt. Een volledig eerlijke berekening zou gebaseerd zijn op het totaal aantal ongevallen gedeeld door de totaal afgelegde kilometers. Ik denk dat die gegevens helaas niet beschikbaar zijn, dus zullen we het moeten doen met wat we wel weten.

En wat ik weet, is dat veel ijslanders op deze manier over relatief lange afstanden worden vervoerd en dat dat dus bijna altijd zonder noemenswaardige problemen of incidenten verloopt. Heel sneu voor deze mensen dat het bij hen wel mis is gegaan, maar ik ben en blijf er van overtuigd dat de oorzaak daarvan niet is gelegen in het zuivere gegeven dat er twee ijslanders in een 1½-paards trailer werden vervoerd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:41

In een 1,5 paards kan je ook een paard met veulen vervoeren zonder problemen. Dat weegt meer dan twee ijslanders en het zwaartepunt ligt hoger dus ik snap dat gemiep niet over twee ijslanders eigenlijk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:44

Anne_GTI schreef:
In een 1,5 paards kan je ook een paard met veulen vervoeren zonder problemen. Dat weegt meer dan twee ijslanders en het zwaartepunt ligt hoger dus ik snap dat gemiep niet over twee ijslanders eigenlijk.

Dank u! ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:49

Wat raar dat de koppeling los is gegaan?!
Gelukkig niks ergs gebeurd, dit hoop je toch nooit mee te maken!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:58

Ik denk dat ie niet goed is aangekoppeld?
Mijn oom heeft het ook een keer gehad, dat ie losschoot. Gelukkig gebruikte hij de trailer toen als verhuiswagen en zat er alleen een zadelkast en dat soort dingen in.. hij was iets vergeten te vergrendelen o.i.d.? Ik heb er weinig verstand van. Kan zomaar zijn dat het hier ook gebeurd is.

Bijzonder dat de diertjes zo rustig zijn gebleven en weer erop liepen. Knap hoor :j.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:00

Gelukkig is er niks ernstig gebeurd met de pony's.

1,5 paard trailer is smaller, daarom ligt het gravitatiepunt hoger en is het veel sneller op zijn zij dan een 2 paards trailer. Zeker als er veel wind is en de paarden wat onrustig, kan het sneller gebeuren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:03

Arme beestjes.... :(:)
Vind de trailer trouwens wel ERG klein voor 2 paarden...
En behoorlijk licht.... Geen wonder dat ie om viel met wat wind.... :(:)

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:09

Aangezien ik meer informatie heb dan de meeste mensen hier, weet om wie het gaat, en ik het niet fijn vind dat deze mensen in een kwaad daglicht worden gesteld door een aantal bokkers terwijl ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn (ze zijn al langer op een serieuze manier met IJslanders bezig dan dat ik überhaupt besta), wil ik een kleine toevoeging doen op de al gemelde feiten.
Door een combinatie van factoren (o.a. harde wind) is de trailer gaan scharen, en daardoor heeft hij los kunnen komen van de auto en is omgeslagen, dit had niet te maken met verkeerd aankoppelen.
De aanwezige hulpdiensten vonden de trailer veilig genoeg om er mee door te rijden, enkel wat beschadigingen aan de buitenkant, anders was dat niet gebeurd. De mensen waren zelf erg geschrokken, maar natuurlijk wil je je paarden zo snel mogelijk op een veiligere plek hebben, dus het is logisch dat ze de paarden zo snel mogelijk hebben ingeladen en vertrokken zijn, aangezien de dieren niet gewond waren (de bestuurster en passagier van de auto overigens ook niet).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:10

Ochjemig..heftig hoor..
Roantje leek niet rad?
Hoe is het met de paarden lente? Flinke spierpijn gehad, of is alles meegevallen?
Wat een beschermengels hebben de dames en paarden gehad..hopelijk is iedereen inmiddels van de schrik bekomen.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:14

Amy77 schreef:
Ochjemig..heftig hoor..
Roantje leek niet rad?
Hoe is het met de paarden lente? Flinke spierpijn gehad, of is alles meegevallen?
Wat een beschermengels hebben de dames en paarden gehad..hopelijk is iedereen inmiddels van de schrik bekomen.

Het is het gelukkig heel erg meegevallen, op de schrik na. De paarden hebben niks, en lijken vooralsnog ook geen trauma o.i.d. opgelopen te hebben bij het ongeluk. Het roantje had op dat moment wat spanning, maar dat is natuurlijk absoluut niet vreemd, eerst zo'n ongeluk en dan de trailer uitkomen terwijl aan de andere kant het verkeer langsraast..
Inderdaad goede beschermengels, laat weer zien dat een ongeluk in een klein hoekje zit, hoe voorzichtig je ook bent..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:20

jij kende ze Lente?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:22

_Lente_ schreef:
Amy77 schreef:
Ochjemig..heftig hoor..
Roantje leek niet rad?

Het is het gelukkig heel erg meegevallen, op de schrik na. De paarden hebben niks, en lijken vooralsnog ook geen trauma o.i.d. opgelopen te hebben bij het ongeluk. Het roantje had op dat moment wat spanning, maar dat is natuurlijk absoluut niet vreemd, eerst zo'n ongeluk en dan de trailer uitkomen terwijl aan de andere kant het verkeer langsraast..
Inderdaad goede beschermengels, laat weer zien dat een ongeluk in een klein hoekje zit, hoe voorzichtig je ook bent..

Pff, gelukkig.
Ja, je kunt nog zo voorzichtig zijn..Wij controleren hier elkaar altijd, alles ordt dus dubbel nagelopen..maar dan zelfs nog kan er van alles misgaan..
Sterkte voor jouw bekenden~!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:24

Gelukkig is er niks met de pony's!

Wat maakt het nou weer uit of er 2 ijslanders in een trailer staan? :') Denk dat ze niet minder meer ruimte hebben dan 2 kwpn'ers in een 2paards trailer. En denk dat dit een stuk stabieler is dan een zware kwpn'er die aan 1 kant staat :')

Ik zou ze alleen echt niet meer in die trailer stoppen daarna. De politie kan niet zomaar zien of de trailer veilig genoeg is lijkt mij?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:28

Wat een geluk dat die paarden er ongeschonden uit zijn gekomen. Dit is precies de reden dat ik niet graag met de trailer rij als er echt harde wind staat maar ja, je hebt niet altijd keus natuurlijk. Gisteren was ik ook op pad met de trailer maar in het gebied waar ik reed waaide het gelukkig niet zo idioot hard.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:31

set_elkol schreef:
jij kende ze Lente?

Ja, ik ken ze, vandaar dat ik mezelf éventjes ben komen bemoeien in dit topic toen ik het langs zag komen ;)
Ik heb een hele tijd een (verkoop-)paard van hen gereden/doorgetraind, en deze mensen zijn ook nog eens bevriend met mijn buurvrouw, dus ik ken het verhaal uit de eerste hand (maar heb er verder geen persoonlijk belang bij om ze te verdedigen, voor ik bokt over me heen krijg.. ;) ).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:33

Brrrr.... als je zo weer eens met je neus op de feiten gedrukt wordt (een trailer stelt eigenlijk helemaal niets voor wat bescherming betreft of stabiliteit) ga je toch je trailer het liefste inruilen voor een paardenvrachtwagentje.....

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:33

set_elkol schreef:
Ik heb het gezien vanaf de andere kant van de rijbaan, ik zag de trailer op zn kant liggen en mensen er naast dus ik vermoed dat er nog paarden in zaten. De mensen eromheen waren zo rustig dat ik tegen mijn zus zei, volgens mij zit er gelukkig niks in! Wel dus, maar wat bleven de IJslanders bewonderingswaardig rustig en dat ze gewoon weer de trailer in liepen!

Tja dat zijn ijslanders!!!! heerlijk koel in het hoofd :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:36

Ik weet het, mijn eerste pony was een IJslander :D maar toch vond ik het knap!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:36

Toydoll schreef:
Te zien aan de trailer is er totaal geen schade aan dissel oid; dat is dus echt niet met geweld losgekomen. Dat heeft gewoon nooit goed vast gezeten.

Erg hard hebben ze ook niet gereden, die trailer heeft amper schade.

...en de rest is vingerwijzerij op Bokt waar de norm is dat men met veel te zware trailers veel te snel achter veel te lichte wagens rijdt.

Twee ijslanders in een 1,5 paards achter een stevige auto is een relatief gunstige uitzondering.

Inderdaad is het enige wat dit onderwerp duidelijk maakt dat het allemaal maar marginaal is; paarden achter een doodskist achter de auto over de weg door het verkeer sleuren.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:37

Huni schreef:
set_elkol schreef:

Tja dat zijn ijslanders!!!! heerlijk koel in het hoofd :)

Ja heerlijk he.. Ik heb ooit met een klapband (achterste wiel van de trailer) op de vluchtstrook gestaan met een 'grote paarden'-merrie + veulen op de trailer, die had ik écht niet uit durven laden met al dat verkeer dat langskwam. Gelukkig was dat ook niet nodig, maar ik had het zonder uitladen al spaans benauwd..

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:38

Mijn moeder had een keer dat de achterbenen van haar paard door de bodem van de trailer zakte, de chauffeur zeg maar durfde niet meer verder te rijden, gelukkig mankeerde haar paard ook niks.
Die Ijslanderpony's zitten inderdaad in een miniscuul ding zeg. Wat gelukkig dat die nog leven

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:40

Jeetje mina... :oo Wil je ook niet meemaken. Of erachter rijden...

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:43

Jorinda schreef:
Jeetje mina... :oo Wil je ook niet meemaken. Of erachter rijden...

Super toevallig, maar er reed politie achter hen die gelijk de weg af heeft gezet, dus eigenlijk hadden ze daar belachelijk veel geluk mee!