Paarden herkennen mensen en hun stem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:35

Zo keek mijn moeder altijd wie er aan kwam.
Mijn vader een oom fluiten allebei. Als het paard reageerde was het papa en anders mijn oom :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:51

aikon schreef:
Mijn pony's hinneken 's morgen tegen de eerste de beste persoon die ze horen. Puur en alleen omdat ze eten willen.

Onze paarden kunnen ons slaapkamer-raam zien van 40 meter afstand.
Als ze beweging zien, letten ze op.
Als ze míjn silhouet zien ´nuhnuhnuhnuh´ze.

Ze kunnen de voordeur nét niet zien, maar wel horen.
Als er iemand de voordeur uit komt letten ze op.
Als ík de deur uit kom roepen ze luid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:53

linky schreef:
Onze paarden herkennen ook het geluid van onze auto's................. en ons loopje, gebaren, stem........................ na 40 jaar in de paarden kom je daar ook zonder onderzoek wel achter. -O-

Inderdaad maar in 2013 moet dit op de voorpagina als zijnde 'nieuws'....

fjordnina

Re: Paarden herkennen mensen en hun stem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:43

Lekker onderzoek, het interessantste is nog het verschil tussen links of rechts staan en de reactie van het paard daarop.

Dat ze een bekende herkennen waren de meeste paardenmensen proefondervindelijk allang achter toch?
Zo ben ik na 3 jaar eens een shet op gaan zoeken die mij van geboorte tot 6 maanden heeft gekend. Ik riep hem en blijkbaar lag hij in zijn stal. Een hoop kabaal, een hinnik en een uit de bocht vliegende shet later stond ie toch voor mijn neus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:47

FriesWytske schreef:
Wat komen er de laatste tijd onzinnige onderzoeken voorbij. En daar is deze één van.

Inderdaad, ik kan ze zo, zonder onderzoek ook nog vertellen dat paarden zelfs mensen onderscheiden aan hun voetstap. Als ik ergens loop zonder dat ze me kunnen zien word er gehinnikt, bij ieder ander blijven ze stil.

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:50

voor iemand die een beetje doel heeft over eigen paarden was dit toch echt al bekend.
en Bij mij hetzelfde, nu sinds een maand bijrijdster van Berlette, verschrikkelijke eenkennige merrie, maar zelfs tijdens het eten komt ze naar me toe voor een knuffel.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:07

ben ik niet heel verbaasd over.. mijn paardje begint al te hinniken als we de auto deuren dicht slaan... <3
wel een leuk onderzoek btw :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:06

linky schreef:
Onze paarden herkennen ook het geluid van onze auto's................. en ons loopje, gebaren, stem........................ na 40 jaar in de paarden kom je daar ook zonder onderzoek wel achter. -O-

Helemaal mee eens :j
Die van ons hebben ook nog een ingebouwde wekker..... 8-)
Zo weten ze precies wanneer het voer-tijd is _O-

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:35

Huertecilla schreef:
Onze paarden kunnen ons slaapkamer-raam zien van 40 meter afstand.
Als ze beweging zien, letten ze op.
Als ze míjn silhouet zien ´nuhnuhnuhnuh´ze.

Ze kunnen de voordeur nét niet zien, maar wel horen.
Als er iemand de voordeur uit komt letten ze op.
Als ík de deur uit kom roepen ze luid.

Ha ja mijn Suus kijkt ook naar binnen, die ziet je ook echt bewegen over ook zo'n 40 m. afstand. Zo'n bestraffende blik krijg ik dan... "hallo ik zie jou, zou je niet 's snel komen... :Y) )

Heb nog een prachtig verhaal van mijn Oom Piet. Die is nu bijna 80, boerenzoon, en als kind had hij een speciale band met één van de paarden die voor de ploeg stonden. Om het kort te houden: er kwam een tractor, paarden werden verkocht. Jaren later, intussen was hij al verloofd, fietste hij met mijn toekomstige Tante Jaantje door de polders, en zag opeens hun oude paard in een wei staan. Riep de naam van het paard, en ongelooflijk maar waar, het paard stopte met vreten en kwam in volle galop aanrennen. Vond ik zo mooi om te horen.... Voor mij een bewijs dat een paard een goed geheugen heeft. Ook al weten we dat allang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:43

aikon schreef:
Hhhmm. Ik heb een ander artikel gelezen, van Dr. Grzikmek in paard en spul, dat paarden alleen op het zicht zou afgaan en dat verdere zintuigen bij mensen herkenning geen rol speelt.

Die van mij, die niks ziet, die kijkt toch maar mooi op als ik op hem roep .. Geen idee wat die doet als anderen hem roepen, moet ik nog eens proberen :P Maar dat ze alleen hun zicht hebben om mensen te herkennen ervaar ik hier in ieder geval niet..

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:43

Volgens mij herkennen ze wel meer, Cupido riep altijd al als mijn fiets het grintpat raakte en dan kon hij mij nog niet zien. En dan zul je vast denken pff ja hinnikt die zeker naar elke fiets. Nou toen ik een nieuwe fiets had heeft hij 2 week mij niet begroet tot hij mij echt zag dus tja denk dat hij toch wel iets er aan herkent.

Dat en cupido begroet mij overigens altijd wel P: this soms echt een pratertje haha.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:47

Grappig maar wel logisch onderzoek!
Soms moet ik ook andere mensen voorlezen op wedstrijd. Mijn pony staat dan alweer op de trailer... overal om haar heen worden dan proeven voorgelezen, maar als ik begin met lezen begint zij met hinniken en als ik stop stopt zij ook :')
Ik heb al vaak gehoord dat er dan mensen aankwamen die zeiden: van wie is die drukke pony in de trailer?? Dan moet ik weer zeggen: houdt zo op, als ik mijn mond houdt :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:52

Een oproep doen aan mensen met paarden, die zoals hierboven al vaak verteld, merken aan hun paard dat ze hun stem of loopje herkennen zou veel goedkoper geweest zijn. Ga daar kijken en laat die mensen maar zien wat hun paard doet. Ben je snel klaar met je onderzoek. En heb je bewezen wat iedere paardenliefhebber eigenlijk al wel weet.

Daarbij herkent vrijwel ieder levend wezen toch geluiden, of dat nu stem is of wat anders, of beelden. Hoe moeten ze anders ergens bang voor zijn. Herten, hazen, vosjes, noem maar op, maken zich uit de voeten als ze een mens zien of ruiken, en niet zo gek ook, ze hebben geleerd dat ze voor het wezen mens bang moeten zijn.
Maar in een hertenkamp waar ze lekker gevoerd worden hebben ze geen reden om bang te zijn en zien ze dan een mens met een grote plastic zak aankomen, dan zijn ze snel bij het hek. Die zakken herkennen ze wel heel goed.
Een leuk voorbeeld vind ik dan ook wel kraaien, geen vogelverschrikker die ze tegen kan houden, gewoon omdat ze behoorlijk intelligent zijn en zien dat die dingen echt geen mensen zijn.

Maar ja, de wetenschap heeft dieren al heel veel leed gebracht, niet in dit onderzoek dan, maar in genoeg andere onderzoeken. En dan heb ik het niet over de medische wetenschap.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:37

Als ik mijn fiets binnenzet zie ik de mijne al uit z'n stalleje kijken maar me

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:30

ach leuk onderzoek, maar wat de meeste zeggen, geen verrassend resultaat.
Meerdere vb van meegemaakt.Pony die ik al ruim 5 jaar niet had gezien.Was bij een vriendin, slofte ik langs brak er 1 zijn stal af. Bleef dooorgaan, denk even kijken was het die pony, stond voor hem murmelmurmel, de nieuwe eigenaar begreep er niets van zo kende ze hem totaal niet.
Ach en dat zonder zien of praten alleen mijn stal slof wakker worden loopje :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:48

linky schreef:

Precies. Mijn oude merrie herkend ook het geluid van de auto. Nog erger die wordt echt opgewonden als het geluid van mijn oude auto hoort. Die heb ik nog steeds maar wordt niet meer gebruikt. Ze hoort dat geluid dus maar heel zeldzaam meer, en toch als ik die auto nu start (en dan kan ze die auto niet eens zien staan) heb ik de dame op onstuur. DAT was nl de auto waarmee we altijd op wedstrijd gingen, en wedstrijden zijn geweldig nog steeds :D Start ik de auto waarmee ik nu altijd rijd, ook met de trailer, krijg ik veel minder reactie omdat zij met die auto niet zo vaak met de trailer heeft gereden. Ze begint hem wel te herkennen, en ze is bijna blind dus ze doet het op geluid, maar deze is niet "de auto". Niet zoals mijn oude blikje. Beide auto's zijn Volvo's en beide zijn diesels.
Voor mij dus niks nieuws dit onderzoek :D

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:48

Skessa_ schreef:
Nou dat verbaast me niet heel erg :=

Mijn paard reageert ook het sterkste op mij.

Een ander paard bij ons stal reageert al als de auto van zijn baas aankomt.
Maakt niet waar die staat, zodra die die auto hoort, kijkt ie op, ziet de auto en rent luid hinnikend naar voren! (Zo leuk om te zien!!)
Een heeeeeeeeel enkel keer vergist ie zich en dat staat ie maar sneu om zich heen te kijken, van, waar issie nou?
En zijn baasje komt meestal maar 1 keer in de week!

Ach...wat sneu.... 1 x per week....

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:26

Vroeger mn rammelende fiets, nu mn auto, mn stem, ze reageren op vanalles wat bij bekenden hoort... heel leuk. Tegenwoordig staat mn paard achter een heg en als je aankomt probeert ze echt over die heg heen te gluren hihi

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:57

Zo heeft mijn paard vorige week iemand verlinkt. Er is een pensionklant die altijd s'avonds laat komt, een raar wijf die altijd stiekum de paarden van anderen voert. Ik heb haar een tijd geleden vriendelijk verzocht mijn paard niks meer te geven omdat mijn paard al dik zat is. Ze zou het niet meer doen zei ze. Totdat ik op een avond laat mijn paard sta te vlechten en mijn paard stond heel rustig stil bijna half te slapen en ineens komt ze via de andere ingang luid pratend binnen gelopen. Mijn paard kon haar niet zien maar werd serieus helemaal dol, schrapen met voorbenen. Kende dit gedrag niet totdat er opeens een lampje ging branden. Ze voerd mijn paard dus nog steeds!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:05

Lijkt mij, dat dát bij de meesten wel bekend zal zijn en zeker bij de mensen die hun paarden bij huis hebben.
Ze signaleren je al aan je manier van lopen, wat voor schoenwerk je ook aan hebt, je stem, je lichaamstaal als je helemaal niets zou zeggen, je auto etc. etc.
Dat onderzoek is alleen leuk voor degene die het uit mag voeren, het is betaald werk.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:20

Paard dat ik rij herkend onze auto zeker wel, want zo gauw ze die ziet maakt ze dat ze weg komt. Terwijl haar zoon dan helemaal vrolijk aan komt galopperen. Maar vind niet echt nuttig om hier een onderzoek naar te doen. De meeste mensen die al wat langer in de paarden zitten weten dit ook wel zonder onderzoek.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:19

Dus er is een "duur" onderzoek geweest naar iets wat alle paarden mensen al wisten? Tja..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:22

Mijn 'buurvrouw' heeft een poosje iemand met een caravan in haar wei laten staan. Als ik mijn paard riep was dat voor hem niet te horen, maar voor mijn paard wel. Mijn paard begon dan altijd te hinniken en zo wist hij dat ik er aan kwam :') Mijn paard hinnikt ook niet naar andere mensen. Dus nee, het onderzoek brengt voor mij ook geen onverwachte resultaten.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:15

idd een niet verrassend onderzoek, maar toch leuk om te lezen.
Mijn pony heeft er ook al last van, hij hoort mij op mijn scooter al aankomen voordat ik het erf op rijd. En soms vergist hij zich ook, dat hebben stalgenootjes geconstateerd, arm paard ;)
Ook begint hij spontaan te rillen als een rietje als hij de bus hoort (dat betekent meestal dat hij de trailer in moet, en dat vind hij altijd zoooo spannend!) tis ook wel een typisch gevalletje van conditionering als ik dit zo lees.

Leuk om te lezen dat veel mensen dezelfde grappige ervaringen soms hebben

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:25

dit had ik je ook wel kunnen vertellen haha.

daarnaast herkennen paarden auto's en voetstappen.