Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rivendell schreef:Een hengst die niet dekt hoort geen hengst te zijn. Ik snap de term sport hengst dan ook niet helemaal.
Gypsy schreef:Achja VDB, ik was even vergeten dat de nederlands sportpaarden natuurlijk altijd de uitzondering op de regel vormen.
Arme beestjes he, verschrikkelijk onhandig, geen sociale vaardigheden, moeten altijd in de bescherming anders blesseren ze zich, kunnen niet zonder stal of deken anders is het veels te koud, moeten ijzers onder anders kunnen ze niet eens fatsoenlijk lopen, wat een kneusjes he. Je snapt niet dat zulke dieren het al die tijd in het wild hebben uitgehouden voor ze gedomesticeerd werden.
Zoolgangster schreef:Gypsy schreef:Achja VDB, ik was even vergeten dat de nederlands sportpaarden natuurlijk altijd de uitzondering op de regel vormen.
Arme beestjes he, verschrikkelijk onhandig, geen sociale vaardigheden, moeten altijd in de bescherming anders blesseren ze zich, kunnen niet zonder stal of deken anders is het veels te koud, moeten ijzers onder anders kunnen ze niet eens fatsoenlijk lopen, wat een kneusjes he. Je snapt niet dat zulke dieren het al die tijd in het wild hebben uitgehouden voor ze gedomesticeerd werden.
Inderdaad, maar het is natuurlijk wel zo dat ze in een Nederlandse wei/paddock gewoon geen ruimte hebben om weg te kunnen als het uit de hand loopt.
Molfre schreef:Tuurlijk, maar dat moet niet ten koste gaan van het welzijn en dat doet et wel.
by the way... als je geld hebt voor een dekhengst a 100.000 euro, heb je ook geld voor 3 ha. weiland.
Gypsy schreef:Achja VDB, ik was even vergeten dat de nederlands sportpaarden natuurlijk altijd de uitzondering op de regel vormen.
Molfre schreef:Tuurlijk, maar dat moet niet ten koste gaan van het welzijn en dat doet et wel.
by the way... als je geld hebt voor een dekhengst a 100.000 euro, heb je ook geld voor 3 ha. weiland.
schoentje schreef:Hierbij wordt ook geen rekening gehouden dat veel hengsten die in de sport lopen wel eens van stal veranderen, een of meerdere dagen op concours gaan, etc. Dan moet er steeds weer opnieuw de rangvolgorde bepaald worden met alle gevolgen van dien.
De concours paarden bij ons op stal gaan meestal met tweeën in de wei en dan gaat het zelfs bij ruinen en merries wel eens fout. Regelmatig wondjes, soms moet er iets gehecht worden, ooit dikke benen van een klap, wondjes van bijten en zelfs een keer in de wei een paard in moeten laten slapen, omdat de ander hem een gebroken been had geslagen. We hebben het hier dan ook over paarden waarvan de verkoopbedragen in de tonnen kunnen lopen. Hebben we dan een dominant en gemeen paard naar anderen erbij, dan nemen we dus geen risico en gast ie alleen in de wei met een maatje in een weiland naast hem.
Ik zie hier geen probleem in, hij mag nog steeds lekker in de wei, maar kan zijn maatje niet slopen. Waarom zou een hengstenhouder of ruiter zo'n groot risico nemen met zijn dure paarden? Ook die worden er niet echt gelukkig van als ze steeds weer opnieuw voor hun plaats moeten vechten. Het huidige warmbloed staat bovendien mijlenver van het oerpaard en heeft dus ook niet meer dezelfde behoeften.
Dus mijn mening: dekhengsten in de wei, ja. Maar samen, nee.
Molfre schreef:Alles is ter meerdere eer en glorie van de mens. Als wij niet zo nodig moesten "sporten" met die beesten, liepen ze gewoon lekker los. Kortom: omdat wij iets willen, moeten die beesten inleveren. En maar smoesjes blijven verzinnen om het niet te hoeven veranderen.
Natuurlijk draag ik hier zelf ook deels aan bij, ik heb er 5 in een groep in t land staam, waar ik mee rijd. Maar buiten het rijden om, probeer ik ze een zo paardwaardig mogelijk leven te bieden. Iets wat 99% van de sport paarden (en dan vooral hngsten!) niet kennen.