Groot-Brittannië: Geen tuigpaard maar tuig'koe'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Groot-Brittannië: Geen tuigpaard maar tuig'koe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:12

Ik denk dat je met rijden op een koe ook wel aanmerkelijk minder vraagt als van een paard. Ik zie me nog niet op een koe in de bak voltes galopperen, dus ik denk ook niet dat je kunt vergelijken. Een beetje op een koe rondstappen hindert zo'n jong beest echt niet. Bovendien is een koe ook heel anders gebouwd qua rug.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:14

pillow schreef:
Ik denk dat je met rijden op een koe ook wel aanmerkelijk minder vraagt als van een paard. Ik zie me nog niet op een koe in de bak voltes galopperen, dus ik denk ook niet dat je kunt vergelijken. Een beetje op een koe rondstappen hindert zo'n jong beest echt niet. Bovendien is een koe ook heel anders gebouwd qua rug.

Heb je het filmpje in een van mijn vorige posts bekeken?! Dat is toch iets meer als gewoon rondstappen.. En op een niet zo'n vriendelijke manier ook.. En de rug van een koe is inderdaad heel anders, daarom moet je er ook niet mee willen springen of dressuren :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:45

EliseBrouwer schreef:
Arm dier! Vanaf 1 jarige leeftijd al getraind worden voor de kar.. Lekker is dat! Net als die meid die met een koe over een hindernis springt.. Ook dat dier is nog geen 2 jaar.. De koe is zo te zien een lakenvelder, en op de foto een jaar of 1,5..

De trouwkoe is overigens een volwassen koe (jaar of 10). Dat vind ik geen probleem, maar bovenstaande is in mijn ogen toch echt slecht voor het dier!

Staat in de openingspost dat het om een galloway gaat. Kleine koetjes... lichtgewicht karretje... Daar heeft dat dier weinig van te lijden. En ook melkkoeien die op 2 jarige leeftijd een kalf hebben gehad kunnen heel oud worden. Probleem alleen is dat ze steeds taaier worden in tegenstelling tot een paard en de melkgift loopt terug. Daarnaast is het foktechnisch interessant om met de jonge dieren verder te gaan. Dus ik vind het niet raar dat een koe niet oud wordt.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:50

Ik had gelezen dat het om een galloway zou gaan, maar een raszuivere galloway heeft geen laken over de rug lopen ;-)
Ik vind het ook niet vreemd dat melkvee niet oud wordt hoor! Voorheen hebben ze enkel maar op melkgift geselecteerd.. Gelukkig is tegenwoordig het besef gekomen dat gezondheid en levensduur ook belangrijk is!
En koeien hoeven niet taaier te worden hoor! Er zijn er ook genoeg die de productie makkelijk aankunnen en met gemak 15 jaar worden (meestal zijn ze rond deze leeftijd gust en worden ze evengoed nog geslacht, maar deze dieren hebben het wel in zich om ouder te worden).
Maar om nou zo vroeg al een kar te moeten trekken? Dat kan gewoon niet goed zijn voor het dier!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:55

Weleens vlees gehad van een 15 jaar oude koe? Die zijn nog te taai voor de worst....

Om de vergelijking met paarden maar te maken zoals jij al deed; vroeger was het ook heel normaal om je gelderse als 2 jarige in het span naast een ouder paard te beleren voor de schudder. En die paarden gingen ook gewoon lang mee. Voor een kar is een stuk minder belastend dan erop zitten. Het moet beide met beleid en rustig opgebouwd.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:56

deze vrouw heeft geloof ik een soort van showteam in Engeland.
Het zijn geloof ik allemaal opvangpony's oid die ze heeft.
Ik heb haar toen gezien op paard en koets, ze had er 5 pony's voor lopen, in soort van tandem, maar dan met 5.
Chariots of fire heet het.
Nu heeft ze blijkbaar ook koeien.
http://www.youtube.com/watch?v=ufG-tVPa5ZY

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:00

pillow schreef:
Een koe is eerder volwassen dan een paard. Ze zijn op 2 jarige leeftijd helemaal volwassen en hebben dan vaak al gekalfd. Een koe van 10 is oud.

Bullshit. Koe van een bekende is onlangs overleden met 22 jaar. Koeien worden bijna even oud als paarden. Maar in onze veeteelt is tien 'oud' ja.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:00

Anne_GTI schreef:
Weleens vlees gehad van een 15 jaar oude koe? Die zijn nog te taai voor de worst....

Dan denk ik eerder dat JIJ nog nooit vlees hebt gehad van een oude koe, want dat is dus een fabeltje. :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:04

Anne_GTI schreef:

De echte taaie met lage kwaliteit vlees zijn meestal voor het hondenvoer ;-) Maar als er nog redelijke kwaliteit vlees aanzit ook voor menselijke consumptie.. Ze liggen dan gewoon in de supermarkt!

Citaat:
Om de vergelijking met paarden maar te maken zoals jij al deed; vroeger was het ook heel normaal om je gelderse als 2 jarige in het span naast een ouder paard te beleren voor de schudder. En die paarden gingen ook gewoon lang mee. Voor een kar is een stuk minder belastend dan erop zitten. Het moet beide met beleid en rustig opgebouwd.

Dan heb je het wel over een 2 jarig paard, paarden hebben een voordeligere bouw om wagens te trekken en/of bereden te worden. Dit heeft te maken met de soepelheid van de rug/borst/hals. En in de openingspost staat ook dat ze hem laat springen.. :7 Is ook niet al te best voor het koetje, afhankelijk van de hoogte natuurlijk (hopelijk niet net zo als in het filmpje uit een eerdere post van me)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:24

Isegrim schreef:
Anne_GTI schreef:

Dan denk ik eerder dat JIJ nog nooit vlees hebt gehad van een oude koe, want dat is dus een fabeltje. :D

Tuurlijk... :roll:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:56

Niet om het een of het ander, maar is de discussie over dat een koe te jong is om op 2 jarige leeftijd oid te beleren hier niet een beetje off topic en hier niet van toepassing?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:20

@ EliseBrouwer

Jawel er zijn Belted Galloway's en die zijn wel raszuiver. Bovendien is het een klein ras. Niet te vergelijken met de melkkoeien van tegenwoordig die rond de 1.55 -1.65 m zitten qua hoogte. Ben t met Anne_GTI eens dat voor de kar veel minder belastend is als erop gaan zitten. Mits de te trekken last niet mega is en het karretje wat getrokken moet worden lekker soepel rolt.Van oudsher werden runderen (ossen) gebruikt als last en trekdier. Misschien nog wel eerder als paarden? Alleen is dit in westerse landen niet meer gebruikelijk en is het opeens "not done". Een 2 jarig koetje dat voor de kar loopt zonder in de houding te moeten lopen en op de achterhand gezet te worden, heeft daar mijn inziens geen hinder van. T koetje zal er echt niet 2 jaar korter door leven. Een variant op "lol met je knol", namelijk "gestunt met je rund".. Niks mis mee.

De BWB op de foto in jouw link is zeer waarschijnlijk een kruisling. Wel de blauw-witte kleur, niet de bespiering die zo kenmerkend zijn voor een BWB. Zelfs een BWB die een groeiachterstand heeft, heeft duidelijk de "vouwtjes" op de bilpartij zitten, en daar is op de foto in de link totaal geen sprake van. Wrs een holsteiner (melkkoe) x BWB.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:27

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:23

Brainless schreef:
EliseBrouwer schreef:
Ik had gelezen dat het om een galloway zou gaan, maar een raszuivere galloway heeft geen laken over de rug lopen ;-)

Jawel hoor.
http://www.nijlandbosbouw.nl/beltedgalloway.php
[ Afbeelding ]
http://www.rtvoost.nl/tv/default.aspx?uid=152757
Isegrim schreef:
pillow schreef:
Een koe is eerder volwassen dan een paard. Ze zijn op 2 jarige leeftijd helemaal volwassen en hebben dan vaak al gekalfd. Een koe van 10 is oud.

Bullshit. Koe van een bekende is onlangs overleden met 22 jaar. Koeien worden bijna even oud als paarden. Maar in onze veeteelt is tien 'oud' ja.

En waar is het dan bullshit? Een paard word makkelijk 30?
Met 19/20 lopen ze nog topsport (bonfire/salinero zijn al 2 voorbeelden?)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 07:00

Bullshit. Koe van een bekende is onlangs overleden met 22 jaar. Koeien worden bijna even oud als paarden. Maar in onze veeteelt is tien 'oud' ja.[/quote]
En waar is het dan bullshit? Een paard word makkelijk 30?
Met 19/20 lopen ze nog topsport (bonfire/salinero zijn al 2 voorbeelden?)[/quote]

Een paard wordt niet makkelijk 30. Dat is echt onzin. Sommigen kunnen op hogere leeftijd in de sport doorlopen maar ook dat gaat niet makkelijk. Daar gaat behoorlijk wat management aan vooraf. Je dier op een gezonde manier oud laten worden is nog een hele tour. Regelmatig zie ik mensen trots vertellen dat ze al een oud beesje hebben maar als je dan goed kijkt is het vaak niet meer paardwaardig.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 07:20

Voordat iedereen hier"zogenaamde "bullshit" conclusies gaat trekken.
Of het zielig vind dat een koe op twee jaar afkalfd.
Ga dan eerst eens een aantal jaar met de boer mee lopen ;) En oordeel dan nog eens
Het is tegenwoordig allemaal geld kwestie waar wij tegenaan lopen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 07:55

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:07

Isegrim schreef:
pillow schreef:

1je ja , ik ken een paard dat over de 40 is gegaan , dan kan een paard van 25 toch al oud zijn !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:09

ik vind het niet zo erg hoor , ik vind het prima kunnen !
zowel OHZ alsw aangepannen zie ik het probleem niet echt :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:19

Haha een koe kan veel meer hebben als een paard en zeker een Galloway, die zijn oersterk. Ik heb veel ervaring met ze en het zijn heerlijke dieren om mee te werken, ze zijn zachtaardig, slim en werkwillig. Tien & Twintig zijn twee Galloway's waar ik persoonlijk al op heb gezeten met 2 jaar. Deze koe op de foto is zeker al uitgegroeid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:40

Jjane @ een paard met een goed verzorging wordt makkelijk 30.
Paarden die uitzonderlijk sterk zijn komen boven de 40, en van de week op de voorpagina een paard van 52.

30 is geen onzin, dat is echt normaal, alleen rijden een hoop hun paarden kapot, schrijven ze met 20 af en rust roest.
Met 20 kunnen ze makkelijk werken, waar baseer jij op dat dat moeilijk gaat?
De gp wordt langzaam moeilijker maar wat de gemiddelde ruiter doet kunnen paarden makkelijk tot 25 jaar oud.
Alleen de baasjes maken hun paarden snel oud. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:04

JJane schreef:
Bullshit.

Mooie woordkeuze. :')

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:18

Paarden in Nederland halen gemiddeld nog altijd slechts ongeveer zeven jaar, dus 30 is eerder uitzondering dan regel. :P

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:15

Isegrim schreef:
Paarden in Nederland halen gemiddeld nog altijd slechts ongeveer zeven jaar, dus 30 is eerder uitzondering dan regel. :P

Hoe kom je aan dat getal?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:07

nou , ik ken genoeg paarden die de 30 niet haalde , maar wel goed verzorgd en gereden werden !