Blog: "Overleven in je proef"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Blog: "Overleven in je proef"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:30

Dat maakt voor mij dus echt niet uit, welk doel ik stel of zelfs alleen als doel probeer te houden 'genieten en verder niks'. Ik heb op voorhand nachtmerries over eraf vallen, paarden in groot verzet, jury en publiek die me uitlachen, ... noem maar op en ik heb het bedacht.
Wat wel scheelt is heel goed voorbereiden van spullen en tijdsschema's. Dan kan ik over het deel 'ik ben op wedstrijd en ik heb geen singel' me geen zorgen maken :+
En ik heb een enorme sensibele zeikknol die dus lekker met mij meeflipt maar ik krijg mijn mentale issues niet opgelost. Jammer want het verpest heel veel. En toch doe ik het zo graag, ik heb die thrill ook nodig.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:32

Leuk artikel.
Wat ik mij nu eigenlijk ook bedenk. Met hardlopen ben ik constant bezig met mijn ademhaling en met paardrijden totaal niet. Zelfs niet als ik met springen bekaf ben en snak naar adem. De spanning verergert vaak mijn astma dus op mijn ademhaling letten is sowieso een goede tip!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:52

Urielle schreef:
Dat maakt voor mij dus echt niet uit, welk doel ik stel of zelfs alleen als doel probeer te houden 'genieten en verder niks'. Ik heb op voorhand nachtmerries over eraf vallen, paarden in groot verzet, jury en publiek die me uitlachen, ... noem maar op en ik heb het bedacht.
Wat wel scheelt is heel goed voorbereiden van spullen en tijdsschema's. Dan kan ik over het deel 'ik ben op wedstrijd en ik heb geen singel' me geen zorgen maken :+
En ik heb een enorme sensibele zeikknol die dus lekker met mij meeflipt maar ik krijg mijn mentale issues niet opgelost. Jammer want het verpest heel veel. En toch doe ik het zo graag, ik heb die thrill ook nodig.

Ach van te voren heb ik altijd stress, want er gebeurt ook áltijd wat als ik op wedstrijd ga. Of meneer breekt de trailer af, ik vergeet iets, ik heb me in de tijd vergist, meneer molt weer is (heb altijd 3 reserve lijnen en halsters mee :D), ik val eraf, meneer wil de trailer niet op noem maar op. Zoals mijn groom/instructrice zegt; het is nóóit saai om met Maaike op wedstrijd te gaan. :D Op één of andere manier kan ik die knop wel redelijk om zetten als ik er eenmaal op moet. Was bij mij een kwestie van regelmatig op wedstrijd gaan. Ik kreeg op den duur het vertrouwen wel in hem dat hij zich wel redelijk kon gedragen op ander terrein.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:19

Als ik net opstap gaat het meestal wel, maar bijv. bij druk losrijden raak ik van de kook, bij te vroeg de ring in moeten zie ik het niet meer zitten, een stuiterend paard van een ander maakt mij onrustig en door bakrandridders zou ik het liefst helemaal stoppen.. echt te stom, het is maar een wedstrijd, maar ik reageer erop alsof mijn leven er vanaf hangt! :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:19

Urielle, stress mest ken ik :+

Ik ben niet super gespanne voor wedstrijden. Meer gezonde spAnning, waardoor het rijden van wedstrijden leuk is. Maar een rondje WC doe ik ook altijd.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:43

Idd Urielle, zo voel ik het ook, het gaat nergens over, en toch kan ik dat niet aan mijn brein wijsmaken. Vorige keer kreeg ik direct een enorme koortslip omdat ik me had opgegeven voor een wedstrijd (was weer de 1e x na tijden) dus de stress haal ik echt niet in mijn hoofd, mijn lichaam weet het ook, ergo koortslip! :-( .Merk wel als je weer een paar x achter elkaar hebt gereden dat het meer routine wordt en dat het idd minder wordt.

Ik heb ook zo'n supergevoelig paard, dus je raakt ook in een vicieuze cirkel.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:55

Hihi heel herkenbaar allemaal!!
Stressmest en mijn maag die 60 rondjes draait in mijn buik.
En dan ook nog het geluk hebben dat mijn paard vanzichzelf al gespannen is en ik in de training zo ontspannen mogelijk moet rijden en dan gaat het goed! Met wedstrijden dus geeeeen succes!! Na 3 jaar (met denk 10 tot 15 starts in totaal) 1 winstpunt!

Het leuke is wel die stress heb ik dus niet met haar dochter! ( in 3 wedstrijden 6 winst!)
Nu ook voor genomen samen te starten thuis en dan eerst dochter lief en dan een leuk rondje er achter aan met mama. Dan is hopelijk de druk bij mij eraf "om te scoren" om het maar zo te noemen.

Ook het niet horen van de lezer en echt het overleven in je proefje komt me echt bekend voor! Je rijd gewoon niet meer maar reageert alleen nog maar op wat je paard doet en is eigenlijk heel stom want tijdens de training negeer je de "slechte" reactie van je paard omdat je met een oefening bezig bent hihi

Dus eigenlijk laat ik mijn paard al in de steek voor we de ring in gaan en zij gaat aan de kletter in de ring hihi best logisch

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:25

Die van mij begon vorige week ineens te bokken???? doet hij met normaal rijden echt nooit!!!! puur reactie op mij, terwijl ik volgens mij niets raar deed in de proef, maar dacht hij anders over.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:11

Ik heb ook nooit het idee dat ik erg gespannen ben maar gewoon gezond spanning. Tot ik op mijn paard spring en mijn maar blijft roepen je doet het voor je lol hoor!! Trek ik dus een heel gespannen gezicht Hihi

Wel blij te lezen dat ik echt niet de enige ben!!