Enquête paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Enquête paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:01

Helaas geen rekening gehouden met de westernruiters en staan er aardig wat spelfouten in..

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:39

De enquete heb ik ingevuld. Dierenwelzijn ligt mij na aan het hart en initiatieven op dat gebied juich ik toe.
Toch zou ik zeker even naar de vraagstelling kijken. Nu had ik het gevoel dat ik niet kon zeggen wat ik bedoelde. Een vraag zoals moet een paard in een (...) verlichte stal staan overdag?
In principe zou ik zegen nee, een paard "moet" buiten staan. Maar als een paard gedwongen binnen staat, ja dan zeker in een voldoende verlichte stal... Dus ik twijfelde wat in te vullen.
Hier zou ik dan ook niet kiezen voor juist of onjuist, maar voor drie of vier keuze opties. Succes verder!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:43

Ik vind dit persoonlijk een van de slechtste enquêtes die ik sinds lange tijd ben tegen gekomen. Ik vind het onvoorstelbaar dat dit naar buiten wordt gebracht door een overkoepelende organisatie als de sectorraad.

De vragen zijn erg zwart-wit gesteld. Je kunt het ermee eens zijn of niet, er is geen enkele ruimte voor nuancering.

In reactie op deze post:
Citaat:
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties en het invullen van de enquête.

We zien dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Dit vinden we jammer, we kunnen wel toelichten hoe we tot de antwoordmogelijkheden gekomen zijn.

We hebben interviews gehouden met organisaties binnen de paardenwereld, aan de hand van deze interviews en een eerder onderzoek (niet door ons uitgevoerd) hebben we de meerkeuze antwoorden opgesteld. Het is logisch dat niet elk mogelijk antwoord er tussen staat, dit zou gewoonweg te veel worden. Jullie geven ook aan dat jullie ruimte missen om een eigen antwoord te geven, we zullen nog een keer kritisch naar de vragen kijken, en waar mogelijk dit nog toevoegen.

Ruimte voor eigen antwoorden en opmerkingen willen we wel zo beperkt mogelijk houden, het verwerken hiervan kost erg veel tijd, dat kan je je vast voorstellen: duizenden verschillende antwoorden die tot duidelijke conclusies verwerkt moeten worden.

Dat niet ieder mogelijk antwoord er tussen staat kan ik begrijpen, maar dan zal er een mogelijkheid moeten zijn om een eigen antwoord te formuleren. Dat de sectorraad de ruimte voor eigen inbreng beperkt wil houden vindt ik zeer dubieus. Blijkbaar is alleen hun beperkte visie de juiste. Door wie is deze enquête eigenlijk opgesteld? Door een traditioneel Engels rijdende paardenliefhebber met oogkleppen op?

Als voorbeeld:
Vraag 8: Moet een paard meerdere keren per dag gevoerd worden? Eens/oneens.
Het “goede” antwoord is natuurlijk eens. Iedereen weet inmiddels toch dat paarden kleine porties tegelijk eten?
Ik weet dat ook, daarom voer ik 1x per dag zodat ze onbeperkt kunnen eten. Waarom krijg ik dan toch het gevoel dat als ik oneens invul, ik het “foute” antwoord geef?

Dit past toch niet bij een instantie die zichzelf en haar leden serieus neemt? Een instantie die duidelijke conclusies wil trekken zal dat nooit kunnen op basis van deze enquête. Alles wat hieruit komt is slechts een farce, een klopje op de schouder van de sectorraad zelf, maar heeft de sectorraad nu echt kunnen luisteren naar de opinie van het publiek?

Nickie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:52

Bedankt voor jullie feedback, erg beschamend dat er nog foutjes in zaten, terwijl de enquête door meerdere partijen is nagekeken.

Schroom dan ook niet (dat doen de meeste van jullie ook niet gelukkig) om ze op tafel te leggen, dan kunnen we er wat mee.

De enquête is niet zozeer bedoeld om de mening van het publiek te horen, maar om een globaal beeld te schetsen van het kennisniveau m.b.t. de Gids voor Goede Praktijken en de voorlichtingscampagne "Ik zorg goed voor mijn paard. Wat doe jij?"

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:56

Ik vond het ook maar een rare enquete, heb hem maar ingevuld, maar had achteraf zoiets van "de helft stond er niet in en met alleen eens/oneens bereik je niks"

Idd het stukje over de stal, mijn paarden staan altijd buiten, ik wil ze niet in een stal. Maar ja als ze dan perse op stal moeten dan kies ik inderdaad dan maar voor dat ze goed verlicht zijn. Veulens afspenen vanaf 4 maanden, ja is logisch maar door medische oorzaak kan het eerder moeten, maar dat stond er niet bij.

Ideale situaties bestaan niet in de paarden wereld, hoe graag dat men ook wil. Je kan streven naar een zo best mogelijke manier om dit zoveel mogelijk te bereiken. Maar dan nog is het persoonlijk getint, de 1 wil zijn paard juist op stal met een paar uur buiten en de ander wil zijn paard alleen maar buiten of zoveel mogelijk buiten. Mensen willen hun paarden alleen ruwvoer geven (en niet "maar" 2x per dag maar de hele dag door) en de ander wil juist meer biks geven.

Iedereen doet met zijn paard wat hij/zij het beste lijkt en in het belang van het paard. Je kan daar een mening over hebben maar dan nog is het aan de eigenaar te doen waar hij/zij het beste bij voelt.

Nu vond ik net dat er een mening opgelegd werd, dit is juist of onjuist en wat iemand al schreef, je voelt je zelf rot als je onjuist kiest :?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:13

Ook ik vind dat er op een zeer vreemde manier vragen gesteld worden.
Er wordt o.a. gesteld dat je pas vanaf 4 maanden een veulen kunt afspenen, er zal hier vast bedoeld worden dat het vanaf dan pas goed is, maar het kan wel eerder.
Al met al komt het erg slordig over, zeker gezien de hoeveelheid spel- en taalfouten.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:34

Ik heb m ook ingevuld. Mij is ook niet helemaal duidelijk of je je mening moet geven (dus wat je zelf vind) of dat het meer een kennis toets is van hoe de organisatie vind dat het hoort...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:12

Wat is de bedoeling dat je invult bij de vragen, je mening of de wet? Hoefsmeden en gebitsverzorgers hoeven geen erkenning te hebben, maar de meeste paardenhouders stellen dat wel op prijs. En prikkeldraad mag nog steeds, maar dat zou ik niet in de buurt van mijn paard willen. En heel veel situaties zijn niet zo zwartwit als dat ze daar staan, niet alle paarden maak je precies op dezelfde manier gelukkig en hebben exact dezelfde behoeftes. Per individueel paard ga je op zoek naar oplossingen die er het beste bij passen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:25

Na de plaatjes loopt de enquête bij mij vast...

Nickie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:28

Letizia schreef:
Na de plaatjes loopt de enquête bij mij vast...

Klopt, we er is onvoldoende webruimte, we hebben al contact opgenomen met het bedrijf wat dat regelt, het wordt meteen opgelost!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:41

Ik blijf het een vaag iets vinden....
"Ik zorg goed voor mijn paard, wat doe jij?"

Ik speen veulens in 1x af, en daar sta ik achter. Maar volgens jullie zorg ik dan dus niet goed voor mijn paard?

Ik vind dat we op deze manier nog meer betutteling krijgen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:04

De vragen komen volgens mij allemaal in die gids voor, dus volgens mij is het de bedoeling om je kennis daarvan te testen ;)

8nnemiek schreef:
Inderdaad erg weinig keuzemogelijkheden..
Paard 4 uur per dag naar buiten, en overdag in een (ver)lichte stal?! Elk paard hoort zo lang en veel mogelijk op wei te staan. Dat zie ik helemaal nergens terug komen.

Idd vind de focus ook erg op stal gericht... maar dat is helaas ook hoe de gids geschreven is -O- vind het soms echt t mínímale en zou mijn eigen paarden niet op die manier willen houden :n :o maarja het is helaas wel al beter/ meer dan hoe het nu op sommige stallen gesteld is (vooral winter) :\

via chrome deed ie t prima trouwens :)
Laatst bijgewerkt door grid op 01-05-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:08

grid schreef:
De vragen komen volgens mij allemaal in die gids voor, dus volgens mij is het de bedoeling om je kennis daarvan te testen ;)

Hmm, dan had dat wel aangegeven mogen worden.. Ik heb de boel niet ingevuld vanuit een of andere gids. Maar vanuit wat ik zelf als persoon vind :=

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:09

Wat een vreemde enquête, en ik vraag me echt ten zeerste af hoe jullie denken hier duidelijke en vooral betrouwbare resultaten uit te krijgen. Sowieso vind ik die Gids voor Welzijn een lachertje, controle is er namelijk niet, of zéér weinig. Je kan wel regels opstellen, maar als er geen verplichtingen of sancties aanzitten doen mensen toch wat ze zelf willen.

Zelfs iemand die nog nooit van de Gids voor Welzijn heeft gehoord of hem heeft gelezen, of zelfs zonder enige vorm van paardenkennis kan deze enquête zo invullen dat jullie er goed uitkomen. De meeste zullen het ook zo doen, zoals al eerder gezegd: 'je krijgt het gevoel dat je het slecht doet als je onjuist invult'. Zeker als vraag 8 een zware vraag is in het onderzoek: als je alles met juist invult zit je goed! Raar hoor.
Vind de vraagstellingen ook vaag, als je wilt verbeteren, had je beter kunnen doorvragen hoe bepaalde richtlijnen geïmplementeerd worden (of niet). Minimaal 4 uur buiten per dag, hoe controleren jullie dat? In hoeverre is dat inmiddels beter opgepakt in de praktijk. Hoeveel procent van de paarden staan nog steeds dagen binnen, t.o.v. laten we zeggen vijf jaar geleden? Betere vraag hier zou zijn: Hoeveel uur komt JOUW paard per dag buiten. Dan kan je tenminste conclusies trekken over hoelang paarden inmiddels buiten staan in Nederland (ongeveer natuurlijk), zolang je niet een gemiddelde trekt, want die zal waarschijnlijk hoger uitkomen dan 4 uur door diegene die hun beesten 24 uur hebben buitenstaan. Beter een verdeling van <4 uur, 4 uur of >4 uur.
Prikkeldraad 'mag' niet meer, maar wordt erop gecontroleerd? Amper. Zie ik het nog regelmatig als afrastering voor een weiland? Jazeker! Vraagstelling: Wordt er door jou, of in jouw omgeving, prikkeldraad gebruikt als afrastering? O.i.d.
Erkende hoefsmeden, gebitsverzorgers etc.? Hierover wordt niks afgevinkt in je paspoort, hoe willen jullie dit in vredesnaam controleren? Over het algemeen zullen de hoefsmeden en gebitsverzorgers best erkend zijn; vind dit echter niet het belangrijkste bij welzijn van het dier.

Onduidelijk:
Onnatuurlijk gedrag mag niet belemmerd worden.. oorzaak moet worden opgelost. Stalondeugden die al gevestigd zijn kan je niet zomaar weer 'afleren'. Hoeveel paarden komen wel niet bij nieuwe eigenaren als luchtzuigers en ook al worden deze dieren dan 24/7 in een groep het land opgegooid, ze gaan vaak verder met dit gedrag. Zou je dan om gaskoliek e.d. te voorkomen geen band om mogen doen?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:26

Ik had vanaf de 2de pagina echt het idee dat ik een toets aan het maken was :').
Bij die juist/onjuist vragen ben ik maar gestopt, met de meeste vragen kon ik meerdere kanten op en was dus geen antwoord of beide antwoorden goed.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:46

Biancaa schreef:
Ik vond het ook maar een rare enquete, heb hem maar ingevuld, maar had achteraf zoiets van "de helft stond er niet in en met alleen eens/oneens bereik je niks"

Idd het stukje over de stal, mijn paarden staan altijd buiten, ik wil ze niet in een stal. Maar ja als ze dan perse op stal moeten dan kies ik inderdaad dan maar voor dat ze goed verlicht zijn. Veulens afspenen vanaf 4 maanden, ja is logisch maar door medische oorzaak kan het eerder moeten, maar dat stond er niet bij.

Ideale situaties bestaan niet in de paarden wereld, hoe graag dat men ook wil. Je kan streven naar een zo best mogelijke manier om dit zoveel mogelijk te bereiken. Maar dan nog is het persoonlijk getint, de 1 wil zijn paard juist op stal met een paar uur buiten en de ander wil zijn paard alleen maar buiten of zoveel mogelijk buiten. Mensen willen hun paarden alleen ruwvoer geven (en niet "maar" 2x per dag maar de hele dag door) en de ander wil juist meer biks geven.

Iedereen doet met zijn paard wat hij/zij het beste lijkt en in het belang van het paard. Je kan daar een mening over hebben maar dan nog is het aan de eigenaar te doen waar hij/zij het beste bij voelt.

Nu vond ik net dat er een mening opgelegd werd, dit is juist of onjuist en wat iemand al schreef, je voelt je zelf rot als je onjuist kiest :?

En daarom heb ik heb ik het maar helemaal niks ingevuld. Je kunt mij wijsmaken wat je wilt, maar uiteinelijk zullen er toch conclusies uitgetrokken worden.
De vragen, zoals gesteld, dwingen je een bepaalde richting op. Betrouwbare resultaten zijn dan inderdaad ver te zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:49

Kimmej: chip met gps ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:04

Kimmej ben het helemaal met jou eens :) Vond verder die vraag mbt stalondeugend idd ook wel heel ontzettend krom gesteld :=

Hier staan ze heerlijk 24/7 buiten met inloopstallen en automatische verwarmde drinkbakken wat wil je nog meer :D :z 8-)
Maar als ik zie hoe pietlut sommige dingen zijn/ gaan dan gaan ze dadelijk zeuren dat de loopstal misschien niet precies genoeg vierkante meters is?! terwijl ze er prima met z'n allen in staan :7 en je kwa welzijn toch wel kunt stellen dat dat beter is dan een (dichte) stal die wel nét groot zat is...
Of ze gaan de stallen opmeten die er wel staan, maar alleen gebruikt worden in geval van verplichte rust door kreupelheid/ziekte of voor/ na t rijden ff opdrogen/ uitzweten :')
Misschien moeten we het ook maar "vrije uitloop" gaan noemen net als bij eieren :P

Verder miste ik de categorie recreatie/ bosruiter toch ook wel een beetje... Als actieve bosruiter die ook af en toe een wedstrijdje rijdt/ reed voelde ik me niet echt aangesproken bij de gekozen groepen :o
Rijden zonder wedstrijden vind ik toch klinken alsof ik zonder wedstrijdpotentie (dressuurmatig) in de bak hobbel :Y) maar dat komt misschien omdat ik dat er zelf mee associeer door ervaringen met mensen die niet van het erf af/ niet in buitenbak durven :o
maar een echte actieve wedstrijdruiter ben ik ook niet meer...
Laatst bijgewerkt door grid op 01-05-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:07

Ingevuld, maar ik vind het geen goede enquete. Veel leidende vragen vooral... En dat laatste, met het toekennen van de regels aan die thema's, dat vond ik niet echt ergens op slaan :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Ik vond het meer een 'Hoe kan ik nog meer mijn campagne aan de man brengen en de standpunten doordrukken' dan een fatsoenlijke enquete.

Toekennen van de thema's vond ik vooral een slimme manier om mensen weer te laten werken met de standpunten zodat ze blijven hangen. Kan mij niet voorstellen dat het een daadwerkelijk meerwaarde is voor de enquete.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:23

Heb hem helemaal ingevuld, maar ik ga wel met het merendeel van de reacties hierboven mee. De meerwaarde voor het vebeteren van paardenwelzijn zie ik er niet in terug, en de stellingen waren kortzichtig. Bijv. de stelling 'een paard moet minimaal 4 uur per dag de box uit'. Ja, dat zal wel in dat gidsje staan, en dan moet je dus juist invullen, maar de indruk wordt dan gewekt dat 20 uur per dag in de box staan dan wél goed voor een paard is? Zelfde geldt voor de stelling 'minstens 2 keer per dag ruwvoer'. Twee keer per dag voeren en dan zorgen dat paarden er onbeperkt bijkunnen is top als richtlijn, maar twee keer per dag een kleine portie is weer een heel ander verhaal. Dus dan zie ik de enquete eigenlijk alleen als 'hoe goed is de campagne in het hoofd van de mensen gepropt' en meer niet.
En die taal- en spelfouten inderdaad...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:25

ingevult

al vind ik dat en veulen na 5 a 6 maand afgespeend mag worden en niet 4

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:26

Ik vind dat je daar niet zo zwart wit regels voor kunt stellen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:29

Ook ik vind de enquête nogal raar. Het is inderdaad een eigen, kortzichtige mening doordrukken in plaats van een open eerlijke enquête.

De gemiddelde penny-enquête zou een voorbeeld zijn voor jullie. Haal deze weg en begin opnieuw met een open blik, daar kom je veel verder mee.

Nickie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:43

xDreamerx schreef:
Heb hem helemaal ingevuld, maar ik ga wel met het merendeel van de reacties hierboven mee. De meerwaarde voor het vebeteren van paardenwelzijn zie ik er niet in terug, en de stellingen waren kortzichtig. Bijv. de stelling 'een paard moet minimaal 4 uur per dag de box uit'. Ja, dat zal wel in dat gidsje staan, en dan moet je dus juist invullen, maar de indruk wordt dan gewekt dat 20 uur per dag in de box staan dan wél goed voor een paard is? Zelfde geldt voor de stelling 'minstens 2 keer per dag ruwvoer'. Twee keer per dag voeren en dan zorgen dat paarden er onbeperkt bijkunnen is top als richtlijn, maar twee keer per dag een kleine portie is weer een heel ander verhaal. Dus dan zie ik de enquete eigenlijk alleen als 'hoe goed is de campagne in het hoofd van de mensen gepropt' en meer niet.
En die taal- en spelfouten inderdaad...

Zoals ook staat aangegeven is deze enquête er inderdaad op gericht om de bekendheid van de campagne en de Gids voor Goede Praktijken te meten. En zou je ons kunnen vertellen welke taal- en spelfouten je ziet? Dankjewel.