Paardenrace op snelweg Roemenië - video

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Paardenrace op snelweg Roemenië - video

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:03

Ik vind het wel lache! Ze zullen heus niet een halve dag aan de rit geweest zijn, want
1 je kan geen dag weg van je bedrijf als boer
2 de paarden hoeven heus niet een marathon te lopen want ook zij moeten de volgende dag vast weer aan het werk
3 wij zien paarden als lieverds en paradepaardjes, hun zien ze als inkomen en noodzakelijk kwaad omdat een tractor te duur is.
4 dit is (uiteraard met een weddeschapje voor wat inkomsten) niet de dagelijkse routine voor een Roemeense boer!
5 ik denk dat de meeste paarden daar wel iets meer gewend zijn dan de huttemetut dingen die wij met onze "luxe artikelen" doen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:22

Ik vind dit helemaal niet lache. Denk maar eens aan de pezen en gewrichten. Dit heeft deze paarden heel wat pijn gedaan, daar is niets grappigs aan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:31

pipo schreef:
Ik vind het wel lache! Ze zullen heus niet een halve dag aan de rit geweest zijn, want
2 de paarden hoeven heus niet een marathon te lopen want ook zij moeten de volgende dag vast weer aan het werk
3 wij zien paarden als lieverds en paradepaardjes, hun zien ze als inkomen en noodzakelijk kwaad omdat een tractor te duur is.
4 dit is (uiteraard met een weddeschapje voor wat inkomsten) niet de dagelijkse routine voor een Roemeense boer!
5 ik denk dat de meeste paarden daar wel iets meer gewend zijn dan de huttemetut dingen die wij met onze "luxe artikelen" doen.

Of dat ze nu meer gewend zijn dan onze paarden boeit vrij weinig, het is en blijft slecht voor de benen van een paard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:36

zonder ijzers is het niet echt slecht hoor :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:58

Korte baan draverijen worden ook vaak op de weg gehouden, laagje zand erover klaar is je baan. Nee als het niet te lang is kan t heus geen kwaad! Trouwens zeg dat maar s tegen die honderden penny's die een knol meer afjakkeren dan deze heren vast doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:03

inderdaad ! toen ik nog een penny was ( klinkt raar :') )
hadden de paarden het erger te voorduren !

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:08

}:0

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:27

romyloverrr schreef:
inderdaad ! toen ik nog een penny was ( klinkt raar :') )
hadden de paarden het erger te voorduren !

En dus? Mogen deze paarden pijn hebben? Dat vind ik een hele kromme vergelijking. Nogmaals, het gaat vooral om de pezen en gewrichten waar dit heel slecht, en pijnlijk voor is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:34

zonder ijzers kan je gewoon prima op asvalt galoperen , geen probleem !

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:45

romyloverrr schreef:

Lijkt mij niet, asfalt veert niet mee zoals zand dus de pezen en gewrichten van het paard hebben hier veel onder lijden. Zonder ijzers slijten de hoeven op asfalt ook nog eens tien keer zo snel dus lijkt me niet dat het allemaal maar 'prima' kan..

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:49

Ik krijg echt het idee dat dat echt een heel raar land is ofzo..
En dan vooral op het gebied van paarden.. :?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:50

Rachelle_K schreef:
romyloverrr schreef:

Lijkt mij niet, asfalt veert niet mee zoals zand dus de pezen en gewrichten van het paard hebben hier veel onder lijden. Zonder ijzers slijten de hoeven op asfalt ook nog eens tien keer zo snel dus lijkt me niet dat het allemaal maar 'prima' kan..

paardenhoeven worden harder als er geen ijzers onder zitten
ook in de natuur zijn ze gewoon ijzerloos , en nee , daar is geen asvalt
maar wel rotsen

het hoefmeganisme is zo gemaakt dat het een goede schokdemepende werking heeft ,
dus ja , het kan prima !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:53

Ilsaaaa schreef:
Hoe komen ze er op :+. Lijkt me totaal niet fijn voor de paarden en de hoeven zo hard galopperen op de harde weg :n .

Ach dat is nog niet het probleem eigenlijk, dat zal best meevallen, boerenpaarden zullen menig kilometer op asfalt hebben afgelegd, nu weet ik niet precies hoe het daar gaat.

Maar als een gevallen was, oeff :o

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:06

romyloverrr schreef:
paardenhoeven worden harder als er geen ijzers onder zitten
ook in de natuur zijn ze gewoon ijzerloos , en nee , daar is geen asvalt
maar wel rotsen

het hoefmeganisme is zo gemaakt dat het een goede schokdemepende werking heeft ,
dus ja , het kan prima !

Maar deze paarden leven niet in het wild, en in het wild zouden ze ook niet op rotsen galopperen. Dus hoe goed die schokdempende werking dan ook is, je ziet bijna niemand ooit op asfalt galopperen en dat heeft vast een reden. Ik weet dat de hoeven harder worden als er geen ijzers onder zitten, maar we weten niet of deze paarden dat nu wel of niet hebben, lijkt mij dat deze paarden gewoon iedere dag in het land staan en hun hoeven ook niet gewend zijn aan harde ondergrond zonder ijzers, maar nogmaals, dat weten we niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:08

Rachelle, die reden is ontwetendheid (of gewoon het verkeerde weten, maar dat is toch het zelfde?).
Gezien de makheid zullen ze wel vaker aan het verkeer deelnemen (en dus al sterke benen en hoeven hebben).
Alsnog geen zekerheid inderdaad.

Hoe kom je op het idee trouwens, als ik ga racen (ook altijd op asfalt) is dat zonder autos dicht in de buurt :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:33

inderdaad , het is gewoon onwetendheid , 10 jaar geleden riep iedeeen
NOOIT op asvalt galoperen , maar daar beginnen er nu steeds meer op terug te komen :D

ik galopeer ook wel eens op asvalt gewoon met auto's hoor ( dan is er wel in 90 % vd gevallen een fietspad ) ik dit doe ik omdat ik dit ( redelijk nieuwe ) asvalt fijner vind om op te galoperen ivm uitglijden
( niet dat dit ooit gebeurt is maar ik neem dat risico liever niet )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:35

Nee, ben een van de weinige bokkers die het zegt. Weet niet of nieuw asfalt wel verstandig is om op te galoperen (heel vlak, strak).
Maar dat is eigenlijk niet ontopic.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:49

ik doe dat omdat het vaak wat grover is ( niet zo afgeleten als onregelmatige landweggetjes )
oké , nu weer on-topic :P

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:25

Ninia schreef:
Ik vind dit helemaal niet lache. Denk maar eens aan de pezen en gewrichten. Dit heeft deze paarden heel wat pijn gedaan, daar is niets grappigs aan.

Tsja.. ze zien vanzelf in wat ze de paarden aan doen, krijgen ze vanzelf wel last mee denk ik zo

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:33

Tja.. het is maar wat je grappig noemt.. Ik snap hier de grap niet van.. Levensgevaarlijk op het asfalt, niet alleen voor de paarden en de menners, maar ook voor de andere weggebruikers. 60 euro is een lachertje..

Het galopperen op asfalt is niet iets wat mij zorgen baart.. Paarden kunnen wat dat betreft heel wat hebben.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:34

Nou Romylover en Xslvna, laat mij dan maar eens zien hoe jullie aan die alwetendheid komen dat galopperen op asfalt niet slecht is voor je paard. Zijn daar studies van? Is er onderzoek gedaan naar de gevolgen op korte en lange termijn, voor de hoeven en gewrichten? Wel eens gedacht aan andere risico's zoals uitglijden? En als ik het goed begrijp, ga je dus in galop over een geasfalteerd fietspad? :n

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:38

Rianne11_42 schreef:
Hahaha, kan ook echt alleen maar in Roemenië hè :')

Nee hoor: volgens mij kunnen er in Ierland ook wel wat van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:41

Jeetje, de beredepolitie galopeerd ook gewoon met die paarden over de straat. En die hebben ook nog is ijzers onder dus het hoefmechanisme doet het dat ook al minder. Neem aan dat deze boeren dit niet dagelijks doen, en dat de paarden 364 dagen met hun poezelige voetjes in de aarde van het boerenland lopen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:14

pipo schreef:

Ah, u bent bekend met Roemeense boeren?

1. Hoe weet jij nou of de gemiddelde boer in Roemenie geen dag weg kan? Bij mijn weten loopt het voor geen meter die sector daar.
2. Hoe weet jij nou of die paarden de volgende dag weer aan het werk moeten?
Hoe weten wij uberhaupt dat het boeren zijn?
3. Dat ze paarden als werkdieren zien heeft toch geen drol te maken met of het wel of niet gepast is ermee over de snelweg te racen?
4. Hoe weet jij wat de dagelijkse routine is voor een roemeense boer, en dagelijkse routine of niet, 1 keer per jaar met zn allen met de paarden over de snelweg racen is dus wel goed? Als het maar geen routine wordt?
5. wat wij met onze paarden doen en wat paarden daar gewend zijn heeft toch niets te maken met of het oké is om over de snelweg te racen?

Het is gevaarlijk voor het verkeer!! (jaja, paardenmensjes, denken we ook nog even aan anderen in plaats van alleen aan onze paardenhobby?) Kijken of je het nog zo "lache" vindt als jouw familie in de vangrail belandt. 2 mannen die op de racefiets een wedstrijdje gaan doen op de A1 die worden ook opgepakt en uitgejouwd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:19

Gianti schreef:
60 euro _O-

Als je bedenkt dat het gemiddelde maandinkomen in Roemenië omgerekend een paar honderd euro is dan is het verhoudingsgewijs een stuk hoger. Vermoed vergelijkbaar met een boete van 300 euro in Nederland. Boete voor een flinke verkeersovertreding. Wat het eigenlijk ook is.