Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Raponsje schreef:zweten zegt helemaal niks over de intesiteit van een training.
Manege ruiters zullen meer afvallen dan ruiters met een eigen paard omdat zij de inspanning niet gewend zijn of minder vaak doen.
als je een jaar lang elke dag rijd dan is het geen echte inspanning keer voor je lichaam.
Als je graag wilt verbeteren ben je elke keer weer je grenzen aan het verleggen en doe je dus inspanning buiten je comfort zone. Misschien wel juist als fanatieke ruiter! Solvej schreef:Raponsje schreef:zweten zegt helemaal niks over de intesiteit van een training.
Manege ruiters zullen meer afvallen dan ruiters met een eigen paard omdat zij de inspanning niet gewend zijn of minder vaak doen.
als je een jaar lang elke dag rijd dan is het geen echte inspanning keer voor je lichaam.
Haha nou ik rij een hele rij paarden per dag jaar in jaar uit en moet je mijn rode kop van de inspanning maar eens zienAls je graag wilt verbeteren ben je elke keer weer je grenzen aan het verleggen en doe je dus inspanning buiten je comfort zone. Misschien wel juist als fanatieke ruiter!
crazycactus schreef:Ahum nou dan moeten ze reining maar geen olympische sport maken, maar nu snap ik het... die draven niet
spatter schreef:ik ben trouwens nooit afgevallen van paardrijden , ook niet van het uitmesten en verzorgen en ik heb er toch 4 staan
je lichaam went gewoon aan de inspanning en ziet dat op termijn als normaal
dan moet ik toch echt een veel intessievere sport gaan doen
Urielle schreef:spatter schreef:ik ben trouwens nooit afgevallen van paardrijden , ook niet van het uitmesten en verzorgen en ik heb er toch 4 staan
je lichaam went gewoon aan de inspanning en ziet dat op termijn als normaal
dan moet ik toch echt een veel intessievere sport gaan doen
Of eens gaan lessen (evt. bij iemand anders).
Mijn instructeur van nu laat heel veel stappen tussendoor (voor de paarden dus) en daar kom ik niet moe uit een les. Maar toen ik bij Jo Willems trainde was ik na 20 minuten moe en na 60 kapot! Ik viel dan bijna in slaap achter het stuur tijdens de rit naar huis. En stijf van de spierpijn uit de auto proberen te komen hahaha. Om zo intensief te trainen kon ik thuis niet nadoen hoor, dan dacht ik dat ik fanatiek bezig was en dan kwam ik weer bij Jo en dan kwam ik dus elke keer opnieuw tot de ontdekking dat ik thuis maar wat aan het slabakken was.
En per paard, ik ben nog lang niet zover dat de paarden uit zichzelf op het zelfde tempo blijven lopen op maximale activiteit in het achterbeen, was het maar waar. Solvej schreef:Raponsje schreef:zweten zegt helemaal niks over de intesiteit van een training.
Haha nou ik rij een hele rij paarden per dag jaar in jaar uit en moet je mijn rode kop van de inspanning maar eens zienAls je graag wilt verbeteren ben je elke keer weer je grenzen aan het verleggen en doe je dus inspanning buiten je comfort zone. Misschien wel juist als fanatieke ruiter!
Wiske2 schreef:Misschien dat je op gewicht blijft van paardrijden maar je valt er zeker niet van af.
Als je stopt terwijl je normaal elke dag reed zal je misschien wel iets aankomen, maar als je dan weer gaat rijden val je alsnog niet af.
Ik weet niet op welk superpaard ze dit getest hebben?
Urielle schreef:Maar toen ik bij Jo Willems trainde was ik na 20 minuten moe en na 60 kapot! Ik viel dan bijna in slaap achter het stuur tijdens de rit naar huis. En stijf van de spierpijn uit de auto proberen te komen hahaha. Om zo intensief te trainen kon ik thuis niet nadoen hoor, dan dacht ik dat ik fanatiek bezig was en dan kwam ik weer bij Jo en dan kwam ik dus elke keer opnieuw tot de ontdekking dat ik thuis maar wat aan het slabakken was.
(en wanneer ik mezelf ge-bootcampt heb) Solvej schreef:Daar ben ik het toch niet mee eens Raponsje. Ik heb ook niks over zweten gezegd maar mijn rode kop is toch echt een teken van betere doorbloeding, hogere hartslag en dus inspanning. Ik merk dus ook weldegelijk aan mijn lijn als ik door de vorst bijvoorbeeld minder paarden op een dag kan rijden.
Vooral het rijden van paarden die gecorrigeerd moeten worden kost veel inspanning maar ook het werken aan eigen onafhankelijke zit of het vlugger maken van je paard kost weldegelijk inspanning. Natuurlijk is het doel dat je simpel kunt zitten en het zo min mogelijk inspanning kost tijdens je training en bijvoorbeeld in een proef alle oefeningen vloeiend en vanzelfsprekend te laten zien maar als jij me verteld dat de opleiding van een paard jou totaal geen inspanning kost omdat je "gewend" bent veel te rijden gaan bij mij toch allerlei vraagtekens omhoog, of je rijd alleen simpele paarden die allemaal al een goede basis gelegd hebben gekregen of je houdt jezelf voor de gek![]()
Waarom doen topruiters dan zoveel extra sporten om de inspanning van het paardrijden beter aan te kunnen?

spatter schreef:Raponsje dat bedoelde ik ook
al moet ik zeggen dat je ook ruiters en instructeurs hebt die menen dat je bergen moet verzetten op een paard
harder werken als het paard, trekken duwen wringen en drijven en denken dat je zo een willingly guide paard krijgt