Lichtrijden beter voor de paardenrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:17

Ik kan alleen maar zeggen: Joh! :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:17

Dat ze dan beter afgericht zijn, dat begrijp ik. Maar het blijft dan toch gewoon een feit dat doorzitten niet zo goed is voor de rug als lichtrijden? Dan blijft het toch gewoon krom dat ze dit wel verplichten?

*ik zie ineens Anky lichtrijdend haar proef doen* :')

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:19

Daarom heet het toch ook lichtrijden? _/-\o_

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:20

xNoah schreef:
Daarom heet het toch ook lichtrijden? _/-\o_

:= hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:23

snap niet wat hier nieuws aan is, dit weet iedereen, niet voor niets dat je op een jong paard niet gaat doorzitten, die moet nog kracht opbouwen om je te kunnen dragen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:24

Mousmous schreef:
Zou wel een grappig gezicht zijn, lichtrijden in de piaffe en passage :D .

daarom zijn dat ook GP oefeningen, die paarden dragen

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:34

Dat begrijp ik Miepie77 :)
Het leek me alleen een heel grappig beeld.

Het is niet voor niets dat vanaf de B t/m L2 het doorzitten langzaam aan steeds meer gevraagd wordt.
Niet alleen voor het paard, maar ook voor de ruiter. De moeilijkheidsgraad wordt daar ook mee verhoogd.
Het paard wordt sterker, komt meer tot dragen/verzameling en dan is het doorzitten geen probleem, mits je ook goed kan doorzitten. Ik zie er zelfs in het Z nog wel die voor geen meter kunnen zitten en zitten te stuiteren.
Dan kan je best medelijden hebben met het paard.
En hoeveel hebben niet de teugels nodig om te kunnen blijven zitten. Zie regelmatig combinaties die als de teugels onverwachts doorgeknipt zouden worden achterover van hun paard zouden duvelen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:36

Mousmous schreef:
Dat begrijp ik Miepie77 :)

En hoeveel hebben niet de teugels nodig om te kunnen blijven zitten. Zie regelmatig combinaties die als de teugels onverwachts doorgeknipt zouden worden achterover van hun paard zouden duvelen.

Beelddenker hier!
:') :') :') _O- _O-

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:46

denk het ook MousMous, we hebben ooit eens een keer bij de carousselgroep zonder teugels moeten rijden (grapje van instructie), was voor mij geen probleem, dat doe ik ookwel af en toe voor de grap als ik alleen in de bak ben of met zitles, maar sommmigen raakten compleet in paniek, terwijl en dat was het gekke die paarden niets aparts deden, maar sturen konden ze ze niet, heb me kapot gelachen, echt ruiters die zichzelf heel wat vonden normaal die in het midden stonden dat ze dat echt niet gingen doen :P Niveau van de ruiters in de groep was van L t/m zzl dus dan mag je toch verwachten dat dat geen probleem is.
Paarden waren gewend aan mekaar dus zou echt geen vechtpartij zijn geworden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:59

Dan hebben ze het in Engeland beter geregeld, daar mag je t/m M2 nivo lichtrijden. Veel beter. Hier in Nederland zie je zoveel ruiters hutsen en butsen in de L en M.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:01

Helemaal niet rijden is nog beter voor de paardenrug, wat een flut nieuws zeg !

lady62

Re: Lichtrijden beter voor de paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:14

ik ben 52 en wist dit al toen ik 16 was he he wat een nieuws
Zeker bij jonge paarden is dit belangrijk of paarden waarvan de rugspieren nog sterk moeten worden.
En natuurlijk het ballans.
Het is een combinatie van.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:23

Wauw schokkend nieuws :Z Dat daar een onderzoek voor nodig is.. weet toch iedereen!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:40

Mousmous schreef:
Zou wel een grappig gezicht zijn, lichtrijden in de piaffe en passage :D .

Succes met lichtrijden in die beweging ;)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:51

Volgens mij is dit al een oud onderzoek dat bovendien al eens op de voorpagina gestaan heeft. Ik kan me in elk geval een zelfde onderzoek van dezelfde auteur met dezelfde conclusie herinneren waarop dezelfde reacties volgden :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:19

Ik snap dat iedereen zo reageert. Maar in de wetenschap werkt het net wat anders. Wetenschappers moeten alles bewijzen, ookal roept iedereen al jaren dat iets zo is. Maar een wetenschapper neemt pas iets aan als iets in een onderzoek is aangetoond. Je leert als wetenschapper overal vraagtekens bij te zetten. Altijd moet je als wetenschapper afvragen: Is dat zo? Wie zegt dat? Waarom is dat zo? Antwoorden als 'ja maar dat weet iedereen" of "daarom heet het lichtrijden" of "zo heb ik het vroeger in de les geleerd" of "zo doet iedereen het" zijn dan echt niet voldoende. Dus dan wordt er een onderzoek gedaan (voor de rest van de wereld misschien nutteloos, maar als het dus niet bewezen is in een onderzoek hoeft het niet waar te zijn). Iets wordt vaak ook pas aangenomen als waar als het meerdere keren in onderzoek is bewezen, anders kan het nog steeds toeval zijn.

Ik kan me voorstellen dan hoe hoger je rijdt hoe meer je mag doorzitten omdat je paard beter bespierd is, meer in balans en zijn rug beter gebruikt (rugspieren aanspant etc). Maar of dit bewezen is.... :+

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:43

Kaartje23, je hebt helemaal gelijk, maar er zijn toch al zoveel lichtrij/doorzit-onderzoeken gedaan? Waar precies dezelfde conclusie uit kwam :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:45

Ik viel achterover van schrik, dit had ik echt nooit verwacht.
Wat een onzinnig onderzoek weer zeg, zie ze steeds vaker voorbij komen..

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:46

Is dan met zadel dus ook beter dan zonder zadel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:48

Maar dat is geen licht rijden maar een verlichte zit .
Vindt de titel van dit topic niet correct . Dacht gelijk huh lichtrijden niet belastend ?
Sinds wanneer

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:04

En welke super dressuurruiters hebben hier dan aan meegewerkt?

Knip idd op een willekeurige wedstrijd bij wat mensen de teugels door en ze donderstralen zo achterover van het paard...

Ik doe wat ik fijn vind en waar het paard het fijnst bij loopt.

Wat een onnozele studie dit zeg....

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:04

Kaartje23 schreef:
Ik snap dat iedereen zo reageert. Maar in de wetenschap werkt het net wat anders. Wetenschappers moeten alles bewijzen, ookal roept iedereen al jaren dat iets zo is. Maar een wetenschapper neemt pas iets aan als iets in een onderzoek is aangetoond. Je leert als wetenschapper overal vraagtekens bij te zetten. Altijd moet je als wetenschapper afvragen: Is dat zo? Wie zegt dat? Waarom is dat zo? Antwoorden als 'ja maar dat weet iedereen" of "daarom heet het lichtrijden" of "zo heb ik het vroeger in de les geleerd" of "zo doet iedereen het" zijn dan echt niet voldoende. Dus dan wordt er een onderzoek gedaan (voor de rest van de wereld misschien nutteloos, maar als het dus niet bewezen is in een onderzoek hoeft het niet waar te zijn). Iets wordt vaak ook pas aangenomen als waar als het meerdere keren in onderzoek is bewezen, anders kan het nog steeds toeval zijn.

Volledig mee eens! :)
Zo werkt het nou eenmaal in de wetenschap..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:10

Dat is toch al heel lang bekend? zonde van tijd en geld om daar een onderzoek naar te doen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:16

Iets wordt pas als waar verondersteld als het te onderzoeken feit ook echt bewezen is. Ik moet zeggen dat er ook eens iets rondging dat lichtrijden juist slechter zou zijn, dus een onderzoek is wel zo fijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:16

MariekeS_ schreef:
Ik hoor anders ook vaak het tegenovergestelde: dat je met lichtrijden meer puntbelasting hebt en dat een constante druk minder slecht is.
Ik vind het wel wat waard dat dit onderzoek met nauwkeurige apparatuur uitgevoerd is :)

Inderdaad.