Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:52

Australie heeft al jaren een probleem met Brumby´s die zich te snel vermeerderen en daardoor voor overlast zorgen, en daar grijpt men ook in door ze vanuit de lucht neer te schieten. Het vlees van Brumby´s wordt naar Europa geexporteerd. Dus ik ga met degenen mee die zeggen dat er op grote schaal geschoten zou moeten worden maar ze dan maar laten liggen rotten vind ik verspilling (al betwijfel ik of ze voldoende vlees gaan hebben voor consumptie)

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:57

Ook al is het geen leuk bericht, ik ben het er wel mee eens. Ik heb zelf in Australië gewoond en weet als geen ander hoe uitgestrekt Australië is. Het gebied waar deze paarden leven is vrijwel niet begaanbaar op een normale manier. Het klimaat doe je weinig aan, de paarden verhongeren. Waarom dan niet snel een einde maken aan dit lijden?

Het lijkt cru, maar ook als een veulen wordt geboren in het wild en het kan niet opstaan wordt die ook door de hengst van de kudde van kant gemaakt. Want het veulen kan niet mee, en zal anders verhongeren. De hengst maakt er een snel einde aan door het veulen door de lucht te gooien (erg naar gezicht trouwens). Dit is een gruwelijk voorbeeld van hoe het er aan toe kan gaan in het dierenrijk. Maar als zij de keus hebben, dan willen zij ook niet verhongeren.

Afschieten is misschien niet leuk, maar in dit geval het beste. De paarden vangen voor de markt dat kan natuurlijk ook, dat gebeurde nog wel eens in Amerika. Maar het is een tijdrovende klus en veel paarden eindigen dan alsnog als slachtpaard of komen in hokken terecht waar ze elkaar kapot maken tot ze geveild worden.

Het is jammer, maar helaas. De natuur is hard, en de keuzes die we moeten maken ook.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:00

Ik heb ooit ergens gelezen dat de Brumbies, zo heten de wilde paarden daar, een hart problemen hebben die ze helemaal ongeschikt maken voor het werken.
Dus niet mogelijk om ze door te verkopen en vangen, want die kunnen niet tegen werken.
Water zetten, kan denk ik niet hoor, de boeren daar moeten al vechten om zelf hun dieren water te kunnen geven, is een woestijn, bijna gelijk op de Sahara.

In Amerika werden trouwens een paar jaar geleden de mustangs ook vanuit helikopters doodgeschoten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:18

Resistance schreef:
Paarden zijn slimme dieren die trekken. Hier in Zweden gaan ze 's winters ook naar zuidelijke delen van het land, en komen 's zomers weer terug. Het lijkt mij dat de paarden op zich ook wel naar andere, minder droge plekken zullen "verhuizen".

Bedenk wel dat Zweden maar een ieniemienie stukje land is vergeleken met Australie.

Australie is in zijn geheel groter dan heel Europa en daar vergissen mensen zich hier geloof ik in.
Het is niet een kwestie van 'even opdrijven' of 'even verplaatsen' naar andere plekken. Het midden van Australie is 1 grote, droge woestenij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:40

ptiteblue schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de Brumbies, zo heten de wilde paarden daar, een hart problemen hebben die ze helemaal ongeschikt maken voor het werken.
Dus niet mogelijk om ze door te verkopen en vangen, want die kunnen niet tegen werken.
Water zetten, kan denk ik niet hoor, de boeren daar moeten al vechten om zelf hun dieren water te kunnen geven, is een woestijn, bijna gelijk op de Sahara.

In Amerika werden trouwens een paar jaar geleden de mustangs ook vanuit helikopters doodgeschoten.

Brumby's zijn gezond maar hebben geen echt character waar mee te werken valt.

Brumby:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brumby_%28paard%29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:01

Goof schreef:
Resistance schreef:
Paarden zijn slimme dieren die trekken. Hier in Zweden gaan ze 's winters ook naar zuidelijke delen van het land, en komen 's zomers weer terug. Het lijkt mij dat de paarden op zich ook wel naar andere, minder droge plekken zullen "verhuizen".

Bedenk wel dat Zweden maar een ieniemienie stukje land is vergeleken met Australie.

Australie is in zijn geheel groter dan heel Europa en daar vergissen mensen zich hier geloof ik in.
Het is niet een kwestie van 'even opdrijven' of 'even verplaatsen' naar andere plekken. Het midden van Australie is 1 grote, droge woestenij.

Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Het is alsnog een groot land, maar Australië is velen malen groter.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:08

Zo'n gruwelijke oplossing kan alleen maar door mensen bedacht worden, onder het mom van ' helpen'...! Laat me niet lachen, echt helpen ziet er totaal anders uit, dan denk je toch duizend keer na voordat je het eerstens zo ver laat komen, en tweedens naar deze barbaarse 'oplossing' grijpt. walgelijk! Er zijn zoveel mogelijkheden tussen 'laten leven' en 'vermoorden'. Zet een wereldwijde actie op touw, bijvoorbeeld. Of zoek sponsors voor watertoevoer, maak veel 'tamtam', elk paard dat gered kan worden is er een! Welnee, het enige 'creatieve idee' dat we kunnen produceren is massaal afschieten. Om de koude rillingen van te krijgen... :brr:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:12

Het terrein schijnt daar erg ontoegankelijk te zijn. En wat bedoel je met eerder ingrijpen? Eerder paarden gaan afschieten soms? Zodat het er niet 10.000 zijn maar misschien 3000?

Een wereldwijde actie voor deze paarden klinkt goed, maar waarom wel voor de paarden en niet voor de boeren die daar zitten en die het in droogteperiodes ook moeilijk hebben om hun vee te drinken te geven? Amerika heeft ook een probleem met hun mustangs, die worden weggevangen en de rest van hun leven in paddocks gehouden, omdat slachten niet mag en de oudere dieren niet altijd even makkelijk zijn om te beleren. En ook daar zijn tegenstanders tegen het wegvangen, terwijl het er in de natuur dan gewoon teveel worden. Er wordt aan geboortebeperking gedaan bij de merries door hormonale injecties die moeilijk te doseren zijn waardoor merries langer onvruchtbaar blijven dan initieel was gepland, wat er dan weer voor zorgt dat er teweinig veulens geboren worden. Hoe je het ook wendt of keert, als de mens zich ergens mee gaat bemoeien gaat het onherroepelijk fout.

In Australie vormen de Brumby's een gevaar voor de inheemse flora en fauna. Ook al zou je nu water gaan geven, haalt dat het feit niet weg dat het er gewoon teveel zijn, als ze al niet komen te overlijden van de dorst dan op een gegeven moment van de honger, omdat er gewoonweg niet voldoende voedsel is. Het gaat al slecht met de Koala in Australie (om andere redenen dan de Brumby) maar als de paarden de oorzaak zouden zijn van het uitsterven van inheemse diersoorten, hoe zou jij daar tegenaan kijken?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:26

Elk wezen telt! Of het nou mensen of dieren zijn. Echter, binnen dit onderwerp gaat het over paarden, even niet over de boeren.

Eerder afschieten, hoe kom je daar nou bij. Eerder naar omkijken zal je bedoelen. Ooit van sterilisatie of castratie gehoord?

Hoezo inheems, dus alweer 'eigen volk eerst!!?' ' For crying out lout' , nu ook al voor de dieren? Dadelijk ook nog voor de plantjes. Het moet niet gekker worden.

Nou voor mij niet, elk wezen heeft recht op hulp, wie het ook is en waar het zich ook bevindt.... Daar zullen we altijd ons uiterste best voor moeten doen. Afschieten vind ik niet zo best. Harder nadenken met zijn allen, om te beginnen! We kunnen wel naar de maan, niet naar de binnenlanden van Australië??????? :z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:35

Ik had het over het vee van die boeren, en ik kijk naar het grotere plaatje dan de paarden alleen.

Door immigratie van Europeanen zijn er niet alleen in Australie maar ook in Nieuw-Zeeland heel veel niet-inheemse diersoorten geintroduceerd, die de inheemse dierenpopulatie aardig te grazen hebben genomen. Ik ga helemaal met je mee dat ieder dier er een is, en het liefste in vrijheid op moet groeien. Maar als dat niet kan, dan kun je twee dingen doen. Niet ingrijpen en de natuur het zelf laten regelen. Of je grijpt in om meer lijden te voorkomen. Als jij van mening bent dat die 10.000 paarden niet afgeschoten moeten worden, dan sluit je aan bij de tegenstanders van deze actie. Als jij van mening bent dat we de binnenlanden van Australie inkunnen, ben je vast wel in staat om binnen hele korte termijn deze reddingsactie op poten te zetten.

Marin_ka3 schreef:
Eerder afschieten, hoe kom je daar nou bij. Eerder naar omkijken zal je bedoelen. Ooit van sterilisatie of castratie gehoord?

Om een dier te kunnen steriliseren of te castreren moet je hem eerst in handen krijgen. In de USA wordt er door het Bureau of Landmanagment (BLM) op grote schaal hormonaal gesteriliseerd om de paardenpopulatie in de hand te houden. Het zou zo moeten uitpakken dat een merrie maar eens in de 3 jaar een veulen moet kunnen krijgen. Alleen hebben ze de dosering nog niet zo goed te pakken dat ze die frequentie krijgen. Merrie die hormonaal zijn gesterliseerd, krijgen maar sporadisch veulens, als dat al lukt. En de sterilisatie kan ook alleen maar omdat daar eens in de zoveel tijd de dieren bij elkaar worden gedreven, ja ook met helicopters, en dat is ieder jaar weer een drama om te zien. Paarden in de stress, gebroken benen, veulens die de moeder kwijtraken en niet meer terug kunnen vinden. Als je daar een keer een reportage van hebt gezien, wordt je daar ook niet blij van.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-05-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:39

@ Cassidy; Lekker ben je. Ik heb het over een onderwerp, ga jij op de persoon spelen!? Jammer van de discussie, 'the end!' ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:42

Mocht je interesse hebben in een reporage over de Mustangs in de USA, kan ik je adviseren eens te gaan zoeken op "Cloud, Mustang of the Cimmarron". Daar zie je hoe het samendrijven van de paarden in de USA gaat zodat de jonge dieren verkocht kunnen worden. En daar zie je ook de stress, de paniek, de blessures en het feit dat jonge veulens gedurend dit proces of hun moeder kwijtraken, of vertrapt worden door de kudde.

Klinkt theoretisch leuk wat je roept, maar hoe had je dat dan willen uitvoeren?

Edit: even voor je gezocht, hij staat zowaar op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE ... 1F23195197

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:48

Dat is wel heel erg triest. Vooral uit een helikopter schieten. Zoals meerdere zeggen hier, je kan niet zien of de paarden werkelijk dood zijn. Dan lijden ze nog er onder. Er zou heel veel paniek bij komen kijken. Ik moet er echt niet aan denken. Maar verhongeren is ook weer geen optie.

Ben het overigens met Marin_ka3 eens.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:14

Tsja , ten eerste jammer dat het zo ver heeft moeten komen.

Dat verhongeren is natuurlijk niks, maar ik vind dit ook vreselijk. Niet zozeer dat ze afgemaakt moeten worden, maar zoals al eerder gezegd zullen veruit de meeste paarden niet meteen dood zijn, maar uren en zelfs misschien wel meerdere dagen pijn moeten lijden voordat ze dood zijn.

En ik vind t doodzonde dat ze er maar gaan liggen wegrotten. Doodzonde!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:19

jammer.. dat wordt blinde paniek!!
ik snap dat verhongeren ook geen optie is, maar je kan nooit zien of ie nou werkelijk dood is of niet!! dus waarschijnlijk lijd ie evenveel...
edit: het is ook nog de schuld van de mens. die heeft daar ooit de dieren achter gelaten...
Laatst bijgewerkt door ApplePapple op 10-05-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:20

lovelanga schreef:

dat komt er ook nog bij! hoelang zou zoiets duren? en wat wordt er daarna met dat stuk grond gedaan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:28

Stukje film over de Wild Mustang Roundup in USA.

http://www.youtube.com/watch?v=LYVD9RTZHVA

Niet helemaal op Australie te projecteren maar in essentie hetzelfde. Hoe had je de aantallen van paarden in de hand willen houden als er geen grotere roofdieren zijn die op ze jagen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:28

novito schreef:
lovelanga schreef:

dat komt er ook nog bij! hoelang zou zoiets duren? en wat wordt er daarna met dat stuk grond gedaan??

Het is wildernis, er wordt niets mee gedaan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:32

novito schreef:

Niks. Het is ontoegankelijk terrein. Kadaver eters zullen een feestmaal krijgen dus; vliegen, wormen, kevers en groter spul.

De een zijn dood is een ander zijn brood :Y) Plus dat er voeding in de grond komt waar planten en bomen weer wat aan hebben. De natuur regelt dat zelf wel. ;)

Het is zonde van die dieren, maar alles in leven willen houden is gewoon weg niet haalbaar. Zeker bij de schaarste die ze daar nu hebben aan voedsel en water. Wat al gezegd is zien ze de wilde paarden daar als een plaag. En ja wat doe je aan een plaag? Juist, verwijderen. Dat ze aan afschot denken vind ik niet vreemd, verhongeren is erger.

madelaine

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:34

Ze kunnen die paarden toch ook verhuizen? :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:53

Marin_ka3 schreef:
Hoezo inheems, dus alweer 'eigen volk eerst!!?' ' For crying out lout' , nu ook al voor de dieren? Dadelijk ook nog voor de plantjes. Het moet niet gekker worden

Australie is in alle opzichten uniek, wat daar woont en leeft komt nergens anders voor, dus het 'eigen volk eerst' lijkt me niet meer dan logisch.

Het 'paarden van water voorzien' klinkt allemaal nobel en schattig, maar dit is een gebied dat zeer onherbergzaam is. Daar staat niemand geloof ik bij stil, ga daar eerst over nadenken voor dat iemand roept dat alles dan maar water moet krijgen en er een wereldwijde actie opgezet moet worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:56

Nou als het afschieten allemaal te onhumaan is dan mogen die dierenactivisten er wel 1 hierheen brengen dan laat ik hem hier wel slachten :) heb ik er 1 gered van een verschrikkelijke dood. :Y)

Als het wespen waren was er niemand op tegen als die plaag werd aangepakt, nu zijn het paarden en staat half pennywereld op z'n achterste benen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:59

Goof schreef:
Marin_ka3 schreef:
Hoezo inheems, dus alweer 'eigen volk eerst!!?' ' For crying out lout' , nu ook al voor de dieren? Dadelijk ook nog voor de plantjes. Het moet niet gekker worden

Australie is in alle opzichten uniek, wat daar woont en leeft komt nergens anders voor, dus het 'eigen volk eerst' lijkt me niet meer dan logisch.

Het 'paarden van water voorzien' klinkt allemaal nobel en schattig, maar dit is een gebied dat zeer onherbergzaam is. Daar staat niemand geloof ik bij stil, ga daar eerst over nadenken voor dat iemand roept dat alles dan maar water moet krijgen en er een wereldwijde actie opgezet moet worden.

Nou inderdaad, hoe krijg je in vredesnaam water voor 10.000 paarden naar zo'n gebied :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:01

Goof schreef:
Marin_ka3 schreef:

Niet alleen Australie is uniek, Nieuw-Zeeland ook. Ik ben in Nieuw-Zeeland geweest en de herten, vossen, fazanten en ander wild dat daar in het verleden is uitgezet om de rijke immigranten te kunnen laten jagen, zorgen voor heel veel schade aan planten en dieren daar. Honden, katten, allemaal meegenomen door Europeanen die vervolgens verwilderen en dieren daar doden, planten die daar niet inheems zijn zoals brem die de hellingen mooi geel kleuren maar de inheemse planten verdringen, als je dat op zijn beloop zou laten is er straks niets meer van de eigenlijke beplanting en van de eigenlijke dierenpopulatie over. Het is juist de diversiteit aan planten en dieren die zo belangrijk is, anders zouden we de hele wereld over dezelfde dieren en planten hebben, dat is toch ook saai?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:03

Klopt Cassidy, daarom is het zo belangrijk dat de inheemse natuur beschermd wordt.
Als het in Australie of Nieuw Zeeland verdwijnt, is het nergens anders meer terug te vinden.