Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Goedemorgen,
Bedankt voor jullie reacties en het invullen van de enquête.
We zien dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Dit vinden we jammer, we kunnen wel toelichten hoe we tot de antwoordmogelijkheden gekomen zijn.
We hebben interviews gehouden met organisaties binnen de paardenwereld, aan de hand van deze interviews en een eerder onderzoek (niet door ons uitgevoerd) hebben we de meerkeuze antwoorden opgesteld. Het is logisch dat niet elk mogelijk antwoord er tussen staat, dit zou gewoonweg te veel worden. Jullie geven ook aan dat jullie ruimte missen om een eigen antwoord te geven, we zullen nog een keer kritisch naar de vragen kijken, en waar mogelijk dit nog toevoegen.
Ruimte voor eigen antwoorden en opmerkingen willen we wel zo beperkt mogelijk houden, het verwerken hiervan kost erg veel tijd, dat kan je je vast voorstellen: duizenden verschillende antwoorden die tot duidelijke conclusies verwerkt moeten worden.

8nnemiek schreef:Inderdaad erg weinig keuzemogelijkheden..
Paard 4 uur per dag naar buiten, en overdag in een (ver)lichte stal?! Elk paard hoort zo lang en veel mogelijk op wei te staan. Dat zie ik helemaal nergens terug komen.
vind het soms echt t mínímale en zou mijn eigen paarden niet op die manier willen houden
maarja het is helaas wel al beter/ meer dan hoe het nu op sommige stallen gesteld is (vooral winter) 
. Biancaa schreef:Ik vond het ook maar een rare enquete, heb hem maar ingevuld, maar had achteraf zoiets van "de helft stond er niet in en met alleen eens/oneens bereik je niks"
Idd het stukje over de stal, mijn paarden staan altijd buiten, ik wil ze niet in een stal. Maar ja als ze dan perse op stal moeten dan kies ik inderdaad dan maar voor dat ze goed verlicht zijn. Veulens afspenen vanaf 4 maanden, ja is logisch maar door medische oorzaak kan het eerder moeten, maar dat stond er niet bij.
Ideale situaties bestaan niet in de paarden wereld, hoe graag dat men ook wil. Je kan streven naar een zo best mogelijke manier om dit zoveel mogelijk te bereiken. Maar dan nog is het persoonlijk getint, de 1 wil zijn paard juist op stal met een paar uur buiten en de ander wil zijn paard alleen maar buiten of zoveel mogelijk buiten. Mensen willen hun paarden alleen ruwvoer geven (en niet "maar" 2x per dag maar de hele dag door) en de ander wil juist meer biks geven.
Iedereen doet met zijn paard wat hij/zij het beste lijkt en in het belang van het paard. Je kan daar een mening over hebben maar dan nog is het aan de eigenaar te doen waar hij/zij het beste bij voelt.
Nu vond ik net dat er een mening opgelegd werd, dit is juist of onjuist en wat iemand al schreef, je voelt je zelf rot als je onjuist kiest
Vond verder die vraag mbt stalondeugend idd ook wel heel ontzettend krom gesteld
en je kwa welzijn toch wel kunt stellen dat dat beter is dan een (dichte) stal die wel nét groot zat is...
maar dat komt misschien omdat ik dat er zelf mee associeer door ervaringen met mensen die niet van het erf af/ niet in buitenbak durven
xDreamerx schreef:Heb hem helemaal ingevuld, maar ik ga wel met het merendeel van de reacties hierboven mee. De meerwaarde voor het vebeteren van paardenwelzijn zie ik er niet in terug, en de stellingen waren kortzichtig. Bijv. de stelling 'een paard moet minimaal 4 uur per dag de box uit'. Ja, dat zal wel in dat gidsje staan, en dan moet je dus juist invullen, maar de indruk wordt dan gewekt dat 20 uur per dag in de box staan dan wél goed voor een paard is? Zelfde geldt voor de stelling 'minstens 2 keer per dag ruwvoer'. Twee keer per dag voeren en dan zorgen dat paarden er onbeperkt bijkunnen is top als richtlijn, maar twee keer per dag een kleine portie is weer een heel ander verhaal. Dus dan zie ik de enquete eigenlijk alleen als 'hoe goed is de campagne in het hoofd van de mensen gepropt' en meer niet.
En die taal- en spelfouten inderdaad...