Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Re: Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:21

ben benieuwt wanneer lokatie en tijd voor 6 april bekend worden ben erg nieuwschierig

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:00

JudithO schreef:
Zo, ik ben benieuwd wat er van gaat worden. Hopelijk wordt inderdaad de ouderwetse Haflinger meer teruggehaald. Die Haflingers van tegenwoordig zijn net Arabieren in Haflingervacht. Als je dan zo graag een sportpony wilt, neem dan een anders ras. Neemt niet weg dat Haflingers ook heel goed de sport in kunnen, veelzijdig als ze zijn.

Helemaal mee eens!

Ik ben benieuwd hoe dit stamboek zich verder ontwikkeld

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:06

Dit wist ik nog helemaal niet, ik ben super benieuwd! Ik ben van plan om naar de KVTH keuring te gaan, maar dit klinkt natuurlijk ook wel goed..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:58

heb gisteren hun site bekeken. ziet er goed uit. site is nhps.nl. voor de geinterreseerden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:08

Ik ben 10 jaar gelden lid moeten worden van het KTVH om mijn pony op mijn naam te krijgen. Dat hoeft nu niet meer , maar geeft aan wat een arrogante club het is. Ik had het al gauw gezien, omdat de trekpaarden de boventoon voerden; en naar ik nu lees zijn het ook de trekpaardmensen die bestuursregels domineren.
Bij het KVTH zit ook het Dartmoorstamboek. Die hebben daarbinnen al helemáál niets te zeggen.
Wie gaat er allemaal naar de voorlichtingsdag?
Waarom zou je eigenlijk lid worden van een stamboek (als je niet gaat/wil fokken)?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:12

ha die sandrina ook hier op de vroege morgen? ik ga ook even kijken hoe en wat het allemaal gaat doen in het nieuwe stamboek. ook vooral omdat hun de recreatie opde openingpagina hebben staan. als de infodag hier in de buurt is hoop ik als het kan er naar toe te kunnen. zoniet dan ga ik de site in de gaten houden.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:13

Leuk iniatief!

Kun je Haflinger ruin ook inschrijven?
Uiteraard niet van belang voor het fokken, maar misschien wel om het ras te promoten?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:18

Hej Kim, meestal ben ik vroeg (en eind van de middag en soms ook nog savonds) op bokt. Is eigenlijk bekend waar die dag is? Ik ben vrij die dag heb er wel oren naar, maar waarom zou ik lid worden. Ik wou niet gaan fokken met Fralla. Zeker niet nu met deze crisis aan de gang en voorlopig nog niet over. Ik wil ze wel steunen, want dat KVTH is veel te overheersend.

Gemmeke, daar denk ik dus ook over. Ik wil wel bij het aangespannenteam om die club te promoten. (als dat er komt en interesse is)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:29

Ongelooflijk, dat dit soort verenigingen zo vaak gedoe geven. Ik vraag me af waar dit aan ligt. Ik denk toch dat de vrijwilligers in zo'n bestuur soms onvoldoende professioneel zijn om de belangen van alle leden in een vereniging te vertegenwoordigen. Vaak zal het eigen belang of voorkeur teveel meespelen.

Was het niet mogelijk om de KVTH te splitsen? Nu heb je net als bij de Tinkers en Groningers verschillende clubs. Ik denk dat dat uiteindelijk niet in het belang is voor de leden en het ras.
Jammer dat dit nu zo loopt, maar wel begrijpelijk. Ik wens het NHPS veel succes,

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:45

JudithO schreef:
Zo, ik ben benieuwd wat er van gaat worden. Hopelijk wordt inderdaad de ouderwetse Haflinger meer teruggehaald. Die Haflingers van tegenwoordig zijn net Arabieren in Haflingervacht. Als je dan zo graag een sportpony wilt, neem dan een anders ras. Neemt niet weg dat Haflingers ook heel goed de sport in kunnen, veelzijdig als ze zijn.

Volkomen gelijk. Er is nu bij de KVTH teveel gericht op de sport, terwijl er genoeg mensen zijn die dat niet graag willen.
Ik ben nu nu nog wel lid van KVTH, want ja wat moet je anders, maar wat voor mij ook niet goed voelt is dat de KVTH niet een goed standpunt neemt voor het tegengaan van het couperen van de staart bij de trekpaarden. Ze zeggen wel dat ze er tegen zijn maar op de keuringen mogen gewoon gecoupeerde paarden komen! En dat ik dan lid ben van zo'n vereniging vind ik afschuwelijk. Hopelijk heeft de nieuwe vereniging goede standpunten (voor de haflingers natuurlijk) dan kan ik daar lid van worden. We will see..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:08

Sandrina schreef:
Ik ben 10 jaar gelden lid moeten worden van het KTVH om mijn pony op mijn naam te krijgen. Dat hoeft nu niet meer , maar geeft aan wat een arrogante club het is. Ik had het al gauw gezien, omdat de trekpaarden de boventoon voerden; en naar ik nu lees zijn het ook de trekpaardmensen die bestuursregels domineren.
Bij het KVTH zit ook het Dartmoorstamboek. Die hebben daarbinnen al helemáál niets te zeggen.
Wie gaat er allemaal naar de voorlichtingsdag?
Waarom zou je eigenlijk lid worden van een stamboek (als je niet gaat/wil fokken)?

Zover ik weet is kvth haflinger en trekpaard dartmoors heb ik er nog nooit gezien.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:10

Ik heb ook nog nooit gehoord van dartmoors bij het KVTH....

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:10

ik ook nog nooit dartmoors gezien KVTHstaat dan ook voor Koninklijke vereniging trekpaard en haflinger.
anders had er wel een D bij gestaan

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:21

Ja daarvoor voeren ze secretariaat werkzaamheden uit. Bestuur heeft er niks mee te maken die hebben ze gewoon zelf.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:37

Ze hadden zich beter kunnen afsplitsen een versnippering zoals nu is voor kleine fokrichtingen als deze geen goedezaak.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:38

Goede initiatief! Zo komt iedere ras tot zijn recht in alle zaken.

Netjes zou zijn als het KVTH het haflinger 'bestand' gewoon overdraagt naar de nieuwe Stamboek. Dit zou een gemak zijn voor de leden en komt alleen ten goede van de ras.
(Wishful thinking???)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:00

kinel schreef:
heb gisteren hun site bekeken. ziet er goed uit. site is nhps.nl. voor de geinterreseerden.

Gaat even op e site kijken. :)

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:51

Was De Aangespannen Haflinger ook al niet om dezelfde reden een eigen vereniging met enkel Haflingers begonnen, om maar van de Trekpaarden af te zijn..? Is dan geen stamboekvereniging, maar hebben ook als doel het veelzijdig gebruik van de Haflinger te bevorderen en organiseren leuke evenementen voor Haflingers.
Zou er in de toekomst een samenwerking tussen deze twee verenigingen mogelijk zijn? Ik ga niet van 3 organisaties lid worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:53

De aangespannen haflinger staat los van de stamboeken en zij organiseren ook wel evenementen in samenwerking met kvth en dus in de toekomst wellicht ook wel met nhps.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:56

de dartmoor komt ook voor binnen de kvth. ze staan vaker in het blad dat we eens in de zoveel tijd krijgen.
@sanne: neem maar eens een kijkje op hun site.staat alles netjes in uitgelegd.
@sandrina: nee er is nog niet bekend waar de infodag plaats zal vinden, maar ik hou de site van hun in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:00

Maar kvth organiseert geen keuringen voor dartmoors ofzo? Ik heb ze ook nog nooit in het orgaan zien staan maar goed die heb ik ook pas sinds januari 2012:=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:14

Erres schreef:
Volkomen gelijk. Er is nu bij de KVTH teveel gericht op de sport, terwijl er genoeg mensen zijn die dat niet graag willen.
Ik ben nu nu nog wel lid van KVTH, want ja wat moet je anders, maar wat voor mij ook niet goed voelt is dat de KVTH niet een goed standpunt neemt voor het tegengaan van het couperen van de staart bij de trekpaarden. Ze zeggen wel dat ze er tegen zijn maar op de keuringen mogen gewoon gecoupeerde paarden komen! En dat ik dan lid ben van zo'n vereniging vind ik afschuwelijk. Hopelijk heeft de nieuwe vereniging goede standpunten (voor de haflingers natuurlijk) dan kan ik daar lid van worden. We will see..

Grappig dat jij juist vindt dat het KVTH teveel met sport bezig is, want ik mis dat juist bij het KVTH :D Ik heb het gevoel dat je alleen bij het KVTH terecht kunt als je een moderne merrie hebt die op de keuring alleen maar 1e premies behaald. Oftewel: als fokker ben je welkom, als gebruiker hoef je alleen maar te betalen.......

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:46

Cowgirl schreef:
kinel schreef:
heb zelf een haflinger voor de recreatie en ga dit even volgen. willen ze het ras meer voor de sport door fokken of toch ook het klassieke type behouden. gaan ze ook de al bestaande leden benaderen voor een evtuele overstap of hoe gaan ze dit aanpakken.

Mag toch hopen dat beide types gefokt gaan worden of iets er tussen in. Mijn haflinger is nu 22 en was op zijn 3e een moderne haflinger, nu is hij een ouderwetse haflinger.
Vind het zo jammer dat elk ras tegenwoordig zonodig het woordje sport ervoor wilt hebben, ze super slank willen en gelijk boven de 1.50. Daar gaat zo'n ras aan kapot.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Idd de mijne is ook 22 en op zijn derde een luxe moderne Haflinger...van 1,43,5 :D maar nu 22 en nog steeds stoer en degelijk en super harde benen, de moderne vind ik allang niet meer zo mooi.
Hoop ook dat de haflinger in de westernsport ook eens wat serieuzer genomen gaat worden, ik heb al een aantla keer om een sportpredicaat gevraagd, maar krijg telkens te horen, bespreken we nog.....

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:02

Zowel de haflingers als het Dartmoorstamboek hadden met het KVTH een 'papieren' huwelijk; het stamboek bijhouden. Als de verhoudingen slecht gaan, kunnen we maar beter scheiden. Zoals iemand hier al suggereerde het stamboek overdragen aan de nieuwe club. Maar dat zal nog heel wat hoeven in aanrde hebben. ;)
Ik ben blij dat ik lang geleden afscheid heb genomen van het KVTH. Dat gesteggel met gecoupeerde staarten verbieden toch op keuringen toe te laten zou voor een reden zijn om lid-af te worden.