Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:09

Ik heb altijd begrepen dat het behoorlijk uitmaakt hoe hengsten op elkaar reageren, doordat ze de geur van merries wel of niet kunnen opvangen.

NatasjavE

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:14

En voor sporthengsten bestaat buiten het dekseizoen heel vaak niet. Die moeten ook buiten het dekseizoen nog op de bok om alvast sperma in te laten vriezen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:47

Sporthengsten wil je niet samen in de wei hebben. Dekhengsten ook niet. De hengsten zijn niet voor niets apart gezet. Om verwondingen te voorkomen en om gedrag te waarborgen.
Eigenaren van hengsten zijn er vrij in om de keuze van samenzetten van hengsten uit te voeren. Ook als ze de risico's voor lief wilen nemen. Hengsten zijn altijd nonstop bezig met rangorde en druk met het testen van leiders in een groep.
Het onderzoek en vooral de uitslag vind ik complete penny-bullshit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:36

Mijn dekhengsten liepen zelfs tijdens het dekseizoen samen. Nu loopt mijn volwassen dekhengst met twee tweejarige hengstjes en een drachtige merrie.
Het verschilt per hengst maar hier gaat het prima.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:41

Achja VDB, ik was even vergeten dat de nederlands sportpaarden natuurlijk altijd de uitzondering op de regel vormen.

Arme beestjes he, verschrikkelijk onhandig, geen sociale vaardigheden, moeten altijd in de bescherming anders blesseren ze zich, kunnen niet zonder stal of deken anders is het veels te koud, moeten ijzers onder anders kunnen ze niet eens fatsoenlijk lopen, wat een kneusjes he. Je snapt niet dat zulke dieren het al die tijd in het wild hebben uitgehouden voor ze gedomesticeerd werden. :roll:

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:48

Een hengst die niet dekt hoort geen hengst te zijn. Ik snap de term sport hengst dan ook niet helemaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:54

Rivendell schreef:
Een hengst die niet dekt hoort geen hengst te zijn. Ik snap de term sport hengst dan ook niet helemaal.

Met een sporthengst doel ik op een goedgekeurde hengst die in de sport loopt.

En als we dan naar Totilas kijken. Die is ook pas op latere leeftijd goedgekeurd.

Als men er nog een kans inziet dat ze op latere leeftijd goed gekeurd worden gaat men uiteraard niet over tot castratie.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:32

Ben ik het niet helemaal mee eens, als jij de hengst niet alleen hoeft te zetten en hij gewoon buiten en op het gras komt zou ik niet weten waarom je ze zou castreren. Als ze verder zichzelf en andere paarden/mensen niet tot last zijn.

Ben het met Gypsy eens, miljoenen of niet, het zijn wel paarden. Heb altijd een soort medelijden met deze dieren. Als ik mijn dieren door de wei zie rennen en op elkaar in zie beuken denk ik ook hoe kan ik ze nou ooit apart zetten. Worden ze doodongelukkig van

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:48

Gypsy schreef:
Achja VDB, ik was even vergeten dat de nederlands sportpaarden natuurlijk altijd de uitzondering op de regel vormen.

Arme beestjes he, verschrikkelijk onhandig, geen sociale vaardigheden, moeten altijd in de bescherming anders blesseren ze zich, kunnen niet zonder stal of deken anders is het veels te koud, moeten ijzers onder anders kunnen ze niet eens fatsoenlijk lopen, wat een kneusjes he. Je snapt niet dat zulke dieren het al die tijd in het wild hebben uitgehouden voor ze gedomesticeerd werden. :roll:

Inderdaad, maar het is natuurlijk wel zo dat ze in een Nederlandse wei/paddock gewoon geen ruimte hebben om weg te kunnen als het uit de hand loopt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:10

Zoolgangster schreef:
Gypsy schreef:

Inderdaad, maar het is natuurlijk wel zo dat ze in een Nederlandse wei/paddock gewoon geen ruimte hebben om weg te kunnen als het uit de hand loopt.

Als je mensen ziet die een omheind stukkie zand/modder van 4 bij 4 al een paddock noemen, tja dan kan ik me daar wat bij voorstellen ja. :j
Ik begrijp de zakelijke kant, ik zou ook niet graag 100 000 euro in de sloot gooien. Maar die 100 000 euro is en blijft wel een dier met al zijn behoeften.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:25

Ik had een hengst van een relaxed ras die erom bekend staan heel mild te zijn. Heb hem als veulen gekocht altijd met andere paarden gestaan zowel met ruinen als drachtige merries. En toch ging het van de een op de andere dag toen hij 4 was niet meer met ruinen of andere hengsten samen. Die werden door of over de omheining gejaagd.
Dit was het 2e jaar dat hij zou dekken, maar het gedrag ontstond dus nog voor hij zijn 2e seizoen gedekt had.
Omdat ik geen hengst alleen wilde houden heb ik hem toen laten ruinen.

Nu bijna 2 jaar later denkt hij nog steeds af en toe dat hij hengst is en kan wat dominant zijn tegenover andere kerels. Toen vorige zomer mijn stalhoudster een ruin bij kocht ging het helemaal mis. Je zou zweren dat deze nieuwe ruin dekhengst was (bleek later inderdaad te hebben gedekt en net geruind te zijn). Zeer dominant en agressief en die vloog de mijne aan, die hem niet uit de weg ging en dat werd dus een zwaar gevecht.
Nou daar stonden we dan, een zweep of iets maakte geen indruk op de heren ik dacht dat ze elkaar letterlijk af zouden maken.
Bloed en vel vloog in het rond.
Mijn ruin had behoorlijk wat schade, gat van 10 cm doorsnede in zijn flank. Meerdere grote zwellingen en wondjes in de hals en op het hoofd.
En we hebben het hier niet over 2 warmbloed sportpaarden, maar over m'n Rocky mountain horse en een Huzule pony (Oostenrijkse bergpony).

Ik vind dus dat je altijd moet proberen hengsten sociaal te houden, maar nooit mag vergeten dat het ook ineens om kan slaan en wat de risico's hiervan zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:33

Ik ben heel benieuwd of ze hebben gemeten hoe dat gaat als de dieren ook in de buurt van merrie's komen, allemaal ook echt dekken en hoe dat gaat als de dieren dagelijks uit de groep gehaald worden voor training. Bij meerdaagse concourse hoe gaat dat na terug plaatsten?

Onze hengst liep ook altijd bij andere paarden hengst/ruin in t land(ook ggk) tot ruim 4 jaar toen vermoorde hij de ruin zo ongeveer. vanaf die dag heeft hij nog enkele maanden bij een shetland hengst gelopen die onder de draad weg kon vluchten maar die begon hij ook op te vreten en dat werd echt te link voor de shet.

Ik zie toch op te werk waar hengsten van veulen tot 3 in groepsverband gehouden worden regelmatig 1 die het en der wat plekken oploopt al dan niet met zwelling voor enkele dagen. Beetje jammer als je net naar de spelen moet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:50

Hierbij wordt ook geen rekening gehouden dat veel hengsten die in de sport lopen wel eens van stal veranderen, een of meerdere dagen op concours gaan, etc. Dan moet er steeds weer opnieuw de rangvolgorde bepaald worden met alle gevolgen van dien.
De concours paarden bij ons op stal gaan meestal met tweeën in de wei en dan gaat het zelfs bij ruinen en merries wel eens fout. Regelmatig wondjes, soms moet er iets gehecht worden, ooit dikke benen van een klap, wondjes van bijten en zelfs een keer in de wei een paard in moeten laten slapen, omdat de ander hem een gebroken been had geslagen. We hebben het hier dan ook over paarden waarvan de verkoopbedragen in de tonnen kunnen lopen. Hebben we dan een dominant en gemeen paard naar anderen erbij, dan nemen we dus geen risico en gast ie alleen in de wei met een maatje in een weiland naast hem.
Ik zie hier geen probleem in, hij mag nog steeds lekker in de wei, maar kan zijn maatje niet slopen. Waarom zou een hengstenhouder of ruiter zo'n groot risico nemen met zijn dure paarden? Ook die worden er niet echt gelukkig van als ze steeds weer opnieuw voor hun plaats moeten vechten. Het huidige warmbloed staat bovendien mijlenver van het oerpaard en heeft dus ook niet meer dezelfde behoeften.
Dus mijn mening: dekhengsten in de wei, ja. Maar samen, nee.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:54

Alles is ter meerdere eer en glorie van de mens. Als wij niet zo nodig moesten "sporten" met die beesten, liepen ze gewoon lekker los. Kortom: omdat wij iets willen, moeten die beesten inleveren. En maar smoesjes blijven verzinnen om het niet te hoeven veranderen.

Natuurlijk draag ik hier zelf ook deels aan bij, ik heb er 5 in een groep in t land staam, waar ik mee rijd. Maar buiten het rijden om, probeer ik ze een zo paardwaardig mogelijk leven te bieden. Iets wat 99% van de sport paarden (en dan vooral hngsten!) niet kennen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:15

Tja, als wij geen honden en katten als gezelschapsdier wilden hebben, dan bestonden er geen rassen met al hun rasgerelateerde kwalen. Als wij geen rund zouden eten, zouden er geen dikbillen bestaan die niet natuurlijk kunnen kalveren. Als we niet alleen niet zouden sporten met paarden, maar er gewoon niks mee gedaan hadden, dan bestonden er sowieso geen paardenrassen en was er alleen zoiets als een przewalskipaard die nog oerbehoeften bezit. Zelf zouden we dan ook niet gemoderniseerd moeten zijn, nog in een berenvel moeten lopen en in hutten moeten wonen.
Alles is nou eenmaal door de eeuwen heen veranderd, mens, dier en plant.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:17

Tuurlijk, maar dat moet niet ten koste gaan van het welzijn en dat doet et wel.

by the way... als je geld hebt voor een dekhengst a 100.000 euro, heb je ook geld voor 3 ha. weiland.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:24

Ik zie echt het probleem niet van deze paarden alleen rustig in een wei, met uitzicht op een maatje. Dat liever dan vechten in een wei met alle stress van dien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:33

Molfre schreef:

by the way... als je geld hebt voor een dekhengst a 100.000 euro, heb je ook geld voor 3 ha. weiland.

De discussie is ook niet of ze wel of niet de wei in moeten.
De discussie is of je ze bij elkaar kan zetten of niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:45

Dat paard dat bij ons z'n been brak, stond in een hele grote wei met z'n maatje. Maatje was niet agressief, waarschijnlijk is het speels gebeurd.
In mijn ogen is het dan heel logisch dat je dat risico niet wilt gaan lopen met paarden waarvan je weet dat ze agressief op elkaar kunnen reageren.
En de mensen die paarden van een ton kunnen houden (wat weer wat heel anders is dan ze voor dat bedrag aanschadden) hebben inderdaad meestal genoeg grond om ze op te zetten...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:58

Gypsy, Jij hebt geen benul hoe het mis kan gaan met, inderdaad, o.a. Nederlandse hengsten... Die jij kennelijk "arme kneusjes" noemt.... :7 8)7
Uit ervaringen over de jaren heen van hengstenhouders is gebleken dat het niet goed gaat samen. Ervaringen van paardenkenners. Hengsten-kenners.... Over de jaren heen zijn er hengsten verloren omdat ze toch maar even samen werden gedaan met andere hengsten. Door deze ervaringen worden dekhengsten niet meer samen gedaan. Iedere hengstenhouder weet dat het voor een paard prettig is om in het land te lopen (uitzonderingen zijn er absoluut) maar "opper" jij maar eventjes bij een hengstenhouder of ie even wat van zijn hengsten bij elkaar wil zetten omdat het volgens jou zielige arme onhandige kneusjes zijn en post dan even hun reactie hier op bokt.... ~~}>
JIJ snapt niet dat WIJ, als mens, er op willen rijden. Wij als mens dus ook ervaringen hebben hoe een paard langer leeft en hoe niet. Troost jezelf: vroeger werden paarden (in het wild) bij lange na niet zo oud als nu.

Gypsy schreef:

Laatst bijgewerkt door VDB op 13-03-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:03

Hengstenhouders hebben land zat. Gemiddeld 30 hectare en wordt onder andere voor opfok (in groepsverband) gebruikt. Maar het gaat niet om HOEVEEL land of geld je hebt, het gaat erom of een hengst veilig is in een groep met andere hengsten.

Molfre schreef:

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:16

schoentje schreef:
Hierbij wordt ook geen rekening gehouden dat veel hengsten die in de sport lopen wel eens van stal veranderen, een of meerdere dagen op concours gaan, etc. Dan moet er steeds weer opnieuw de rangvolgorde bepaald worden met alle gevolgen van dien.
De concours paarden bij ons op stal gaan meestal met tweeën in de wei en dan gaat het zelfs bij ruinen en merries wel eens fout. Regelmatig wondjes, soms moet er iets gehecht worden, ooit dikke benen van een klap, wondjes van bijten en zelfs een keer in de wei een paard in moeten laten slapen, omdat de ander hem een gebroken been had geslagen. We hebben het hier dan ook over paarden waarvan de verkoopbedragen in de tonnen kunnen lopen. Hebben we dan een dominant en gemeen paard naar anderen erbij, dan nemen we dus geen risico en gast ie alleen in de wei met een maatje in een weiland naast hem.
Ik zie hier geen probleem in, hij mag nog steeds lekker in de wei, maar kan zijn maatje niet slopen. Waarom zou een hengstenhouder of ruiter zo'n groot risico nemen met zijn dure paarden? Ook die worden er niet echt gelukkig van als ze steeds weer opnieuw voor hun plaats moeten vechten. Het huidige warmbloed staat bovendien mijlenver van het oerpaard en heeft dus ook niet meer dezelfde behoeften.
Dus mijn mening: dekhengsten in de wei, ja. Maar samen, nee.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Door jouw ervaring met een paard waarvan een been is gebroken (spelenderwijs of niet) ben je dus, helaas, ook een ervaring rijker.

Het "kort houden" van hengsten is echt niet om de hengsten een zuur leven te bieden. De meeste hengsten zijn zelfs zwaar verzekerd. Als het dus een geld-kwestie zou zijn, kon het ze geen biet schelen. Hup, hengsten bij elkaar, de verzekering betaald wel uit als het dier kapot getrapt wordt of zichzelf verwondt. Dat is het dus niet. De ervaring met sporthengsten/dekhengsten is dat de hengsten, kapot getrapt, gebeten, etc. en wel, weer uit het land gehaald wordt. Voor de hengst geen pretje, maar moeten we dan ook zeggen dat ie dan maar beter had moeten vechten in het land, zodat ie zich niet verwondt had? Ach het zijn maar kneusjes, he Gipsy? Die kneusjes lopen Olympische spelen of lopen topsport.
Mensen met hengsten (diegenen met daadwerkelijke ervaring met hengsten) kunnen verhalen, foto's, etc. tonen wat de gevolgen zijn van (vooral dek-) hengsten bij elkaar houden. Op zo'n moment, tja, dan zijn het inderdaad kneusjes.... Zielige arme kneusjes.... :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:35

Ik ben persoonlijk meer onder de indruk van de mustangs in amerika ja. Vergeleken met die paarden zijn de nederlandse "topsport" paarden inderdaad zielige arme kneusjes.

Niet meer dezelfde behoeften? Pas maar op, straks naast drang naar sociaal gedrag ook nog een drang naar sex kwijt als we ze nog verder doorfokken. :')
Het is namelijk heel makkelijk om als mens te zeggen, ach die beesten hebben toch die behoefte niet meer. Als het ons zo uitkomt...

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:11

niets nieuw onder de zon, onderzoek geeft aan wat we al meer dan 1000 jaar weten pfff -O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:18

Molfre schreef:
Alles is ter meerdere eer en glorie van de mens. Als wij niet zo nodig moesten "sporten" met die beesten, liepen ze gewoon lekker los. Kortom: omdat wij iets willen, moeten die beesten inleveren. En maar smoesjes blijven verzinnen om het niet te hoeven veranderen.

Natuurlijk draag ik hier zelf ook deels aan bij, ik heb er 5 in een groep in t land staam, waar ik mee rijd. Maar buiten het rijden om, probeer ik ze een zo paardwaardig mogelijk leven te bieden. Iets wat 99% van de sport paarden (en dan vooral hngsten!) niet kennen.

Fout, dan zaten ze in de worst.... Of in de gehaktballetjes...