Maden helpen bij het genezen van wonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:29

is niet echt nieuws volgens mij, dat deden mensen in de middeleeuwen al......

paardjes123

Re: Maden helpen bij het genezen van wonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:30

Dit is naar mijn idee ook niets nieuws

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:35

Ik moet gelijk aan de film Gladiator denken :D

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:56

Valt mee hoor .... Om te zien in de wond ben zelf verpleegkundige, en je moet ze ook water geven. Het is wennen...
Maar je ziet er super goede resultaten van. En bij dat idee kiezen patiënten er toch voor

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:00

Talida schreef:
Ik moet gelijk aan de film Gladiator denken :D

Idd :))

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:03

Dat had ik met een zijdehoen haantje,beestje had veelste lange sporen die zag je ook niet vanwege het verenpak.
Tot ik op een dag het hok inkwam en het haantje zag zitten,heel rustig liep niet weg wat ie normaal meteen zou doen. :?
Toen ik hem oppakte om na te kijken wat er aan de hand was schrok ik me he-le-maal te pletter!!!! :wow: :r

Doordat die sporen zo lang waren en dus omhoog groeiden had 1 spoor zn buik opengehaald en dat zat VOL met maden. :r
Mijn god ik viel echt bijna flauw,een heel gat onderin je kon zo het borstbeen zien ;( brrrrrrr
De wond zag er wel rood uit geen vieze troep te zien en omdat ik geen kip durf te doden heb ik meteen alle maden eruit gepeuterd :9 := ,met betadine uitgespoeld en daarna met zilverspray ingespoten.

Elke dag het haantje in een Betadine badje laten weken en insprayen en echt waar na een week zag je er bijna niks meer van!Ongelooflijk hoe taai een kip/haan kan zijn zeg en nu ik dit topic lees denk ik dat het haantje dat aan de maden heeft te danken gehad. :)

Dus voor de kippenliefhebbers.......check heel goed de sporen van kippen en hanen ze kunnen omhoog groeien en dan in de buik prikken/schuren met alle gevolgen van dien. ;(
Ons haantje is helemaal genezen,rend weer vrolijk *\o/* rond en ik erachteraan met de kniptang voor de spoortjes _O- hihihi

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:29

funnyhorses schreef:
Dat had ik met een zijdehoen haantje,beestje had veelste lange sporen die zag je ook niet vanwege het verenpak.
Tot ik op een dag het hok inkwam en het haantje zag zitten,heel rustig liep niet weg wat ie normaal meteen zou doen. :?
Toen ik hem oppakte om na te kijken wat er aan de hand was schrok ik me he-le-maal te pletter!!!! :wow: :r

Doordat die sporen zo lang waren en dus omhoog groeiden had 1 spoor zn buik opengehaald en dat zat VOL met maden. :r
Mijn god ik viel echt bijna flauw,een heel gat onderin je kon zo het borstbeen zien ;( brrrrrrr
De wond zag er wel rood uit geen vieze troep te zien en omdat ik geen kip durf te doden heb ik meteen alle maden eruit gepeuterd :9 := ,met betadine uitgespoeld en daarna met zilverspray ingespoten.

Elke dag het haantje in een Betadine badje laten weken en insprayen en echt waar na een week zag je er bijna niks meer van!Ongelooflijk hoe taai een kip/haan kan zijn zeg en nu ik dit topic lees denk ik dat het haantje dat aan de maden heeft te danken gehad. :)

Dus voor de kippenliefhebbers.......check heel goed de sporen van kippen en hanen ze kunnen omhoog groeien en dan in de buik prikken/schuren met alle gevolgen van dien. ;(
Ons haantje is helemaal genezen,rend weer vrolijk *\o/* rond en ik erachteraan met de kniptang voor de spoortjes _O- hihihi

Een kip niet durven doden, maar wel alle maden eruit durven peuteren :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:32

:') Ja ik vind het zo zielig om een dier te moeten doden,ik krijg het gewoon niet over mn hart! ;(
En achteraf was ik blij dat het dier niet gedood was gezien het feit dat hij nu weer heerlijk rond scharreld en happy is.

Trouwens maden zijn slim hoor!!!!Zodra ik ze wou pakken zag ik ze weg sjeesen de wond in.
Hebben die dingen soms ogen?Ze hadden het meteen door en werden pijlsnel!brrrr

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:16

Annemiek80 schreef:
newt schreef:
Word al heel lang mee gewerkt op mensen. Is in 2006 overgekomen uit Engeland. Daar moesten toen de madenzakjes die trouwens genetisch gekweekt worden om met 7 dagen te sterven gemaakt worden. Deze kwamen dan over en met een week was de wond van de betreffende patiënten bijna zo schoon dat vacuüm therapie de wond weer goed konden sluiten. Helaas ook eens meegemaakt dat t zakje knapte.. :'). Ook een leuk feitje. De maden moesten elke dag water krijgen. 1-2 cc :)

Het wordt vanaf ´99 al toegepast in NNederland, de chirurg die het hier introduceerde was dr. Jukkema en ik meen me te herinneren dat hij de 'kennis' vanuit Duitsland meegenomen (is/was wel gewoon een nederlandse arts maar heeft een tijd in Duitsland gewerkt). In '99 liep ik nl stage op de afdeling traumachirurgie waar deze patienten ook lagen.

Dit artikel is uit 2001:
http://www.kennislink.nl/publicaties/maden-redden-steeds-meer-ledematen

Ow kan best ;). Toen werd gezegd dat het nieuwe was. Miss ook wel gewoon nieuw in dat ziekenhuis hoor.
Heb het toen bij een paar patiënten mogen toepassen, was gewoon ideaal en wonderlijk hoe mooi een wond geneest :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:52

Nou, Nog noooit van gehoord!, weer wat geleerd... Toch vind ik het maar vies, de gedachte alleen al, bah.. :=

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:21

marenmar85 schreef:
Valt mee hoor .... Om te zien in de wond ben zelf verpleegkundige, en je moet ze ook water geven. Het is wennen...
Maar je ziet er super goede resultaten van. En bij dat idee kiezen patiënten er toch voor

Is het voor de patient ook pijnlijk?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:47

essie23 schreef:
marenmar85 schreef:

Is het voor de patient ook pijnlijk?

Je voelt niks in een wond. De pijn receptoren van je zenuwen zijn grotendeels alleen oppervlakkig :) Bijv; een schaafwond doet veel meer pijn dan een open gat. Ik denk dat je alleen een soort raar gewriemel voelt áls je iets zou voelen.

_Reneee

Re: Maden helpen bij het genezen van wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:45

Plus dat het weefsel dat ze opeten dood is en je daar volgens mij geen gevoel meer aan hebt :)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:12

uhhhh nieuwe studie?? Deze methode is oeroud.. :Y)