Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:16

Papaya schreef:
Lynn_Nikita schreef:
In Duitsland stonden de kranten er ook al vol mee. las vandaag een stukje dat ze al dat ze dein beslag genomen lasagna`s maar aan de armen moesten geven ipv vernietigen
Het is verder niet ongezond, alleen jammer dat het labeltje niet klopt

En als het ' labeltje ' van je huurcontract niet klopt d.w.z. je huisbaas belazert je of je ' labeltje' van je hypotheek klopt niet d.w.z. de bank belazert je met als gevolg van 1 van beide kom je op straat te staan. Vind je het dan ook geen probleem dat belazeren?

Mogelijk heeft het ene ' label ' een hogere prioriteit voor iemand dan het andere. Het principe blijft hetzelfde. Je laat je tillen.

ik zeg toch dat het niet klopt wat ze doen . Dat niks mis met paardenvlees is, maar dat het labeltje wel moet kloppen met wat erin zit
snap jouw vergelijking niet echt aangezien ik toch zeg dat het niet klopt wat ze doen }:0

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:33

Ik ben op zich niet tegen paardenvlees. Paarden hebben het ten slotte vaak beter dan de andere dieren we eten.
Ik vind alleen wel dat iedereen het recht heeft te weten wat hij eet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:29

Jannepauli schreef:
manic schreef:
Op zich wel ironisch dat Rusland hierover valt trouwens... Olympische sportertjes voldauwen met steroiden is okay, maar een stukje paardenvlees met een minimaal beetje buut is not done.

Ik mag toch hopen dat die sportertjes niet in de pan terecht komen. Of moeten we het woord 'hamburgers' nu toch letterlijk gaan nemen?

Je antwoord heeft mijn hele kijk op "hamburgers" voorgoed veranderd, ben ik bang... _O-
Denk je dat het rundvlees/paardenvlees is dat we eten, zijn we kannibalen! :+

"Ich bin ein Berliner"/Ich bin ein Hamburger" <--- zoek de verschillen...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:33

Renske1987 schreef:
Ik vind alleen wel dat iedereen het recht heeft te weten wat hij eet.

Dan kunnen we beter voortaan enkel nog ons eigen kippetje de nek omdraaien, ben ik bang, want voedselproducenten sjoemelen aan alle kanten met wat ze wel en niet vermelden op de etiketten. Natuurlijk zijn er tegenwoordig Europese normen - maar de grenzen worden nog altijd aan alle kanten opgezocht (en zoals hier blijkt, ook overschreden). Zolang voedselindustrie een massa-industrie blijft (en dat zal zo blijven gezien de bevolkingsgroei) lijkt het me vrijwel onmogelijk om dat systeem volledig transparant te krijgen, het is gewoon te duur om elke kiloknaller uitvoerig chemisch te analyseren, en dus blijft de ruimte voor fraude groot.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:44

Helemaal geen vlees meer in of exporteren maar slachten "op bestelling" in eigen land,wil je vlees dan reserveer het bij de boer.Goed idee toch? :)*
Dan word er enkel dat bijgefokt wat ook daadwerkelijk word opgegeten.Een stuk dier-en milieu vriendelijker lijkt mij!!!

Nu word er zo vaak nutteloos gefokt en geslacht en dieren zo erbarmelijk gehouden en er word geknoeit en gefoeteld met vlees.

opisop_shop

Re: Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:46

maar ja, waar dan heen met alle restjes oude/zieke dieren, die niet op bestelling maar uit noodzaak geslacht worden. Dan kost dat geldt ipv dat het wat opbrengt en zorgt het weer voor meer dierenleed, dus dat is ook geen optie.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:40

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:23

Net op het nieuws noemde een 'verslaggever' mensen die geen paarden willen eten het anky syndroom. Volgens haar zijn paarden leuk om op te rijden maar ze zijn bedoeld om op te eten. Met achter haar paarden die in de bak aan het rijden zijn. _-:(

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:57

hns schreef:
http://www.20min.ch/wissen/news/story/19586872

Wie wil dit eten? Enkel omdat het goedkoop is? Paardenvlees niks mis mee, enkel op basis van dat ze een goed leven, goede verzorging en een goede snelle slacht achter de rug hebben.

Ja, en aangezien het gesjoemel en de fraude kan je NOOIT zeker weten dat het dier dat op je bord ligt een goed leven heeft gehad. Dat paarden een goed leven hebben gehad en je ze daarom wel kan eten is een pure rationalisatie, goed praten voor jezelf. (Veel paarden die iedereen nu al gegeten heeft komen uit het buitenland en die hebben echt geen goed leven gehad hoor). Als mensen straks meer paarden gaan eten dan worden ze nog slechter behandeld dan de slachtpaarden nu al worden. En ja, daar is iedereen die het eet dan schuldig aan. Verder vind ik het gevoelloos en respectloos als mensen hun eigen paard / vriendje beschikbaar stellen voor consumptie.

Vlees is niet eens gezond en naarmate er meer goede vleesvervangers komen zouden mensen hier meer op over moeten gaan. Kunnen er minder dieren gefokt en mishandeld worden en is beter voor het milieu.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:02

Ik vind het niet heel erg dat er ergens paardenvlees in zit, maar fabrikanten moeten er wel eerlijk in zijn wat ze er in stoppen. Maar ze doen alsof het een of andere gevaarlijke stof in zit. Alle lasagne in de Appie zal uit de schappen worden gehaalt en vernietigd. Dan denk ik doe dan naar de voedselbank! Dat is toch hartstikke zonde! Ik kan er niet over uit...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:05

En een nieuwe hype is weer de wereld in geholpen volgens mij!Hoorde op het nieuws vandaag dat paardenbief end ineens een run op is >;) ,dus mensen haal uw dieren uit de wei.................je weet maar nooit waar die gaan eindigen dan. :x

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 02:33

Afbeelding

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 03:45

Tja en wat als je er allergisch voor bent.

Bedoel ken genoeg mensen die niet tegen varkensvlees kunnen, dus waarom ook niet tegen paardenvlees?
Mensen die allergie hebben voor bepaalde producten LEZEN het etiket, zit het er in ja of de nee.

Dus ja ik vind dat mensen zich hier best druk over mogen maken.
Als consument behoor je toch echt wel te weten wat je koopt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:40

Het is meer dan een label dat niet klopt. Doordat paardenvlees veel goedkoper is, kan je wel spreken van fraude. De afneemrs betalen dik voor het ''paarden'' rundvlees en de consument dus ook. De vleesverwerkers verdienen dus bakken met geld aan hun ''paarden'' rundvlees.

Daarbij wil ik gewoon ervan op aan kunnen gaan dat wat staat op een etiket ook gewoon klopt.

Dus ik snap de heisa wel ja....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:35

Boerderij 30 aug 2013

Paardenvleesschandaal steekt de kop weer op

Londen - Zowel in Groot-Brittannië als in Frankrijk heeft het paardenvleesschandaal de kop weer opgestoken. Aan de Britse kant zijn de eerste arrestaties verricht in verband met de grootschalige fraude met paardenvlees die dit voorjaar speelde terwijl in Frankrijk is ontdekt dat vlees van voormalige rijpaarden voor menselijke consumptie is verwerkt.

De politie van Londen heeft twee mannen gearresteerd wegens samenzwering om te frauderen met vlees. Tegen twee andere verdachten is proces-verbaal opgemaakt. De politie heeft bovendien invallen gedaan in een aantal bedrijfspanden en woningen in Groot-Brittannië zelf. De arrestaties volgen op een maandenlang onderzoek waarbij ook informatie en materiaal uit andere Europese landen is betrokken. Inspecteur Oliver Shaw van de Londense recherche: "Dit is een buitengewoon ingewikkeld onderzoek in een aantal jurisdicties en een variatie aan bedrijven. We werken nauw samen met andere korpsen en diensten en met regulerende instanties om vast te stellen of het bij het verwerken van paardenvlees in een reeks vleesproducten gaat om een opzettelijke en gecoördineerde criminele activiteit."
In het noordoosten van Frankrijk is een nieuw schandaal rond paardenvlees aan het licht gekomen. Daar blijken enkele handelaren uit België oude rijpaarden te hebben opgekocht onder het mom de dieren een vreedzame oude dag te bezorgen. In werkelijkheid zijn de paarden geslacht waarbij het vlees voor menselijke consumptie is verwerkt. Dat is niet toegestaan omdat dergelijke paarden vaak medicijnen toegediend hebben gekregen die ze ongeschikt maken voor de vleesverwerking. Volgens de Franse autoriteiten zijn de identiteitspapieren van de paarden in België vervalst waarna ze in Frankrijk aan slachthuizen werden verkocht. Het ministerie van landbouw heeft gezegd de zaak in onderzoek te hebben.

Boerderij: 3 september 2013

Ook Nederlandse paarden bij nieuw vleesschandaal

Marseille – Bij het nieuwe Franse paardenvleesschandaal gaat het om zeker 3.000 dieren, die niet alleen afkomstig waren uit Frankrijk zelf maar ook uit Nederland, België en Spanje.

Omdat het om een Belgische bende zou gaan, werken de Franse autoriteiten nauw samen met hun collega’s in dat land. Dat heeft procureur Brice Robin van Marseille, die het onderzoek coördineert, laten weten. De diensten in Marseille werken ook samen met hun collega’s in Charleville-Mézieres dat vlak over de grens met België ligt. Volgens Robin werden de paarden door de bende opgekocht onder het mom dat ze een rustige oude dag zouden krijgen. In werkelijkheid werden de dieren in een aantal abattoirs in verschillende delen van Frankrijk geslacht waarna het vlees is verwerkt voor menselijke consumptie. Dat is verboden omdat het steeds ging om rij- of renpaarden die tijdens hun leven regelmatig medicijnen toegediend krijgen.

De procureur heeft bevestigd dat de opkopers naar alle waarschijnlijkheid de identiteitspapieren van de paarden hebben vervalst. "De traceerbaarheid is opzettelijk verduisterd want veel van de dieren blijken twee verschillende identiteiten te hebben." Bij die vervalsing leidt het spoor naar dierenartsen in zowel Frankrijk als België. De organisatie van Franse slachthuizen stelt in dat verband dat zij de zaak aan het rollen heeft gebracht omdat op verschillende plaatsen twijfel was gerezen over die papieren. De boerenbonden spreken op hun beurt van een Belgisch maffia-netwerk. Zij hebben fel gereageerd op de bekendmakingen, omdat het grotere schandaal rond paardenvlees net een beetje achter de horizon leek te verdwijnen. Om die reden heeft minister Le Foll van landbouw ook direct laten weten ‘dat alles in het werk wordt gesteld om het netwerk dat achter deze zaken zit zo snel mogelijk te ontmantelen’.