Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amalarab schreef:goed van je karina!!
de gestegen hooiprijzen helpen ook niet echt , als je nog kuilpakken voor €20,- kon krijgen of pakjes hooi voor max €2,- dan zag het er al heel anders uit. de prijzen zijn helaas meer dan verdubbeld de laatste paar jaar. het resultaat zal zijn dat stallingen leeg blijven en boeren met hooi blijven zitten of niet meer maken zelfs.en ik zie nu al dat er veel geadverteerd wordt voor stallingen die anders altijd een wachtlijst hadden!
ben benieuwd wanneer de prijzen eens gaan dalen?
grasbaal schreef:Deze prijzen zullen alleen maar stijgen nu de boeren en loonwerkers geen rode diesel meer mogen gebruiken., hierdoor stijgen de kosten met ongeveer 10%.
Dan moet de boer ook nog iets voor het gras krijgen anders kan hij beter mais of graan verbouwen in plaats van gras.
Blon_D schreef:Wat ik wel frappant vind is dat de paardenopvang zegt dat mensen die het niet (meer) kunnen opbrengen daar niet genoeg bij stil (hebben) (ge)staan terwijl zij zelf met 25 paarden toch ook een behoorlijk risico lopen. Zij zijn geheel afhankelijk van donering en giften en daarmee neem je imo ook een groot risico als je er 25 paarden op na houdt terwijl ze afhankelijk zijn van anderen.. Wanneer een leverancier of donateur besluit het geld niet langer te doneren dan hebben zij toch ook een groot probleem lijkt mij..
littlegun schreef:Nou ja, er zullen ook zat mensen die allang een paard hadden.
Maar zoveel mensen raken hun baan kwijt, dan is het paard niet meer te betalen.
Loretta schreef:grasbaal schreef:Deze prijzen zullen alleen maar stijgen nu de boeren en loonwerkers geen rode diesel meer mogen gebruiken., hierdoor stijgen de kosten met ongeveer 10%.
Dan moet de boer ook nog iets voor het gras krijgen anders kan hij beter mais of graan verbouwen in plaats van gras.
Weer zo'n mooi voorbeeld waarmee de overheid de economie kapot bezuinigd.
Denk ook aan de BTW verhoging naar 21% hierdoor wordt dus ieder product in Nederland duurder.

Nhmeisje schreef:Ik denk trouwens ook dat het deels te maken heeft met het overschot aan paarden in Nederland. Er worden er waarschijnlijk ook meer gefokt dan dat er vraag naar is en dan met de crisis erbij wordt de vraag natuurlijk alleen nog maar minder..
joyce_eddy schreef:Nhmeisje schreef:Ik denk trouwens ook dat het deels te maken heeft met het overschot aan paarden in Nederland. Er worden er waarschijnlijk ook meer gefokt dan dat er vraag naar is en dan met de crisis erbij wordt de vraag natuurlijk alleen nog maar minder..
Hier ben ik het ook mee eens.
Ik denk dat er teveel gefokt is de afgelopen jaren...
Hobby mensen die voor de fun willen fokken,
Mensen die van alles kruizen en maar door fokken terwijl er steeds minder vraag was de afgelopen jaartjes...
Laten we eens een paar jaar minder fokken dan komt het vanzelf beter denk ik
) Denk dat mensen de onderhoudskosten onderschatten...
) Blon_D schreef:koenlover schreef:Daarom @blond_d heb ik er 'maar' 8 in de opvang. Acht paarden kan ik privé nog onderhouden en ik wil andere niet lastig vallen met mijn opvang. Maar zelfs als je maar 1 paard heb loop je het risico dat er iets gebeurt waardoor je er niet meer voor kunt betalen. Of je dat paard nu net gekocht heb of al 20 jaren wel kan onderhouden.
Inderdaad ik heb er 2 staan 1 bejaarde en 1 guppy van bijna 4. Wanneer ik moet gaan kiezen zal de bejaarde damen toch moeten wijken voor het guppy hoeveel ik ook om haar geef ik moet ook aan mijzelf en de toekomst denken. Mijn bejaarde dame zal overigens niet naar een opvang of de verkoop in gaan maar het is dan wel eindstation omdat ik van mening ben dat zij beter af is zonder de stress van verhuizing nieuwe omgeving etc. Misschien in de ogen van veel mensen niet de juiste keuze maar imo wel.
Amalarab schreef:en ik blijf erbij: de TE hoge ruwvoerkosten. de prijzen zijn verdubbeld door 1 slechte zomer, daarna zijn de prijzen niet weer teruggedaald.
dat was (tijdelijk)leuk verdienen voor de hooiverkopers, maar straks kijken ze op hun neus als er geen afname meer is.
(maar dan wordt het niet meer gemaakt en hebben wij wéér pech)
wolter schreef:Amalarab schreef:en ik blijf erbij: de TE hoge ruwvoerkosten. de prijzen zijn verdubbeld door 1 slechte zomer, daarna zijn de prijzen niet weer teruggedaald.
dat was (tijdelijk)leuk verdienen voor de hooiverkopers, maar straks kijken ze op hun neus als er geen afname meer is.
(maar dan wordt het niet meer gemaakt en hebben wij wéér pech)
Voor de eerder door jou genoemde bedragen kan ik mijn eigen product amper aan de bult krijgen.
Maw,bij lagere prijzen verliest de verkoper oftewel betaald voor jou paard/pony.
svdijk schreef:Wat ik opvallend vind is dat half europa staakt, nederland scheepsvrachten geld doorsluist naar t buitenland en t volk braaf op de bank blijft zitten... Word t niet eens tijd dat de burgers een vuist maken tegen t beleid van den haag? Ook hier is t financieel moeilijk, ik werk me een slag in de rondte om t allemaal te kunnen behappen, maar een fatsoenlijk contract zit er bijvoorbeeld al niet in. Dat er teveel is gefokt ben ik het mee eens, maar dat is NIET de doodsteek voor onze hobby....
minimelona schreef:wolter schreef:
Voor de eerder door jou genoemde bedragen kan ik mijn eigen product amper aan de bult krijgen.
Maw,bij lagere prijzen verliest de verkoper oftewel betaald voor jou paard/pony.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar he; want in de Randstad waren eind vorig jaar de hooi prijzen al gewoonweg verdubbeld; van 4 euro voor klein baaltje naar 8 tot 14!! euro voor hetzelfde baaltje, terwijl ik in Zeeuws Vlaanderen nu prijzen hoor van gemiddeld 3 euro, leg mij, als je wilt, dat gruwelijke verschil in prijzen dan eens uit?
het loont gewoon heel erg om soms wat verder weg te kijken of gewoon een leuk contact te hebben bij een boertje 
bigone schreef:Een optie voor het kopen van ruwvoer voor particulieren is samen zorgen voor een grote groep en dan in Nederland een fouragebedrijf zoeken die het voor redelijke prijzen levert en dan gezamelijk een vrachtwagen met aanhanger vol kopen. Eén keer transportkosten en zo voordeliger uit.