Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
usper goed en duidelijk gesreven ik zal er zeker aan denken als ik zometeen op wedstrijd ga.(3x L1) ik oop dat het goed ga en dat ik door dit soort dingeng goed te doen ik een winstpunt haal..( ik heb er nog maar 1 en ben daarna een hele tijd geen wedstrijden gaan rijden op thus door te trainen.) nu toch maar weer een poging wagen..
Floortje2002 schreef:Helder stuk!
Met mijn haf heb ik het rustig aan gedaan en heel veel aan de basis gewerkt waar ik nu profijt van heb in de M1, maar natuurlijk merk ik dat wanneer ik de basisoefeningen een beetje teveel links laat liggen er steeds weer dingen misgaan.
Altijd weer even checken of dat ie het nog doet. Soms komt die basis dan je neus weleens uit. Maar uiteindelijk kom je altijd terug bij het begin.
Ik erger me dan ook als ik zie dat van die jonge paarden waar veel van verwacht word meteen in hoge klasses gestart worden en het maar even moeten doen "want het is een huppeldepup x huppeldepup" en je duidelijk ziet dat t beest gewoon in de krul getrokken en getruckd wordt. En als t dan misgaat ligt het aaaaaltijd aan het paard! "Dat rotbeest doet het niet" hoor je dan. Uiteindelijk komen ze zichzelf wel tegen maar dit is vaak te laat voor het dier die al naar de gallemiezen gereden is.

Sammie schreef:http://www.paardenlifestyle.com/
Met input van Nicolette Blankespoor, Ineke Keizer, Jessica Klasens, Lilian Kreuger, Patricia Ruhé, Silvana Wiedeman, Marjo Lichtenvoort Cats-Tap, Marion van Exter, Isabel Leupen en Bertie Prinsen.
De B en de L zijn de eerste klasses die je moet doorlopen op wedstrijd en je zou ze dus kunnen beschouwen als de meest simpele klasses. Maar is dat wel zo?
Het écht goed voor elkaar hebben van je paard in deze klasses stelt wel een aantal eisen aan jouw basisafrichting. En dat is nu net datgene wat één van de meest moeilijke aspecten van het paardrijden is: het goed voor elkaar hebben van de basis!
Heb je dit niet goed voor elkaar in de B en de L? Dan is de kans groot dat je de M niet haalt of dat je zeer waarschijnlijk strandt in de M2.
In deze blog meer over wat er van je verwacht wordt in de B en de L en de veelgemaakte fouten die ruiters maken in deze klasses. Ik heb hiervoor de hulp gekregen van verschillende juryleden die hun visie met Paard&Lifestyle wilden delen.
Op de letter rijden; is dat belangrijk?
In de lagere klasses krijg je als ruiter meer de tijd voor het rijden van bepaalde oefeningen Overgangen hoeven nog niet per se op de letter uitgevoerd worden, omdat de nadruk ligt op het goed rijden van de overgang. Je krijgt dus meer tijd voor de voorbereiding en afwerking van de overgang. Mijn collegajuryleden en ikzelf zien vaak dat overgangen te abrupt worden gereden. De voorbereiding van de oefeningen is onvoldoende.
Dit wordt gezien als slordigheid, wat niet alleen voorkomt bij overgangen. Denk bijvoorbeeld aan het rijden van een grote volte, die vaak niet mooi rond of te klein wordt gereden. Het afsnijden van de hoeken of denk aan de gebroken lijn tot X, waarbij de lijnen vaak niet recht worden gereden en niet tot X. Dit zijn een aantal veel voorkomende afwerkingsfouten in de B en L proeven.
Ruiters laten hier punten liggen, maar hoe los je dat op? Is het nu zo dat je nonchalant bent? Gaat het thuis wel goed, maar raffel je de proef af? Vaak wordt het beschouwd als slordigheid, maar…
Lees hier meer.
Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
foutje van de baas.
billy3105 schreef:Hoi,
Gisteren had ik me b proef, daar stond fak stap dat betekend toch dat je voor k moet stappen? Ik kreeg commentaar omdat ik er te lang overdeed maar ik stapte in de hoek ak dus hoe zit dat?
2. ik rij m2, als u dat maar even weet
maar bedankt voor de tips.. 
billy3105 schreef:Hoi,
Gisteren had ik me b proef, daar stond fak stap dat betekend toch dat je voor k moet stappen? Ik kreeg commentaar omdat ik er te lang overdeed maar ik stapte in de hoek ak dus hoe zit dat?
jumerenik schreef:billy3105 schreef:Hoi,
dit betekent dat je je er te lang over deed bij f-a-k stappeb deed je goed maar als je je te lang voor bereid om te stappen is dat ook niet goe je moet ongeveer na f voorberijden en dan bij a stappen of bij a voorbereiden en bij k stappen als je er te lang over doed gaat je dat punten kosten teminste zo heb ik het geleerd.
vonneke schreef:Gisteren vooral veel combinaties gezien die punten lieten liggen in de laatste 3 oefeningen van de eerste B proef van deze maand.
* E afwenden en arbeidsstap.
* B rechterhand en arbeidsdraf.
* A afwenden en arbeidsstap.
Het is de bedoeling dat je de wending rijd en in de wending de overgang naar stap rijd. Er waren verschillend combinaties die bij het E afwenden en het A afwenden doordraafde tot X en daar de overgang reden. Erg jammer.
Wanneer er staat: E afwenden daarna arbeidsstap behoor je wel eerst recht te stellen en dan de overgang te rijden, maar die oefening wordt in de B volgens mij niet gevraagd
vonneke schreef:Welk onderdeel Billy?
Deze proef heb ik gisteren gejureerd en deze heeft in onderdeel 19/20/21 een overgang in de wending zitten.
Edit, ik heb even gekeken. Het afwenden, daarna arbeidsstap zit in geen enkele B proef.
miss_lizje schreef:[naam] schreef:Welk onderdeel Billy?
Deze proef heb ik gisteren gejureerd en deze heeft in onderdeel 19/20/21 een overgang in de wending zitten.
Edit, ik heb even gekeken. Het afwenden, daarna arbeidsstap zit in geen enkele B proef.
De B proeven:
Proef 4:
Onderdeel 18 en 19
E afwenden en ardbeidsstap
B rechterhand en arbeidsdraf
Proef 5:
Onderdeel 19, 20 en 21
(19)Voor E doorzitten en E afwenden en arbeidsstap
(20)B rechterhand en arbeidsdraf
(21) A afwenden en arbeidsstap, tussen X en G halthouden en groeten
Proef 6:
Onderdeel 18, 19 (20) en 21.
(18) B afwenden en arbeidsstap
(19) E rechterhand en arbeidsdraf, lichtrijden.
((20) M-X-K van hand veranderen en enkele passen middendraf, daarna doorzitten)
(21) A afwenden en arbeidsstap, tussen X en G halthouden en groeten
Over de afwenden en arbeidstap zijn nog wel eens discussies ontstaan tussen juryleden op een wedstrijd waar ik reed. Sommige jury's willen de overgang zien in de wending, andere pas na de wending.
Persoonlijk rij ik de overgang zodra de achterbenen ook van de hoefslag af zijn, want als je het proefje echt letterlijk leest staat er eerst wenden en dan overgang.
)