Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:01

Leuk! Ga ik straks even kijken.

Ik ben ook druk. Heb nu even geen baan, maar ik vond het ook lastig om huishouden, baan, kinderen, paarden, vriendlief, vrienden etc allemaal aandacht te geven.

Ik heb nu de sportschool opgezegd en heb dvd's besteld om thuis voor de tv mijn ding te kunnen doen. Sommige workouts vragen niet meer dan 20 minuten. Ben dus erg benieuwd!

Mijn lijf voelt sterker, maar wil ook wat doen om het soepel te houden (voel me nu een beetje stijf van de spierpijn :o :D )

Maar inderdaad, ik zie soms dames voorbij komen met een behoorlijk gewicht en op hoog niveau rijden. Ik vraag me dan oprecht af, hoe je van je paard kan vinden dat hij alles moet kunnen en getraind moet zijn als je dat van jezelf niet verwacht. Ik vind het niet fair............

En ik ben van mening dat dingen je makkelijker af gaan als je minder zwaar bent (en nu ben ik zeker (!) geen licht typetje want er zit bij mij ook nog iets teveel aan mijn lijf dus ik weet waar ik het over heb ;) )

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:28

Ik vind vaak, dat de mensen die het het meest nodig hebben, ook de meeste excuses hebben...
Geen tijd is een excuus, tijd kun je namelijk maken.

Momenteel volg ik 2 voltijd studies tegelijkertijd (International Business in Frankrijk en HRM in Den Bosch waar ik nu voor aan het afstuderen ben).
Daarbij heb ik verschillende paarden, geef ik les (soms hele stagedagen zoals ze dat hier noemen), EN ga ik 3 avonden in de week naar de sportschool. Wisselend 1 keer zwemmen en 2 keer fitness of gewoon 3 keer fitness. Ohja, en daarbij heb ik ook nog een sociaal leven en ben ik geen superwoman!
Hierbij krijg ik de juiste begeleiding in de sportschool en werken we verder op de punten waar ik in Nederland met de fysiotherapeut mee begonnen ben (2,5 jaar geleden).

Ook ben ik het eens met de stelling "mensen verwachten topathletiek van hun paard en hoge prestaties terwijl ze hun eigen conditie verwaarlozen".
Ik kan me daar dan ook best aan ergeren, zeker op wedstrijd. Zoals ik ook een poosje terug nog las in andere topics, kan een paard maximaal 20% van zijn eigen gewicht tillen... Reken dat eens uit, ik weet zeker dat verschillende ruiters daar makkelijk overheen gaan. Dat is ook niet eerlijk naar het dier toe gezien je er wel iedere dag een uur bloedfanatiek op rondrijd, en dus verwacht van het paard dat hij zijn uiterste best doet.
Iets zit er dan niet goed in de verhoudingen...

Mensen zien paardrijden vaak als een sport waarbij je conditie niet optimaal hoeft te zijn. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Ik weet zeker dat als je aan de gemiddelde "vollere" ruiter vraagt om een rondje hard te lopen iedere dag, dat dat al een stuk zwaarder is dan een rondje op het paard. Zoals ik eerder ook al zei, wordt er hierbij niet aan het welzijn van het paard gedacht.

Paardrijden is een sport net als athletiek, ballet, hardlopen, tennis, etc. Je ziet Federer toch ook niet met 20 kilo teveel zeggen van, ach, ik had geen tijd om mezelf in conditie te houden?
Tot slot is uit alle onderzoeken gebleken dat je aankomt van de dingen die je in je mond stopt. Niet van lucht, in 99% van de gevallen niet vanwege een trage stofwisseling, niet van te weinig tijd, gewoon van al dat eten dat er teveel in gaat en niet wordt verbrand tot energie.

Urielle

Re: Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:24

Maar dat is wel heel verschillend per persoon. Ik ken verschillende mensen die heel slank zijn (maat 36 en minder) en die veel snacken, snaaien en ongezond eten. Ik kan op zijn hoogst terug naar maat 38 en in ruil kan ik me dan niks meer permitteren qua eten en mag ik alleen hele kleine porties eten waardoor ik permanent honger heb. Dat heb ik niet over voor mijn sport die bedoeld is als ontspanning en tijdverdrijf. Ik heb geen Olympische ambities, rijden is sinds de familiezin groter geworden is steeds meer bijzaak aan het worden en ik wil mezelf niet op dieet zetten en afpeigeren voor iets wat alleen maar een hobby is. Dan maar de zwakste schakel, blijf ik toch, want mijn paard is veel getalenteerder dan ik. Maat 38 of maat 42, talent en ruitergevoel krijg ik er niet bij cadeau.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:22

Jammer genoeg ben ik de zwakste schakel.

Ik ben het er zeker wel mee eens dat je aan jezelf moet werken wil je beter gaan paardrijden. Ik weet dat ik het beste uit mijzelf moet halen wil ik mijn paard ook dat laten doen.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:12

Ook ik ben bij dit rondje educatie geweest. Ben al een aantal maanden fanatiek aan het hardlopen. Omdat ik niet de zwakste schakel wil zijn. Ook doe ik evenwichts oefeningetjes op zon bal die adelinde ook gebruikte tijdens het rondje educatie. Inmiddels is mijn conditie al aardig verbeterd. Maar het kan altijd beter. Hihihi.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:22

Je ziet het steeds vaker... Als je aan het wandelen bent: het paard loopt tegenwoordig met jou, dan andersom! :')

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:27

Dat ik er geen tijd voor heb is geen excuus, dat is een uitleg. Bij mijn bezigheden die ik al genoemd heb ben ik ook het lesgeven en de wedstrijden nog even vergeten. Daarbij kom ik nog lange niet over die 20 procent heen, dus dat is ook geen punt. Ik ben het er absoluut mee eens dat overgewicht niet mee helpt, ben zelf 6 kilo afgevallen en je voelt je daar gewoon beter bij. Maar ik vertik het om 's-avonds naar de sportschool te gaan, er is voor ons ook nog een priveleven. Ik ben voor het lesgeven ook al avonden weg. En tijd maken, nou, dat lukt bij ons echt niet.Tijd goed indelen om te doen wat er gedaan moet worden is al moeilijk genoeg. Als je thuis woont en je eten wordt voor je verzorgd en je hoeft niet ook nog een huis schoon te houden dan zal dat nog te doen zijn.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:22

Voor iedereen die weinig tijd heeft, koop zo'n grote skippybal, 75 cm en ga daar oefeningen op doen thuis. Alleen het zitten op zo'n bal versterkt de rompstabiliteit en coordinatie al in je romp.

Ik heb ook weinig tijd, eigen huishouden, werk, school, en 2 paarden, maar doordat ik zelf last kreeg van mijn onderrug, plan ik nu 1 keer per weer ruim een uur in bij de fysio om te sporten. Sinds ik dit doe gaat het veel beter. Daarnaast oefen ik om de dag op mijn skippybal thuis. Verder probeer ik zo veel mogelijk op de fiets naar stal te gaan voor een stukje cardio

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:43

ik heb overegens geen over gewicht als je het zo gaat bekijken is het mischien wel anders dan zou ik er zeker wel wat aan doen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:08

mietjuh schreef:
Mensen zien paardrijden vaak als een sport waarbij je conditie niet optimaal hoeft te zijn. Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Ik weet zeker dat als je aan de gemiddelde "vollere" ruiter vraagt om een rondje hard te lopen iedere dag, dat dat al een stuk zwaarder is dan een rondje op het paard. Zoals ik eerder ook al zei, wordt er hierbij niet aan het welzijn van het paard gedacht.

Paardrijden is een sport net als athletiek, ballet, hardlopen, tennis, etc. Je ziet Federer toch ook niet met 20 kilo teveel zeggen van, ach, ik had geen tijd om mezelf in conditie te houden?

Maar je kunt topsport toch niet vergelijken met basissport/recreatie, daar hoeft je conditie echt niet optimaal voor te zijn.....topsport wel!

Vreemd dat recreanten/amateurruiters zich gaan vergelijken met professionele topruiters/sporters....kijk conditie is belangrijk, maar je moet het niet overdrijven :)

Ik wil wel eens weten of alle mensen hier die aan hun conditie/balans zijn gaan werken, ineens veel betere ruiters zijn geworden en betere prestaties behalen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:01

De discussie over meer/anders bewegen naast het paardrijden is natuurlijk niet nieuw. Ik vind die theorie altijd prachtig, maar ik werk 40 uur in de week , poog ik nog een studie bij de LOI te volgen en heb ik mijn huishouden. Het is niet ongewoon dat ik pas na 22 uur thuis ben omdat ik alleen 's avonds kan rijden. Nou, dan ga ik echt niet meer sporten.

Nou heb ik een lichte vorm van scoliose, en om mijn rug in orde te houden doe ik in het weekend pilatus oefeningen, en probeer ik dat nog 1x door de week te doen. Ik ben daar ca 20 minuten mee bezig. Pilatus verbeterd de rompstabiliteit, wat dan ook nog eens goed is voor het paardrijden. Ik heb door die oefeningen wel meer lichaamsbewustzijn gekregen. Zo voel ik nu veel eerder wanneer ik het spannend vind dat ik bijvoorbeeld mijn schouders optrek, en kan ik nu veel bewuster die spanning laten afvloeien. In die zin helpt het me wel met paardrijden :j .

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:22

De zwakste schakel zal ik niet zijn, want mijn lease paard is net onder het zadel :P
Ik lig er zeker niet snel naast als mijn pony een bok bui had (En dan klapperde het zadel op en neer :+ )
Maar ik vind het wel moeilijk recht te blijven zitten als ik met stelling naar binnen, mijn vorige bijrijdpony voor mijn binnenbeen weg moest ''duwen'' naar de hoefslag.

Overigens fiets ik 5 uur per week, en heb ik nog gym op school.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:59

Ik ben druk aan het sporten (bmi nu 25.3) en ben denk ik lichamelijk niet de zwakste schakel, dat is bij mij mentaal.
Ik zie zoveel beren op de weg, kan ik alleen naar de manege...wat als ik val en er is niemand...zal ik naar het bos, maar wat als het zadel schuift als ik opstap....zo maak ik mezelf gek en beperk ik mezelf!

Working on it!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:26

Urielle schreef:
Maat 38 of maat 42, talent en ruitergevoel krijg ik er niet bij cadeau.

Het gaat toch nergens over kledingmaten of afvallen? :?

listiglistje schreef:
Ik wil wel eens weten of alle mensen hier die aan hun conditie/balans zijn gaan werken, ineens veel betere ruiters zijn geworden en betere prestaties behalen?

Ik heb nu alleen maar jongere paarden, dus betere prestaties in ieder geval niet. :) Merk wel dat ik veel makkelijker kan corrigeren als het misgaat.

Of je opeens 5 procent meer scoort in dat landelijke M of Z-proefje weet ik niet. Denk het niet eigenlijk. Dat zijn dingen die ik helemaal niet interessant vind. Ik wil zo goed mogelijk rijden en mijn paarden zo goed mogelijk africhten.

lveldhoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:31

listiglistje schreef:
Ik denk dat ook een heel groot stuk mentaal is....doorzetten en volhouden is niet alleen een fysiek iets :)

Mee-eens!
Zelf toch ook fysiek extra bezig naast het paardrijden door elke keer naar de stal te fietsen (15km retour) en dan niet op m'n gemakje, maar met een flink tempo: zijn de spieren meteen opgewarmd als ik aan kom ;)
Ook zit ik dansles (moderne dans) waar ik wekelijks een uurtje voor uittrek: een echte aanrader! Je wordt er lenig van, werkt aan je balans, ritmegevoel en lichaamscoördinatie. En het is nog leuk ook!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:47

Ik zeg ook niet dat je met maatje 42 of 44 of 46 niet meer te paard mag. Ieder zijn eigen ding.

En topsport doe ik ook niet aan. We rijden L2 en werken de enige dag weer wat harder dan de andere dag. Mede door werk, gezin etc kan ik me goed voorstellen wat Urielle schrijft.

Maar ik vind niet dat je met ieder gewicht maar te paard kan gaan zitten. Ik ben van mening dat als je zelf in goede conditie bent, niet te zwaar bent het fijner is voor het paard. Met adem te kort rijden zorgt gewoon voor verkramping. Ik weet er helaas alles van want door mijn astma heb ik niet altijd even veel adem. De dag merk ik dan dat ik zo verkrampt heb gezeten door het adem te kort.
Dan kan ik dus beter niet rijden.

Ik ben zelf helemaal niet slank, maar sinds ik er bij ben gaan sporten, zit ik gewoon veel beter. Eerst scoorde ik 5-jes met wijken omdat ik gewoon niet goed genoeg zat. We hebben er hard aan gewerkt, zit, houding, hulpen, afvallen van mezelf als paard............scoorde gister een 8! Kijk daar doe ik het dan voor! Of het 100% daar aan ligt valt natuurlijk niet te zeggen, maar het helpt uiteraard wel!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:54

Maar dat heeft toch niets met gewicht te maken? Ik weeg iets meer als 80 kilo, maar scoor altijd goed :D

Als je flink bent, heb je ook niet altijd een slechte conditie ;) ik heb juist een goede conditie ivm met mijn werk. (Bouw)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:06

Dat heeft bij mij wel degelijk met gewicht te maken. Ik zat mezelf in de weg met doorzitten. Vind het gewoon geen feestje maar het schijnt er bij te horen :+

Zo zie je maar weer dat iedereen het anders ervaart ;)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:13

Ik ben ook 82 kilo, maar was voor de zomer 99,8 kilo en toen ging het rijden echt minder makkelijk.
Daarbij ben ik zelf nu natuurlijk happy en zit ik beter in mijn vel. Mijn haflinger is best pittig en met aangalopperen bokt ze nogal, dat kan ik veel beter opvangen nu ik afgevallen ben en naar de sportschool ga.

Maar ja, zoals ik al schreef, ik zit mezelf meer in de weg mentaal.....en dat vind ik moeilijker te veranderen dan een paar kilo afvallen!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:02

Wat ook wel mee telt denk ik is het temperament van het paard. Op een traag paard word je sneller moe dan op een looplustige. Zelf houd ik van hete paarden, of op zijn minst goed looplustig. Dan hoef je al niet zo hard te werken aan het naar voren houden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:54

Klopt, maar dat betekent nog steeds niet dat je zelf geen conditie hoeft te hebben op een looplustig paard. ;)

Ik zou zowiezo geen 'trapzak' kunnen hebben want dan kom ik sommige dagen (ivm astma) de baan nog niet rond :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:43

Kan ik me helemaal voorstellen :) .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:06

Tja, met woon-werkverkeer-reizen en werken ben ik 12.5 uur per dag van huis. Dan blijft er niet zo heel veel tijd meer over.
Ik probeer naast het rijden ook nog 3 keer per week te duiken en 1 keer per week hard te lopen (3-5km). En soms ga ik nog zwemmen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:19

De theorie is idd heel mooi..maar probeer maar eens de energie en tijd te hebben naast de hele de kost te verdienen en je huishouden etc. allemaal draaiende te houden..

Ik doe sinds kort pilates en dat vindt ik wel een verademing..je traint je lichaam en wordt bewuster van je lichaam zonder dat je er echt moe van wordt..daarnaast ga ik weer rustig korte stukjes hardlopen oppakken voor m'n conditie..en ik zit regelmatig op de balance bal..straks ga ik er ook nog zitlessen bij doen en dan moet het wel goed gaan komen..

Oja..de zwakste schakel..dat is natuurlijk alTIJD de ruiter..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:24

Maar hier heb je ook een punt waar het al heel snel misgaat. Zitlessen. Wie doet dat nog of begint er mee? Daar leer je tenminste mee zitten. En oefen je een onafhankelijke zit mee. Zelf rijd ik regelmatig zonder beugels, maar ik verbaas me er altijd over dat haast niemand dat doet. Vaak durven ze niet, bang dat het paard zou schrikken bijvoorbeeld, en ze eraf kukelen. Ik weet nog wel dat mijn eerste rijlessen bij de baron van Heukelum aan de longe op een bijgezet paard waren, ondanks dat ik toch al wat jaartjes reed. Was wel zwaar maar heel nuttig. John Swaab geeft ook altijd aan hoe belangrijk zitlessen wel niet zijn voor het onwikkelen van een onafhankelijke zit.