Paarden dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:32

goed van je karina!!

de gestegen hooiprijzen helpen ook niet echt , als je nog kuilpakken voor €20,- kon krijgen of pakjes hooi voor max €2,- dan zag het er al heel anders uit. de prijzen zijn helaas meer dan verdubbeld de laatste paar jaar. het resultaat zal zijn dat stallingen leeg blijven en boeren met hooi blijven zitten of niet meer maken zelfs.en ik zie nu al dat er veel geadverteerd wordt voor stallingen die anders altijd een wachtlijst hadden!
ben benieuwd wanneer de prijzen eens gaan dalen?

grasbaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:44

Amalarab schreef:
goed van je karina!!

de gestegen hooiprijzen helpen ook niet echt , als je nog kuilpakken voor €20,- kon krijgen of pakjes hooi voor max €2,- dan zag het er al heel anders uit. de prijzen zijn helaas meer dan verdubbeld de laatste paar jaar. het resultaat zal zijn dat stallingen leeg blijven en boeren met hooi blijven zitten of niet meer maken zelfs.en ik zie nu al dat er veel geadverteerd wordt voor stallingen die anders altijd een wachtlijst hadden!
ben benieuwd wanneer de prijzen eens gaan dalen?

Kuilpakken voor 20,-- euro dat kun je wel vergeten alleen het persen en wikkelen kost al tussen de 15 en 20 euro per baal dan heb ik het nog niet eens over het Maaien schudden harken en transport van de balen. Deze prijzen zullen alleen maar stijgen nu de boeren en loonwerkers geen rode diesel meer mogen gebruiken., hierdoor stijgen de kosten met ongeveer 10%.
Dan moet de boer ook nog iets voor het gras krijgen anders kan hij beter mais of graan verbouwen in plaats van gras.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:33

grasbaal schreef:
Deze prijzen zullen alleen maar stijgen nu de boeren en loonwerkers geen rode diesel meer mogen gebruiken., hierdoor stijgen de kosten met ongeveer 10%.
Dan moet de boer ook nog iets voor het gras krijgen anders kan hij beter mais of graan verbouwen in plaats van gras.

Weer zo'n mooi voorbeeld waarmee de overheid de economie kapot bezuinigd.
Denk ook aan de BTW verhoging naar 21% hierdoor wordt dus ieder product in Nederland duurder.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:43

Afgelopen jaar is er nog veel kuil en hooi gebaald, daardoor was de prijs nog wel te doen. Bij een slechte zomer en weinig kuil en hooi stijgen de prijzen nog harder, vooral aan het eind van het winter seizoen. Ben wel blij dat we wat dat betreft nu bijna zelfvoorzienend kunnen zijn. Anders kost het veel geld als ook niet de ruimte hebt om het op te slaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:49

Ja dat is erg.

En dan willen ze ook nog uit het buitenland zielige paarden binnenhalen om het op te lappen???

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:28

Blon_D schreef:
Wat ik wel frappant vind is dat de paardenopvang zegt dat mensen die het niet (meer) kunnen opbrengen daar niet genoeg bij stil (hebben) (ge)staan terwijl zij zelf met 25 paarden toch ook een behoorlijk risico lopen. Zij zijn geheel afhankelijk van donering en giften en daarmee neem je imo ook een groot risico als je er 25 paarden op na houdt terwijl ze afhankelijk zijn van anderen.. Wanneer een leverancier of donateur besluit het geld niet langer te doneren dan hebben zij toch ook een groot probleem lijkt mij..

Je slaat de spijker op de kop! _/-\o_
Hier ook een dierenasiel in de buurt... een aantal jaar terug dreigden ze alle zieke dieren daar in te laten slapen, omdat er een schimmelinfectie heerste die te duur was om te bestrijden.
Maar wel voorop staan met zeggen dat mensen niet weten waar ze aan beginnen met huisdieren.
Het ging trouwens om zo'n €3000,- en door hun enge verhaal is er voldoende geld geschonken, en ik meen dat de dierenarts ze ook nog gematst heeft. Ik kreeg van de hele kwestie het gevoel dat ze die dieren als het ware in gijzeling namen zo... "als jullie niet over de brug komen dan..."

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:33

littlegun schreef:
Nou ja, er zullen ook zat mensen die allang een paard hadden.
Maar zoveel mensen raken hun baan kwijt, dan is het paard niet meer te betalen.

Inderdaad, een heleboel mensen hadden nooit verwacht hun baan te verliezen, en nu staan er een heleboel van die mensen, goed opgeleid of niet, op straat. :j

REGINA76

Re: Paarden dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:33

Karina77
Heb je quento nog gezien lusitano van 15 jaar met geschuurde manen en staart.

Ben het met blonde en de rest eens.
Hij schreeuwd dit wel maar hoevaak hebben deze opvang paarden
Zonder voedsel gezeten.
En dat ik en anderen zorgden voor extra spullen zoals dekens halsters touwen enz enz
En nooit geen bedankje gehad via hun site.
Als ik het maar heb.
Ik steun hem niet meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:44

Dat is ook zo.

De crisis is niet nieuw en de paardenhandel ligt ook al een aantal jaren op zijn gat.
dan kan het wel erger geworden zijn, maar dit paardenasiel verteld niets nieuws.
Dit soort berichten heb ik wel eerder gelezen dus de nieuwswaarde ontgaat mij een beetje.

Dat de crisis in 2013 erger is dan dat die tot nu toe geweest is hoeft een paardenasiel mij niet te vertellen, daar zijn heel wat degelijkere bronnen voor te vinden.

Misschien is het ook wel helemaal zo'n gek idee niet om zo'n paardenpension te beginnen als hobby.
Als je een beetje goed bent in sponsoren binnenhalen en af een toe een open deur in de media in trappen, heb je mooi op kosten van een ander elke dag paarden om je heen.
Als je er 15 hebt staan zit er altijd nog wel iets bruikbaars tussen wat je mooi kunt verkopen onder het mom van adoptie.
Je wordt er niet rijk van, maar je bent wel mooi bezig met wat je graag doet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:33

Loretta schreef:
grasbaal schreef:
Deze prijzen zullen alleen maar stijgen nu de boeren en loonwerkers geen rode diesel meer mogen gebruiken., hierdoor stijgen de kosten met ongeveer 10%.

Weer zo'n mooi voorbeeld waarmee de overheid de economie kapot bezuinigd.
Denk ook aan de BTW verhoging naar 21% hierdoor wordt dus ieder product in Nederland duurder.

Alles word maar duurder en duurder en de overheid snapt maar niet waarom we nog steeds in de crisis zitten :(:)

Op iedere factuur van de loonwerker staat nu ook; vanwege de hogere brandstofprijzen zijn wij helaas genoodzaakt om onze prijzen te verhogen!
Ben ook ontzettend benieuwd hoeveel het persen/wikkelen dit jaar gaat kosten... Voorheen lieten wij ong. 1000 balen persen/wikkelen grotendeels voor de handel, maar dat zijn er nu nog maar zo'n 50 per jaar die we bijna allemaal zelf gebruiken. De rest van het gras verkopen we nu of "op stam" (dus diegene die het koopt moet het zelf maaien etc etc) of we verkopen het uit de kuil aan boeren. Puur vanwege de kosten/opbrengsten...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:39

Nhmeisje schreef:
Ik denk trouwens ook dat het deels te maken heeft met het overschot aan paarden in Nederland. Er worden er waarschijnlijk ook meer gefokt dan dat er vraag naar is en dan met de crisis erbij wordt de vraag natuurlijk alleen nog maar minder..

Hier ben ik het ook mee eens.
Ik denk dat er teveel gefokt is de afgelopen jaren...
Hobby mensen die voor de fun willen fokken,
Mensen die van alles kruizen en maar door fokken terwijl er steeds minder vraag was de afgelopen jaartjes...

Laten we eens een paar jaar minder fokken dan komt het vanzelf beter denk ik

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:08

Wat ik opvallend vind is dat half europa staakt, nederland scheepsvrachten geld doorsluist naar t buitenland en t volk braaf op de bank blijft zitten... Word t niet eens tijd dat de burgers een vuist maken tegen t beleid van den haag? Ook hier is t financieel moeilijk, ik werk me een slag in de rondte om t allemaal te kunnen behappen, maar een fatsoenlijk contract zit er bijvoorbeeld al niet in. Dat er teveel is gefokt ben ik het mee eens, maar dat is NIET de doodsteek voor onze hobby....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:13

joyce_eddy schreef:
Nhmeisje schreef:
Ik denk trouwens ook dat het deels te maken heeft met het overschot aan paarden in Nederland. Er worden er waarschijnlijk ook meer gefokt dan dat er vraag naar is en dan met de crisis erbij wordt de vraag natuurlijk alleen nog maar minder..

Hier ben ik het ook mee eens.
Ik denk dat er teveel gefokt is de afgelopen jaren...
Hobby mensen die voor de fun willen fokken,
Mensen die van alles kruizen en maar door fokken terwijl er steeds minder vraag was de afgelopen jaartjes...

Laten we eens een paar jaar minder fokken dan komt het vanzelf beter denk ik

Voor de crisis kon alles maar en namen opeens zeer veel mensen een paard erbij.
Nu het voor iedereen moeilijker wordt zijn er veel mensen die ervoor kiezen hun paard dan maar weer weg te doen(Voor sommigen geen keus natuurlijk)
Daarnaast houd je natuurlijk de liefhebber over die bereid is om heel veel dingen te laten staan om het paard maar te kunnen houden.
Geen vakantie, niet uitgaan en dergelijke.
Zelf merk ik ook dat ik offers moet brengen voor mijn paard en ook om nog wat over te houden voor als het paard ziek wordt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:04

Het is niet alleen de crisis... Combi met het paardenoverschot/instorten van de markt. Tegenwoordig kan bijna iedereen een paard kopen (onderhouden is iets anders ;)) Denk dat mensen de onderhoudskosten onderschatten...

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:23

Er is m.i. geen overschot aan paarden, er is een tekort aan geld.
We komen uit een hoogconjunctuur, iedereen was zijn woning aan het verbouwen en iedereen kon zich een paard of pony veroorloven.
Nog niet zo lang geleden daarvoor was het hebben van een paard/pony voorbehouden aan mensen die of iets meer verdienden dan de gemiddelde Nederlander, of aan hen die beschikten over eigen grond/stal.
Die mensen zullen het nu nog wel kunnen trekken, maar als je iedere maand de stalling en hoefsmid moet afrekenen word het moeilijk denk ik.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:27

en ik blijf erbij: de TE hoge ruwvoerkosten. de prijzen zijn verdubbeld door 1 slechte zomer, daarna zijn de prijzen niet weer teruggedaald.
dat was (tijdelijk)leuk verdienen voor de hooiverkopers, maar straks kijken ze op hun neus als er geen afname meer is.
(maar dan wordt het niet meer gemaakt en hebben wij wéér pech :roll: )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:52

Blon_D schreef:
koenlover schreef:
Daarom @blond_d heb ik er 'maar' 8 in de opvang. Acht paarden kan ik privé nog onderhouden en ik wil andere niet lastig vallen met mijn opvang. Maar zelfs als je maar 1 paard heb loop je het risico dat er iets gebeurt waardoor je er niet meer voor kunt betalen. Of je dat paard nu net gekocht heb of al 20 jaren wel kan onderhouden.

Inderdaad ik heb er 2 staan 1 bejaarde en 1 guppy van bijna 4. Wanneer ik moet gaan kiezen zal de bejaarde damen toch moeten wijken voor het guppy hoeveel ik ook om haar geef ik moet ook aan mijzelf en de toekomst denken. Mijn bejaarde dame zal overigens niet naar een opvang of de verkoop in gaan maar het is dan wel eindstation omdat ik van mening ben dat zij beter af is zonder de stress van verhuizing nieuwe omgeving etc. Misschien in de ogen van veel mensen niet de juiste keuze maar imo wel.

Vind ik juist wel de juiste keuze maken eigenlijk; Want als ik die 2 van mij niet meer betalen kan (12 en 7 jaar) laat ik ze serieus ook inslapen; ik heb al alles geprobeerd om goed onderdak te kunnen vinden, maar het is er niet , domweg gezegd; degene die het nog wel voor je willen opvangen, zitten zelf op moment vaak al tot hun nek in de financiele stront en veel opvang is uiteindelijk toch ook verworden tot een verkapte handelaar en de handelaar zelf, vind ik persoonlijk nog erger dan de slager... En ik vind het echt een vreselijke gedachte, om 2 zulke jonge (en het kost een bak geld om ze zo te houden, maar redelijk gezond) beesten hun leven te moeten beeindigen, ik kan ook amper rondkomen en eet liever zelf dagen niet als dat zij ook maar 1 dag geen eten zouden hebben, maar denk dan toch dat inslapen, de betere oplossing is als slager of handelaar, want dit word alleen nog maar erger en erger...

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:55

Amalarab schreef:
en ik blijf erbij: de TE hoge ruwvoerkosten. de prijzen zijn verdubbeld door 1 slechte zomer, daarna zijn de prijzen niet weer teruggedaald.
dat was (tijdelijk)leuk verdienen voor de hooiverkopers, maar straks kijken ze op hun neus als er geen afname meer is.

Voor de eerder door jou genoemde bedragen kan ik mijn eigen product amper aan de bult krijgen.
Maw,bij lagere prijzen verliest de verkoper oftewel betaald voor jou paard/pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:08

wolter schreef:
Amalarab schreef:

Voor de eerder door jou genoemde bedragen kan ik mijn eigen product amper aan de bult krijgen.
Maw,bij lagere prijzen verliest de verkoper oftewel betaald voor jou paard/pony.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar he; want in de Randstad waren eind vorig jaar de hooi prijzen al gewoonweg verdubbeld; van 4 euro voor klein baaltje naar 8 tot 14!! euro voor hetzelfde baaltje, terwijl ik in Zeeuws Vlaanderen nu prijzen hoor van gemiddeld 3 euro, leg mij, als je wilt, dat gruwelijke verschil in prijzen dan eens uit?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:26

svdijk schreef:
Wat ik opvallend vind is dat half europa staakt, nederland scheepsvrachten geld doorsluist naar t buitenland en t volk braaf op de bank blijft zitten... Word t niet eens tijd dat de burgers een vuist maken tegen t beleid van den haag? Ook hier is t financieel moeilijk, ik werk me een slag in de rondte om t allemaal te kunnen behappen, maar een fatsoenlijk contract zit er bijvoorbeeld al niet in. Dat er teveel is gefokt ben ik het mee eens, maar dat is NIET de doodsteek voor onze hobby....

http://www.burgerforum-eu.nl

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:00

minimelona schreef:
wolter schreef:

Dat is natuurlijk niet helemaal waar he; want in de Randstad waren eind vorig jaar de hooi prijzen al gewoonweg verdubbeld; van 4 euro voor klein baaltje naar 8 tot 14!! euro voor hetzelfde baaltje, terwijl ik in Zeeuws Vlaanderen nu prijzen hoor van gemiddeld 3 euro, leg mij, als je wilt, dat gruwelijke verschil in prijzen dan eens uit?

Vraag en aanbod ;) het loont gewoon heel erg om soms wat verder weg te kijken of gewoon een leuk contact te hebben bij een boertje :)

Stel jij verkoopt kleding en je buurvrouw ook, zij vraagt de dubbele prijs en verkoopt nog steeds, waarom zou jij dan achter blijven? Je bent gek als je dan ook niet "meer" gaat vragen, mensen betalen het toch omdat ze het nodig hebben..

Aan de andere kant, als ik hier (randstad) naar vlas kijk en in Brabant, en het gewoon in de winkel koop, geen grote voorraden in 1x (gaat niet mee met de auto :p) dan scheelt dat ook 3 euro (Brabant duurder) terwijl het hooi/stro daar weer goedkoper was...

Het is gewoon een beetje rondzoeken en weten waar je moet zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:17

Een optie voor het kopen van ruwvoer voor particulieren is samen zorgen voor een grote groep en dan in Nederland een fouragebedrijf zoeken die het voor redelijke prijzen levert en dan gezamelijk een vrachtwagen met aanhanger vol kopen. Eén keer transportkosten en zo voordeliger uit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:36

ja wolter en grasbaal, jullie hebben er alle belang bij ons voor het lapje te houden. de boer in de buurt veronderstelde dat ik de balen voor 20 euro kocht. dan weet ik genoeg...
minimelona, helemaal eens!
bigone, goede tip.
ik heb mijn kuil/hooi vaak van marktplaats gehaald, ook wel zelf een advertentie gezet met het bedrag wat ik ervoor (over) had.
ik woon in Friesland en heb nog redelijk betaalbaar voer uit de omgeving, maar voel mee met de paardenhouders in de Randstad.
ik zag hier trouwens de vlas alweer voor 4,25 per baal gaan (palletprijs)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:41

Veel mensen zitten met hetzelfde probleem. Hoe ga ik het financieel oplossen. Als ik al kijk dat ik in november 2012 tot en met januari 2013 helaas 5 keer de dierenarts moest inschakelen en er ongeveer € 2.000 lichter door geworden was, moet ik nu een paar maanden heel rustig aan leven in de hoop dat er niet nog wat gekke dingen gebeuren.
Zoals een auto die bij de grote beurt blijkbaar wat onderdelen vervangen moet hebben, nou dat was weer €2.000. Zo gaat het lekker. Dat is dus dit jaar geen vakantie (makkelijke keuze, want ik ga praktisch nooit). Simpel. Dat heb ik over mijn hobby, maar het moet ook weer niet te gek worden.
Ik heb er vorig jaar voor gekozen om op zoek te gaan naar een andere stal. Dan maar geen warm water bij stal en een molen en een mooie buitenbak. Wel heb ik er een goede stal, met eerlijke mensen en heel veel weiland voor terug gekregen. Eerlijkheidshalve heb ik ook 2 paardjes die een stuk gelukkiger zijn dan op de luxere stal waar ze een uurtje buiten mochten staan en nu 8 uur. Terwijl ik de helft van het geld nu kwijt ben. Ook dat is bezuinigen. Ik prijs mij dan ook heel gelukkig dat ik deze plek gevonden heb.
Economisch gezien, ja het gaat in Duitsland wat beter dan hier in Nederland. Maar zij zijn er ook nog echt niet. Ook in Duitsland heerst nog crisis. In Nederland heeft de regering nog niet in de gaten dat de bezuinigingen de crisis niet helpen. Integendeel het wordt alleen maar erger. Banken blijven zeer terughoudend om investeringen van bedrijven te helpen financieren. De woningmarkt blijft moeilijk, huizenprijzen blijven dalen en starters krijgen geen financiering. Hoe kun je dan een eigen huis aanschaffen.
Tevens de banken hebben het veroorzaakt. En wat doen die? Die blijven in het oude stramien verder gaan, veel bonussen geven en blijven speculeren met het geld van een ander. Zelfs de genationaliseerde banken, overheid hoe zit het met controle van je eigen instanties?
Maar ja wat weet ik nou van economie als burger zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:46

bigone schreef:
Een optie voor het kopen van ruwvoer voor particulieren is samen zorgen voor een grote groep en dan in Nederland een fouragebedrijf zoeken die het voor redelijke prijzen levert en dan gezamelijk een vrachtwagen met aanhanger vol kopen. Eén keer transportkosten en zo voordeliger uit.

mee eens hoor; als je dat voor elkaar kunt krijgen zou ik dat ook doen.