Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:15

Carolaaxxxx schreef:
Nou vind het wel een raar stukje. Voel me licht aangevallen omdat ik ook niet zomaar een WP rijd. Niet omdat ik de basis niet onder de knie heb, maar omdat ik een held op sokken onder mn kont heb.

Nee mag van mij wel wat anders geformuleerd worden.

je hoeft je helemaal niet aangevallen te voelen hoor; lees de rest van de blog maar. Ze zegt zelf hierin ook dat een paard die nerveus is, maar wel de basis goed heeft, gewoon km moet maken. Dat het dan dus juist goed is om veel wedstrijden te rijden.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:20

Ik denk dat dat ook wel een beetje te maken heeft met het 'snel willen presteren van de ruiter'. Maar als paard daar nog niet klaar voor is wordt dat toch lastig ;)
Als ik kijk naar mijn merrie die is heel schrikachtig en de 1e paar keren heb ik die meegenomen niet voor de punten maar puur voor de ervaring en de baan door kunnen sturen...
En nu zijn we dan op het punt aangekomen dat we punten kunnen gaan verdienen omdat ze al vele malen rustiger is geworden en er al een aantal km's en verschillende banen op heeft zitten :)

orion456

Re: Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:00

Heel leuk en bewustwordend stukje!! Klopt helemaal wat Marlon schrijft. Kom ze zo ook vaak tegen in de ring.
Ik stel voor mezelf altijd de grens dat ik in een klasse minstens 1 of 2 keer 2 wp in 1 proef heb gereden, voordat ik overga naar de volgende klasse. Dan heb ik genoeg bevestiging dat ik en paard de oefeningen van die klasse goed erin hebben zitten en goed bevestigd zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:02

je kan ook op wedstrijd gaan voor de lol toch.. niet perse om te winnen, maar voor de gezelligheid.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:07

Liever thuis doortrainen...
Ik heb me altijd voorgenomen om minstens 1 niveau hoger te trainen dan wat we starten.
Inmiddels zit het wijken erop, verzamelen(alle gangen), achterwaarts, schouderbinnenwaarts, contragalop en het stap-galop erop, en zijn we een week geleden voor t eerst B gestartd :+ Wel gelijk 1e winstpunt mee naar huis kunnen nemen! (er waren maar 2 of 3 die 2 winstpunten hadden in mijn 'groep', van de 15 dus ik was allang tevreden :D )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:29

arizonagreen schreef:
Ik heb me altijd voorgenomen om minstens 1 niveau hoger te trainen dan wat we starten.
Inmiddels zit het wijken erop, verzamelen(alle gangen), achterwaarts, schouderbinnenwaarts, contragalop en het stap-galop erop, en zijn we een week geleden voor t eerst B gestartd :+ Wel gelijk 1e winstpunt mee naar huis kunnen nemen! (er waren maar 2 of 3 die 2 winstpunten hadden in mijn 'groep', van de 15 dus ik was allang tevreden :D )

Maar het gevaar is dat jij DENKT dat je die oefeningen van enkele nivo's hoger er al GOED op hebt zitten,
maar technisch vallen er daar ook veel mee door de mand in de hogere klassen.
Dat is nl het punt waar veel mensen tegen de lamp lopen!

Klasses/oefeningen volgen elkaar niet voor niets op, dat is nl de basis africhting/scholing van je paard, een paard goed opleiden tot een bepaald nivo kost jaren.

Je moet de tijd nemen om een paard correct af te richten, oefeningen zijn geen kunstjes, maar zijn er om je paard te verbeteren.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:52

listiglistje schreef:
arizonagreen schreef:

Maar het gevaar is dat jij DENKT dat je die oefeningen van enkele nivo's hoger er al GOED op hebt zitten,
maar technisch vallen er daar ook veel mee door de mand in de hogere klassen.
Dat is nl het punt waar veel mensen tegen de lamp lopen!

Klasses/oefeningen volgen elkaar niet voor niets op, dat is nl de basis africhting/scholing van je paard, een paard goed opleiden tot een bepaald nivo kost jaren.

Je moet de tijd nemen om een paard correct af te richten, oefeningen zijn geen kunstjes, maar zijn er om je paard te verbeteren.

En dit is juist de reden dat ik (onder begeleiding!) met de hogere oefeningen bezig ben gegaan, om mn paard sterker te maken, en te checken of de basis idd goed(genoeg) was/is om al te gaan starten. Inmiddels hebben we 2,5jaar intensief getraind, voordat we nu ons B debuut hebben gemaakt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:09

Helemaal met de blog eens. :j
Mis alleen nog een stukje over paarden die het gewoon niet leuk vinden en maar door en hoger moeten omdat de ruiter met alle geweld een winstpunt of een prijs wil halen.. Ook dat zie ik regelmatig op wedstrijden, naast mensen die de basis gewoon niet onder de knie hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:31

Ik vind het een beetje zinloos artikel..

Mensen mogen toch zelf weten hoe ze hun geld verspillen? :+ mensen die té wedstrijdgericht trainen en dit zelf niet doorhebben gaan er denk ik niet ineens op vooruit als ze toevallig even niet starten, maar nog wel hetzelfde trainen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:32

Kahawa schreef:

Mensen mogen toch zelf weten hoe ze hun geld verspillen? :+ mensen die té wedstrijdgericht trainen en dit zelf niet doorhebben gaan er denk ik niet ineens op vooruit als ze toevallig even niet starten, maar nog wel hetzelfde trainen.

Als ze dat nou aan goede les zouden doen.... :D
Zou een hoop leed en ongelukkige paarden besparen denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:34

Sok schreef:
Mis alleen nog een stukje over paarden die het gewoon niet leuk vinden en maar door en hoger moeten omdat de ruiter met alle geweld een winstpunt of een prijs wil halen.. Ook dat zie ik regelmatig op wedstrijden, naast mensen die de basis gewoon niet onder de knie hebben.

Paarden die het niet leuk vinden, zullen het vast wel leuk kunnen gaan vinden, als er anders getraind gaat worden :D

Kahawa schreef:

Staat toevallig ook een leuk artikel daarover op de site van Paard en Lifestyle, erg leuk om te lezen :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:35

Sok schreef:
Kahawa schreef:

Als ze dat nou aan goede les zouden doen.... :D
Zou een hoop leed en ongelukkige paarden besparen denk ik.

Tja maar dat zien ze zelf blijkbaar anders en dat zal altijd zo blijven denk ik.

Denk niet dat iemand zich in dit artikel herkent.. paardenmensen kennende :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:36

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Paarden die het niet leuk vinden, zullen het vast wel leuk kunnen gaan vinden, als er anders getraind gaat worden :D

Kan... Maar hoeft niet. Sommige paarden doe je gewoon geen plezier met op wedstrijd gaan, daar zou wat mij betreft wat kritischer naar gekeken worden door eigenaren/ruiters.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:38

juval schreef:
je kan ook op wedstrijd gaan voor de lol toch.. niet perse om te winnen, maar voor de gezelligheid.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat dat niet meer 'mag'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:38

Sok schreef:
Kan... Maar hoeft niet. Sommige paarden doe je gewoon geen plezier met op wedstrijd gaan, daar zou wat mij betreft wat kritischer naar gekeken worden door eigenaren/ruiters.

Wie weet...
Maar ik vind het maar lastig te beoordelen of een paard, dat ik niet ken, plezier heeft in wedstrijden rijden of niet.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:40

Mooi stuk, ben het er ook helemaal mee eens.

Ik heb een behoorlijk pittige 5-jarige onder het zadel, die start ik expres nog maar L1, zodat ze kilometers kan maken en een beetje behoorlijk de proef doorkomt. Nu komt ze elke keer thuis met dubbele winst EN een leerzame ervaring op vreemd terrein.

In principe loopt ze thuis een M proef, maar geen haar op m'n hoofd die daar al aan denkt in de ring.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:45

Urielle schreef:
juval schreef:

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat dat niet meer 'mag'.

Eens. Terwijl voor mezelf wedstrijden juist bijdragen in de dressuurmatige vooruitgang, dan train ik vaker en beter ipv gewoon lekker op buitenrit te gaan. En mijn paard vindt aan het werk gezet worden ook leuk, dus voor haar is dat ook een prettiger balans.

Nu stel ik wedstrijd opgeven vaak juist uit omdat ik door wil trainen en het nog niet goed genoeg vind. Terwijl als ik het dan uiteindelijk wel doe blijken we juist boven verwachting te presteren en het niveau ruim voldoende aan te kunnen.

Elke week wedstrijd zal ik sws niet snel doen, vind ik zelf echt niet leuk. 1 á 2x per maand max. meestal.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:45

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Wie weet...
Maar ik vind het maar lastig te beoordelen of een paard, dat ik niet ken, plezier heeft in wedstrijden rijden of niet.

Natuurlijk is dat lastig, maar ik zie er doorgaans op de gemiddelde dressuurwedstrijd toch wel een aantal die het overduidelijk niet naar hun zin hebben..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:51

Sok schreef:
Natuurlijk is dat lastig, maar ik zie er doorgaans op de gemiddelde dressuurwedstrijd toch wel een aantal die het overduidelijk niet naar hun zin hebben..

Dat vind ik toch wel heel knap.

Hoe zit het met de ruiters dan? Ik denk dat menigeen, als ze het durven te zeggen, tegen mij zou zeggen: "Joh, wat doe je hier nog. Je hebt het overduidelijk niet naar je zin."

Maar in dit soort gevallen denk ik altijd maar: Het oog kijkt altijd van zich af.

En ik heb de afgelopen 10 jaar m'n ogen in m'n zakken gehad, want het beeld dat jij schetst herken ik totaal niet. En ik ben geen uitzondering op het hierboven genoemde spreekwoord.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:54

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Dat vind ik toch wel heel knap.

Hoe zit het met de ruiters dan? Ik denk dat menigeen, als ze het durven te zeggen, tegen mij zou zeggen: "Joh, wat doe je hier nog. Je hebt het overduidelijk niet naar je zin."

Maar in dit soort gevallen denk ik altijd maar: Het oog kijkt altijd van zich af.

En ik heb de afgelopen 10 jaar m'n ogen in m'n zakken gehad, want het beeld dat jij schetst herken ik totaal niet. En ik ben geen uitzondering op het hierboven genoemde spreekwoord.

Vind je? Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen dat van hun paarden zien. VOORAL de eigenaren.

Er zijn vast ook genoeg ruiters die geen plezier hebben in het rijden, dat zal me persoonlijk een zorg zijn, vind het erger voor de paarden, die kunnen niks aan hun situatie veranderen.

Misschien is het bij mij in de regio erger? Weet ik het. Ik zie het in elk geval genoeg.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:06

arizonagreen schreef:

Als je die oefeningen inderdaad correct kon uitvoeren had je in de B beide proeven minimaal 210 punten moeten rijden...
Ik ben bang dat je toch díe valkuil in bent gegaan (overkomt veel wedstrijdruiters). Té snel oefeningen uit hogere klassen willen rijden en de basis overslaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:06

Sok schreef:
Vind je? Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen dat van hun paarden zien. VOORAL de eigenaren.

Er zijn vast ook genoeg ruiters die geen plezier hebben in het rijden, dat zal me persoonlijk een zorg zijn, vind het erger voor de paarden, die kunnen niks aan hun situatie veranderen.

Misschien is het bij mij in de regio erger? Weet ik het. Ik zie het in elk geval genoeg.

Ja, ik vind het heel erg bijzonder dat je van voor jou onbekende paarden/combinaties kan zien of ze er plezier in hebben of niet.

En daarom haalde ik mijn eigen uitdrukking aan. Ik heb wel degelijk lol in het rijden van wedstrijden. Dat zie je in de proef niet.

Ik denk daarom dat eigenaren prima zelf kunnen bedenken of hun paard er plezier in heeft of niet, of een paard lekker in z'n vel zit of niet. Dat is toch iets dat je bepaald aan de hand van hoe het paard thuis is en op oneigen terrein... Wat is het verschil, hoe reageert het paard waar op?
We hebben toch allemaal wel meegemaakt dat we tijd nodig hebben om een persoonlijkheid te leren kennen? Nou, in mijn ogen heeft elk paard ook een eigen persoonlijkheid. Geen enkel paard is hetzelfde, geen enkel paard heeft dezelfde uitdrukking. En dat zal je het vast met mij eens zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:11

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Ja, ik vind het heel erg bijzonder dat je van voor jou onbekende paarden/combinaties kan zien of ze er plezier in hebben of niet.

En daarom haalde ik mijn eigen uitdrukking aan. Ik heb wel degelijk lol in het rijden van wedstrijden. Dat zie je in de proef niet.

Ik denk daarom dat eigenaren prima zelf kunnen bedenken of hun paard er plezier in heeft of niet, of een paard lekker in z'n vel zit of niet. Dat is toch iets dat je bepaald aan de hand van hoe het paard thuis is en op oneigen terrein... Wat is het verschil, hoe reageert het paard waar op?
We hebben toch allemaal wel meegemaakt dat we tijd nodig hebben om een persoonlijkheid te leren kennen? Nou, in mijn ogen heeft elk paard ook een eigen persoonlijkheid. Geen enkel paard is hetzelfde, geen enkel paard heeft dezelfde uitdrukking. En dat zal je het vast met mij eens zijn.

Dat ben ik absoluut met je eens, elk paard is anders. Maar toch zijn ze ook in veel dingen hetzelfde. Neem bv hun lichaamstaal.

Denk niet dat we hier uit gaan komen en dat hoeft ook niet, ieder z'n eigen mening toch? :D

Wel denk ik dat er meer dan genoeg eigenaren rondlopen die níét aan hun paard zien of hij plezier heeft en of hij lekker in z'n vel zit. Ik noem maar een stom voorbeeld; toen ik een jaar of 10 was kreeg ik m'n eerste eigen pony, terwijl ik de ballen verstand van verzorging van het beestje had. Mijn ouders zo mogelijk nog minder. Dus ja, ik durf zeker te zeggen dat er op een gemiddelde wedstrijd genoeg rondloopt waar of iets aan mankeert of wat er geen lol aan vindt. Niet eens bewust, maar gewoon omdat men het niet ziet, of niet wil zien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:14

Ik denk, en zie, dat te weinig mensen zijn die daar over nadenken.
Ene paard vastgereden? Ach in de verkoop en maar een ander paard kopen....

En zo moeilijk is een paard lezen niet. :) En als een paard spanning heeft kan je ook zien hoe daar mee omgegaan wordt. Sporen/zweep erin of wordt het met ruimte naar voren opgelost?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:16

lucifertje schreef:
Roxxiejj schreef:
Mijn idee is dat je nou eenmaal niet meer terug kan in klasses, en zeker als mensen niet overtuigend hun winstpunten halen (dus steeds rond de 180), dat je dan nog niets te zoeken hebt in een hogere klasse.

Dat vind ik toch zo'n onzin. Sommige paarden lopen nou eenmaal niet voor 195 punten of hoger. Die lopen een braaf gereden proefje zonder spectaculair te zijn en rijden 180-185 punten. Het is gewoon voldoende en als je je punten hebt kan je een klasse hoger.

En dat vind ik onzin! Wanneer je een simpel paard een technisch sterk gereden nette proef laat zien kan je ook meer dan genoeg 7ens en 8en binnen halen. Ja, misschien niet zo simpel als met een bewegingswonder maar het is meer dan zeker mogelijk!