Meisje (16) loopt schedelbreuk op na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:39

Wat ik wel apart vind, is dat de sporten waar de meeste hoofdblessures voorkomen, helemaal geen hoofdbescherming wordt gedragen en daar zeurt nooit iemand over...
http://sport.infonu.nl/diversen/102769- ... orten.html
Citaat:
Hoofdblessures
Jaarlijks lopen 65.000 Nederlandse sporters een hoofdblessure op. Als het gaat om hoofdblessures, komt dit het meest bij zaalvoetballers voor (3.500 gevallen per jaar). Daarna volgt hockey (2.700), zwemmen (1.400) en paardrijden (1.100).

Collie2008

Re: Meisje (16) loopt schedelbreuk op na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:43

Je hebt hoofdblessures en hoofdblessures he?

Met zwemmen is de kans op een schedelbasisfractuur kleiner dan met paardrijden, maar een hoofd of kin wond is zo gemaakt.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:44

Jeetje dat is heftig! Bij ons op stal haal je het niet eens in je hoofd om zonder cap te rijden, met cap rijden is gewoon standaard en verplicht bij ons.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:45

MirandaFuego schreef:
Wat ik wel apart vind, is dat de sporten waar de meeste hoofdblessures voorkomen, helemaal geen hoofdbescherming wordt gedragen en daar zeurt nooit iemand over...
Citaat:
Hoofdblessures
Jaarlijks lopen 65.000 Nederlandse sporters een hoofdblessure op. Als het gaat om hoofdblessures, komt dit het meest bij zaalvoetballers voor (3.500 gevallen per jaar). Daarna volgt hockey (2.700), zwemmen (1.400) en paardrijden (1.100).

Eventjes quoten, bij hockey een helm lijkt me nog aardig te doen, voetbal is wat minder relevant, maar als het een gewoonte zou worden... Bij zwemmen daarentegen, wat zou je dan op je hoofd moeten hebben? :')
Een badmuts met een airbag?

Ontopic; Wat een erg nieuws! Ik hoop van harte dat het goedkomt met paard & ruiter :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:46

Met voetbal zal je minder ERNSTIG hoofdletsel oplopen dan met paardrijden!!!! Vanaf paard heb je met de hoogte en de snelheid te maken, dus is de kans op ernstig letsel gewoon groter.

Beetje overbodig en misplaatst in dit topic MirandaFuego.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:50

DatBenIkNou schreef:
Met voetbal zal je minder ERNSTIG hoofdletsel oplopen dan met paardrijden!!!! Vanaf paard heb je met de hoogte en de snelheid te maken, dus is de kans op ernstig letsel gewoon groter.

klopt idd de kans is groter dat je met voetbal gewoon doodgeschopt word tegenwoordig.

hoop dat ze snel opknapt en d'r paard ook.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:52

Ik ben er ook nieuwsgierig naar of ze een cap op had ja of te nee, meer ook om te weten in hoeverre het beter of slechter had kunnen lopen.

Ik wens amazone en paard beterschap!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:53

Beterschap voor paard en amazone !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:56

Colway schreef:

Met zwemmen is de kans op een schedelbasisfractuur kleiner dan met paardrijden, maar een hoofd of kin wond is zo gemaakt.
Duiken is anders heel gevaarlijk.
En ook niet alle hoofdwonden bij paardrijden zijn gelijk schedelbasisfractuur.
Tuurlijk is een cap goed maar je moet het niet te zwart wit zien.
DatBenIkNou schreef:

Bij voetbal gebeuren ook erge dingen hoor niet alleen paardrijden is gevaarlijk, een trap van een man komt ook hard aan.
Ik vind het misplaatst dat mensen zeggen eigen schuld als er een erg ongeluk gebeurd.

xLauLaUx schreef:
Bij zwemmen daarentegen, wat zou je dan op je hoofd moeten hebben? :')
Een badmuts met een airbag?

Misschien kan er daar ook nog een uitvinding voor komen. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:01

Bijhockey geen helmen vind ik ook gek, doen ze bij ijs hockey toch ook?

MF: Quote je er ook dit even bij, ik weet dat dat niet zo goed uit komt voor je argument maar toch wel een belangrijk punt vind ik;
Citaat:
Paardrijden staat aan kop als het om dodelijke ongevallen gaat.

en
Citaat:
In 770 gevallen is het hoofdletsel bij paardensporters ontstaan door een val van een paard. Opvallend is dat het bij hoofdblessures bij paardensporters in vergelijking met andere sporters relatief vaak om een ernstige blessure gaat. Bij zes procent van de hoofdblessures gaat het om ernstig hersenletsel, bij 43% gaat het om licht hersenletsel. De paardensport neemt met 31,4% een tweede plaats in als het gaat om opname in het ziekenhuis als gevolg van een hoofdblessure.

http://www.nhk.nl/index_1699.php

Ik hoop voor het meiske, dat ze er zonder veel schade van af komt, want je gunt niemand blijvend letsel. Nooit, ongeacht de reden. Maar als ze zonder cap reed, kan ik ook weer niet echt "medelijden" op brengen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-04-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:02

MirandaFuego schreef:
Citaat:
Hoofdblessures

Als we dat nou eens omdraaien. Zou de 'kans' op hoofdblessures bij die sporten niet groter zijn OMDAT ze geen bescherming op hun hoofd hebben?

Ik vind het ook eigenlijk best belangrijk om te weten of het meisje een cap op had. Hoop dat er ooit een boete komt te staan op buiten rijden zonder cap, al zie ik dat niet gauw gebeuren :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:07

Ayasha schreef:
Bijhockey geen helmen vind ik ook gek, doen ze bij ijs hockey toch ook?

MF: Quote je er ook dit even bij, ik weet dat dat niet zo goed uit komt voor je argument maar toch wel een belangrijk punt vind ik;
Citaat:
Paardrijden staat aan kop als het om dodelijke ongevallen gaat.

en
Citaat:
In 770 gevallen is het hoofdletsel bij paardensporters ontstaan door een val van een paard. Opvallend is dat het bij hoofdblessures bij paardensporters in vergelijking met andere sporters relatief vaak om een ernstige blessure gaat. Bij zes procent van de hoofdblessures gaat het om ernstig hersenletsel, bij 43% gaat het om licht hersenletsel. De paardensport neemt met 31,4% een tweede plaats in als het gaat om opname in het ziekenhuis als gevolg van een hoofdblessure.

http://www.nhk.nl/index_1699.php

Dat gaat wel om ren en drafsport, niet over de recreatie...en 6% is niet zoveel.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:20

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:25

Vreslijk bericht. Hopelijk komt het met beiden weer goed! Y;(

roombolletje schreef:
Ik wilde niet controlerend overkomen, maar ik vroeg me gewoon af of ze een cap op had. Stel ik zou vallen met cap, of die cap de val dan breekt?

Je hebt helemaal gelijk hoor! En _/-\o_ dat je de vraag stelt, en er dus mee bezig bent! Helaas kan je inderdaad ook met een cap op lelijk gewond raken. En het was ook meteen het eerste dat ik me afvroeg toen ik het bericht las.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:27

En toen brak er iemand de rug en is blijvend invalide. Krijgen er dan de dicussie over een
body protector?
Nee zo raar is bokt wel.
Allemaal zeiken over een cape zelf zeggen dat er geen mefelijden is zonder cap.
Wat een nare mentaliteit.

Meisje beterschap!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:44

Ook al was ze zonder cap dan heb ik alsnog medelijden hoor.. En trouwens waar haal je dat vandaan? Lang niet iedereen hier op bokt heeft zo een gedachtegang als jij hier boven neerzet..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:50

Anniey13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:55

het kan best zijn dat je cap breekt want als je er hard afvalt dan kan hij breken! (heb het zelf wel eens meegemaakt en het is geen pretjes) maar ik denk dat ze geen cap op had want je krijgt niet zomaar en hersenletsel,

Ik wens de amazone veder nog veel sterkte
en haar paard ook!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:59

Joh wat naar. Hopelijk komt ze er weer bovenop.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:04

heftig (als een ruiter geen cap op had. en paard bokt of wat dan ok door een ruiter en ze valt met der hoofd op de grond zonder hele zwaare verwondingen
allen blauwe plekken of beetje hoofdpijn)
dan zeg ik eigen schuld had je je cap maar op moeten doen.
(een cap heb je niets voor niets)zal wel weer negatiefe reachties krijgen maar goed mijn mening

ik hoop zo dat ze cap ophad zodat de schade minder zal zijn dan zonder cap.
beterschap vor haar dit is wel ietsjes heftige

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:05

Anniey13 schreef:
het kan best zijn dat je cap breekt want als je er hard afvalt dan kan hij breken! (heb het zelf wel eens meegemaakt en het is geen pretjes) maar ik denk dat ze geen cap op had want je krijgt niet zomaar en hersenletsel,

Moet je nagaan wat er had 'gebroken' als jij geen cap op had..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:09

MirandaFuego schreef:
Colway schreef:

Duiken is anders heel gevaarlijk.
En ook niet alle hoofdwonden bij paardrijden zijn gelijk schedelbasisfractuur.
Tuurlijk is een cap goed maar je moet het niet te zwart wit zien.

Duiken gevaarlijk vanwege de hoofdwonden? Want daar hadden we het over toch?

Heb een vriend werken op de ambulance en 1 op de spoedeisende hulp. Zij noemen dat vaak de meest erge letsels zien bij ongelukken met amazones/ruiters. Hoor ze zelden over duikers

Maar goed, topic wordt verknald nu

En inderdaad, wel of geen cap, wel of niet verantwoord gereden, wiens schuld dan ook, vreselijk zulke dingen. Zoiets wens je niemand toe

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:10

Ruga schreef:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_00545139

Dat klinkt niet goed voor het paard.

Ik denk dat ze liever het paard in laten slapen dan hun kind begraven, denk je niet :Y) . Ik snap nooit zo goed dat er in zo'n ernstig geval altijd mensen zijn die zich druk gaan maken om een paard.. Dat is, althans als ik voor mezelf spreek, wel het laatste waar je je druk om maakt als je zelf geluk hebt gehad dat je nog leeft.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:33

Nynke1 schreef:
Ruga schreef:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 7_00545139

Dat klinkt niet goed voor het paard.

Ik denk dat ze liever het paard in laten slapen dan hun kind begraven, denk je niet :Y) . Ik snap nooit zo goed dat er in zo'n ernstig geval altijd mensen zijn die zich druk gaan maken om een paard.. Dat is, althans als ik voor mezelf spreek, wel het laatste waar je je druk om maakt als je zelf geluk hebt gehad dat je nog leeft.

Mwoah, weet niet. Denk dat als je namens de familie denkt, dat je je dan niet druk kan maken om t paard. Of in ieder geval minder druk. Ik moet zeggen dat mijn medeleven net zo zeer uit gaat naar t paard als t meisje. Persoonlijk. En daarbij redeneer ik zo omdat ik vind dat t paard, gezien die niet kan kiezen waar hij op dat moment naartoe ging/meeging/onder t zadel was/ verantwoording van zijn ruiter verdient. Als je als ruiter je paard in een dergelijke positie brengt waarin er gevaar kan ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij een buitenrit en er gebeurd een dergelijk ongeluk, dan is dat gewoon hartstikke sneu, voor beide. Zowel voor de ruiter, want die heeft t niet gewild, als het paard, want die heeft er net zo min voor gekozen om te schrikken, uit te glijden of whatever er gebeurd dat er een eventueel dodelijk ongeval is gebeurd. Maar dan ga je weer verder door op de risico's van de sport etc, en dat staat niet geheel in het teken van dit topic. Ik bedoel dit meer als argumentatie jegens mijn standpunt over medeleven richting zowel paard als mens

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:35

Ja sneu voor het paard, maar vreselijk voor het meisje