"Ruiters zijn betere mensen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:28

Betere mensen dan... seriemoordenaars? Drugsdealers? Mensen in een woonwagenkamp? Mensen in een villawijk??

Sammyoo

Re: "Ruiters zijn betere mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:42

Het onderzoek werkt bij mij een klein beetje op m'n lachspieren, maar er zit ook wel wat in. Kinderen die paardrijden hebben toch een heel andere vrijetijdsbesteding dan leeftijdsgenoten. Behalve dat uurtje rijden zijn ze vaak op de manege of rond paarden te vinden met leeftijdgenoten uit vaak verschillende sociale klassen. Ze zijn veel buiten, doen fysiek redelijk zwaar werk, zien wat een verantwoordelijkheid het is om voor paarden te zorgen en komen 's-avonds vaak stinkend en moe thuis. Dat is toch een heel andere basis dan leeftijdgenoten met andere hobby's. Daarbij is de paardensport duur, vaak moet je veel andere zaken voor deze hobby laten staan.
Ik kan me voorstellen dat je weerbaar en stoer door wordt, eigenschappen waar je later veel aan kan hebben.

Wat ik ook zie is dat het weinig uitmaakt wie of wat je bent. Je wordt beoordeeld over hoe je met je paarden omgaat en wat je prestaties in de sport zijn. Wat voor werk je hebt, hoe groot je villa is of hoeveel je verdient doet niet ter zake.

Ik ben overigens wel benieuwd of het niet al een ander type mensen is wat zich tot de paardensport voelt aangetrokken. Dat zou het onderzoek minder betrouwbaar maken. Het lijkt me interessant om het hele onderzoek te lezen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:43

Teigetje008 schreef:
Het is al bekend dat mensen met een sociale handicap, autisten en mensen met bijvoorbeeld ADHD het erg goed doen in het bijzijn van een paard. Daar heb je geen onderzoek voor nodig.
Verder zijn er tegenwoordig erg veel trainingen voor managers met paarden, om het leiderschap helderder (door een reactie of anti-reactie van het paard) beter onder de knie te krijgen.

De studie wijst uit dat paardenliefhebbers goed zijn in leidinggeven en veel doorzettingsvermogen hebben. Verder zijn zij vastberaden, enthousiast, veerkrachtig en structueel erg sterk. De ruiters beschikken ook over sterke sociale vaardigheden.

Wisten we toch al lang! Anders bestond Bokt niet!

Interessant! Waar heb je die info vandaan over het omgaan met paarden en ADHD.
Ik heb het zelf maar heb er nooit iets over gelezen mbt omgang met paarden en of dieren

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:01

Nou, dan moet iedereen die aan het solliciteren is het maar op zn cv zetten als hij/zij aan paardrijden doet :P .

Volgens mij is dit alleen niet zo'n goed onderzoek, ben wel benieuwd naar de hele opzet. De grootste 'krengen' heb ik nog altijd op stallen gezien (misschien logisch aangezien ik daar het grootste deel van mn tijd doorbreng ;) )

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:16

De meeste vreselijke en gemene mensen die ik ontmoet heb, zijn anders toch echt paarden mensen hoor.
Ik geloof hier niet zo in :n

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:26

Renee1990 schreef:
Teigetje008 schreef:
Het is al bekend dat mensen met een sociale handicap, autisten en mensen met bijvoorbeeld ADHD het erg goed doen in het bijzijn van een paard. Daar heb je geen onderzoek voor nodig.
Verder zijn er tegenwoordig erg veel trainingen voor managers met paarden, om het leiderschap helderder (door een reactie of anti-reactie van het paard) beter onder de knie te krijgen.

De studie wijst uit dat paardenliefhebbers goed zijn in leidinggeven en veel doorzettingsvermogen hebben. Verder zijn zij vastberaden, enthousiast, veerkrachtig en structueel erg sterk. De ruiters beschikken ook over sterke sociale vaardigheden.

Wisten we toch al lang! Anders bestond Bokt niet!

Interessant! Waar heb je die info vandaan over het omgaan met paarden en ADHD.
Ik heb het zelf maar heb er nooit iets over gelezen mbt omgang met paarden en of dieren

Jaa dat is waar! Waar ik werk is Paard en Balans voor dat soort mensen! Schijnt super goed te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:28

Ik ben vroeger als kind met regelmaat geschopt en geslagen op de manege en dat was echt niet door de paarden :=
Of komt dat sociale aspect pas jaaaaaren later......?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:28

'Ruiters zijn betere mensen' Wat een scherp gekozen titel. Dat wekt natuurlijk sowieso wel reacties op.
Ik ga wel met Sammyoo mee. Het zal toch zeker wel goede invloed kunnen hebben tijdens de ontwikkeling.

De haat en neid die hier genoemd wordt komt vooral door kritiek op de verzorging en omgang met paarden, maar denk dat de paardenmensen hier op sociaal gebied (dus werk of studie gerelateerd) ook vast wel heel sociaalvaardig zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:29

Dit onderzoek komt uit Duitsland waar een totaal andere sfeer,discipline en populatie aanwezig zijn op maneges en in zijn algemeenheid in paardenland..
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 24-02-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:29

En dat is ook een punt ^^"

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:34

tja , ik vind het gros van de paardensporters toch associaal hoor !
hier ook de gemeenste mensen die ik ken zijn paardenmensen :P

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:35

Ik denk dat de essentie (vormend voor je karakter) wel klopt, maar dat het onderzoek veel te generaliserend is. Je hebt namelijk paardenmensen en paardenmensen, en in het onderzoek wordt er vanuit gegaan dat elke ruiter op de juiste manier met zijn paard omgaat (letten op de kleinste signalen in lichaamstaal e.d.), terwijl er natuurlijk genoeg ruiters zijn die dat niet doen, hun paard alleen een uurtje uit de stal halen om te rijden of zelfs echt respectloos tegenover hun paard zijn etc.
Maar ik denk dat als je je écht met je paard bezig houdt, dit zeker vormend is voor je karakter. Paarden zijn namelijk geweldige spiegels. Ik ben zo'n 12 jaar geleden leren paardrijden op een manege, op een totaal verkeerde manier. Sinds 8 jaar heb ik mijn eigen paardje, en door schade en schande van hem geleerd dat ik door boos te worden hem en mezelf alleen maar tegenwerk. Dat leiderschap door middel van dwang alleen maar verzet oplevert. Dat je voor resultaat geduld nodig hebt. En zo natuurlijk nog veel meer dingen. Dus ja, ik denk dat je (ook onbewust) echt veel leert als je echt energie in je paard stopt.

Maar om nou te zeggen dat ruiters betere mensen zijn vind ik een beetje een rare uitspraak. Er zijn genoeg andere sporten/hobby's waarmee je jezelf kunt ontwikkelen. Een teamsport is bijvoorbeeld ook goed voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, dus om nou te zeggen dat ruiters betere mensen zijn... :+

Edit: daarentegen is zeggen dat alle ruiters asociaal zijn natuurlijk ook onzin :P
Laatst bijgewerkt door xAmigo op 24-02-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:35

Feria schreef:
De meeste vreselijke en gemene mensen die ik ontmoet heb, zijn anders toch echt paarden mensen hoor.
Ik geloof hier niet zo in :n

Kan je na gaan wat voor een mensen het zouden zijn geweest,
als het geen paarden mensen zouden zijn. ~~}>
O:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:37

Prachtig hoe een groot deel van het ruitervolk van Nederland en België meteen gaat lopen b*tchen over hoe slecht ruitervolk eigenlijk is terwijl zij zelf daar het slachtoffer van zijn (want zelf zijn we allemaal lief en schattig en beleeft natuurlijk) en daarmee het resultaat nogal ter discussie stelt. :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:40

tja , ik ben zelf ook geen makkelijke hoor :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:41

Kwanyin schreef:
tylando schreef:
hahha idd!
bokt kan hier een heel goed voorbeeld van zijn!

Ik ruik ruimte voor nieuwe argumenten in discussies.
"Wat een asociale manier van denken heb jij. Laat me raden, jij rijdt zeker slechts een keer per week op een manegepaard? Ik rij drie eigen paarden per dag plus elke zondag nog een wedstrijd."
:+

Hoe kunnen ze de paarden mensen dan sociaal noemen, je hebt niet eens tijd om je sociale contacten te onderhouden :')

Ik vind het een rare uitkomst, als iets niet sociaal is dan is het dat paardenvolk wel :Y)

Edit: En ik bedoel dit uit de grap, want paardenmensen snappen sarcasme vaak ook niet :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:49

Natuurlijk zijn er zat aardige mensen,
Ik heb een hele leuke groep waar ik mee rijd.
En ik ben een persoon die teveel vragen stelt.

Maar als ik mensen.zie zitten met de duurste kleding
En een eigen paard waar ze 1 x in de week op gaan rijden,
Dan zal ik niet zeggen: dat zal wel een onaardig mens zijn

Maar als ze me dan als een rund aankijken,
En dan nog niet aardig hallo terug zeggen,
Trek ik me ook zo mijn twijfels :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:53

deviltjh schreef:
Natuurlijk zijn er zat aardige mensen,
Ik heb een hele leuke groep waar ik mee rijd.
En ik ben een persoon die teveel vragen stelt.

Maar als ik mensen.zie zitten met de duurste kleding
En een eigen paard waar ze 1 x in de week op gaan rijden,
Dan zal ik niet zeggen: dat zal wel een onaardig mens zijn

Maar als ze me dan als een rund aankijken,
En dan nog niet aardig hallo terug zeggen,
Trek ik me ook zo mijn twijfels :+

Gelukkig oordeel jij ook helemaal niet :(:)

Wat een hoop reacties hier die totaal niets te maken hebben met het onderzoek an sich.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:54

Elke kerncompetentie heeft een schaduwkant: goed in leiding geven en een groot doorzettingsvermogen...betekent óók:
slecht in volgen (problemen met autoriteiten?) en koppig :+

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:18

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:18

sallandval schreef:
Elke kerncompetentie heeft een schaduwkant: goed in leiding geven en een groot doorzettingsvermogen...betekent óók:
slecht in volgen (problemen met autoriteiten?) en koppig :+

Ook dat kun je niet zomaar stellen natuurlijk. Je hebt mensen die beide goed kunnen. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld! Net zo'n vooroordeel dus. En tuurlijk heeft alles en iedereen een zwakkere ofwel minder goed ontwikkelde kant, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:22

Citaat:

Juist de bovenste eigenschappen worden vaak als 'arrogant' geinterpreteerd.

Ik ben door de paarden ontzettend snel in het nemen van beslissingen en neem ook snel een dominante positie in als er wat geregeld moet worden. ik kan me dan ook heel volhoudend en frustratieloos 'vastbijten' in een project. Ik merk wel dat het voor mijn eigen 'carriere' heel nuttig is, maar er wordt vaak genoeg te kennen gegeven dat dit arrogant en bazig overkomt. Ik krijg zelfs te horen dat ik niet voldoende klaag als het moeilijk is (dat zou anderen dan weer onzeker maken).
Maar ja, het klagen vergaat je vanzelf als je een jaar lang aan de hand moet stappen :+

maar sociaal....... :')
Nooit tijd voor gehad _O-

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:51

Opzich maakt het met paarden werken wel socialer, zeker voor mensen met een beperking kan paardrijden goed voor ze zijn en leren ze ook hoe ze met mensen omgaan en verantwoordelijk te zijn voor anderen en voor zichzelf. (Dit geldt immers ook voor mensen met geen beperking hoor)

Maarja een mens is een mens, ookal als je niet paardrijdt kan je ook zeer sociaal zijn. Iedereen heeft z'n goeie en slechte eigenschappen.

Ik denk ook zat met andere sporten kun je sociaal zijn, zeker met teamsport.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:07

nou nee, ik kom ook vaak tot andere conclusies.
Maar ja, ongeacht sport, werk, geloof etc. overal komen betere en mindere mensen voor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:21

Onze stalbazin is een Topunt van sociaal (not) :+

Als je paard extra aanpassingen nodig heeft door bijv. Zomerexceem of kreupelheid dan is ze me een partij ongenietbaar. Ze begint dan dingen te mompelen als 'je kunt beter een andere stal zoeken'.
En als iemand dan ook daadwerkelijk vertrekt omdat haar paard dan wel snachts buiten en overdag binnen kan in de zomer dan ben je ook meteen NOOIT meer welkom op het erf.
Het was er immers niet goed genoeg voor je :')