Carolaaxxxx schreef:Mij is altijd gezegd dat een politie een normale 'burger' is wanneer deze geen signalen of dergelijke aan heeft. Dus dat zij zich dan ook gewoon aan de normale regels moeten houden. Wat voor situaties krijg je anders? Dan kunnen ze de politie beter van de weg trappen want dan is het 1 grote chaos als de politie dat gedrag maar doet..
Even ter info, ik ben zelf agent. Als ik tijdens het werk gewoon van a naar b rij, dan heb ik me ook gewoon aan de maximumsnelheid en alle andere verkeersregels te houden.
Zwaailicht en sirene mag alleen gebruikt worden met toestemming van de meldkamer. Dit is bijvoorbeeld bij prio 1 meldingen: de pleuris is uitgebroken, er ligt iemand dood te gaan, er is een flinke aanrijding gebeurd.. etc. Je moet zo snel mogelijk te plaatse zijn.
Maar er zijn ook prio 2 meldingen. Daarbij moet je ook zo snel mogelijk te plaatse zijn, maar je hebt geen toestemming om zwaailicht en sirene aan te zetten. Je mag dan dus echter wel door rood en harder rijden.
Bij de rijopleiding voor politieambtenaren leer je die zaken ook: door rood rijden zonder zwaailicht en sirene, harder rijden, inhalen, etc. En geloof me, als je dat gewoon netjes doet hebben veel mensen niet eens door dat je gewoon door rood de kruising over kachelt