Veiligheid paardenvlees niet gegarandeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Veiligheid paardenvlees niet gegarandeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:04

Op het moment dat er een stuk vlees op je bord ligt, kun je achterhalen waar dat vandaan komt? Dat kun je niet....dus kans dat paardlief in NL is opgegroeid en daar is geslacht is een kwestie van vertrouwen. En dan nog, wie garandeerd dat paardlief geen verboden medicijnen heeft gekregen, net voor het slachten een chip in zijn bast gejast heeft gekregen waardoor hij wel voor menselijke consumptie geschikt werd verklaard?

Als ergens geld mee gemoeid is, kun je niemand vertrouwen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:06

En dan willen ze het ook nog gelijk Europees. Hier in Belgie slaat het hele systeem nog steeds nergens op laat staan bijv. in het oostblok ed. :=
Een van mijn paarden is ook nog steeds officieel slachtbaar en heeft 6 weken op buut gestaan. Staat niks van in het paspoort. Nou was ik niet van plan om hem eerdaags te slachten, maar stel ik verkoop hem, de nieuwe eigenaar weet ook van niks :+

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:52

En dan nog de fraude met paspoorten zoals in Den Dungen bij een slachterij (volgens mij vorig jaar). Chippen, administratie, paspoort, een waterdichte methode is er niet zolang er nog zoveel op geld beluste oplichters rondlopen die ten koste van alles geld willen verdienen. Bijvoorbeeld door paardenvlees als rundvlees te verkopen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:56

Das de reden dat ik mijn hond geen paardenvlees voer en ik t zelf zelden eet..

Er is geen controle op paarden en je wilt niet weten wat er in gedouwd word.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:08

En nu hebben we het alleen nog maar over de officiele kanalen. Ik ken al tig mensen die een voorraad bute in huis hebben en die indien gewenst ook gewoon uitdelen als snoepgoed als een paard iets heeft. Dat valt bijna niet tegen te gaan zolang dierenartsen nog steeds best grote hoeveelheden afgeven aan mensen en die niet alles opgebruiken. De eerste die een paar zakjes die overblijven netjes terugbrengt moet ik nog tegen komen, de meeste mensen houden het lekker achter voor "nood".

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:48

Ik heb ook nog een potje bute staan.. (veel teveel van de DA gekregen)..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:05

Twee aanvullingen op het verhaal van marije.
1 bute mag aan elk paard worden gegeven, maar daarmee is het paard automatisch uitgesloten van slacht. 2 je mag als eigenaar zelf in t paspoort aangeven dat het paard niet geslacht mag worden, maar dit moet door een DA bekrachtigt worden. Zonder stempel en handtekening niet geldig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 07:45

Weten zul je het nooit zeker, dus als je gegarandeerd wil zijn, dat je geen medicijnen in je eten hebt zitten, dan moet je zelf je dieren fokken, slachten en eten of helemaal geen vlees eten.
Ik vind het goed, dat ze het onderzoeken hoor, maar dat het nou nieuws is.
Ik blijf toch wel vlees eten en is het dan een keer zo dat ik er ziek van word....
Ach ik heb vast lekker geleefd!

Verder moet er natuurlijk wat gebeuren, maar dat mag ook wel achter de schermen. Word inmiddels wat moe van dat gezeur rondom paardenvlees.

En logisch dat er meer paarden geslacht zijn.... De economische crisis helpt daarbij wel een handje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 07:56

Marije_jiplover schreef:
[.
En daarnaast moeten dierenartsen beter voorlichten én eigenaren hun verantwoording nemen.

Geloof je werkelijk dat handelaars en mensen die hun paarden zonder scrupules naar de (internationale) slacht sturen daar verantwoording in Willen nemen?
Dat kost hen geld

En als je bedenkt dat er mensen zijn die onder valse voorwendsels goedkope/gratis paarden kopen/krijgen (met een prachtig tranentrekkend verhaal om de eigenaar wijs te maken dat hun paard in een paradijs komt) ook maar de minste interesse hebben in eerlijkheid op dit gebied?

Ik denk dat je idee van de wereld dan nog erg romantisch is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:04

Overigens hebben we hier bij 2 van de 3 wel een verklaring in het paspoort, dat ze het eerste half jaar niet geslacht mochten worden voor consumptie.
Die tijd is inmiddels ruim verlopen, maar het staat wel in het paspoort.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:07

Hier in Zweden is het veelal de regionale praktijk van vee-artsen waarmee je te maken hebt; een tak van de overheid.
En laat nu toch nooit een d.a. zelfs maar gevraagd hebben naar het paspoort bij medicatie verstrekking.
En dan heb ik het dus o.a. over bute en over prascent (wordt bij cushing gegeven)
Ik heb er zelf eigenlijk niet echt bij stilgestaan, maar het is toch eigenlijk vreemd?
Als ik wil, had ik mijn cushingpaard, die naast prascent ook nog de nodige andere medicatie kreeg, gewoon naar de slacht kunnen brengen En hij zat toch echt propvol medicatie.
En dan heb ik het nog niet over de twee klinieken, waar ik met de paarden was. Ook daar werd niets ingevuld.
En dat terwijl ze hier op ieder ander gebied zo secuur zijn.

En wat te denken van een paard dat je koopt?.
Wetend dat niets wordt ingevuld, is het onmogelijk om na te gaan of het betreffende dier al dan niet medicatie heeft gehad, Zelfs al ben je goedwillend en met verantwoordelijkheidsgevoel-

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:19

Inderdaad niets nieuws. Overigens ben ik altijd blij dat de dierenartsen niet moeilijk doen over bv. dat ik geen inlegvel heb in mijn paspoort. Paard zal nooit meer op wedstrijd gaan en wordt ook niet geslacht en niet meer verkocht. Heb weinig zin om een nieuw paspoort aan te vragen omdat ik ooit zo'n vel ben vergeten te bestellen (snap ook niet waarom ze die vellen niet gewoon blijven leveren voor mensen met een oud paspoort).
Ik neem zelf wel de verantwoordelijkheid over mijn paard en dat lijkt ook te moeten. Het is toch ook al sinds jaar en dag bekend dat het misgaat met verzekeringen waar je je paard aan af geeft, paarden die via handelaren/goed tehuis 'belovers' naar het buitenland gaan. Vind het toch wel bijzonder dat het nu pas opvalt en er wordt nagedacht over de gevolgen voor menselijke consumptie. In Nederland het waterdicht krijgen gaat ook niet veel oplossen, dat zal op zijn minst op Europees niveau moeten gebeuren wil het een beetje nut hebben. (en als dat lukt wil ik ook best een nieuw paspoort bestellen ;) )

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:13

Die registratie kan je NOOIT goed krijgen :D . Je krijgt voor het ene paard (dat niet voor consumptie is) Bute en vervolgens kan je dat ongemerkt aan elk paard geven :D . Dan moet elk slachtpaard gecontroleerd worden op aanwezige middelen, gaat lekker duur worden. Oplossing: geen paarden eten :D .