PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:47

josien_m_ schreef:
Niet ieder mens is geschikt om kinderen te krijgen, niet ieder paard ook.

Laten we wel even heel duidelijk zijn dat de complicaties opgetreden zijn omdat het een behoorlijk groot veulen is. Misschien een keuze voor een andere hengst een beter idee dan te roepen dat het paard niet geschikt zou zijn.

_-:( PETA

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:55

troi schreef:
Ik denk dat we sowieso fokken moeten verbieden! Al die merries en veulens lopen gigantische risico's! Weet je wat, ik denk dat we paarden als ras maar moeten verbieden. Al dat leven leidt immers tot de dood! En dat kan erg pijnlijk zijn en dat is wetenschappelijk bewezen ook nog :roll:

_/-\o_
Ik denk dat een verbod op alle dieren beter zou zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:37

Sammie schreef:
ET mag niet bij de volbloedfokkerij :)

Ik keek van de week televisie en dat ging over embryotransplantatie bij de mens, nou dat was dat. Doen ze bij paarden al veel langer, dacht ik toen nog.
Maar waarom, het is in principe toch van twee walletjes willen eten. En het sportpaard moet in stand gehouden worden, maar er moeten tegelijkertijd ook veulens van komen. Jee, hoe melk je die dieren nog meer uit. Ik vind het gewoon een stap te ver dat met dit soort kunstgrepen maar zo veel mogelijk centen vergaard moet worden. Het is allemaal en/ en en niet meer en/ of. Ik vind dat echt een stap de verkeerde kant uit. Hoe pers je zo veel mogelijk centen uit een dier.
Ik vind klonen al niet normaal, maar ik vind dit bijna op de zelfde hoogte staan en dat allemaal om geld.

Citaat:
PETA hopes that Stonestreet Farm will agree that Rachel Alexandra's well-being is more important than her value as a broodmare."

Nou, ik denk dat de waarde als fokmerrie belangrijker wordt gevonden dan haar welzijn en zo menig merrie met haar, het zijn gewoon melkkoeien in paard vorm.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:39

Natuurlijk gaat het om geld, dit zijn bedrijven en die moeten blijven bestaan.. Maar aan de andere kant zouden er zonder deze bedrijven niet dit soort paarden zijn en dit soort sportprestaties (waarbij ik overigens in het midden laat of ik dat een plus of een minpunt vind, maar gezien de rachel alexandra's fans vinden die meeste mensen dit een pluspunt).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:42

Ik vind dat Peta een punt heeft. Natuurlijk is er veel meer en erger dierenleed. Maar het is dieronvriendelijk om te fokken met een paard wat een hoog risico loopt op ernstige complicaties tijdens de bevalling. Dat vervolgens het veulen niet door de moeder kan worden grootgebracht is traumatisch voor het veulen. Daar moet je niet bewust voor willen kiezen.
Bekende paarden en paardenmensen zijn een voorbeeld voor alle paardenbezitters. Om de merrie vanwege waarschijnlijk uitsluitend economische belangen moedwillig aan gevaren en pijn bloot te stellen, vind ik een slecht voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:43

Tja en het doel heiligt schijnbaar de middelen.
Ik snap dan nooit zo dat we moeilijk doen over bijvoorbeeld Lance Armstrong met zijn doping, die dit ook alleen maar deed om de sportprestaties te verbeteren, welke er anders er niet zouden zijn en waar velen van genoten hebben.
Maar dat we bij dieren allerlei kunstgrepen wel tolereren omdat het de sportprestaties verbetert.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:43

Mindim schreef:
Sammie schreef:
ET mag niet bij de volbloedfokkerij :)

Ik keek van de week televisie en dat ging over embryotransplantatie bij de mens, nou dat was dat. Doen ze bij paarden al veel langer, dacht ik toen nog.
Maar waarom, het is in principe toch van twee walletjes willen eten. En het sportpaard moet in stand gehouden worden, maar er moeten tegelijkertijd ook veulens van komen. Jee, hoe melk je die dieren nog meer uit. Ik vind het gewoon een stap te ver dat met dit soort kunstgrepen maar zo veel mogelijk centen vergaard moet worden. Het is allemaal en/ en en niet meer en/ of. Ik vind dat echt een stap de verkeerde kant uit. Hoe pers je zo veel mogelijk centen uit een dier.
Ik vind klonen al niet normaal, maar ik vind dit bijna op de zelfde hoogte staan en dat allemaal om geld.

Citaat:
PETA hopes that Stonestreet Farm will agree that Rachel Alexandra's well-being is more important than her value as a broodmare."

Nou, ik denk dat de waarde als fokmerrie belangrijker wordt gevonden dan haar welzijn en zo menig merrie met haar, het zijn gewoon melkkoeien in paard vorm.

_/-\o_ Exact!

En Troi... ach laat maar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:45

Het veulen was behoorlijke aan de grote kant en de enige vraag die je moet stellen is dus dat elke fokkerij zich meer moet gaan richten op kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Steeds meer paarden(maakt niet uit welk ras) krijgen een veel smallere boeg waardoor de veulens ook steeds minder ruimte krijgen omdat er gewoon niet genoeg ruimte is in de baarmoeder omdat de longen te ver naar achteren doorlopen en alle organen dus ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:51

sflj schreef:

Zeg, ik schrijf nergens dat ik dit ok vind (er stond een vrij relevant stuk tussen haakjes..). Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat het 1 niet zonder het ander kan in deze wereld. Als je groot fan bent van dit soort dieren en hun prestaties, wat de meesten zijn, dan is dit de andere kant van de medaille. 1 van de redenen dat ik behoorlijke bezwaren heb tegen professionele wedstrijdsport met dieren...

De vergelijking met melkkoeien is trouwens erg correct. Maar waarom is het voor melkkoeien dan niet erg?? Is toch niet bijster veel anders dan een gepensioneerde racemerrie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:25

troi schreef:
sflj schreef:

Zeg, ik schrijf nergens dat ik dit ok vind (er stond een vrij relevant stuk tussen haakjes..). Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat het 1 niet zonder het ander kan in deze wereld. Als je groot fan bent van dit soort dieren en hun prestaties, wat de meesten zijn, dan is dit de andere kant van de medaille. 1 van de redenen dat ik behoorlijke bezwaren heb tegen professionele wedstrijdsport met dieren...

De vergelijking met melkkoeien is trouwens erg correct. Maar waarom is het voor melkkoeien dan niet erg?? Is toch niet bijster veel anders dan een gepensioneerde racemerrie??

Ik zeg ook nergens dat het voor de melkkoeien oke is toch? Maar ik weet niet of een melkkoe die zo moeilijk kalft dat er telkens behoorlijke veearts kosten uit voortvloeien vanwege noodzakelijke operaties, nog wordt ingezet als melkkoe.
Verder heeft een melkkoe nog geen 3 miljoen dollar verdiend voor zijn baas, dan was de boer al gestopt denk ik :D

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:22

Misschien moet de PETA zich eens gaan bemoeien met de slachtpaarden die nu allemaal naar Mexico en Canada vervoerd worden omdat ze niet in eigen land geslacht mogen worden. :)*

Edit: zeg daarbij niet dat de PETA geen punt heeft, maar vind wel dat ze veel belangrijkere dingen hebben om zich op te kunnen richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:55

Maar Peta houdt zich toch niet maar met 1 ding bezig? Dit punt wordt er echter door de media uitgelicht. Peta houdt zich met veel meer dingen bezig, kijk maar op hun site. Ik vind het wat naief gedacht om te denken dat dit het enige punt zou zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:05

Ik begrijp niet waarom men niet gewoon embryo transplantatie toepast om de merrie te sparen maar toch haar genen te behouden. Ik weet dat de volbloedwereld daar regels voor heeft, maar die zijn in de huidige tijd niet alleen achterhaald maar ook erg star, zeker als PETA gelijk heeft en merries na zon zware sportcarrière eigenlijk ongeschikt zijn als moeder.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:21

Sarabande als ze dat doet is het veulen gewoon totaal afgeschreven.
Het mag dan in geen enkel volbloed stamboek opgenomen worden dus dan fok je puur voor de slacht.
Ik snap sommige reacties in dit topic eigenlijk niet over het feit dat het herhaaldelijk fout is gegaan, dit was nota bene de eerste keer dat het fout ging.
Dit jaar zal ze neem ik aan zowiezo niet meer gedekt worden aangezien het alweer maart is en ze nog een lange weg naar herstel te gaan heeft.
Tegen de tijd dat ze weer gedekt zou kunnen worden is het al veel te laat.
Je weet toch totaal niet hoe het in de toekomst zal zijn??!? Snap alle heisa niet zo goed.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:45

Mindim schreef:
Maar Peta houdt zich toch niet maar met 1 ding bezig? Dit punt wordt er echter door de media uitgelicht. Peta houdt zich met veel meer dingen bezig, kijk maar op hun site. Ik vind het wat naief gedacht om te denken dat dit het enige punt zou zijn.

Hier had ik niet over nagedacht, Mindim. Maar dan nog, waarom moet dit dan weer zo in het nieuws? Of is dit selectief uitgepikt nieuws? Want het zet ze niet echt in een serieus daglicht. Laat ze maar komen met een mooi stuk over de versoepelde regeling van het vervoeren van paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:48

vuurneon schreef:
Ik ben voor het pensioen van PETA :j

:')

Mee eens. Als alle fokmerries met pensioen moesten waar een keertje een probleem mee is geweest tijdens de dracht werd het in Amerika nog veel drukker met slachttransporten de grens over en draaide hier Van Veen overuren.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:05

Bij de volbloeden is het NIET toegestaan embryotransfer en ook niet kunstmatig inseminatie.
Er wordt daar nog altijd natuurlijk gedekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:58

Urbiezira schreef:
Mindim schreef:

Hier had ik niet over nagedacht, Mindim. Maar dan nog, waarom moet dit dan weer zo in het nieuws? Of is dit selectief uitgepikt nieuws? Want het zet ze niet echt in een serieus daglicht. Laat ze maar komen met een mooi stuk over de versoepelde regeling van het vervoeren van paarden.

Misschien dat bokt het er uit pikt omdat dit een paardenforum is? Er is veel meer bezig over peta, dit staat ook in de krant of op internet en dan pikt bokt dat er uit, want het is paardgerelateerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:05

ptiteblue schreef:
Bij de volbloeden is het NIET toegestaan embryotransfer en ook niet kunstmatig inseminatie.

Het is duidelijk dat ik daarvan op de hoogte ben en vind dat ze dat maar eens moeten gaan herzien gezien de ontwikkelingen op dat gebied. Zou zon merrie lekker van een rustige oude dag kunnen genieten en haar waardevolle genen toch bewaard blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:10

Urbiezira schreef:
Misschien moet de PETA zich eens gaan bemoeien met de slachtpaarden die nu allemaal naar Mexico en Canada vervoerd worden omdat ze niet in eigen land geslacht mogen worden. :)*

Edit: zeg daarbij niet dat de PETA geen punt heeft, maar vind wel dat ze veel belangrijkere dingen hebben om zich op te kunnen richten.

Citaat:
Zie onderstaand artikel, het zijn juist de overmatig gefokte volbloeden die dus naar mexico worden afgevoerd, dus in indirecte zin, besteedt peta daar dus aandacht aan.
Does Rachel Alexandra Have to Die to Produce a Winner?

Written by Alisa Mullins 3 hours ago
Some might consider Rachel Alexandra lucky. In 2009, she became the first filly in 85 years to win the Preakness Stakes. The next year, she was retired from the dangers of the track and training to live as a broodmare—a female horse used for breeding—on a farm in Kentucky. But motherhood isn't coming easily to her. After the birth of her first foal, Jess's Dream, last year, Rachel Alexandra experienced pain so severe that she had to be hospitalized. The birth of her second foal last month was even more hazardous: She sustained life-threatening injuries and had to have emergency surgery to remove parts of her large intestines, and she just had another surgery this week to treat an abscess. That is why PETA has written to Rachel Alexandra's owner, Barbara Banke, urging her to retire the mare from breeding before pregnancy or foaling kills her.

L.Burchfield | cc by 2.0

Many prize-winning horses—including Lady's Secret, Meadow Star, Typhoon Tracy, and Urban Sea—have died after giving birth. Rachel Alexandra's own mother, Lotta Kim, has a history of foaling complications: One of her foals was born prematurely and died, and another died at just 2 years of age because of wobbler syndrome. Lotta Kim rejected Rachel Alexandra, who then had to be raised by a nurse mare. Nurse mares, who are used to produce milk for orphaned foals and those whose mothers are being rebred, are routinely forced into a cycle of serial breeding, only to have their own babies torn away from them.

Tens of thousands of thoroughbreds are bred each year, often in assembly-line conditions like those documented by a PETA undercover investigator. Only a fraction of the 25,000 thoroughbred foals born every year will be winners, resulting in a "surplus" of about 20,000 unwanted thoroughbreds annually. Many of these horses, which can even include former Triple Crown race champions like Rachel Alexandra—and their offspring—are sold at auction and wind up in the hands of "kill buyers" who ship them to slaughterhouses in Canada and Mexico.

Surely, after earning more than $3 million for her owners, Rachel Alexandra has earned the right to a peaceful, leisurely retirement that is free of repeated pregnancies and dangerous foalings.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:10

sarabande schreef:
ptiteblue schreef:

Het is duidelijk dat ik daarvan op de hoogte ben en vind dat ze dat maar eens moeten gaan herzien gezien de ontwikkelingen op dat gebied. Zou zon merrie lekker van een rustige oude dag kunnen genieten en haar waardevolle genen toch bewaard blijven

En Poëtin achterna?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:11

Urbiezira schreef:

Zie onderstaand artikel, het zijn juist de overmatig gefokte volbloeden die dus naar mexico worden afgevoerd, dus in indirecte zin, besteedt peta daar dus aandacht aan.
Citaat:
Written by Alisa Mullins 3 hours ago
Some might consider Rachel Alexandra lucky. In 2009, she became the first filly in 85 years to win the Preakness Stakes. The next year, she was retired from the dangers of the track and training to live as a broodmare—a female horse used for breeding—on a farm in Kentucky. But motherhood isn't coming easily to her. After the birth of her first foal, Jess's Dream, last year, Rachel Alexandra experienced pain so severe that she had to be hospitalized. The birth of her second foal last month was even more hazardous: She sustained life-threatening injuries and had to have emergency surgery to remove parts of her large intestines, and she just had another surgery this week to treat an abscess. That is why PETA has written to Rachel Alexandra's owner, Barbara Banke, urging her to retire the mare from breeding before pregnancy or foaling kills her.

L.Burchfield | cc by 2.0

Many prize-winning horses—including Lady's Secret, Meadow Star, Typhoon Tracy, and Urban Sea—have died after giving birth. Rachel Alexandra's own mother, Lotta Kim, has a history of foaling complications: One of her foals was born prematurely and died, and another died at just 2 years of age because of wobbler syndrome. Lotta Kim rejected Rachel Alexandra, who then had to be raised by a nurse mare. Nurse mares, who are used to produce milk for orphaned foals and those whose mothers are being rebred, are routinely forced into a cycle of serial breeding, only to have their own babies torn away from them.

Tens of thousands of thoroughbreds are bred each year, often in assembly-line conditions like those documented by a PETA undercover investigator. Only a fraction of the 25,000 thoroughbred foals born every year will be winners, resulting in a "surplus" of about 20,000 unwanted thoroughbreds annually. Many of these horses, which can even include former Triple Crown race champions like Rachel Alexandra—and their offspring—are sold at auction and wind up in the hands of "kill buyers" who ship them to slaughterhouses in Canada and Mexico.

Surely, after earning more than $3 million for her owners, Rachel Alexandra has earned the right to a peaceful, leisurely retirement that is free of repeated pregnancies and dangerous foalings.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:17

kyrkelover schreef:
Sarabande als ze dat doet is het veulen gewoon totaal afgeschreven.
Het mag dan in geen enkel volbloed stamboek opgenomen worden dus dan fok je puur voor de slacht.
Ik snap sommige reacties in dit topic eigenlijk niet over het feit dat het herhaaldelijk fout is gegaan, dit was nota bene de eerste keer dat het fout ging.
Dit jaar zal ze neem ik aan zowiezo niet meer gedekt worden aangezien het alweer maart is en ze nog een lange weg naar herstel te gaan heeft.
Tegen de tijd dat ze weer gedekt zou kunnen worden is het al veel te laat.
Je weet toch totaal niet hoe het in de toekomst zal zijn??!? Snap alle heisa niet zo goed.

Als ik het goed heb begrepen, is ze na de eerste keer ook al afgevoerd naar de kliniek, wegens overmatige pijnklachten. De tweede keer zijn een deel van haar darmen verwijderd. Tja, als je dat heisa noemt. Het dier is 7 jaar oud, heeft 2 veulens op de wereld gezet, beiden gingen niet lekker en konden gelijk door naar de nurse mare en moeders naar de kliniek. Ze heeft een godsvermogen verdiend voor de baas. Haar moeder deed het ook al niet best als brood mare. En het feit dat meerdere van dit soort paarden zijn overleden bij geboorte, lijkt het me dat die dieren nu niet allemaal even geschikt zijn voor de fokkerij. Dus hoezo heisa?

Misschien moeten de stamboeken de regels dan eens aanpassen, ze willen de paarden overal maar aan aanpassen, maar de regels mogen niet aangepast. Mijn god, leven ze daar nog in de jaren 50? Er gaat zoveel geld om in die sport, maar met een beleid die dus stoffig is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:21

Anne_GTI schreef:
En Poëtin achterna?

Tig fokkers in Nederland maken op grote schaal gebruik van ET, dat is dus een bevrucht eitje van een hoogwaardige, meestal sport merrie in een draagmoeder plaatsen. Poetin is gekloond dat is heel wat anders

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:28

Het veulen van de nurse mare wordt met de fles gevoed volgenss de berichtgeving.
Over embryo transfer, misschien toch beter niet om nog meer problemen zoals dit te vermijden? Het lijkt toch op een erfelijk probleem. Voortplanting bij paarden is al moeilijk verhaal, het moet niet nog moeilijker worden door natuurlijke selectie daarop, die in dit geval al 2 keer omzeild werd, helemaal weg te nemen.