Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marjoow schreef:Woogy schreef:vraag me af waar je vandaan haalt dat ze bij elke koers vallen, of 'bijna'...
Wat ik vreemd vind, Het moment dat iemand gevallen is en er echt iets aan overhoudt is iedereen spontaan lief en aardig en 'oh wat erg, wat rot en naar'. Laat staan als iemand erbij overlijdt, staat bokt vol met jank berichten. Waar verdient deze jongen het aan om te horen 'geen medelijden mee'...
Omdat hij aan een walgelijke sport meedoet, waarin bijna elke race wel een paard op zn plaat gaat
puppy1128 schreef:Niet fijn voor de jockey, en hopelijk moest het paard niet te veel of te lang lijden dan...
Zelf zie ik niets negatiefs in sporten, alleen als het echt om mishandeling gaat (dus BV met elektra werken, zodat hopelijk je paard beter presteerd, of wat dan ook), want mij lijkt dat ieder paard wel sterker is dan een jockey, en dat die jockeys niet super goed zitten, dus met een bok 2X zo snel af kunnen liggen, dan BV langere beugels ect? Dus als een paard het echt niet leuk vind, dat ie gewoon kan omdraaien, stoppen, bokken, stijgeren of wat dan ook?![]()
Mij lijkt het dat als een paard geen zin in een bepaalde sport heeft, ook geen goed paard zal worden voor die sport, althans, als ie echt totaal niet in mee wilt werken...
. Nynke1 schreef:Ik wil heel graag een keer die tak van de sport van dichtbij mee maken, als serieuze dressuurruiter lijkt me dat echt ontzettend interessant. Heb alleen geen idee van hoe en wat. Zit in Groningen dus ben alleen bekend met de drafbaan hier.

vuurneon schreef:Ik heb op de drafbaan geleerd; ga nooit in het pad staan van een paard die naar de koers gaat! Want paard is zo vreselijk enthousiast dat hij je gewoon niet ziet staan en je zo omver loopt
Want de meeste ongelukken gebeuren naast de baan, niet op de baan. Die bezoeker die niet oplette en daardoor omver wordt gelopen of de groom die een te enthousiast paard niet kan houden voor de tijd en letterlijk meegesleurd wordt.
lekker naar de koers kijken, je paard voor de koers stappen, voorbrengen etc. Lara_Silver schreef:daffie1986 schreef:
@marjoow, afgelopen jaar de langste steeple van Europa gezien in Frankrijk(6 of 6,5 km). De dag ervoor en de dag van de grote koers waren er steeple koersen, NUL paarden zijn in die 2 dagen gevallen verspreid over 10 steeple koersen. De langste steeple werdt trouwens gewonnen door een 13-jarige, overigens wordt deze grote race vaker gewonnen door paarden die ouder als 10 jaar zijn.
Maar daar lees je dan uiteraard niets over.
newt schreef:Dat je geen medelijden hebt met de ruiter is natuurlijk belachelijk.
maar dat je je mening niet mag geven is ook belachelijk.
Ben ook niet een fan van de steeplechase. Vind dit ook een gevaarlijke sport. Dat omdat het helaas vaak negatief aan de aandacht komt door vele vallen of sterfte in het parcours. Draf en ren sport vind ik wel mooi om naar te kijken, al is mijn verstand er van zeer beperkt Alleen de steeplechase zou ik niet bewust gaan opzoeken.
Er zijn geen cijfertjes voor vallen in de andere sport takken omdat deze gewoonweg niet worden bij gehouden zoals dit wel grondig word gedaan door de draf-ren tak. Overal vallen ruiters en paarden en overal sterven ruiters en paarden. Echter op "volle" snelheid vallen is statistisch gezien fataler. Dat maakt dat ik dat gedeelte niet leuk vind.