Spaanse paarden lijden onder crisis Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:56

Marjolein_K schreef:
Daar denk ik best over na maar blijf erbij dat een dier een dier is. Trouwens hoeveel "zielige" paarden heb jij in Nederland al gered?

Nee dat doe je niet, zeker niet aan de gevolgen, je kijkt alleen naar: een dier is een dier en houdt je eigenlijk het probleem in stand.

Ik red geen "zielige paarden", de meeste eigenaren lossen het netjes op door ze naar de slacht te brengen en of ze te koop te zetten.

Het is en blijft erg krom, want als er meer vraag naar paarden was dan hoefden ze niet naar de slacht (gezonde paarden), terwijl er zielige paarden naar NL gaan uit het buitenland en ze op te lappen met meestal een weidepaard als resultaat. Ik ken in ieder geval wel die gevallen, helaas. Met veel verdriet en ellende als resultaat.

En die spanjaarden blijven gewoon doorgaan hoor, want het is handel (geld). Probleem lost niet op. Sterker nog..........het wordt erger, ze fokken heus wel door.

Gelukkig denken de goede fokkers wel na en fokken ze al minder veulens.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:48

Citaat:
Gelukkig denken de goede fokkers wel na en fokken ze al minder veulens.

Iid , daarom worden van fokkerijen goede paarden geslacht helaas omdat deze juist die rothandel niet willen.

Geld geven aan iemand die een paard mishandelt of verwaarloosd ben ik het dus helemaal niet mee eens.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:56

Ik ken haar, ik ben er geweest. En mijn familie woont vlakbij hun. Ik weet 100% zeker dat ze handelt uit liefde voor de paarden. Dit was niet eens de insteek, dat was en is een paarden vakantie centrum. Dit kwam op haar pad omdat ze een groep zwaar verwaarloosde paarden opgevangen heeft. En dan kan je zeggen zo hou je het in stand. Of dat het handel is, maar vele met mij weten dat dit liefde voor het paard is en niets minder. Het mag dan geen handel zijn als je ze dan maar liet verrotten letterlijk, maar door ze te helpen is Laura in mijn ogen een bijzonder mens met haar hart op de juiste plaats.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:16

Zeg niet dat ze het niet uit liefde voor de dieren doet geloof ik best heb het hier over handel in verwaarloosde paarden dat dit het probleem niet oplost maar erger maakt en dat iemand die een paard verwaarloosd en mishandelt gestraft moet worden door de wet en niet betaald.

Ik heb verschillende opvangpaarden staan maar nooit voor betaald en gelukkig ook eigenaren voor gevonden binnen Spanje of zijn op stal gebleven als prive of lespaard , zijn namelijk ook Spaanse mensen die liefde voor dieren hebben.

DaphneR93

Re: Spaanse paarden lijden onder crisis Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:24

Jus, fijn dat jij ze ook opvangt. Ik snap wel wat je zegt, bedoelde het ook niet gericht op jou. Maar ik zou zo'n paard ook helpen koste wat kost want zou me vreselijk voelen om zo'n dier te laten liggen. Het is bizar dat je er voor zou moeten betalen, laten we dat voorop stellen. Maar het 'straffen' van diegene die dit de dieren aan doet is iets waar de staat voor moet zorgen. Er zou een betere samenwerking vanuit alle kanten moeten zijn. Zelfde geldt voor de honden en katten...en voor vele andere landen. Tuurlijk zijn er idealere situaties te bedenken, maar het is niet zo dat in deze specifieke situatie spraken is van commerciële handel, en dat proef ik soms een beetje uit andere reacties. Overigens is bij ons in NL of België ook vaak zat sprake van verwaarloosde dieren, helaas zijn deze in tijden van crisis als eerste de dupe.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:29

Dank je voor je uitleg Daphne. Ik kon het niet goed onder woorden brengen. Judith, ik snap jouw insteek ook en ik heb daar met Laura al vaker over gesproken. Maar de manier eaarop ze me dan uitlegt dat ze gewoon niet voorbij kan lopen aan dit soort paarden en de liefde voor dieren die gewoon van haar afspat, daar kan ik niet omheen. Ze leidt haar leven hier totaal in dienst van de paarden, zal er nooit rijk van worden en moet opletten dat haar oorspronkelijke bedrijfje er niet aan ten onder gaat. Tenslotte moet ze zelf ook eten, heeft ze een dochter en hebben ook de vrijwillgers weliswaar geen loon, maar wel kost en inwoning.

Geloof me, als er iemand skeptisch is geweest, was ik het wel ...

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:45

Ragdollcat schreef:
Marjolein_K schreef:
Daar denk ik best over na maar blijf erbij dat een dier een dier is. Trouwens hoeveel "zielige" paarden heb jij in Nederland al gered?

Nee dat doe je niet, zeker niet aan de gevolgen, je kijkt alleen naar: een dier is een dier en houdt je eigenlijk het probleem in stand.

Ik red geen "zielige paarden", de meeste eigenaren lossen het netjes op door ze naar de slacht te brengen en of ze te koop te zetten.

Jij redt geen "zielige" paarden, ik ook niet maar jij oordeelt wel over mensen die dit wel puur uit dierenliefde doen.
Ik zeg ook niet dat dit de juiste oplossing is maar heb wel bewondering voor mensen die het wel doen.
Verder ging het mij erom dat jij alleen maar naar de problemen in Nederland kijkt, en nogmaals ieder levend wezen is er een, en dan maakt het voor mij niet uit of dat in Nederland is of in een ander land.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:24

Toch zou ik het fijn vinden als er samen word gewerkt met de wet ook al is dat heel moeilijk.

Hier hebben we een zelfde soort situatie in Benidorm een verlaten wijk met kraakpanden waar ook van dit soort paarden staan maar ik weet wel als ik een paard van deze mensen koop er over twee dagen weer een ander staat , dus een rollend balletje.

Ze hebben tig waarschuwingen van de seprona (spaanse dierenbescherming) maar daar hebben ze gewoon scheit aan en als jij hun taferelen aangeeft krijg je iid wraakacties en wil dus liever niet het leven van mijn eigen fam en dieren in gevaar brengen.

1 keer heeft mijn schoonpa daar een paard gekocht , waarom , paard had bij ons in stalling gestaan , eigenaar aan de drugs dus paardje daar in de wijk geruild en aangezien het een schat van een dier is konden we hem daar niet laten staan , maar ja je moet ook langs de andere en dan breekt iid je hart dus ik weet dat het een hele nare situatie kan zijn , maar ik wil geen criminelen financieren. Zitten trouwens ook hokken vol vechthanen en pittbulls en die hebben ze niet voor de eieren en als waakhond , maar als de wetten niet veranderen en niemand daar druk opzet word het moeilijk en vooral nu met de crisis aangezien de diefstal opgelopen is zetten ze daar natuurlijk agenten etc eerst op.

In NL gaan ook veel meer paarden naar de slacht dus vind ook dat je eerst de dieren van eigen land hoort te redden , misschien rare vergelijking maar als de werkeloosheid stijgt komen er toch ook niet meer imigranten.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:48

Een soort van eigen volk eerst dus???? Raar voor iemand die zelf in het buitenland woont.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:07

Marjolein_K schreef:
Een soort van eigen volk eerst dus???? Raar voor iemand die zelf in het buitenland woont.

In dat geval moeten NL'ers alleen Friezen en KWPN'ers kopen. Zo werkt dat toch niet, iedereen mag kopen wat hij/zij zelf wilt en iedereen waar dan ook zou geen dieren moeten verwaarlozen.

Jus@ jij hebt zelf toch ook niet Spaanse paarden (zie ik in je profiel) of begrijp ik de strekking van het verhaal niet goed?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:16

Ik heb Spaanse paarden en de Nederlandse paarden in Spanje gekocht , maar heb iid sportpaarden geimporteerd en exporteerd maar daar gaat het hier niet over dat is een heel andere handel.

Gaat hier toch over verwaarloosde paarden die in NL geadopteerd worden Nederlandse verwaarloosde paarden mogen wel de frikandellen in gedraait worden maar die arme Spanjaardjes zijn zielig ? Zo blijf je toch aan de gang.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:18

Marjolein_K schreef:

Ja heel raar :+ ga je mensen vergelijken met verwaarloosde mishandelde paarden ?

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:19

Waarom dat onderscheid tussen paarden in Nederland en paarden in Spanje? Een paard is toch een paard.

Jij woont in Spanje, stel dat jij niets meer te eten hebt en je Spaanse buren ook niet. Je buren worden wel geholpen door de lokale bakker maar jij niet want jij komt uit Nederland. Zou je dat eerlijk vinden?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:46

Paard is een paard maar als er in NL een overschot is aan paarden en er veel meer geslacht word is het toch raar dat er paarden uit andere landen gered worden en dan naar NL gaan terwijl goede jonge paarden in de frikandellen gedraait worden , trouwens net zoals hier goede fokkers verminderen en slachten zelfs gezonde dieren maar de broodhandelaars gaan lekker door en verdienen ook nog eens aan die gekken van "buitenlanders ". (en dit word door dat gajes zelf gezegd)

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:30

Marjolein_K schreef:
Waarom dat onderscheid tussen paarden in Nederland en paarden in Spanje? Een paard is toch een paard.

Jij woont in Spanje, stel dat jij niets meer te eten hebt en je Spaanse buren ook niet. Je buren worden wel geholpen door de lokale bakker maar jij niet want jij komt uit Nederland. Zou je dat eerlijk vinden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:27

Marjolein_K schreef:
Marjolein_K schreef:

Goh jij kan heel dom denken zeg.

Ze woont er al en dus wordt ze ook geholpen. Het gaat puur om het binnenhalen naar NL terwijl het in spanje stond en gewoon eigenaar heeft en de nederlandse dieren hier óók in asiels zitten (gedumpt), en gezonde paarden naar de slacht gaan.

Ga jij maar de hele wereld helpen en redden, jij snapt het toch niet. Precies zoals wat de regering tegenwoordig ook doet. NL moet in alles zwaar bezuinigen maar er is zat geld en dat gaat helaas allemaal uit NL naar het buitenland. Heel krom dus.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:51

Ik snap beide kanten wel wat Jus zegt is ook heel logisch. Maar waar leg je de grens, dan kan je ook denken wij zijn 1 Europa. Wat Brooke Hospital doet o.a is mensen leren voor hun dieren zorgen is ook top. Alleen niet iedereen wilt dat ook. En idd, je houdt het in stand door arme dieren op te kopen. Maar je moet toch ergens beginnen. Ik snap jullie mening ook ben er alleen heel bang voor dat het ideale plaatje niet bestaat. Daar is de mensheid helaas te wreed voor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:21

DaphneR93 schreef:
Ik snap beide kanten wel wat Jus zegt is ook heel logisch. Maar waar leg je de grens, dan kan je ook denken wij zijn 1 Europa. Wat Brooke Hospital doet o.a is mensen leren voor hun dieren zorgen is ook top. Alleen niet iedereen wilt dat ook. En idd, je houdt het in stand door arme dieren op te kopen. Maar je moet toch ergens beginnen. Ik snap jullie mening ook ben er alleen heel bang voor dat het ideale plaatje niet bestaat. Daar is de mensheid helaas te wreed voor.

Ben ik totaal mee eens.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:24

Ragdollcat schreef:

Ze woont er al en dus wordt ze ook geholpen. Het gaat puur om het binnenhalen naar NL terwijl het in spanje stond en gewoon eigenaar heeft en de nederlandse dieren hier óók in asiels zitten (gedumpt), en gezonde paarden naar de slacht gaan.

Ga jij maar de hele wereld helpen en redden, jij snapt het toch niet. Precies zoals wat de regering tegenwoordig ook doet. NL moet in alles zwaar bezuinigen maar er is zat geld en dat gaat helaas allemaal uit NL naar het buitenland. Heel krom dus.

Goh en jij bent echt heel aardig zeg! Mag je hier geen andere mening hebben? Je wilt mij gewoon niet begrijpen, je hoeft het niet met mijn mening eens te zijn maar omdat ik een andere mening heb denk ik dom? Nog 1 x dan, voor mij is een paard een paard ongeacht in welk land hij staat! Dat is mijn mening en dat maakt mijn denkwijze niet dom!!!!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:34

Ik ben het met Jus eens, als je deze mishandelde/verwaarloosde paarden gaat opkopen, komt er de dag erna weer een ander voor in de plaats. Want idd, die "gekke" buitenlanders kopen de paarden toch wel op en dus is het handel.
Misschien zou het beter zijn als seprona er eens werk van ging maken...

Dat Laura (Ik ken haar overigens niet hoor) uit dierenliefde handelt, dat snap ik en geloof ik ook, maar je kunt tegenwoordig ook anoniem aangifte doen bij de Seprona. Ik wilde zelf ook een nieuw paard kopen vorig jaar en heb eens een kijkje genomen op de site, maar zag tot mijn verbazing dat er prijzen van 2000 euro gevraagd werden voor een dier. Ok,het transport zit erbij in, maar ik maak gebruik van dezelfde transportorganisatie en weet dat ze goedkoop zijn. dus daar viel mijn mond wel van open.

Ook kan ik me wel vinden in de gedachte dat "waarom zielige, spaanse paarden en honden naar nederland"? In Nederland zijn er ook veel zielige paarden...

De meeste fokkers hier hebben trouwens mooie paarden en idd óók spanjaarden voelen liefde voor hun dieren. Alleen komen altijd alleen maar de slechte voorbeelden naar voren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:10

Marjolein_K schreef:
Ragdollcat schreef:

Goh en jij bent echt heel aardig zeg! Mag je hier geen andere mening hebben? Je wilt mij gewoon niet begrijpen, je hoeft het niet met mijn mening eens te zijn maar omdat ik een andere mening heb denk ik dom? Nog 1 x dan, voor mij is een paard een paard ongeacht in welk land hij staat! Dat is mijn mening en dat maakt mijn denkwijze niet dom!!!!

Hahaha ik weet het.......... Maar ik vind het verschrikkelijk. In NL gaan er zat gezonde paarden de salami in en er worden verwaarloosde zieke, want ziek zijn ze zeker als het uitgehongerd is en of mogelijk gewond, in NL gehaald om ze te "redden".

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:11

Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat een paard een paard is, waar dan ook geboren......Maar ja met mensen die niet verder kijken dan hun eigen land raak je niet uitgepraat, de groeten :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:49

Doe maar wat je niet laten kan. Op deze manier wordt het probleem alleen maar groter en erger.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:53

8)7 8)7 8)7

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:20

Was net op tv,paarden naar Nederland gehaald.
Die Spanjaarden lachen zich volgens mij rot. Honden en paarden gaan het land uit en ze verdienen er ook nog aan.
In Nederland worden al zoveel dieren gratis aan geboden omdat mensen ze niet kwijt kunnen en niet meer kunnen betalen.
Ik vraag me dan ook af komen die paarden naar Nederland omdat je dan goedkoop een Pre hebt?