Britse gezondheidscampagne: Afslanken door draven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Britse gezondheidscampagne: Afslanken door draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:06

Ahum nou dan moeten ze reining maar geen olympische sport maken, maar nu snap ik het... die draven niet :)*

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:20

Raponsje schreef:
zweten zegt helemaal niks over de intesiteit van een training.

Manege ruiters zullen meer afvallen dan ruiters met een eigen paard omdat zij de inspanning niet gewend zijn of minder vaak doen.
als je een jaar lang elke dag rijd dan is het geen echte inspanning keer voor je lichaam.

Haha nou ik rij een hele rij paarden per dag jaar in jaar uit en moet je mijn rode kop van de inspanning maar eens zien :') Als je graag wilt verbeteren ben je elke keer weer je grenzen aan het verleggen en doe je dus inspanning buiten je comfort zone. Misschien wel juist als fanatieke ruiter!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 07:03

crazycactus schreef:
Ahum nou dan moeten ze reining maar geen olympische sport maken, maar nu snap ik het... die draven niet :)*

Dat dacht ik ook al! :+

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 07:49

Solvej schreef:
Raponsje schreef:

Manege ruiters zullen meer afvallen dan ruiters met een eigen paard omdat zij de inspanning niet gewend zijn of minder vaak doen.
als je een jaar lang elke dag rijd dan is het geen echte inspanning keer voor je lichaam.

Haha nou ik rij een hele rij paarden per dag jaar in jaar uit en moet je mijn rode kop van de inspanning maar eens zien :') Als je graag wilt verbeteren ben je elke keer weer je grenzen aan het verleggen en doe je dus inspanning buiten je comfort zone. Misschien wel juist als fanatieke ruiter!

Haha, hier idem. Na iedere rijles kom ik weer kletsnat en totaal gesloopt van mijn paard af! En dat terwijl ik veel paardrij en veel doe sporten nog naast het paardrijden! (2 uur bodycombat, 2 uur bodybalance, 1 uur bodyattack en 10 uur per week paardrijden en met mooi weer ga ik wel vaker rennen)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:27

crazycactus schreef:

precies!

ik ben trouwens nooit afgevallen van paardrijden , ook niet van het uitmesten en verzorgen en ik heb er toch 4 staan
je lichaam went gewoon aan de inspanning en ziet dat op termijn als normaal
dan moet ik toch echt een veel intessievere sport gaan doen

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:03

winia4ever schreef:
ik geloof het ook wel, maar denk dat er wel meer bij komt kijken dan alleen draven, die ruiters zitten allemaal maar door..Kost ook moeite maar minder dan lichtrijden al vind ik dat zelf.

Uhhhhhhhhhhhhhh :7 Nou was dat maar waar!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:26

spatter schreef:
ik ben trouwens nooit afgevallen van paardrijden , ook niet van het uitmesten en verzorgen en ik heb er toch 4 staan

Of eens gaan lessen (evt. bij iemand anders).
Mijn instructeur van nu laat heel veel stappen tussendoor (voor de paarden dus) en daar kom ik niet moe uit een les. Maar toen ik bij Jo Willems trainde was ik na 20 minuten moe en na 60 kapot! Ik viel dan bijna in slaap achter het stuur tijdens de rit naar huis. En stijf van de spierpijn uit de auto proberen te komen hahaha. Om zo intensief te trainen kon ik thuis niet nadoen hoor, dan dacht ik dat ik fanatiek bezig was en dan kwam ik weer bij Jo en dan kwam ik dus elke keer opnieuw tot de ontdekking dat ik thuis maar wat aan het slabakken was. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:36

Ik denk dat dat draven overdrachtelijk gezien moet worden, en een mooie catch phrase.
Er zal echt niet letterlijk bedoeld worden dat je afvalt als je je paard maar veel laat draven. Meer dat paardrijden wel degelijk een lichamelijke inspanning is, en dus gewoon meetelt als je het hebt over lichaamsbeweging.

Ik train voor endurance met hartslagmeter voor het paard, maar heb er ook wel eens eentje bij mezelf omgedaan. In een normale handgalop (die je met een goed getraind paard dus minimaal de helft van de tijd rijdt, zeg twee tot drie uur in een klasse II wedstrijd) had ik een hartslag van 140-150. En ik ben dus niet ongetraind, en ook niet te zwaar. Toen dacht ik ook even verbaasd: huh, het enige dat ik doe is een beetje boven dat paard balanceren? Kost dat zóveel? Tja, kennelijk.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:44

Leuke info *\o/*
een uur paardrijden staat ook gelijk aan een uur volleyballen (las ik laatst)

Collega's geloven het niet, dus: ik raad ze aan eens op een paard te stappen :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:51

Urielle schreef:
spatter schreef:

Of eens gaan lessen (evt. bij iemand anders).
Mijn instructeur van nu laat heel veel stappen tussendoor (voor de paarden dus) en daar kom ik niet moe uit een les. Maar toen ik bij Jo Willems trainde was ik na 20 minuten moe en na 60 kapot! Ik viel dan bijna in slaap achter het stuur tijdens de rit naar huis. En stijf van de spierpijn uit de auto proberen te komen hahaha. Om zo intensief te trainen kon ik thuis niet nadoen hoor, dan dacht ik dat ik fanatiek bezig was en dan kwam ik weer bij Jo en dan kwam ik dus elke keer opnieuw tot de ontdekking dat ik thuis maar wat aan het slabakken was. :=

ik les genoeg en verder heb ik het idee dat de meeste vooral engelse ruiters veels teveel doen te paard
je paard moet lopen op minimale hulpen , nou dat kost dus ook weinig energie
als jij doodmoe van je paard komt heb je of een slechte conditie of je doet meer als je paard en dat is de wereld op zijn kop

endurance ruiters zijn een verhaal apart en ook springruiters zullen behoorlijk wat meer energie verbruiken tijdens het rijden maar diegene die gewoon hun paarden dressuurmatig trainen gebruiken maar gemiddelde energie, niks aparts meer als andere beweging

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:24

Interessante uitspraken van je, kun je heel genuanceerd over denken.
Ik zet overigens ook erbij dat het per instructeur verschilt hoor, de een zit je al meer aan je veter dan de ander. Meerdere wegen naar Rome en blablabla ;) En per paard, ik ben nog lang niet zover dat de paarden uit zichzelf op het zelfde tempo blijven lopen op maximale activiteit in het achterbeen, was het maar waar.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:14

Solvej schreef:
Raponsje schreef:

Dan heeft zweten nog steeds niets met inspanning of de graad van inspanning te maken.

Ik rijd meerdere paarden / ponies op ZZ niveau en wil mezelf uiteraard elke keer verbeteren maar dat is echt niet te vergelijken met een uurtje fitness hoor.

Je lichaam raakt gewend aan inspanning wanneer je het langer dan 14 dagen doet.
Wanneer je de inspanning zwaarder maakt moet je lichaam weer harder werken en word het pas weer inspanning.

Maar bij paardrijden is hierover niet te spreken, we gebruiken namelijk tijdens een les geen zwaardere gewichten.
We willen ons juist verbeteren en willen dat het paard licht in de mond word in plaats van op de voorhand te hangen,
we willen dat het paard naar voren gaat als we been geven en we willen niet elke pas het paard naar voren moeten schoppen
Ook ga je niet ineens heel snel lichtrijden om een record lichtrijden te verbeteren in een minuut etc.

Het enige wat er gebeurt is dat het paard lichamelijk harder moet gaan werken en de mens sneller moet worden in de hulpen en denken.

Het zou anders worden als je een jaar lang elke dag 1 paard rijd en dan ineens 3 paarden per dag gaat rijden.
Dan word de tijd van je inspanning langer en word het weer echte inspanning omdat je lichaam niet gewend is om de inspanning 3 x zolang te doen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:07

Misschien dat je op gewicht blijft van paardrijden maar je valt er zeker niet van af.
Als je stopt terwijl je normaal elke dag reed zal je misschien wel iets aankomen, maar als je dan weer gaat rijden val je alsnog niet af.
Ik weet niet op welk superpaard ze dit getest hebben?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:30

Daar ben ik het toch niet mee eens Raponsje. Ik heb ook niks over zweten gezegd maar mijn rode kop is toch echt een teken van betere doorbloeding, hogere hartslag en dus inspanning. Ik merk dus ook weldegelijk aan mijn lijn als ik door de vorst bijvoorbeeld minder paarden op een dag kan rijden.

Vooral het rijden van paarden die gecorrigeerd moeten worden kost veel inspanning maar ook het werken aan eigen onafhankelijke zit of het vlugger maken van je paard kost weldegelijk inspanning. Natuurlijk is het doel dat je simpel kunt zitten en het zo min mogelijk inspanning kost tijdens je training en bijvoorbeeld in een proef alle oefeningen vloeiend en vanzelfsprekend te laten zien maar als jij me verteld dat de opleiding van een paard jou totaal geen inspanning kost omdat je "gewend" bent veel te rijden gaan bij mij toch allerlei vraagtekens omhoog, of je rijd alleen simpele paarden die allemaal al een goede basis gelegd hebben gekregen of je houdt jezelf voor de gek ;)
Waarom doen topruiters dan zoveel extra sporten om de inspanning van het paardrijden beter aan te kunnen?
Laatst bijgewerkt door Solvej op 27-02-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:32

Wiske2 schreef:
Misschien dat je op gewicht blijft van paardrijden maar je valt er zeker niet van af.
Als je stopt terwijl je normaal elke dag reed zal je misschien wel iets aankomen, maar als je dan weer gaat rijden val je alsnog niet af.
Ik weet niet op welk superpaard ze dit getest hebben?

Ik ben tijdens mijn zwangerschap mede door bekkeninstabiliteit 30kg aangekomen en was het binnen 4 maanden kwijt door weer fanatiek te gaan rijden ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:40

Urielle schreef:
Maar toen ik bij Jo Willems trainde was ik na 20 minuten moe en na 60 kapot! Ik viel dan bijna in slaap achter het stuur tijdens de rit naar huis. En stijf van de spierpijn uit de auto proberen te komen hahaha. Om zo intensief te trainen kon ik thuis niet nadoen hoor, dan dacht ik dat ik fanatiek bezig was en dan kwam ik weer bij Jo en dan kwam ik dus elke keer opnieuw tot de ontdekking dat ik thuis maar wat aan het slabakken was. :=

Heel herkenbaar, zo voel ik me ook na mijn les :') (en wanneer ik mezelf ge-bootcampt heb)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:57

Solvej schreef:
Daar ben ik het toch niet mee eens Raponsje. Ik heb ook niks over zweten gezegd maar mijn rode kop is toch echt een teken van betere doorbloeding, hogere hartslag en dus inspanning. Ik merk dus ook weldegelijk aan mijn lijn als ik door de vorst bijvoorbeeld minder paarden op een dag kan rijden.

Vooral het rijden van paarden die gecorrigeerd moeten worden kost veel inspanning maar ook het werken aan eigen onafhankelijke zit of het vlugger maken van je paard kost weldegelijk inspanning. Natuurlijk is het doel dat je simpel kunt zitten en het zo min mogelijk inspanning kost tijdens je training en bijvoorbeeld in een proef alle oefeningen vloeiend en vanzelfsprekend te laten zien maar als jij me verteld dat de opleiding van een paard jou totaal geen inspanning kost omdat je "gewend" bent veel te rijden gaan bij mij toch allerlei vraagtekens omhoog, of je rijd alleen simpele paarden die allemaal al een goede basis gelegd hebben gekregen of je houdt jezelf voor de gek ;)
Waarom doen topruiters dan zoveel extra sporten om de inspanning van het paardrijden beter aan te kunnen?

Ik houd mezelf helemaal niet voor de gek hoor.
Ik heb een universiteit study gedaan om te mogen werken als sport instructeur en Personal trainer en weet dus wel wat lichamelijke inspanning is en wat niet.

Als ervaren ruiter is paardrijden geen inspanning.
Lichamelijke inspanning is iets waar je lichaam hard voor moet werken om het voor elkaar te krijgen en het vol te houden en waar tijd voor nodig is om te herstellen.
Als ervaren ruiter is paardrijden dat niet. Jouw spieren hebben geen tijd nodig om te herstellen van het paardrijden.

Net zoals iemand die fanatiek aan hardlopen doet.. als hij elke dag hetzelfde rondje - zelfde aantal kilometers in dezelfde tijd aflegt is het geen inspanning meer. Het kost het lichaam weinig moeite om dat rondje te rennen - het lichaam is het gewend.
Gaat deze hardloper hetzelfde rondje / km rennen in 10 minuten minder dan is het wel weer inspanning.

Dat je aan het sporten bent, een rood hoofd krijgt of zweet wil niet zeggen dat je inspanning levert.
Een rood hoofd betekend dat je aders minder diep liggen en het is genetisch bepaald of en hoe snel rood iemand word.
Het is bedoeld om je hersenen af te koelen.

Mijn vriend heeft 1 keer ooit mijn paard uitgestapt en rijd verder nooit paard.
Als hij morgen een uur les zou nemen is dat voor hem wel inspanning, zijn spieren zijn dat namelijk niet gewend en zijn spieren zullen dan ook de tijd nodig hebben om te herstellen van deze inspanning.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:54

Raponsje dat bedoelde ik ook

al moet ik zeggen dat je ook ruiters en instructeurs hebt die menen dat je bergen moet verzetten op een paard
harder werken als het paard, trekken duwen wringen en drijven en denken dat je zo een willingly guide paard krijgt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:07

Al was je professor, ik begrijp wat je bedoelt maar vind je nog altijd te theoretisch en zwart wit denken over dit onderwerp.
En nu zeg je het zelf, als je altijd dezelfde inspanning levert is het geen inspanning meer maar ik ben elke dag bezig met grenzen verleggen en zeker wanneer ik les heb, dan ben ik bezig fysieke grenzen te verleggen om leniger, sneller, gebalanceerder te worden en het langer en beter uit te houden. Dan kost paardrijden dus wél inspanning. Anders zou het zijn als ik elke dag voorwaarts neerwaarts reed, dat kost geen inspanning meer nee want dat is mijn lijf gewend, maar om vooruit te gaan moet je uit je comfort zone en dat kost inspanning.

Natuurlijk is paardrijden niet de meest intensieve sport en zijn er actievere sporten die meer inspanning vergen en is ons doel juist om met zo min mogelijk inspanning meer te bereiken maar de weg naar dat doel kost wel degelijk inspanning. En zolang je je doelen blijft verleggen blijf je je inspannen. En die rode kop, zweet, snellere hartslag, versnelde ademhaling die heb ik echt niet als ik op de bank lig of een rondje loop dus genetisch of niet ik zal er echt wat voor moeten doen ;)

Edit: Joh en hoe kun je dan spierpijn krijgen van rijden? Regelmatig nog buik, bil en beenspierpijn..
Laatst bijgewerkt door Solvej op 28-02-13 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:10

spatter schreef:
Raponsje dat bedoelde ik ook

al moet ik zeggen dat je ook ruiters en instructeurs hebt die menen dat je bergen moet verzetten op een paard
harder werken als het paard, trekken duwen wringen en drijven en denken dat je zo een willingly guide paard krijgt

Onafhankelijk leren zitten kost ook inspanning, het is moeilijker om zo min mogelijk te doen dan veel lopen friemelen, wiebelen of zelfs trekken en schoppen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:11

Ik geloof niet dat je van draven op een paard afslankt. Wel kan je van paardrijden de spieren sterker krijgen.

Het is meer de klussen om het paard heen dat je flink wat calorieen verbrandt.

Het is dat ik maar 1 paard heb en als ik er 2 zou hebben was ik nog slanker geweest door 2 x zoveel werk.

Als ik geen paard had gehad zou ik veel dikker zijn geweest.